غبار محرومیت بر چهره «فهرج» و مهاجرت شهروندان

رئیس شورای شهر فهرج گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب شهری، فضای سبز مناسب، خاکی بودن معابر، وقوع طوفان و نبود خدمات بهداشتی درمانی مناسب سبب مهاجرت ساکنان شهر فهرج به بم و مرکز استان شده است.

غبار محرومیت بر چهره «فهرج» و مهاجرت شهروندان

به گزارش دانلود بهترین مقاله از فهرج، این شهرستان در شرق استان کرمان واقع شده، شهرستانی که طوفان‌های پی‌درپی امان ساکنان آن را بریده و از طرفی نبود زیرساخت‌های شهری که بتواند مرحمی بر زخم‌های طوفان‌خورده این شهر بگذارد، موجب ناامیدی و در نتیجه مهاجرت شهروندان شده است.  رئیس شورای اسلامی شهر فهرج افزود : ۷۵ درصد معابر شهر فهرج خاکی است و در شهر فهرج پزشک متخصص لازم، فضای سبز مناسب و پارک نداریم و نبود این امکانات موجب شده تعداد زیادی از مردم از شهر فهرج مهاجرت کنند.

علیزاده، رئیس شورای شهر فهرج نبود ادارات در شهرستان و خدمات‌دهی توسط نمایندگی اداره رضا علیزاده با اشاره به اینکه چندین سال از شهرستان شدن فهرج می‌گذرد اما شهر فهرج هنوز چهره مرکز شهرستان بودن را به خود نگرفته است و زمانی که طوفان می‌وزد مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آید، ادامه داد: پس از وقوع طوفان مردم برای نظافت منازلشان باید مقدار زیادی خاک از منازلشان جمع‌آوری کنند. رئیس شورای شهر فهرج عنوان کرد: در روستاها بالای ۹۰ درصد معابر آسفالت شدند اما در شهر فهرج بالای ۷۰ درصد معابر خاکی است.  علیزاده گفت: ما از شهرستان بودن فهرج خوشحالیم اما فهرج هیچگونه امکانات مناسب شهری ندارد، باید تدابیری اندیشیده شود تا جلوی مهاجرت مردم گرفته شود و اگر این روند ادامه پیداکند فهرج خالی از سکنه می‌شود.  وی با درخواست از استاندار برای تخصیص اعتبار ویژه به این شهرستان محروم خاطرنشان کرد:  در ۲ سال گذشته هیچگونه اعتبار عمرانی برای شهرداری فهرج اختصاص پیدا نکرده است و ارزش افزوده‌ای که به شهرداری فهرج می‌دهند براساس سرشماری سال۹۵ برای جمعیت ۶ هزار و ۸۰۰ نفری است.  رئیس شورای اسلامی شهر فهرج در ادامه گفت: هنوز پس از گذشت چندسال از شهرستان شدن فهرج، بعضی از ادارات در این شهر مستقر نشدند و نمایندگی ادارات در شهر دایر است که ضرورت دارد ادارات اوقاف و امور خیریه، تعزیرات، بازرگانی، اداره دارایی و… در فهرج راه‌اندازی شوند. وی ابراز داشت: در حال حاضر بسیاری از معابر شهر فهرج زیرسازی شدند ولی قیر و اعتبار لازم را برای آسفالت آنها نداریم. آسفالت معابر سبب کاهش هجوم ریزگردها و طوفان می‌شود. علیزاده گفت: ۱۵۰ هزار متر در فهرج زیرسازی کردیم و طی پیگیری که با معین اقتصادی ارگ جدید داشتیم، گفتند شما قیر را فراهم کنید ما آسفالت می‌کنیم، اما متاسفانه ما قیر برای آسفالت معابر نداریم.

فهرجی، شهردار فهرج گلایه شهردار از عدم تخصیص اعتبارات لازم برای شهرداری فهرج  حسن فهرجی شهردار فهرج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آسفالت ۱۶ کوچه در بافت فرسوده فهرج آسفالت تا پایان سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در بافت فرسوده شهر فهرج ۵۲ کوچه خاکی داریم . آسفالت بافت فرسوده شهر فهرج براساس نقشه اداره راه و شهرسازی است و باید بافت‌های فرسوده آسفالت شوند.

کوچه‌های خاکی فهرج شهردار فهرج با اشاه به اینکه ساماندهی پارک‌ها نیاز به اغتبار دارد، اضافه کرد: برای آسفالت بلوار آزادگان قیر و اعتبار نداریم . از مسؤولان استان خواستار تخصیص اعتبار ویژه شهرستان محروم هستیم. حمل زباله به شیوه سنتی و با کامیون فرسوده به گفته شهردار فهرج؛ جمع‌آوری زباله در شهر فهرج به‌صورت سنتی انجام می‌شود و هیچگونه ماشین حمل زباله برای شهرداری وجود ندارد و با کامیون فرسوده زباله‌ها جمع‌آوری می‌شوند شهردار فهرج اظهار داشت: باتوجه به اینکه شهرداری فهرج درآمد مناسبی ندارد بخش زیادی از اعتبار ارزش افزوده برای حقوق و بیمه کارکنان شهرداری هزینه می‌شود.  وی همچنین خواستار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و ماشین‌آلات شهرداری فهرج شد. مردم فهرج برای استفاده از پارک ۶۰ کیلومتر باید طی کنند

فهرج در یک روز طوفانی  محمد عزیزآبادی یکی از شهروندان فهرجی در زمینه توسعه و آبادانی شهر فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در شهرستان فهرج از ابتدای انقلاب اسلامی اقدامات و فعالیت‌های عمرانی زیادی صورت گرفته اما در مرکز شهر فهرج اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.با توجه به اینکه شهرستان فهرج همجوار استان سیستان‌وبلوچستان است باید توجه بیشتری به این شهر صورت بگیرد و برای عمران و آبادانی آن اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود . عزیزآبادی افزود: ما در شهر فهرج پارک مناسبی نداریم و باید برای استفاده از پارک مناسب فاصله ۶۰ کیلومتری تا بم را طی کنیم. این شهروند اضافه کرد: معابر شهر فهرج مشکل آسفالت دارند این منطقه طوفان‌خیز است و طوفان مردم را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.  به گفته او هنگام طوفان امکان خروج از منزل وجود ندارد و همه‌جا غرق گردوخاک می‌شود که بیشتر بخاطر همین خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی است. عزیزآبادی خاطرنشان کرد: از مسؤولان می‌خواهیم فکری به حال این شهرستان کنند، چراکه فهرج سابقه دیرینه‌ای دارد و باید توجه ویژه‌ای به این شهر شود.  وی تأکید کرد: مردم فهرج مردمی ولایت‌مدار هستند و در انتخابات حضور خود را اثبات کردند آنها حضور ۹۸ درصدی در انتخابات گذشته داشتند.  اسماعیل هادیان یکی دیگر از شهروندان فهرجی در گفت‌وگو با فارس گفت: فهرج قدمتی تاریخی دارد اما زیرساخت‌های بسیار ضعیفی دارد، بعداز شهرستان شدن فهرج مردم امیدوار بودند فهرج در زمینه زیرساختی ارتقا پیدا کند.

مردم به آینده فهرج امیدوار نیستند/باید فکری شود  او اظهار داشت: متاسفانه توقع مردم برآورده نشد و شهر فهرج نسبت به گذشته حتی زمانی که بخش بوده است پیشرفت خیلی کمی داشته و همین امر موجب شده مردم فهرج سرمایه‌گذاری‌هایشان را در دیگر شهرستان‌ها انجام دهند و زمین و خانه در شهرهای دیگر خریداری کنند چون به آینده فهرج امیدوار نیستند. هادیان افزود: فهرجی‌ها فرزندان خود را برای تحصیل به شهرهای دیگر می‌برند و حتی مغازه‌داران اینجا مغازه‌های بزرگ و خوبی نمی‌سازند و می‌گویند فهرج آینده ندارد.  وی اضافه کرد:مهاجرت مردم اصیل فهرج خیلی زیاد شده است و بالعکس مهاجرت از جاهای دیگر که حتی هویت ندارند به فهرج زیاد شده است.  این شهروند فهرجی خاطرنشان کرد: ما در ۱۰ سال گذشته آسفالت قابل چشمگیری در فهرج ندیدیم. در حال حاضر هیچ پیشرفتی در زمینه زیرسازی، آسفالت، شهرسازی، فضاهای شهری و پارک مناسب وجود ندارد و ما در فهرج با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. به گزارش فارس، بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، شهر فهرج دارای ۱۱ هزار و ۹۳۹ نفر جمعیت بوده و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت فهرج ۶ هزار و ۸۷۶ نفر اعلام شده است که نشان از مهاجرت بالا در این شهر دارد. گزارش از: عظیم میراولیایی پایان پیام/۸۰۰۱۳/ب

دیدگاهتان را بنویسید