پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| کانون اشتغال زایی روستایی/ این زنان و مردان «بیکاری» را از فرهنگ لغات ذهنشان پاک کرده‌اند

افرادی که در این تعاونی به طور ثابت کار می کنند حدود ۳۰ نفر هستند اما در فصول کار مانند زرشک پاک کنی و زعفران پر کنی با متقبل شدن مسئول تعاونی یعنی خانم «امیر آبادی» شاید تا ۵۰ نفر هم مشغول به کار شوند طوری که او پاک کردن ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلو گرم زعفران را در یک روز متقبل می شود و توزیع بین اعضا زعفران های پاک شده را در پایان روز تحویل می گیرد.

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| کانون اشتغال زایی روستایی/ این زنان و مردان «بیکاری» را از فرهنگ لغات ذهنشان پاک کرده‌اند

دانلود بهترین مقاله– خراسان جنوبی؛ دست در دست هم نهادند تا گره‌گشا باشند و کارآفرین چرا که خوب می‌دانند یک دست صدا ندارد؛ صحبت از شرکت تعاونی چند منظوره روستای امیرآباد بیرجند است که کار را بسیجیان پایگاه این روستا سال ۸۹ کلید زدند و از سال ۹۵ هم با ثبت آن زمینه اشتغال تعداد زیادی از زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و مردان بیکار را فراهم آوردند. با تلاش مردان پا به کار این شرکت به کانون اشتغالزایی تبدیل شده و اعضای آن هر کاری از دستشان برآید برای تامین مایحتاج زندگی و امرار معاش انجام می‌دهند گویی واژه «بیکاری» را از فرهنگ لغات ذهنشان برای همیشه حذف کرده‌اند. در این تعاونی تا دلت بخواهد کار هست از خیاطی گرفته تا حوله بافی، گلیم بافی، صنایع تبدیلی، معرق مس و چوب، کارهای دستی و…؛

اشتغالزایی برای ۳۰ نفر افرادی هم که در این تعاونی به طور ثابت کار می‌کنند حدود ۳۰ نفر هستند اما در فصول کار مانند زرشک پاک‌کنی و زعفران پرکنی با مدیریت خانم «امیر آبادی»،  مسئول تعاونی تا ۵۰ نفر هم مشغول کار می‌شوند برای مثال ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم زعفران را در یک روز متقبل می‌شوند و کار بین اعضا تقسیم می‌شود، در فصل برداشت زرشک هم همین طور کار پیش می‌رود، گاهی هم صبحانه برخی از ادارات را متقبل می‌شوند و از این راه برای اعضا درآمدزایی می‌کنند، در کنار این کارها فعالیت‌هایی چون خیاطی و حوله‌بافی هم به راه است و آموزش‌هایی که به رایگان به آنها داده می‌شود. بازار فروش دوخت و دوزها و حوله‌ها در نمایشگاه است اما گاهی اداره ها هم سفارش بافت حوله را می‌دهند.

به دنبال کار تبدیلی اما به دلیل اشباع شدن بازار حوله یا همان توبافی به دنبال تبدیل آن به سرویس نوزاد و… یعنی کارهای تبدیلی هستیم. برای خیاطی هم سعی بر این است که سفارش را بپذیریم اما اگر سفارش نباشد خیاطان لباس می‌دوزند یا می بافند تا برای فروش به مغازه ها یا مغازه‌ای که قرار است در امیرآباد بزنیم منتقل شود. مسئول این شرکت تعاونی که به همراه تعدادی از اعضا سابقه حضور در نمایشگاه‌هایی خارج از استانی از جمله تهران، مشهد، اصفهان و… را دارد تولیدات این شرکت را برای فروش به این نمایشگاه برده است. برای ادامه و پیشرفت کار هم در برنامه دارد تا برند این شرکت تعاونی را ثبت و اقدام به بسته‌بندی محصولاتش کند چراکه در نمایشگاه محصول تولیدی او مشتری‌هایی داشته که محصول را بسته‌بندی شده می‌خواستند اما به دلیل نبود بسته بندی آن هم در حجم بالا قادر نبود خواسته‌شان را اجابت کند.

دست یاری بسیج سازندگی بسیج سازندگی هم دست برخی از اعضای شرکت تعاونی را با پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارگاه‌های عرق‌گیری و خرید دستگاه زرشک پاک‌کنی گرفته است و گاهی با سفارش دوخت لباس و بافت حوله و بازاریابی گرفته است. روی صحبت این کارآفرین روستایی هم با جوانان جویای کار این است که اگر اراده و همت باشد به طور حتم کار نیز است همان طور که برخی از اعضای این تعاونی صبح‌ها در کارگاه تولید آن مشغول خیاطی هستند و عصر هم کار دیگری مانند تولید ترشی، زعفران پاک‌کنی و… مشغولند. پایان پیام/۳۶۳۵/ف

دیدگاهتان را بنویسید