up
Search      menu
تاریخ و فرهنگ :: مقاله گيتينوردي PDF
QR code - گيتينوردي

گيتينوردي

پيرامون کرهزمين را پيمودن و يک حرکت کمربندي انجام دادن يعني نقطه آغاز و پايان يکي باشد، که در اينجا اصطلاحاً گيتي نوردي نامگذاري ميکنيم. اولين پرواز گيتينوردي نامگذاري ميکنيم، اولين پرواز گيتينوردي که ۴۲۳۹۸ کيلومتر مسافت را دربرميگرفت، با يک هواپيماي نظامي از نوع داگلاس دي.ديليو. سي نيروي هوائي آمريکا انجام شد.
دو سرهنگ خلبان به نامهاي لورل اسميت و اسلي آرنولد در ۶ آوريل ۱۹۲۴ از شهر سياتل در ايالات واشنگتن در شمالغربي آمريکا پرواز خود را آغاز و پس از ۵۷ مورد فرود و برخاست در ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۴ مجدداً در سياتل به زمين نشستند.
اولين پرواز گيتينوردي تک نفري را وايلي هاردمن پست ۱۸۹۸ -۱۹۳۵ تبعه آمريکا با يک هواپيماي ساخت کارخانه لاکهيد انجام داد. او در ۱۵ ژوئيه ۱۹۳۳ از فرودگاهي در حوالي شهر نيويورک حرکت کرد و در ۲۲ ژوئيه پس از طي ۲۵۰۹۹ کيلومتر در مدت زمان ۱۱۵ ساعت و ۳۶ دقيقه با ۱۰ مورد توقف موقت افود و برخاست او به نقطه شروع بازگشت اولين پرواز گيتينوردي بدون توقف توسط جيمز گانگر خلبان نيوري هوائي آمريکا که يک بويينگ ب ۵۰ را هدايت ميکرد انجام شد. او در ۲ مارس ۱۹۴۹ از شهر کارزول در ايالت تگزاس برخاست و پس از طي ۳۷۷۴۲ کيلومتر مسافت، با ۴ مرتبه سوختگيري، پرواز خود را در ۹۴ ساعت و ۱ دقيقه به اتمام رساند.
سريعترين پرواز گيتينوردي يکسره اون توقف در مسير حرکت) توسط يک ژنرال نيروي هوائي آمريکا به نام آرچي اولد در فاصله ۱۶ تا ۱۸ ژانويه ۱۹۵۷ انجام گرفت. او در يک هواپيماي ب ۵۲ از يک پايگاه هوائي در شهر ريورسايد در ايالت کاليفرنيا پرواز خود را آغاز کرد و مسافتي معادل ۳۹۱۴۷ کيلومتر را در ۴۵ ساعت و ۱۹ دقيقه با ۴ بار سوختگيري در آسمان، طي نمود. در اين سريعترين پرواز ميانگين سرعت ۸۴۵ کيلومتر در ساعت (معادل ۵۲۵ ميل در ساعت) بود. کوچکترين هواپيمائي که در يک سفر گيتينوردي مورد استفاده قرار گرفته، ثارپتي ۱۸ نام داشت که خلبان آن دونالد تيلور، آن را در گاراژ منزلش ساخته بود. اين هواپيماي يک موتوره ۱۸۰ قوه اسب و ۶ ۳۸ متر طول داشت.
دونالد تيلور ۴۲۱۴۸ کيلومتر مسافت را در ۱۷۶ ساعت پرواز که در ۳۷ مرحله (فرود و صعود) صورت گرفت طي نمود و در ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۶ در شهر اشکوش واقع در ايالت ويسکانسين در آمريکا فرود آمد.
● پروازهاي اوليه
اولين پرواز قابل کنترل و داراي نيروي محرکه از نوع موتور بنزيني، در ساعت ۱۰ و ۳۵ دقيقه روز ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ در ايالت کاروليناي شمالي در آمريکا انجام گرفت. اوول رايت (۱۸۷۷-۱۹۴۸) با هواپيماي ساخت خود بهنام فلاير در مدت ۱۲ ثانيه، مسافتي معادل ۵ ۳۶ متر در هوا پرواز کرد. فلاير داراي ۱۲ قوه اسب، ۹ ۱۰ کيلومتر در ساعت سرعت روي زمين و ۴۸ کيلومتر سرعت در هوا بود. برادر او ويلير رايت، ۴ مرد و يک پسربچه ناظر بر اين پرواز بودند که در ارتفاع بين ۵ ۲ و ۵ ۳ متر از سطح زمين صورت گرفت.
هر دو برادر که اهل ايالت اوياهو در آمريکا بودند، مجرد بهسر ميبردند، که به گفته ارول آنها آنقدر استطاعت مالي نداشتند که همزمان هم هواپيما داشه باشند و هم همسر، فاير اکنون در موزه ملي هوانوردي در واشنگن نگهداري ميشود. از ديگر پيشتازان هوانوردي کلمان آن فرانسوي (ظ ۱۸۴۱-۱۹۲۵) بود که در ۹ اکتبر ۱۸۹۰ با هواپيماي ساخت خود به نام ائول، ۵۰ متر در هوا پرواز کرد. در ائول از يک موتور بخاري سبک وزن به قدرت ۲۰ اسب استفاده ميشد. در انگلستان، يک تيغه آمريکائي به نام ساموئل فرانکلين کودي (۱۸۶۱-۱۹۱۳) در ۱۶ اکتبر ۱۹۰۸ در شهر فارنبور با هواپيماي دوبالهاي که ساخته بود، ۴۲۳ متر در هوا پرواز کرد.
● پرواز از روي درياي مانش
اولين پرواز از روي درياي مانش (بين انگلستان و فرانسه) در ۲۵ ژوئيه ۱۹۰۹ توسط لوئي بلريو (۱۸۷۲-۱۹۳۶) اهل فرانسه انجام گرفت. او با هواپيماي يک باله خود به نام بلريو ششم که ۲۳ قوه اسب داشت، مسافت ۱ ۴۱ کيلومتر را در ۳۶ دقيقه طي کرد.
● اولين هواپيما با موتور جت
نظريه استفاده از موتورهاي جت در هواپيما را افرادي چون کاپيتان مارکنه فرانسوي و هنري واندااهل روماني از حدود سال ۱۹۰۹ ارائه کرده بودند. فرانک ويتل انگليسي در ۱۲ آوريل ۱۹۳۷ با يک هواپيماي جت ساخت خود، يک پرواز آزمايشي انجام داد. اولين هواپيما با موتور توربوجت بهدست پروفسور هانس فون اوهاين آلماني طراحي گرديد. اين هواپيما که داراي يک موتور هاينکل به وزن ۳۷۸ کيلوگرم بود، در ۲۷ اوت ۱۹۳۷ با هدايت خلباني به نام دريک وارسيتز به پرواز درآمد.
● پرواز مافوق صوت
اولين پرواز مافوق صوت (فراصوتي) توسط چارلز الوودبيگر خلبان نيروي هوائي آمريکا در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۷ انجام شد. بيگر (متولد ۱۳ فوريه ۱۹۳۳) با هواپيما بل ايکس.اس از پايگاه هوائي ادواردز در ايالت کاليفرنيا برخاست و در ارتفاع ۱۲۸۰۰ متري (۴۲۰۰۰ فوتي) به سرعت ماک ۰۱۵ ۱ (۱۰۷۸ کيلومتر در ساعت) دست يافت.
● اولين پرواز از روي اقيانوس اطلس
اولين پرواز تک نفري از روي اطلس را چارلز اگوستس ليندبرگ آمريکائي، با هواپيمائي به نام اسپريت اوسنت لوئيز انجام داد او در ساعت ۱۲ و ۵۲ دقيقه شب ۲۰ مه ۱۹۲۷ از نيويورک حرکت کرد و در ساعت ۱۰ و ۲۱ دقيقه شب ۲۱ مه در پاريس به زمين نشست. او اين فاصله ۵۸۱۰ کيلومتري را در ۳۳ ساعت و ۵ ۲۹ دقيقه طي کرد و جايزهاي ۲۵۰۰۰ دلار دريافت نمود. گرچه ليندبرگ اولين کسي بود که بهطور انفرادي اقيانوس اطلس را پيموده بود، ولي قبل از او ۷۸ نفر ديگر بهطور گروهي مبادرت به اينکار کرده بودند. اولين عبور گروهي توسط آلبرت کوش رايد اهل آمريکا و ۵ نفر از همراهانش در يک کشتي هوائي در ماه مه ۱۹۱۹ انجام گرفت.
● بيشترين تعداد پرواز روي اقيانوس اطلس
جان وينستون، يک مهندس پرواز تبعه انگلستان، با ۱۲۷۷ بار عبور از روي اقيانوس اطلس بين ۱۰ مه ۱۹۴۷ لغايت ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ (مجموعاً ۲۰۱۰۰ ساعت پرواز). رکورددار بيشترين تعداد پرواز از فراز اقيانوس اطلس ميباشند.
● اولين پرواز از روي اقيانوس آرام
اولين پرواز يکسره (بدون توقف) از روي اقيانوس آرام را دو آمريکائي به نامهاي کلايد پنگبورن و هيوهرندون بين ۳ تا ۱۵ اکتبر ۱۹۳۱ انجام دادند. آنها مسافت ۷۳۳۵ کيلومتر (از ژاپن تا ايالت واشنگتن در شمالغربي آمريکا) را در مدت ۴۱ ساعت و ۱۳ دقيقه طي کرد.
● سنگينترين هواپيما
حداکثر وزني که يک هواپيما هنگام صعود (وزن هواپيما + بار) دارا بوده، متعلق به بويينگ ۷۴۷-۲۰۰ ب از نوع جامبوجت است. در آزمايشات مربوطه که در ۲۳ مه ۱۹۷۹ بهعمل آمد اين رقم معادل ۳۸۶ تن گزارش شده است.
● کوچکترين هواپيما
کوچکترين هواپيمائي که تاکنون پرواز کرده است اسکاي بيبي نام دارد که توسط ري استيتز اهل شهر ريورسايد در ايالت کاليفرنيا طراحي و ساخته شد. اين هواپيما که فقط ۳ متر طول دارد، مجهز به يک موتور ۸۵ قوه اسب است که آن را قادر ميسازد تا ۲۹۷ کيلومتر در ساعت سرعت داشته باشد اولين پرواز اسکاس بيبي در ۲۶ مه ۱۹۵۲ انجام شد. وزن اين هواپيماي دو باله (بدون سرنشين) ۲۰۵ کيلوگرم است.
● اولين هواپيما با نيروي خورشيدي
اولين هواپيما که نيروي محرکه آن نيروي خورشيدي بود سولار چالنجر نام دارد که توسط يک گروه علمي، زير نظر دکتر پال مک کريدي طراحي و ساخته شد و اولين پرواز آزمايشي خود را در ۲۰ نوامبر ۹۸۰ انجام داد. در ۷ ژانويه ۱۹۸۱ در پرواز از روي درياي مانش (بين فرانسه و انگلستان) مسافت ۲۹۰ کيلومتري را در مدت زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقيقه طي کرد.

دانلود نسخه PDF - گيتينوردي