up
Search      menu
فنآوری اطلاعات :: مقاله گوگل PDF
QR code - گوگل

گوگل

تردد خودروهاي هوشمند گوگل در بزرگراه ها

اگر شما از کاربران دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات هستيد، بدون ترديد حتما با google و خدمات متنوع آن آشنا هستيد. از زماني که در سال ۱۹۹۹، گوگل با همکاري لري پيچ و سرگئي برين از دانشجويان دکتراي دانشگاه استنفورد قدم به دنياي وب گذاشت، نظم بخشيدن به تمامي اطلاعات دنيا را سرلوحه کار خود قرار داده و با اين هدف امکانات متنوعي را در زمينه هاي مختلف در اختيار کاربران خود قرار داد. گوگل از زمان راه اندازي تا به امروز همواره در تلاش بوده است تا هر طور شده زمينه مناسبي براي گسترش فناوري در ابعاد مختلف زندگي ما انسان ها فراهم کند و براي رسيدن به اين هدف از مسيرهايي عبور کرده است که بتوانند بهترين نتيجه ممکن را به همراه داشته باشند. اگر نگاهي به پرونده فعاليت هاي گوگل در سال هاي گذشته بيندازيم متوجه خواهيم شد که اين شرکت همواره از پيشگامان دنياي فناوري اطلاعات بوده است.
گوگل پس از دستيابي به بسياري از اهداف خود در زمينه توسعه و بهبود فناوري هاي کامپيوتري در ۱۱ سال گذشته و رسيدن به موفقيت در بسياري از زمينه هاي مختلف مانند طراحي مرورگر وب، سيستم عامل تلفن همراه يا طراحي سيستم عامل کامپيوترهاي همراه امروزه فعاليت هاي جديدي را در ديگر حوزه ها آغاز کرده است و قصد دارد دگرگوني ها و تحولات جديدي را در صنعت خودروسازي جهان ايجاد کند. اين شرکت که در سال هاي اخير قدم فراتر از تجارت اصلي خود در زمينه جستجوي اينترنتي گذاشته است و با ارائه خدمات جديد در زمينه موقعيت يابي به تجارب ارزشمندي دست يافته در نظر دارد با مشارکت در پروژ ه هاي حمل و نقل شهري نقش بسيار مهمي را در به تصويرکشيدن آينده حمل و نقل عمومي ايفا کند.
● خودروهاي بدون راننده ، راهي جاده ها مي شوند
وقتي براي نخستين بار از فناوري هاي نوين ديجيتالي و الکترونيکي در ساخت خودروها استفاده شد به نظر مي رسيد که امکانات جديد ديجيتالي در اتومبيل ها تنها از نظر تجملي حائز اهميت باشد. اين در حالي است که پس از مدت کوتاهي فناوري هاي ديجيتالي توانست سيستم هاي امنيتي خودروها را به گونه چشمگيري تحت تاثير قرار دهد و به اين ترتيب خودروهايي که در آنها از اين نوع سيستم هاي امنيتي وجود نداشت کم کم به دست فراموشي سپرده شدند. تا اين که سيستم هاي مسيرياب که براساس فناوري سيستم هاي مکان يابي جهاني طراحي شده بودند هم قدم به صنعت خودروسازي گذاشتند. امروزه بسياري از خودروها در سطح دنيا مجهز به سيستم هاي مسيرياب ماهواره اي هستند. رانندگان اين خودروها به کمک اين سيستم روي نقشه هايي که از سوي سرويس دهندگان مختلف سيستم هاي مسيرياب در اختيار آنها قرار مي گيرد تا رسيدن به مقصد مورد نظر به آساني از مسيرهاي مناسب عبور کرده و از راهنمايي هاي ارائه شده در اين سيستم بهره مند مي شوند، اما خودروهاي جديد گوگل که از آنها به عنوان خودروهاي بدون راننده نام برده شده است بسيار فراتر از سيستم هاي موقعيت ياب جهاني عمل مي کنند. اين خودروها که مجهز به نوعي نرم افزار هوش مصنوعي هستند همه شرايط موجود در محيط اطراف خود را شناسايي کرده و از تصميم گيري هايي شبيه تصميم گيري انسان ها تقليد مي کنند و به عبارت ديگر مي توان گفت که اين اتومبيل با شبيه سازي عملکرد انسان ها در حين رانندگي هدايت خودکار اتومبيل شما را بر عهده خواهد گرفت.
خودروهاي هوشمند طراحي شده توسط گوگل تاکنون بيش از ۷ آزمايش را در مسيرهاي مختلف با موفقيت پشت سر گذاشته اند. به گفته کارشناسان گوگل، اين اتومبيل هوشمند که يک تويوتا پريوس با قابليت هدايت خودکار است در مجموع آزمايشات انجام شده بيش از ۱۶۰۰ کيلومتر را بدون دخالت انسان و به طور خودکار طي کرده و اين در حالي است که اين اتومبيل در مجموع ۲۲۵ هزار کيلومتر را نيز در شرايطي طي کرده که تنها گاهي فردي که پشت فرمان اتومبيل بوده براي عبور از برخي مسيرها به آن کمک کرده است. اگرچه بايد پذيرفت تا زماني که بتوانيم به جاي اتومبيل هاي امروزي از اين اتومبيل هاي هوشمند براي تردد در مسيرهاي مختلف استفاده کنيم همچنان راهي طولاني و پرفراز و نشيب را پيش رو خواهيم داشت، اما به نظر مي رسد همان طور که دنياي اينترنت و بسياري از فناوري هاي ديجيتالي که امروزه قادر نخواهيم بود بدون آنها زندگي کنيم و تحولات بسيار زيادي را در زندگي ما انسان ها به همراه داشت، اين خودروها نيز بتوانند در بسياري از ابعاد زندگي ما را تحت تاثير خود قرار دهند.
شايد برايتان جالب باشد بدانيد همه ساله به طور متوسط بيش از ۳۷ هزار نفر که در آنها يک نرم افزار مجهز به هوش مصنوعي هدايت اتومبيل را بر عهده دارد در مقايسه با انسان ها بسيار سريع تر در مواجهه با شرايط مختلف از خود واکنش نشان مي دهند و علاوه بر اين هيچ گاه احساس خواب آلودگي نمي کنند يا به هر علتي دچار حواس پرتي نخواهند شد. همچنين زاويه ديد ۳۶۰ درجه به آنها کمک مي کند تا بتوانند محيط اطراف خود را بهتر زير نظر قرار دهند. اگرچه بسياري از محققان بر اين باورند که استفاده از اين فناوري مي توانند نقش بسيار موثري در افزايش ظرفيت جاده ها و بزرگراه ها داشته باشد و حرکت خودروها در فاصله نزديک تري نسبت به هم را امکان پذير سازد، اما بايد پذيرفت براي اين که بتوانيم با اطمينان از ايمني و عملکرد اين سيستم ها هدايت وسيله نقليه خود را به آنها بسپاريم بايد مطمئن باشيم که در اين سيستم ها همه تدابير لازم براي عدم آلودگي اين سامانه ها به ويروس هاي کامپيوتري که سيستم هاي کامپيوتري با آنها دست و پنجه نرم مي کنند، اتخاذ شده است.
اگرچه گوگل با اين اقدام خود به همه نشان داد که مي تواند در همه زمينه ها پيشگام باشد، اما پيش بيني هاي انجام شده حاکي از آن است که هنوز تا زماني که بتوانيم شاهد تردد اين خودروها در بزرگراه ها باشيم بايد يک دهه ديگر منتظر بمانيم. آيا تا به حال به اين موضوع فکر کرده ايد که در نسل جديد سيستم هاي حمل و نقل عمومي در صورتي که شرايط موجود در مسير تردد خودروها منجر به يک تصادف رانندگي شود چه کسي بايد پاسخگو باشد؟ به نظر شما متهم اصلي اين تصادف سرنشين خودرو خواهد بود يا فردي که اين نرم افزار راهبري خودکار را طراحي کرده است؟ به گفته کارشناسان از آنجايي که همواره در اين خودرو سرنشيني حضور خواهد داشت که بر عملکرد اين سيستم نظارت دارد بايد مسووليت اصلاح اشتباهات ناشي از هوش مصنوعي را برعهده داشته باشد.
● وقتي هوش مصنوعي به جاي هوش انساني تصميم گيري مي کند
بسياري از شرکت هاي بزرگ خودروسازي نظير جنرال موتورز اعلام کرده بودند که نسل اول خودروهايي که تا حد زيادي مستقل از راننده هستند و مي توانند بدون کمک راننده مسير حرکت خود را در بزرگراه تشخيص داده و شما را به مقصد برسانند تا سال ۲۰۱۵ ميلادي به بازار عرضه خواهند شد. اما وقتي گوگل پس از مدت ها تلاش مخفيانه براي عملي ساختن اين ايده بسيار زودتر از زمان پيش بيني شده از خودروي هوشمند جديد خود سخن گفت موجب شگفتي بسياري از شرکت هاي بزرگ صنعت خودرو شد و سر و صداهاي زيادي به راه انداخت. پيش از اين که گوگل نتايج به دست آمده از تحقيقات خود را در اين زمينه اعلام کند سوئدي ها سيستمي را براي خودروهاي هوشمند طراحي کرده بودند.
اين سيستم علاوه بر اطلاعات دريافت شده در سيستم رايانه اي يک خودرو، اطلاعاتي را نيز از طريق ايجاد شبکه اي با ديگر خودروهاي مجهز به اين فناوري دريافت مي کند و براساس نتايج به دست آمده از پردازش مجموع اين اطلاعات مسير حرکت خود را مشخص مي کند. اما از آنجايي که حجم بسيار زياد اطلاعات در اين سيستم محدوديت هايي به همراه داشت سيستم ديگري را طراحي کردند که اطلاعات و اخبار ترافيکي و همچنين آخرين اطلاعات مربوط به حرکت ديگر خودروها را از طريق يک سيستم نظارت جاده اي دريافت کرده و پس از بررسي اين اطلاعات نسبت به تعيين مسير حرکت خودرو تصميم گيري مي کرد.
بدون ترديد در طراحي و ساخت اين خودروها که تصويري از آينده حمل و نقل عمومي خواهند بود بيش از هر چيز نيازمند استفاده از علوم کامپيوتري پيشرفته هستيم که بتواند جايگزين هوش انساني شده و از عملکرد مشابهي شبيه به انسان ها برخوردار باشد. خودروي تويوتا پريوس گوگل که به عنوان نخستين خودروي هوشمند بدون راننده شناخته شده است مجهز به حسگرهايي است که نقش بسيار مهمي در قابليت هدايت خودکار اين خودرو دارد. در چرخ جلوي سمت چپ اين خودرو حسگري وجود دارد که در ارزيابي و برآورد موقعيت خودرو نقش دارد. اين حسگر کوچک ترين حرکات خودرو را ثبت و اندازه گيري کرده و براساس آن موقعيت دقيق خودرو را روي نقشه مشخص خواهد کرد.
علاوه بر اين يک حسگر نيز در بالاي خودرو بر روي قسمتي از سقف اتومبيل نصب شده است که قابليت چرخش دارد و تا فاصله ۶۰ متري از خودرو يک نقشه سه بعدي دقيق از محيط اطراف خودرو را به تصوير مي کشد. در کنار آينه جلوي داخل اتومبيل يک دوربين ويدئويي نصب شده که سيستم از طريق آن عابر پياده، دوچرخه سوارها و همچنين علائم راهنمايي و رانندگي را شناسايي مي کند. علاوه بر اين ۳ رادار در قسمت جلوي اتومبيل و يک رادار هم در قسمت عقب آن نصب شده است که اجسامي را که در نزديکي خودرو قرار دارند تشخيص مي دهد. همچنين اين خودروي هوشمند به يک سيستم موقعيت ياب جهاني يا GPS هم متصل است و نقشه دقيقي از وضعيت آب و هوايي هم در اختيار سيستم قرار مي گيرد. مجموعه اين عوامل به اين خودرو کمک مي کنند تا بتواند به خوبي در مسيرها رفت و آمد داشته باشد. جالب است بدانيد که اين خودرو در هر خيابان و مسيري محدوده هاي تعيين شده براي حداکثر سرعت را رعايت مي کند چراکه اطلاعاتي از اين قبيل هم در برنامه مجموعه اطلاعاتي اين سيستم ثبت شده است.
به اين ترتيب خودرو در صورت مواجه شدن با چراغ قرمز يا هرگونه عامل هشداردهنده اي به سرعت متوقف شده و پس از آن وضعيت خودرو را به سرنشينان اعلام خواهد کرد. با توجه به اين در مسير فناوري هر روز امکانات و خدمات جديدي در اختيار کاربران دنياي فناوري قرار مي گيرد بنابراين دور از انتظار نخواهد بود که خودروهاي امروزي به ربات هاي هوشمندي تبديل شده و مسووليت جابه جايي و حمل و نقل مسافران را به عهده گيرند و با توجه به اين موضوع روزي فراخواهد رسيد که داشتن دست فرمان خوب براي رانندگي لازم نخواهد بود، بلکه داشتن يک نرم افزار پيشرفته ناوبري براي هدايت خودکار اتومبيل شما تنها راهکاري است که مي توان امنيت شما را در حمل و نقل تضمين کند.
گوگل و داستان خودروهاي هوشمند
اين روزها گوگل از خودروهايي مجهز به سيستم هدايت خودکار صحبت مي کند. اين شرکت بتازگي خودروهايي را روانه بزرگراه هاي ايالات متحده آمريکا کرده است که بسيار متفاوت از خودروهاي معمولي بوده و توجه هر راننده اي را که در اين بزرگراه ها در حال تردد باشد به خود جلب خواهد کرد. طراحي و ساخت خودروهاي هوشمند پروژه اي است که از مدت ها پيش گوگل به طور مخفيانه تحقيقاتي را درباره آن انجام داده بود. اين خودروها که نسل جديدي از خودروها در دنياي شگفت انگيز فناوري هستند مجهز به هوش مصنوعي بوده و مي توانند به آساني هر جسمي را که در مسير حرکت آنها قرار مي گيرد، شناسايي کنند. در سال هاي اخير استفاده از فناوري هاي جديد در صنعت خودروسازي در مقايسه با سال هاي گذشته بسيار افزايش يافته است. تا جايي که بسياري از شرکت هاي بزرگ و معروف نيز قدم به اين عرصه گذاشته و سرمايه قابل توجهي را به توسعه فناوري در اين صنعت اختصاص داده اند. ساخت خودروهاي بدون راننده از جديدترين تحولات در صنعت خودروسازي است. اين خودروها مانند انسان ها شرايط و موقعيت هاي مختلفي را که در مسير حرکت خود با آنها مواجه مي شوند تشخيص داده و ارزيابي مي کنند و به اين ترتيب در کوتاه ترين زمان ممکن نسبت به آنها عکس العمل نشان مي دهند.

▪ نام فارسي : گوگلي المو مارکوني ▪ سال ولادت و فوت : ۱۹۳۷ – ۱۸۴۷ ميلادي ▪ مليت : ايتاليا گوگلي المو مارکوني مخترع راديو در سال ۱۸۷۴ در شهر بولوني ايتا ...

▪ نام فارسي : گوگلي المو مارکوني ▪ سال ولادت و فوت : ۱۹۳۷ – ۱۸۴۷ ميلادي ▪ مليت : ايتاليا گوگلي المو مارکوني مخترع راديو در سال ۱۸۷۴ در شهر بولوني ايتا ...

۱) همه چيز در نحوه ي نوشتن با اطلاع از چگونگي نوشتن عبارات جستجو در موتورهاي جستجو، مي توانيد اطلاعات مورد نيازتان را به راحتي پيدا کنيد. به عنوان مثا ...

يکي از شاخصه هاي مهم و متمايز کننده گوشي هاي تلفن همراه شاخصه سيستم عامل است. سيستم عاملي که به صورت مستقيم مي تواند بر کارايي، قيمت، قابليت ساپورت نر ...

نمايشگاه CES امسال نيز با خلق شگفتي هايي در حوزه فناوري سرانجام روز دو شنبه سوم ژانويه پس از ۳ روز، با معرفي برترين هاي هر حوزه به کار خود پايان داد. ...

گوگل به عنوان غول دنياي جستجو هرچند وقت يک بار ابزار يا سرويس جديدي به کاربران اش ارائه مي کند و بي شک با توجه به اين که اطلاعات وسيعي را از جستجوهاي ...

وبلاگ ساختن يک کار ساده است. وارد blogsky.com يا Persianblog.ir شويد و عضويت در سايت را بزنيد. در حال حاضر که blogsky عضو نمي پذيرد. پس مي توانيد به ه ...

سالار کمانگر متولد ۱۳۵۵ يک آمريکايي کردتبار است. او از کارمندان شرکت گوگل است و همکنون مديرعامل يوتيوب است. او در اين سمت جانشين چاد هورلي شد. او فارغ ...

دانلود نسخه PDF - گوگل