up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله کويين اليزابت PDF
QR code - کويين اليزابت

کويين اليزابت

کشتي اقيانوس پيماي کويين اليزابت

در سال ۲۰۰۴ در بندر ساوتهمپتون انگليس پس از پنج سال تلاش متخصصان بزرگ ترين، مرتفع ترين، مجلل ترين و پرهزينه ترين کشتي مسافربري براي جهان توليد شد. اين کشتي غول پيکر که کويين مري ۲ نام دارد بار ديگر عصر طلايي کشتي هاي پرشکوه اقيانوس پيماي اوايل قرن بيستم را با تکنولوژي و علوم پيشرفته قرن بيست و يکم در خاطره ها زنده کرد. در دوره يي نزديک به ۶۵ سال، خطوط دريايي «کونارد» بريتانيا تنها يک اقيانوس پيما روي اقيانوس اطلس شمالي داشت که کويين اليزابت بود و اکنون زير سايه سنگين کويين مري قرار گرفته است. براي درک بهتر اين غول دريايي کافي است مجسم کنيد جسم شناوري را که طول آن به اندازه ۴۳ اتوبوس دو طبقه يعني ۵۵ متر بلندتر از برج ايفل است و در پهن ترين قسمت عرضي به اندازه يک زمين فوتبال دارد. جالب اينکه ارتفاع کويين مري از سطح عرشه آن تا دودکش به اندازه يک برج ۱۵ طبقه است.
اين کشتي اقيانوس پيما که مجهز به پيشرفته ترين سيستم هاي رانش است مي تواند فاصله بين بندر ساوتهمپتون تا نيويورک را در مدت کمتر از دو هفته طي کند. هر کشتي ديگري از انجام چنين کاري ناتوان است. مديران خطوط دريايي کونارد از حدود ۱۵ سال پيش به فکر توليد و استفاده از چنين کشتي غول پيکري بودند و به همين دليل برنامه توليد آن را در اولويت کاري خود قرار دادند. به همين دليل هم يک گروه متخصص حرفه يي به سرپرستي «گري اليس» افسر ارشد کشتي اليزابت ۲ و نيز «استفان پين» مهندس طراح سازه هاي دريايي تشکيل دادند تا عمليات طراحي و توليد بزرگ ترين کشتي اقيانوس پيماي جهان را آغاز کنند. از همان ابتدا شکل ظاهري کشتي بسيار حائز اهميت بود زيرا به دليل انجام سفر در مناطق سرد و يخبندان لازم بود از ايجاد بالکن رو به جلو در کويين مري صرف نظر شود. همچنين لازم بود براي مقابله با امواج خروشان دريا، جلوي کشتي شکل کاملاً تيزي داشته باشد. ضمن اينکه اختصاص بخش خاصي براي حمل قايق هاي تندرو از ديگر مشخصات مهم آن محسوب مي شود. براي انجام چنين طرحي، بخش زيرين کويين مري که در آب قرار مي گيرد، بلندتر، پهن تر و هيدروديناميک تر از هر کشتي اقيانوس پيماي ديگري است. جالب اينکه با توجه به طول ۳۵۰ متري محاسبه شده براي اين اقيانوس پيما، هيچ کدام از شرکت هاي کشتي سازي بريتانيا، توانايي ساخت آن را نداشتند. به همين دليل هم مکاني خارج از کشور انگليس براي ساخت کويين مري انتخاب شد. اين در حالي است که هم اکنون در جهان پنج شرکت هستند که توانايي و تکنولوژي ساخت چنين سازه هايي را دارند که از آن جمله کشورهاي ايتاليا، کره جنوبي، فرانسه، ايالات متحده و آلمان را مي توان نام برد. از بين اين کارخانه هاي بزرگ، مجتمع فني «آلستوم - شانتير» واقع در منطقه «سنت قازار» در جنوب غربي فرانسه انتخاب شد زيرا شرکت هاي نزديک به بريتانيا در اولويت بودند که از بين شرکت هاي فرانسوي و آلماني، توانايي ها و تکنولوژي هاي شرکت فرانسوي، در سطح بالاتري تشخيص داده شد و عمليات ساخت کويين مري در آنجا شروع شد. طراحي و توليد اين اقيانوس پيماي عظيم الجثه در اواسط سال ۲۰۰۱ ميلادي آغاز شد و در اوايل سال ۲۰۰۴ به پايان رسيد. عمليات ساخت به اندازه يي گسترده بود که نزديک به چهار هزار نفر در قالب ۴۵ شرکت پيمانکار، شرکت برنامه ريزي و مهندسي و نيز کارگر و تکنسين در اين زمينه مشغول به فعاليت بودند. ضمن اينکه همه روزه از ساعت ۳۰ ۶ صبح کار شروع مي شد و تا ساعت ۱۰ شب ادامه داشت. کويين مري ۲ در واقع جايگزين کويين مري ۱ شد. اين اقيانوس پيما (کويين مري ۱) با به پايان رسيدن دوران فعاليتش، هم اکنون به يک موزه جالب تبديل شده و در ايالت کاليفرنيا روزانه از هزاران بازديدکننده پذيرايي مي کند.
در بخشي از اين موزه شناور نحوه عملکرد پرسنل بخش موتورخانه و نحوه زندگي آنها در يک کشتي بخار نشان داده مي شود. يعني جايي که کارگران با سرعت و با حالتي ديوانه وار مشغول پر کردن محفظه ديگ هاي بخار از زغال سنگ هستند تا با ايجاد فشار بخار کافي کشتي را از برخورد با يک کوه يخ (همان بلايي که موجب شد اقيانوس پيماي تايتانيک براي هميشه به اعماق دريا برود) ايمن نگه دارند.
کشتي کويين مري۲ در واقع باعث احياي دوباره سفرهاي لوکس و تجملاتي کشتي هاي بخار اوايل قرن بيستم شده است ولي با اين تفاوت که ديگر خبري از آن جنجال هاي تجملاتي يک قرن پيش نيست، ضمن اينکه کشتي بخار جاي خود را به اقيانوس پيماهاي مجهز به موتورهاي پيشرفته و توربين هاي گازي داده است. کشتي کويين مري به شش نيروگاه توليد برق مجهز است که چهار نيروگاه آن از توربين هاي ديزلي بدون آلايندگي بهره مي برند و محصول کمپاني warsila در نزديکي شهر نوکياي فنلاند است. اين توربين هاي ديزلي بدون آلايندگي مجهز به تکنولوژي «ريل مشترک» بوده و سيستم سوخت آنها به صورت الکترونيکي و با سيستم هاي کنترلي پيشرفته هدايت مي شود تا درنهايت با کمترين ميزان مصرف حداکثر بازدهي را داشته باشد.
موتورهاي به کار رفته در اين اقيانوس پيما توسط دو توربين جت تقويت مي شوند و براي کاهش ميزان اکسيدهاي نيتروژن در آنها مقدار درجه حرارت هر سيلندر قبل از تزريق سوخت توسط سيستم هاي ابزار دقيق کاهش مي يابد. جالب اينکه ژنراتورهاي کويين مري به قدري قوي هستند که زمان قرار گرفتن در مدار (وقتي به طور همزمان فعال مي شوند) اين توانايي را دارند که برق يک شهر کوچک را تامين کنند.
برق توليدي اين ژنراتورها، روشنايي تمام بخش هاي اين اقيانوس پيماي غول پيکر را از فروشگاه ها گرفته تا سيستم تهويه و شبکه پيشرفته کامپيوتري آن تامين مي کند. کويين مري ۲ از لحاظ سطح آسايش و راحتي هم فوق العاده است به طوري که نه تنها در سطح درياها بلکه شايد در خشکي نيز هيچ هتلي و اقامتگاهي تا اين اندازه لوکس نباشد.
بهترين بخش اقامتي اين کشتي بخش آپارتمان هاي ويژه آن است که از زيربناي ۱۵۰ تا ۲۵۰ مترمربع برخوردار بوده و از بهترين هتل آپارتمان ها نيز مجلل ترند. دو طبقه از کشتي هر کدام شامل پنج آپارتمان ويژه با چشم اندازي رو به دريا هستند و همچنين مجهز به محوطه ورزش اختصاصي، کتابخانه شخصي و سيستم اينترنت پرسرعت بوده و نيز داراي يک سالن سينماي شخصي و سرويس بهداشتي مخصوص مهمانان هم هستند.
با توليد اين کشتي عظيم الجثه، بريتانيا ثابت کرد در کنار کشورهاي کره جنوبي و ايالات متحده که بزرگ ترين صنايع کشتي سازي جهان را دارا هستند، حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.

انواع ديگر گردشگري در حال افزايش است نظير گردشگري فضايي، گردشگري الکترونيکي و اينترنتي که در سالهاي اخير آغاز شده است.در گردشگريهاي امروزي (New Age to ...

دانلود نسخه PDF - کويين اليزابت