up
Search      menu
فنآوری اطلاعات :: مقاله کامپيوتر متحرک PDF
QR code - کامپيوتر متحرک

کامپيوتر متحرک

پشت رل يک کامپيوتر متحرک مي نشينيد

روزگاري خودروها بسيار ساده بودند و توانايي شان به حمل بار و مسافر محدود مي شد اما امروزه خودروها بسيار پيشرفته شده اند و به توانايي مجهز شده اند که پيش از اين حتي تصورش را هم نمي کرديم. يکي از مهم ترين دلايل اين پيشرفت هاي حيرت انگيز صنايع خودروسازي، پيشرفت هاي صنايع کامپيوتر، الکترونيک و ارتباطات است. در اين مقاله کوتاه به بررسي مهم ترين پيشرفت هاي صنايع خودروسازي مي پردازيم که در آينده نزديک عرضه مي شود.
۱) فورد؛ سيستم هوشمند پارک
فورد اولين شرکتي نيست که تلاش مي کند خودرويي عرضه کند که خودش پارک مي کند، اما اولين شرکتي است که توانسته است آن را به شکلي هوشمندانه و کارا عرضه کند. سيستم هوشمند پارک خودرو فورد مي تواند خود را در مدت زمان کم در فضاي کوچک پارک کند. زحمت پارک کردن نيز از حالتي که خود شخص رانندگي مي کند، کمتر است.
تنها کاري که راننده بايد انجام دهد اين است که هنگام رانندگي يک دگمه را فشار دهد و سرعتش را تا حد ۳۰ کيلومتر در ساعت کم کند. حسگرهاي صوتي در کناره خودرو، محيط اطراف را براي يافتن فضاي قابل پارک بررسي مي کند.
هنگامي که خودرو مکان مناسب را يافت، راننده به حرکت خود ادامه مي دهد تا خودرو زمان ايست بدهد. سپس راننده دگمه را يک بار ديگر فشار مي دهد و دستش را از روي غربيلک فرمان برمي دارد و به آرامي عقب مي رود. خود ماشين بقيه کارها را مثل يک حرفه يي انجام مي دهد. البته تشخيص مجاز يا غيرمجاز بودن مکان و همچنين پرداخت هزينه پارکومتر يا پارکبان بر عهده راننده است.
۲) بنز؛ صفحه نمايش رايانه يي
حتي اگر خودتان از اين مدل خودروها نداشته باشيد، احتمالاً خودروهايي را ديده ايد که روي شيشه جلويي خود، صفحه نمايش رايانه يي دارند. البته براي آنکه حواس راننده پرت نشود، خودرو هنگام حرکت، فيلم نمايش نمي دهد، يا حتي راننده نمي تواند به سيستم مسيريابي دسترسي داشته باشد، اما در مورد مسافر کنار راننده چه مي توان گفت؟ بديهي است که پرت شدن حواس مسافر جلويي چندان خطري ندارد. در حقيقت برخي از مسافران دوست دارند کمي هم حواس شان به چيزهاي ديگر باشد. به زودي مرسدس، بنزهاي کلاس «S» را با صفحه نمايش روي شيشه جلويي عرضه مي کند که تصويرهاي جداگانه يي را براي راننده و مسافر جلويي پخش مي کند.
۳) نيسان؛ نمايش محيط اطراف
دوربين تماشاي پشت خودرو بسيار مفيد است، اما در محيط هاي تنگ و باريک چندان هم کارا نيست. هم اکنون برخي خودروها دوربين هايي دارند که پشت و طرفين خودرو را نشان مي دهد و در نتيجه موثرتر است، اما تصويرهاي زاويه بازشان کمي تغيير شکل دارد، به همين دليل تشخيص فاصله واقعي خودرو از موانع اطراف مثل نرده هاي کنار خيابان يا سپر ماشين هاي جلويي چقدر است.
اما نيسان اينفينيتي براي حل اين مشکل از محاسبه هاي کامپيوتري استفاده مي کند. اين خودرو تصوير چهار دوربين زاويه باز (دو دوربين در جلو و عقب و دو دوربين در طرفين) را در کنار هم قرار مي دهد، به طوري که همانند يک تصوير هوايي از بالاي خودرو به نظر مي رسد. با اين مجموعه تصوير مي توان به آساني همه چيزهاي اطراف خودرو را ديد.
با داشتن اين سيستم انگار يک ماهواره اختصاصي بالاي سر خودروي شما در حال پرواز است و مرتب تصويرهايي از خودروي در حال حرکت شما ارسال مي کند.
۴) فورد؛ تقويت موتور و کاهش مصرف
شرکتي که موتورهاي V۸ را در دهه ۱۹۳۰ به توليد انبوه رساند (هنري فورد، به دلايلي اصرار داشت تعداد سيلندر موتورها بايد مضربي از چهار باشد) در نهايت موتورهاي جانشين را عرضه کرد. موتورهاي تقويت شده V۶ از دو توربوشارژر مجهز به سيستم تزريق سوخت کامپيوتري استفاده مي کند، در نتيجه توان توليدي آن به اندازه موتورهاي V۸ است. نکته مهم اين است که مصرف سوخت موتورهاي تقويت شده به اندازه مصرف سوخت موتورهاي V۸ است. لازم به ذکر است که اين سيستم با بنزين هاي معمولي کار مي کند. البته اگر بخواهيم خودرو با حداکثر توان کار کند، مصرف سوختش از V۸ بيشتر مي شود. حسن ديگر اين سيستم گذشته از مقدار توان عرضه شده، زمان لازم براي عرضه اين توان است. از آنجا که موتور به نسبت کوچک است، توان زياد به سرعت ارائه مي شود، به بيان ديگر به محض آنکه راننده پايش را روي پدال گاز فشار دهد، همه توان موتور منتقل مي شود.
۵) بي ام و؛ ديد در شب
شايد به نظر برسد سيستم هاي ديد در شب براي خودروها چندان مفيد نباشد، چراکه امروزه بيشتر خيابان ها و جاده ها روشن هستند و علاوه بر آن خودروهاي ديگر هم چراغ هاي روشنايي پرنوري دارند اما بايد توجه داشت عابران پياده چراغي ندارند تا ديده شوند و همين موضوع اهميت ابداع جديد بي ام و را مشخص مي کند. دوربين هاي زيرقرمز اين خودرو جاده را اسکن مي کند و رايانه هايي که براي تشخيص اندام انسان برنامه ريزي شده است، عابران را در خيابان يا کناره هاي خيابان مشخص مي کند. اين سيستم نه تنها افراد را مشخص مي کند بلکه جهت حرکت آنها را نيز معين مي کند. کساني که در حاشيه خيابان در حال حرکت هستند به محض آنکه به سمت مسير حرکت راننده بروند، خودرو راننده را از اين موضوع آگاه مي کند.
۶) تويوتا؛ دستيار خط نگهدار
امروزه خودروهاي زياد به سيستمي مجهزند که «کنترل فعال حرکت» نام دارد. اين سيستم ها معمولاً به گونه يي طراحي شده اند که راننده با زدن يک کليد، سرعت خودرو را روي عددي مشخص، ثابت نگه مي دارد اما سيستم جديد تويوتا از يک رادار براي اسکن جاده مقابل استفاده مي کند تا خودروهايي را که کندتر حرکت مي کنند، تشخيص دهد. در صورت نياز هم اين سيستم به صورت خودکار از سرعت مشخص شده مي کاهد تا فاصله ايمن را از خودروي جلويي حفظ کند. علاوه بر اين بسياري از خودروها سيستم اخطار خروج از مسير دارند. در اين سيستم دوربين هايي وجود دارد که خط کشي هاي دو طرف خودرو را به دقت بررسي مي کنند. هنگامي که خودرو از مسير خود خارج شد اين سيستم به راننده اخطار مي دهد اما دستيار خط نگهدار لکسوس اين سيستم را يک گام ديگر به پيش برده است. اين سيستم علاوه بر آنکه سرعت خودرو را روي عددي خاص ثابت نگه مي دارد و هنگام خروج از مسير به راننده اخطار مي دهد، مسير حرکت را نيز تصحيح مي کند. به بيان ديگر اگر خودرو از مسير خارج شده باشد اين سيستم خودکار آن را به مسير صحيح و بين دو خط بازمي گرداند. البته اين سيستم در مديريت خود چندان هم پافشاري نمي کند و اگر راننده واقعاً بخواهد بدون استفاده از راهنما از مسير خود خارج شود کافي است غربيلک فرمان را با نيروي بيشتري بچرخاند.
۷) فورد؛ دفتر کار متحرک
براي کساني که از خودرو تنها براي رانندگي استفاده مي کنند و در خودرو زندگي نمي کنند، فورد سيستمي عرضه کرده است که در آن تلفن همراه و ام پي تري پلير با سيستم پخش استريو خودرو تلفيق شده است. اما کساني که از کاميون يا وانت خود به عنوان دفتر کار متحرک استفاده مي کنند فورد سيستم جديدي ارائه کرده است. يکي از امکانات اين سيستم اين است که هر ابزار يا دستگاهي را با برچسب (با فرکانس راديويي ويژه) مشخص مي کند. اسکنر فرکانس راديويي که در عقب وانت يا کف کاميون قرار دارد به راننده مي گويد براي يک ماموريت خاص آيا همه ابزارهاي لازم را به همراه دارد يا برخي از آنها را جا گذاشته است. اين خودروها علاوه بر اين مجهز به کامپيوتري است که روي داشبورد نصب شده است و صفحه کليد متحرک دارد و راننده با استفاده از اين صفحه کليد، علاوه بر نرم افزارهاي موجود در کامپيوتر خودرو، از درون خودرو مي تواند به کامپيوترهاي ديگر (مثلاً کامپيوتر موجود در خانه يا شرکت) نيز دسترسي داشته باشد. علاوه بر اين فورد سيستمي عرضه کرده است که با آن مي تواند از درون يک خودرو، تمام خودروهاي يک کاروان يا ناوگان خودروها را سرپرستي کند.
۸) جنرال موتورز؛ حافظه راديو
اين سيستم شايد يکي از آن ويژگي هاي مناسبي باشد که خودرويي به آن مجهز است، اما راننده سال ها به آن بي توجه است و به همين سبب بي دليل از چندين نمايش راديويي يا گزارش مسابقه هاي ورزشي محروم مي شود. چندين مدل از خودروهاي جديد شرکت جنرال موتورز يک دکمه پاز پلي روي صفحه کنترل خود دارند. شايد به نظر برسد اين دکمه پاز پلي معمولي براي دستگاه هاي سي دي خوان و ام پي تري خوان است. اما واقعيت اين است که اين دکمه ويژگي خاص دارد. هنگامي که راننده وسط يک گزارش ورزشي يا نمايش راديويي به خانه يا فروشگاه مي رسد، اين دکمه را مي زند.
در اين حالت، سيستم ادامه گزارش را ضبط مي کند. هنگامي که راننده بعدها به خودرو برگشت، يک بار ديگر اين دکمه را مي زند و ادامه گزارش را مي شنود.
۹) تويوتا؛ لمس از راه دور
سازندگان خودروهاي تجملي و گرانقيمت سال ها تلاش مي کنند روش مناسبي براي استفاده از سيستم هاي سرگرمي و مسيريابي نصب شده در خودروها (که مرتب هم پيچيده تر مي شود) بيابند. تاکنون براي کنترل اين سيستم ها از دکمه هايي با قابليت فشردن، بالا يا پايين زدن و چرخاندن استفاده مي شد. البته برخي از سيستم هاي جديد نيز لمسي هستند. استفاده از دکمه ها مشکل ساز است، چون هنگام رانندگي ممکن است آنها را اشتباه کرد يا احتمال دارد حواس راننده را پرت کند. سيستم هاي لمسي مزيت هايي دارند، اما براي استفاده از آن راننده بايد بيشتر به صفحه نمايش دقت کند و در نتيجه از دقتش در رانندگي کاسته مي شود. از نگاه مديران بخش لکسوس شرکت تويوتا، راه حل استفاده از سيستم کنترل لمس از راه دور است.
طرز کار اين سيستم تا حدودي شبيه ماوس کامپيوترهاي معمولي است. در اين سيستم راننده آنقدر دکمه را حرکت مي دهد تا نشانگر به محل مورد نظر برسد، سپس دکمه را با انگشت فشار مي دهد. با اين همه اين سيستم از ماوس هاي معمولي هم بهتر است، زيرا راننده مي تواند صفحه کنترل را «احساس» کند. در اين سيستم هنگام عبور نشانگر از چيزي که بشود روي آن کليک کرد، لحظه يي مکث مي کند، درست مثل حالتي که ما يک ميله آهني را از کنار يک آهنربا رد مي کنيم. در اين حالت راننده با چشم هايش به جاده نگاه مي کند و نيازي به تماشاي صفحه کنترل نيست.

● جستجوي بدون دردسر درWindows XP : هنگامي که مي خواهيد در ويندوز XP جستجو کنيد با عناصري روبرو مي شويدکه شايد براي شما آزار دهنده باشند از جمله: وجود ...

ترفندهاي ويندوزXP ط (System Restore) يکي از بهترين خصوصيات win xp نسبت به نسخه هاي قبلي داشتن system restore هست . اين ويژگي خيلي به درد من خورده. مثل ...

نوشتن بر رو Cd-RW بدون نرم افزار در ويندوز XP از جمله امكاني كه در ويندوز XP جاسازي شده و در ديگر نسخه هاي ويندوز وجود نداشته امكان نوشتن بر رو Cd-RW ...

عكس گرفتن با مديا پلير شايد تا بحال با نرم افزارهاي ديگري اين كار را انجام مي داديد ولي در حقيقت با خود مديا پلير ويندوز نيز مي توان عكس گرفت. و ميتوا ...

در نظر بگيريد که سرعت کامپيوتر شما مرتباً کمتر و کمتر مي شود، برنامه هاي نرم افزاري زمان زيادتري براي اجرا شدن لازم دارند و زمان وارد شدن به يک سايت د ...

● مشکلات و عوارض کار با کامپيوتر امروزه کاربرد رايانه در زندگي بشر بسيار زياد است و تعداد زيادي از افراد ساعت هاي متمادي با اين وسيله الکترونيک کار مي ...

هر کامپيوتر موجود در شبکه به منظور ايجاد ارتباط با ساير کامپيوتر ها ، مي بايست شناسائئ وداراي يک آدرس منحصر بفرد باشد.قطعاً تاکنون به آدرس هاي IP ويا ...

مقدمه تا زماني که ويندوز مايکروسافت عموميت نيافته بود، ماوس نيز محبوبيت چنداني نداشت و هر از چندگاهي در برنامه‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گرفت. ام ...

دانلود نسخه PDF - کامپيوتر متحرک