up
Search      menu
ساختمان و معماری :: مقاله پل PDF
QR code - پل

پل

انواع پل

(Ponte Vecchio (Florence, Italy
پنته وکيو (فلورانس ، ايتاليا)
شهر پنته وکيو يکي از مشهور ترين نقاط گردشگري ايتاليا است و عقيده بر آنست که از قديمي ترين سازندگان پل قوسي با سنگ هاي يک تکه و چند تکه در جهان باشد، گرچه تکه هاي قديمي تر ناتمام هم وجود دارد، اين پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اينکه در سال ۱۳۳۳ توسط سيل منهدم شد و ۱۲ سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن مغازه هايش است و از هر گروهي اعم از غرفه هاي تجار و قصابها تا دکه هاي فروشندگان لوازم هنري و يادگاري (سوغاتي) را در خود جاي داده است.
(Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England
پل هزاره و آبنماي گيت شيد (شمال شرق انگلستان)
جايزه ۴۴ ميليون دلاري پل ميلنيوم گيت شيد، براي اولين بار و تنها پل tilting (کج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم هاي هيدروليکي در انتهاي دو طرف پل اين امکان را فراهم مي آورد که براي عبور کشتي هاي کوچک پل قدري کج شود و اين تکنولوژي نوين باعث گشت که طراحان آن برنده ي جايزه ي معتبر و آبرومند Stirling Prize براي آرشيتکت در سال ۲۰۰۲ گردند ، ۱۹۰۰۰ تن بتن در فندانسيون هاي به عمق ۹۸ فوت (۳۳ متر) و فولاد (ميلگرد) کافي براي ساخت ۶۴ راهروي ۲ تيرکه، پل را به مقاومت در برابر برخورد يک کشتي ۴۰۰۰ تني که با سرعت ۴ نات در حرکت است قادر مي سازد.
(Erasmusbrug (Rotterdam, Netherlands
پل اراسمبورگ يا سوان (رتردام ، هلند)
ملقب به Swan (قو) بلحاظ شکل اسکلت فلزي مهار پل، ساخت اين پل که به منظور ارتباط بين شمال و جنوب شهر رتردام طراحي شده بود در سال ۱۹۹۶ خاتمه يافت، براي امکان عبور کشتي ها طاق جنوبي از ارتفاع قابل توجه ۲۹۲ فوتي پل بلند باسکولي برخوردار است که در سال ۲۰۰۵ در فيلمي به نام Who Am I (من کي هستم) بنمايش در آمد که در آن هواپيماهاي مسابقه اي از زير آن پرواز کردند. ساخت اين پل با بلندي ۲.۶۵۰ فوت و وزن ۶.۸۰۰ تن که در سال ۱۹۹۶ کامل شد، ۱۱۰ ميليون دلار خرج برداشت به محض آنکه پل بروي ترافيک گشوده شد معلوم شد که پل بر اثر باد تاب مي خورد که اين مشکل با استفاده از ابزار هاي تعيين کننده ي فشار هوا (دمپر) مرتفع گرديد.
(Westminster Bridge (London, England
پل وستمينستر (لندن ، انگلستان)
يکي از آثار ماندگار و زيباي شهر لندن، پل وستمينستر است که از رودخانه تيمز عبور مي کند و در کنار آن کاخ وستمينستر، کليساي وستمينستر، ساعت محبوب بيگ‌بن و همچنين چرخ فلک چشم لندن قابل مشاهده است. اين پل در سال ۱۷۶۹ افتتاح شد.
(Millau Bridge (Tarn Valley, France
پل ميلو (دره ي ترن ، فرانسه)
اين پل به ارتفاع ۱.۱۲۵ فوت (۳۳۸ متري) روي دره ي ترن در جنوب فرانسه قرار دارد که بزرگترين پل کابلي جهان محسوب مي شود. بطوريکه مي گويند رانندگي بر روي اين پل مثل آنست که در آن احساس مي کني در پروازي. ساخت اين پل که قدري بلندتر از برج ايفل است سه سال به طول انجاميد و در سال ۲۰۰۴ به روي عموم باز شد، در حاليکه اين پل مناظر بسيار زيبايي را از دره ي زير خود به تصوير مي کشد، همينکه مه پايين مي آيد ديگر مسير مناسبي براي آنانکه قلبشان ضعيف است نخواهد بود، بطور کل طول اين پل ۸.۰۷۱ فوت ( ۲.۴۲۰ متر) با طاق تکي در ۱.۱۲۲ فوتي (۳۳۶ متري) و حداکثر ارتفاع از زير آن ۸۸۶ فوت (۲۶۶ متر) است، بطور خلاصه اين پل بسيار احساس برانگيز هم بر روي کاغذ و هم در حيات واقعي مي باشد، دکل پل با ۷ اسکلت فلزي به وزن ۳۶۰۰۰ تن مسقف شده است. يکسري از هفت تيرک، هر يک به بلندي ۲۹۲ فوت (۸۸ متر) و به وزن ۷۰۰ تن به اسکلتهاي فلزي مربوط پيوسته اند.
(Fehmarn Belt Bridge (Baltic Sea, Germany and Denmark
پل تسمه اي فهمارن (درياي بالتيک ، آلمان و دانمارک)
هنگاميکه در سال ۲۰۱۸ پل فهمارن کامل شود امتدادي به طول ۱۱.۸ مايلي دست خواهد يافت و جزيره ي آلماني فهمارن را به جزيره ي دانمارکي لولاند با هزينه ي تقريبي ۲.۲ بيليون دلار متصل مي سازد. نقشه هاي اوليه نشان مي دهند که پل با ۳ اسکلت فلزي کابلي، هر کدام به طول تقريبي ۲.۳۷۵ فوت (۷۱۲)‌ متر که بوسيله ي ۴ ستون به بلندي ۹۱۸ فوت حمايت شده و داراي ۲۱۳ فوت (۶۴ متر) بلندي زير آن مي باشد خواهد بود، پل پيشنهادي جنجال هايي را توسط کاسبها و طرفداران منابع طبيعي که از لطمه خوردن به حيات وحش محل واهمه دارند بوجود آورده است.
(The Kintaikyo Bridge (Iwakuni, Japan
پل کيتايکيو (آيواکاني، ژاپن)
احتمالا يکي از پل هاي بد شانس در دنيا پل باز سازي شده کيتايکيو در شهر ايواکاني است که در سال ۱۶۷۳ پس از انجام هر اقدامي در جهت عبور از رودخانه ي نيشيکي Nishiki، بر اثر سيلاب هاي فصلي فرو ريخت. شايان ذکر است که آرک هاي چوبي آن تا سال ۱۹۵۰ در جاي خود محکم باقي ماندند تا اينکه عاقبت طوفان آنها را هم ويران ساخت، با وجود با اين نيت که دوباره ضربه نخورد، سه سال بعد پل دوباره بازسازي شد و تا امروز قابل عبور مي باشد.
(Oresund Bridge (Oresund Strait, Denmark and Sweden
پل ارساند (تنگه دانمارک و سوئد)
اين پل بالغ بر ۲۵۰۰۰ فوت طول و ۶۶۹ فوت ارتفاع دارد. پل کابلي ارساند براي اتصال دانمارک به سوئد در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد، کل پل که ۸۲۰۰۰ تن وزن دارد داراي طولاني ترين مقاطع پل کابلي ( هر تکه ۱.۶۰۸ فوت) در جهان است و روزانه ۶۰۰۰۰ مسافر را با اتومبيل، اتوبوس و قطار از خود عبور مي دهد. با رانندگي از دانمارک شما ابتدا از جزيره ي ساخته شده (مصنوعي) ‌Peberholm عبور کرده و در تونل ۱۳.۲۸۷ فوتي زير دريا ناپديد شده و سپس شما را از پل ارساند، قبل از آنکه سفرتان به سوئد کامل شود عبور مي دهد، عبور از پل ارساند ارزان تمام نمي شود ( بيش از ۵۳ دلار هر ماشين) گرچه براي مسافريني که مکرر رفت و آمد مي کنند تخفيف نزولي داده مي شود که با توجه به هزينه ي ۳.۸ ميليارد دلاري آن تعجبي ندارد.
(T Sing Ma Bridge (Hong Kong, China
پل تسينگما (هنگ کنگ ، چين)
پل لنگري تسينگما در هنگ کنگ ششمين پل معلق در جهان است و بيش از هر پلي در کره ي زمين به ترافيک ريلي مي پردازد هزينه ي ساخت اين پل ۹۰۰ ميليون لار است و در سال ۱۹۷۷ پس از ۵ سال کار بي وقفه افتتاح شد. اين پل داراي يک مقطع اصلي به طول ۴.۵۱۸ فوت و پس از آنکه دو جزيره ي T Sing Yi & Ma Wan را بهم وصل کرد نامگذاري شد جالب انکه ۴۹۰۰۰ تن فولاد ساختماني در دکل پل مورد استفاده قرار گرفت، در حاليکه در هر يک از برج ها به بلندي ۶۷۵ فوت ۶۵۰۰۰ تن بتن مصرف شد. اين پل جاذبه ي گردشگري ايجاد کرده و بلحاظ مناظر زيبايش معروف است، بويژه در شب هنگاميکه چراغ ها روشن مي شوند تماشايي است.
(Bosphorus Bridge (Istanbul, Turkey
پل بوسفورس (استانبول ، ترکيه)
اين پل گرچه از بزرگترين و طولاني ترين پل هاي دنيا نيست ليکن اين پل بخاطر جدا سازي اروپا و آسيا مشهور است، تکه ي اصلي اين پل ۳.۵۲۳ فوتي و فضاي آزاد ۲۱۰ فوتي زير آن در سال ۱۹۷۳ تکميل گرديد ، در سال ۲۰۰۵ وئوس ويليامز، ستاره ي تنيس امريکا براي يک مسابقه ي ۵ دقيقه اي تنيس با بازيکن ترکيه اي، اپيک سنقلو، روي پل بازي کرد. اولين بازي تنيس که تا آن موقع از اينطرف و آنطرف دو قاره انجام شد.
(San Diego - Coronado Bridge (San Diego, US
پل کرونادو سنديگو (سنديگو ، ايالات متحده امريکا)
ساخت اين پل در سال ۱۹۶۹ با هزينه ي ۴۷.۶ ميليون دلار با مشخصه ي ۹۰ درجه انحنا در طول ۱۱.۲۲۸ فوتي به پايان رسيد. اين پل در حداکثر ارتفاع ۲۰۰ فوتي براي سهولت کشتيراني در زير خود بنا شد، در واقع ارتفاع پل آنقدر هست که يک کشتي خالي از بار بتواند از زير آن عبور کند، اين پل نام شوم سومين پل خودکشي در آمريکا که بيش از ۲۰۰ خودکشي ثبت شده بين سالهاي ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰ را بعد از پل گلدن گيت در سانفرانسيسکو و اورورا در سياتل بهمراه دارد. هزينه اي براي استفاده از پل عايد نمي شد ولي از زمانيکه کيوسک هاي دريافت پول فعال شدند درآمد ساليانه تا ۸ ميليون دلار بالا رفت.
(Akashi Kaikyō Bridge (Kobe Naruto, Japan
پل آکاشي کايکيو (کوبه ناروتو ، ژاپن)
اين پل در ژاپن پدر تمام پل هاي معلق در جهان بوده و با بيش از ۱۲۰۰ فوت طولاني تر از پل رده ي دومي Great Belt Bridge در دانمارک مي باشد، اين پل در اصل جهت جايگزيني اسکله خطرناک کوبه ايوايا که با طوفان هاي بيشمار صدمه ديده بود در سال ۱۹۹۸ ساخته شد. پل از آکاشي استريت عبور مي کند. هزينه ي ساخت آن حدود ۴.۵ ميليارد دلار شد، آمارها درباره ي اين پل گيج کننده است بطوريکه ساخت اين پل با ۲۰۰۰۰۰۰ کارگر و ظرف مدت ۱۰ سال انجام گرفته، در خلال اين مدت آنها ۱.۴ ميليون متر مکعب بتن ريختند، ۱۸۱۰۰۰ عدد اسکلت فلزي را اسمبل کردند، ۳۵۰۰۰۰ تن بلوک هاي لنگري در دو طرف انتهايي پل ساختند و کابل هاي فولادي کافي به درازاي ۷ برابر دور دنيا را بهم وصل کردند.
(Hangzhou Bay Bridge (Zhejiang, China
پل خليج هنگژو (ژجيانگ ، چين)
هنگاميکه در سال ۲۰۰۷ اين پل افتتاح شد پل ۲۲.۴ مايلي خليج هنگژو که استانهاي شانگهاي و نينگبو را بهم وصل کرد با هزينه ي ۱.۴ ميليارد دلاري دومين پل طولاني جهان بشمار ميرود، اين پل تا اواخر سال ۲۰۰۵ باز نشد و مرکز جنجال بزرگي بين محلي ها مبني بر اينکه آيا نيازي به ساخت چنين پلي بوده و اينکه آيا مي شد که اين پل در رقابت با پل لوپو، پلي سبقت جو در شانگهاي ساخته شود گرديد. در اين پل دو مقطع اصلي وجود دارد، يکي بطول ۱۴۷۰ فوت در تکه شمال و کوتاهتر بطول ۱۰۴۰ فوت در تکه ي جنوبي وقتيکه صحبت از طول مي شود پل خليج هنگژو دومين پل بعد از پل Pontchartrain Causeway در لوييزيانا است.
(Magdeburg Water Bridge (Magdeburg, Germany
پل مگدبرگ واتر (مگدبرگ ، آلمان)
يکي از برزگترين پل هاي طراحي شده در اين ليست، پل مگدبرگ واتر، دقيقا همانست که اسمش است، پلي که بروي آب ساخته شد، اين پل براي اتصال کانال Elbe Havel و کانال Mitteland ساخته شد که به حمل و نقل بار بين برلين و بنادر در امتداد رودخانه ي راين بدون احساس خستگي ناشي از ۷.۵ مايل انحراف مسير و هزينه ي ۷۳۳ ميليون دلار و ۶۸۰۰۰ متر مکعب بتن و ۲۴۰۰۰ تن اسکلت فولادي ساخت اين پل طولاني ۳۰۱۰ فوتي به پايان رسيد.
(Brooklyn Bridge (New York City, US
پل بروکلين (نيويورک ، ايالات متحده امريکا)
پل بروکلين از قديمي ترين پل هاي معلق در شهر نيويورک امريکا است که بروکلين و منهتن را به هم متصل مي‌کند. اين پل با طول ۱۸۲۵ متر از قديمي‌ترين پل هاي مدرن دنيا به حساب مي‌آيد. پل بروکلين طي سالهاي ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۳ ميلادي توسط يک مهندس آلماني تبار به نام جان آئوگوستس روئبلينگ طراحي و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه اي جان باخت و فرزندش، واشنگتن مسئوليت ادامه کار را بر عهده گرفت اما وجود مشکل گفتاري مانع آن شد که او بتواند کار را ادامه دهد. اين وضعيت، اميلي وارن روئبلينگ همسر معمار اصلي را واداشت تا براي چندين سال مسئوليت انتقال دستورات واشنگتن را به کارگران بر عهده گيرد. پيچيدگي سازه پل که جزيره منهتن را با همسايه اش، محله بروکلين مرتبط مي سازد، موجب گشت بيش از ۲۰ نفر در طول ۱۳ سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزينه ساخت پل بيش از ۱۵ ميليون دلار بود.
(Nanpu Bridge (Shanghai, China
پل نانپو (شانگهاي ، چين)
اين پل از فولاد، کابل و بتون و تيرهاي کامپوزيت ساخته شده است و در شانگهاي چين قرار دارد. مجموع طول پل ۸۳۴۶ متر با دهانه ۴۲۳ متر از مرکز، رتبه سوم در ميان پل هاي کابلي جهان را داراست و با توجه به مارپيچي بودن روش ساخت، اين پل در رده ي طولاني ترين پل هاي دنيا قرار دارد. ارتفاع برج ۱۵۰ متر با دو خط از کابل هاي قوي به حالت تعليق پل است.
(Richmond Bridge (London, England
پل ريچموند (لندن ، انگلستان)
ريچموند قديمي ترين پل در رودخانه تيمز لندن است.
(Hong kong, Zhuhai, Macao Bridge (South East Asia
پل ارتباطي هنگ کنک ، ماکائو (جنوب شرق آسيا)
اين پل هنوز در مرحله ي پيشنهاد است، اما چنانچه چراغ سبز بگيرد و قابل اجرا شود پل ۱۸ مايلي دو طرفه ۳ باندي عبور اتومبيل، فاصله ي زماني عبور از جاده ي بين هنگ کنگ و ماکائو را از ۴.۵ ساعت فعلي به ۴۰ دقيقه کاهش خواهد داد، ساخت اين پل همچنين اتصال بين دو جزيره ي مصنوعي بوسيله ي يک تونل در زير دريا جهت کمک به ايجاد گذرگاه امن کشتيراني را شامل مي شود.

تصور جهان پيشرفته کنوني بدون وجود مواد پليمري مشکل مي باشد. امروزه اين مواد جزيي از زندگي ما شده اند و در ساخت اشياي مختلف ، از وسايل زندگي و مورد مصر ...

تصور جهان پيشرفته کنوني بدون وجود مواد پليمري مشکل ميباشد. امروزه اين مواد جزيي از زندگي ما شدهاند و در ساخت اشياي مختلف ، از وسايل زندگي و مورد مصرف ...

خون فاقد سلولهاي خوني ، پلاسما نام دارد که در واقع قسمت مايع خون است. مي توان پلاسما را به صورت پودر در آورد. در انسان به آساني بوسيله آب استريل دوبار ...

خون فاقد سلولهاي خوني ، پلاسما نام دارد که در واقع قسمت مايع خون است. ميتوان پلاسما را به صورت پودر در آورد. در انسان به آساني بوسيله آب استريل دوباره ...

● دياتوميت دياتوميت ها، سنگ هاي رسوبي متشکل از ذرات ريز و بي شکل سيليسي مي باشند که در اثر مکانيزم تجمع پوسته يا اسکلت هاي فسيل شده جلبک ها و گياهان و ...

● دياتوميت دياتوميت ها، سنگ هاي رسوبي متشکل از ذرات ريز و بي شکل سيليسي مي باشند که در اثر مکانيزم تجمع پوسته يا اسکلت هاي فسيل شده جلبک ها و گياهان و ...

● مراحل ساخت پي در ساختمان ▪ قالببندي بعد از اين مرحله نوبت به قالب بندي مي رسد . قالب هايي که براي عمليات بتني ساخته مي شوند اغلب چوبي مي باشند ولي ب ...

● مقدمه طراحي معماري به نيازمند است تا پاسخگوي يک عملکرد مناسب باشد. پلکان وسيله معمول دستر در بين طبقات ساختمان است.پلکان روشها و سيستمهايي را بايد ط ...

دانلود نسخه PDF - پل