up
Search      menu
ورزشی :: مقاله هيدروتراپي چيست PDF
QR code - هيدروتراپي چيست

هيدروتراپي چيست

ورزش در آب = کشف سرچشمه رواني و تندرستي

هيدروتراپي چيست ؟
هر گونه معالجه و مداوا به کمک آب را مي توان هيدروتراپي دانست .ليکن بايد گفت که امروزه هيدروتراپي اغلب به شيوه اي از معالجه گفته مي شود که در آن اجراي حرکات و نرمشهاي خاص در آب مورد نظر باشد نمونه هاي بيشمار از افرادي که دستخوش آسيبهاي جدي مفصلي ، عضلاني ، استخواني و... شده و بر اثر اجراي تمرينات خاص در آب توانسته اند بزودي شفا يابند اين نکته را نمايان مي سازد که آب درماني شيوه اي نوين در توانبخشي و معالجه نارسائيهاي اندامي است که عليرغم گسترش روز افزون آن در سطح جهان متاسفانه به دليل عدم انتشار منابع و آثار فارسي در اين باره در کشور ما چندان شناخته شده نيست و چنانچه شناختي هم باشد، اغلب در حد تعريف سطحي يا اجراي حرکات سليقه اي است .
آب درماني و اجراي حرکات خاص در آب گذشته از فوايد درماني قابل ملاحظه آن در ورزش و آسيبهاي ورزشي (که خود موجب ارتقاء کارائي اين افراد مي گردد) و درمان فلجها و به خصوص معلوليني که پس از بهبود مي توانند بخشي از نيروي فعال جامعه گردند، يکي از راههاي کاهش فشارهاي رواني و در نتيجه افزايش کارائي نيروهاي سالمي است که فعاليت بيشتر آنان موجب رشد بهره وري مي گردد.
● ورزش در آب
▪ نقش شنا در ارتقاء بهره وري
ورزش هوازي در آب يکي از جديدترين تمرينات ورزشي در دنيا مي باشد که فوائد متعدد و گوناگوني را در بر دارد . از جمله فوائد اين ورزش را مي توان به موارد زير اشاره نمود .
۱) کسب و حفظ فرم بدني خوب و همچنين کسب آمادگي قلبي و عروقي و پيشگيري از ابتلاء به امراض عضلاني و استخواني ناشي از کمبود حرکت و غيره .
۲) تقويت عضلات و مفاصل و تسکين دهنده دردهاي عضلاني ، استخواني ، مفصل و بيماريهاي رواني (بخصوص افسردگي و پريشاني ، ...) که بيشتر اين بيماريها در سنين بالاي ۳۰ سال بروز مي کند .
۳) ورزش در آب براي هر انساني با هر سطح آمادگي جسماني ، در هر سني ، و با هر وزني مناسب و داراي اثرات آرامش دهنده مي باشد . در اين ورزش خروج عرق بد بو از بدن احساس نمي شود .
۴) عضلات سفت و دردناک نمي شوند و علت آن وجود آب و خواص فيزيکي بسيار مطلوب آن مي باشد، نتايج قطعي و مفيد ادامه مرتب و منظم اين ورزش مفرح، تقويت عضلات ، سفت و موزون شدن عضلات انعطاف پذيري بيشتر مفاصل و تاندونها مي باشد که در نهايت سلامت کلي را موجب مي گردد.
۵) اين ورزش در مورد افراد ناتوان جسمي و معلولين کاربرد بسيار بالاتري از ورزش در خشکي دارد و طبق تحقيقات انجام شده باعث جلوگيري از پيشرفت ضايعه و حتي گاهي بهبودي آن شده است.
علماً به تجربه دريافته اند که بدن سالم داراي عقل و روان سالم است ، و علم به ما مي آموزد که چگونه اين امر تخقق مي يابد در اثر ورزش ، خون با سرعت بيشتري در بدن به جريان مي افتد و سموم حاصل از سوخت و ساز از سلولها وارد جريان خون گشته و دفع مي شوند و کليه ها و کبد انسان کارائي بيشتري خواهند داشت . ورزش حتي به مقدار کم، اکسيژن بيشتري وارد بدن مي کند و مغز نيز از اکسيژن کافي بهره مند مي شود به وسيله ورزش تحمل انسان در انجام حرکات بدني سخت تر بيشتر شده و علائم تنبلي و خستگي و بي حالي از بين رفته و مغز انسان براي انجام کارهاي فکري و عملي آمادگي بيشتري پيدا مي کند. يکي از مهمترين فوائد ورزش کسب اعتماد به نفس بيشتر است که همواره او را در برخورد با اجتماع استوارتر مي کند در بين کليه ورزشها از شنا به عنوان مفيد ترين رشته ياد شده که همه افراد از سنين ۴ ۵ ماهگي با (نظارت مادر يا بزرگتر) تا سن ۱۰۰ سالگي و بالاتر از آن مي توانند لذت برده و از فوائد بيشمار آن بهره مند شوند.
● خواص فيزکي آب
آب که يکي از مهمترين نعمتهاي خداوند يکتاست ، داراي خواصي است که بشرح مختصري از آن مي پردازيم .
۱) درجه حرارت آب : (خصوصاً استخرهاي سرپوشيده) که بين ۲۷ تا ۳۰ سانتيگراد مي تواند ثابت شود و گرمايي بسيار مطلوب و مناسب براي بدن بوجود آورد و گرماي آن باعث انعطاف پذيري بيشترعضلات و مفاصل مي شود .
۲) فشار آب : غلظت آب نسبت به هوا که حدود ۲ برابر غليظ تر است و بخاطر جرم مخصوص آب مي باشد . خود اين عامل باعث سريعتر قوي شدن عضلات مي گردد چون انسان بايد با فشار و قدرت بيشتري در آب پيشروي نمايد .
۳) شناوري (نعمت پنهان مانده) که بخاطر وجود قانون ارشميدس و سبک شدن وزن بدن در آب که حدوداً ۹ ۰ از وزن ما در آب کاسته مي شود و بخاطر اين قانون فشار بسيار کمتري نسبت به خشکي روي بدن ما خصوصاً پنج مهره ناحيه کمري وارد مي شود ،(مهره پنجم کمرکه بيشتر از ساير مهره ها دچار ضايعه مي شود)همانطور که مي دانيد قانون ارشميدس مي گويد (هر جسمي که وارد آب شود به اندازه وزن مايع هم حجمش از وزنش کاسته مي شود) بنابراين براي مثال انساني که درخشکي ۶۰ کيلو گرم وزن دارد در آب بيشتر از ۷ تا ۸ کيلوگرم وزن ندارد.
بنابراين فشار نيروي جاذبه زمين نيز بر روي او کم شده و مي تواند براحتي در آب حرکت و ورزش کند بدون انکه فشار زيادي روي عضلات و مفاصل و تاندونها و استخوانهاي او وارد آيد . وقتي که فردي در اثر تصادف يا معلوليت مادرزادي يا غيره ، درخشکي راه رفتن و حرکت کردن براي او سخت و درد آفرين است پزشکان توصيه مي کنند اين کار را در آب انجام دهد که بسيار راحت تر و کم دردتر انجام مي شود .
۴) ضد اصطکاک بودن يا ضربه گير بودن آب : بعلت علظت آب وسيال بودن آب امکان بروز ضربه و تصادف بخودي خود وجود ندارد و مانند برخورد انسان با يک جسم سفت باعث بروز ضربه و شکستگي و پارگي نمي شود.
۵) مقاومت آب : به علت سنگين تر بودن آب از هوا هميشه مقاومتي وجود دارد و اين مقاومت همانند وزنه اي براي ما عمل مي کند و باعث تقويت سريعتر و بي درد عضلات مي گردد. بطور مثال اگرشما در آب دستتان را با سرعت عقب و جلو ببريد سنگيني حرکت مانند عقب و جلو بردن دست با وزنه ۴ کيلوئي در هوا مي باشد پس قدرت عضلاني سريعتر از خشکي رشد مي يابد.
۶) ماساژ : اگر تا حالا کسي شما را ماساژ داده باشد ، احساس راحتي عجيبي که بعد از آن بوجود مي آيد را چشيده ايد ماساژ حاصل از مقاومت و فشار آب روي قسمتهائي از بدن است که در آب حرکت مي کند ماساژ علاوه بر تسکين دهنده اش بر روي عضلات باعث افزايش گردش خون سطحي نيز مي شود . همزمان به علت سنگيني آب روي قفسه سينه عضلات تنفسي اطراف ريه ما مجبور به کار بيشتر مي شوند و با تقويت عضلات تنفسي ، تنفسهاي انسان بسيار عميق تر و کاملتر انجام مي شود و اکسيژن بيشتري به سلولها مي رسد و احساس زنده و سرحال بودن به انسان دست مي دهد بنابراين ، اين خواص معجزه آساي آب باعث تشويق هر شخصي براي انجام حرکت ورزشي در آب مي گردد.
● طب پيشگيري :
بدون هيچ ترديدي کليه اطباء و دانشمندان در دنياي پر هياهو و پر از استرس و فشار زندگي ماشيني با همه آلودگي هاي صوتي ،هوا و آب ، ورزش کردن را براي سلامت ماندن توصيه مي کنند ، تحقيقات نشان داده است که هر انساني که ورزش کند، به بهترشدن سيستم هوازي و ظرفيت قلبي و عروقي و انعطاف پذيري ، و قدرت عضلاني خود کمک مي کند و افرادي که داراي آمادگي جسماني بهتري هستند مسلماً داراي خصوصيتهاي زير نيز مي باشند.
۱) قادر به کنترل وزن خود مي باشند
۲) کمتر از ديگران مريض مي شوند
۳) سالمتر هستند
۴) کمتر عصبي و افسرده مي شوند
۵) جوانتر از سن خودشان نشان داده مي شوند .
۶) با مسائل و فشارهاي زندگي بسيار راحت تر برخورد مي کنند
پس ورزش وسيله پيشگيري است و بيمه اي مطمئن براي تمام عمر ، خصوصاً ورزش در آب که به فوائد بيشمار آن اشاره شد.
● خاصيتهاي درماني :
در صورتي که به علت بي تحرکي و کم ورزش کردن و بالا رفتن تدريجي سن که معمولاً همراه با بيماريهايي از قبيل ناراحتيهاي ديسک (ستون مهره ها)و آرتروز و سياتيک و پوکي استخوان است و يا بخاطر تصادف يا معلوليتهاي مادرزادي يا ساير عوامل، دچاردرد و ضايعه اي شديد ، ورزش در آب مي تواند يکي از مفيد ترين و کاملترين و بي ضررترين ورزشها باشد . در اثر تحقيقات بي شمار انجام شده در دنيا افرادي که داراي بيماريهاي مفصلي و عضلاني و غيره هستند مانند ضايعات و ناراحتي هاي ستون مهره ها (مانند فشرده شدن يا جدا شدن غير طبيعي ستون مهره هاي بدن) که اصطلاحاً به آن ناراحتي ديسک مي گويند و بيماري هاي آرتروز و ناراحتي هاي ديگر ستون مهره ها مانند لوردوز – کيفوز ، اسکوليوز و افرادي که داراي فشار خون نا متعادل ، حتي بيماري هاي قلبي و تنفسي خفيف و افرادي که داراي چاقي مفرط هستند و حرکت در خشکي برايشان سخت مي باشد و افرادي که در اثر تصادف دچار شکستگي يا پارگي استخوان و يا مفاصل وتاندونها عضلات شده اند همگي مي توانند تحت نظر يک پزشک متخصص ارتوپد يا فيزيوتراپيست به انجام حرکات ورزش در آب بپردازند چون بدن در آب سبک شده و فشار بسيار کمتري بر عضلات و مفاصل وارد مي شود و به علت وجود فشار و مقاومت آب نيز عضلات بسيار سريعتر قوي مي شوند و بهبودي حاصل مي شود . يا حداقل از پيشرفت ضايعه و درد جلوگيري مي شود ورزش در آب به خواب راحت تر و عميق تر کمک مي کند و در بعضي از بانوان دردهاي دوران قاعدگي و يا يا ئسگي آنها کمتر شده است . ورزش در آب احتياج به دانستن فن شنا ندارد و در قسمت کم عمق استخر انجام مي شود فقط تا سينه در آب هستيد تنها هزينه اي که دارد خريد يک مايو و کلاه شنا است و پيدا کردن استخري تميز و بهداشتي در نزديکي خانه .
ورزش در آب براي خانمها باردار که مسئله خاص پزشکي نداشته باشند بسيار مفيد است و فشار نيروي جاذبه زمين را روي کمر در اثر شناوري کمتر مي کند و با تقويت عضلات زن باردار را بسيار سالمتر نگاه مي دارد در سنين کهنسالي حرکت در خشکي براي سالمندان دردناک و خسته کننده است ولي در آب بسيار راحت تر و امکان پذيرتر است ورزش در آب براي افراد بسيار چاق بسيار راحت و لذا بخش است چون در خشکي نمي توانند شناور شوند و احساس سبکي داشته باشند و بالاخره شادابي و نشاط محيط آب تشويق کننده خوبي براي هر شخص است ، اگر حرکات ورزش در آب را با يک رژيم کم کالري ۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کالري همراه نمائيد وزن شما در هر ماه ۴ ۵ کيلو پائين مي آيد و به تناسب اندام دست مي يابيد. ورزش در آب جز در مواردي که پزشک دستور استراحت مطلق مي دهد يا بيمار داراي زخمهاي عفوني است در هر موردي مفيد و مؤثر مي باشد . پس از همين امروز شروع کنيد .
يکي از بهترين فوائد ورزش در آب تسکين رواني و روحي افراد است که در تحقيقات انجام شده در دنيا اين مسئله به اثبات رسيده چون اغلب دردهاي انسانها از بيماري روان تني ناشي مي شود با ورزش و ايجاد ارتباط اجتماعي از افسردگي و پريشاني و اضطراب آنها مي کاهد و خود به خود افرادي سالمتر مي شوند براي اينکه با تسکين روحي مجبور به استفاده از قرص هاي خطرناک شيميائي مسکن و خواب آور نمي باشند اين قرصها داراي عوارض جانبي بسيار بدي است که حتماً روي جسم و روان اثرات سوئي مي گذارد .
تمرينات ورزش در آب شامل ۴ سري تمرين مي باشد :
۱) حرکات هوازي که براي تقويت قلب و عروق در سيستم تنفسي بسيار مفيد است .
۲) حرکات بالاتنه مانند حرکات صورت ، شانه ها و گردن است ،
۳) حرکات تنه مانند حرکات (شکم ، باسن ، ران ، ستون ، مهره ها ، کمر مي باشد)
۴) پائين تنه (حرکات پاها و مچ پا مي باشد .) البته در مواردي که شخصي براي درمان مراجعه مي کند مربي آگاه با مشورت با پزشک و زير نظر او بايد از يک سري حرکات بي ضرر استفاده کند تا بهبودي بيمار سريعتر انجام شود . اين ورزش مفرح و جديد بتازگي در استخرهاي حجاب و شهيد کشودوست (ونک) تهران با کمکهاي بي دريغ معاونت ورزش بانوان استان تهران و زير نظر هيئت همگاني بانوان استان تهران انجام مي شود که طبق پرونده هاي پزشکي و ورقهاي ارزشيابي هر يک از خواهران عزيز اثرات رواني و درماني و ورزش آن کاملاً ثبت شده و به اثبات رسيده که از هر نظر مفيد تر از ورزشهاي ديگر مي باشد.

دانلود نسخه PDF - هيدروتراپي چيست