up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله هاورکرافت PDF
QR code - هاورکرافت

هاورکرافت

هاورکرافت چيست

اگر شما اهل رفتن به نمايشگاه هاي وسايل نقليه يا خواندن مقالات علمي يا علاقمند به دانش نظامي باشيد مطمئنا نام هاور کرا فت را شنيده، مطلبي درباره آن خوانده، آن را از نزديک ديده يا حتي از سوار شدن يا راندن با آن لذت برده ايد.
در چندين و چند نمايشگاه اتومبيل و وسايل نقيه اي که در چند سال اخير در تهران برگزار شده اند تقريبا در بيشتر آنها در گوشه اي از فضاي نمايشگاه حداقل يک هاور کرافت (که در بعضي اوقات حرکات نمايشي را به وسيله آن شاهد بوديم) خودنمايي مي کرده است.
● هاور کرافت چيست
هاور کرافت مي تواند شبيه قايق پارويي (نه در تمام جزئيات)، يک قايق کوچک تفريحي يا قايق هاي نظامي طراحي گردد. با اين فرق که محل تماس آن با سطوح شبيه قايق نبوده و داراي يک تيوپ پر از هوا مي باشد که به وسيله آن امر سر خوردن بر روي سطوح مختلف امکان پذير مي گردد. براي حرکت رو به جلو نيز هاور کرافت ها از نيروي باد کمک مي گيرند که متداول ترين وسيله توليد باد، پروانه هاي غول پيکري مي باشند که از يک پروانه کوچک بر روي مدل هاي ساده و کوچک شروع شده و تا چندين پروانه غول پيکر که بر روي مدل هاي بزرگ و نظامي ديده مي شوند به اتمام مي رسند. هاور کرافت توانايي حرکت بر روي سطوحي همچون آب، چمن، گل، آسفالت و يخ را دارا مي باشد.
البته تمام ماجرا به اين جا ختم نمي شود. در واقع هاور کرافت ها داراي موتورهاي جداگانه اي مي باشند که اين موتورها دو وظيفه اصلي را بر دوش مي کشند. يکي از موتورها وظيفه گرداندن پره هايي را بر عهده دارد که با دميدن هوا رو به پايين، عمل تعليق نسبي قايق را انجام داده و موتور يا موتورهاي ديگر عمل راندن قايق را به سمت دلخواه برعهده دارند. البته همانطور که اشاره شد هاور کرافت هايي با يک يا چند موتور که پره يا پره ها را مي گردانند نيز وجود دارد. در اين مدل ها باد ايجاد شده توسط پره ها به وسيله يک کانال به کناره هاي قايق براي عمل تعليق انتقال داده مي شود.
● تاريخچه
در سال ۱۷۱۶، Emanuel Swedenborg فيلسوف و دانشجوي الهيات از سوئد اقدام به ساخت يک مدل از فريم يک قايق وارونه همراه با تيوپ باد، يک کابين کنترل قايق در وسط آن و يک سطح نيم دايره به شکل پارو که عمل فشار هوا رو به پايين را بر عهده داشت اقدام کرد.
در اواسط ۱۸۷۰ ميلادي مهندس انگليسي Sir John Issac Thornycroft اقدام به ساخت چندين دستگاه از چنين وسايلي نمود که بر پايه ايده استفاده از هوا در بين بدنه قايق و آب طراحي شده بودند. او اين عمل را به منظور کاهش کشش بين قايق و آب انجام داد.
در اواسط دهه ۳۰ قرن ۱۹ ميلادي يک مهندس شوروي الاصل به نام Vladimir LevKov تعداد ۲۰ عدد قايق با تيوپ باد ( هاور کرافت کنوني ) را طراحي و توليد نمود. اولين مدل تستي از آنها با نام L-۱ داراي ساختار بسيار ساده اي متشکل از دو Catamarans ( به قايق هايي که از دو تونل طولي در وسط بدنه و يک فريم در اطراف آن تشکيل شده گفته مي شود) و داراي ۳ موتور بود. دو موتور M-۱۱ افقي در حفره اي قيف مانند نصب گرديده اند که دو حفره اصلي بدنه را به هم متصل مي کنند. موتور سوم نيز که دوباره يک M-۱۱ با سيستم خنک شونده اي که از هوا استفاده مي کند است در قسمت عقب قايق برروي يک ستون و بوسيله چهار بست بر روي ستون نصب گرديده است. تراکم هوا در تيوپ بوسيله موتور افقي به دست مي آيد. در بين چندين تست موفق، يکي از قايق هاي تيوپ دار آقاي LevKov به نام L-۵ توانست به سرعت ۷۰ گره دريايي (۱۳۰ کيلومتر در ساعت) دست يابد.
● هاور کرافت هاي شخصي و تبليغاتي
کمپاني انگليسي ساخت هواپيما به نام Saunders Roe که در صنعت هوانوردي تخصص دارد، هاورکرافتي را به نام SR-N۱ که چندين مرحله تست را از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱ پشت سر گذاشت را توليد نمود. اين مدل در همان سالها طول کانال انگليس را با موفقيت پيمود.
SR-N۱ بوسيله يک موتور پيستوني و بوسيله فشار هوا به جلو حرکت مي کرد. اين مدل در سال ۱۹۶۰ به نمايش عموم در آمده و نشان داد که توانايي حمل باري معادل ۱۲ کشتي همراه با تمامي وسايلش را دارا مي باشد و در عين حال با وجود چنين وزني تنها مقدار کمي از ارتفاع آن کاسته مي شود.
اولين هاورکرافت مسافر بري اي که رسما شروع به کار کرد Vickers VA-۳ نام داشت و در تابستان سال ۱۹۶۲ مسافران را در طول ساحل شمالي Wales از Moreton و Merseyside به Rhyl واقع در Wales حمل مي کرد. اولين هاورکرافت که با خود اتومبيل نيز حمل مي کرد در سال ۱۹۶۸ به نمايش در آمد. کمپاني BHC (کمپاني هاورکرافت بريتانيا) اين مدل را SR-N۴ (از کلاس Mouthotten) ناميده و
با چهار پيشرانه Proteus متعلق به کمپاني Rolls-Royce که داراي توربين گاز بودند قدرت مي گرفت. اين هاورکرافت مزاياي حمل اتومبيل و مسافر را دارا بود و محل خدمت آن نيز عرض کانال انگليس مي بود. اولين مدل اين هاورکرافت (SR-N۴) توانايي حمل ۲۵۴ مسافر و ۳۰ اتومبيل را همراه با سرعت ۸۳ کره دريايي (۹۶ مايل) را دارا بود. مدل ديگري از اين هاورکرافت چند سال بعد به توليد رسيد که توانايي حمل ۴۱۸ مسافر و ۶۰ اتومبيل را دارا بوده و SR-N۴ MK III نام داشت.
هاورکرافت نظامي
در اولين پروژه استفاده از هاورکرافت در عمليات نظامي SR-N۱ تا SR-N۶ بود که بوسيله کمپاني Saunder Roe در جزيره Wight در بريتانيا توليد شده و بوسيله نيروهاي مشترک ارتش انگلستان استفاده مي شد.
در ايالات متحده و در دهه ۶۰ ميلادي کمپاني Bell اقدام به توليد هاورکرافت هاي Saunder Roe با کسب امتياز از کمپاني مذبور نمود. Bell SK-۵ از نمونه هاي اين هاورکرافت ها بود که در جنگ ويتنام از آنها استفاده شد.
● رکوردهاي ثبت شده
▪ بزدگترين هاورکرافت شخصي: BHC SRN۴ Mk III با ۵۶.۴ متر طول و ۳۰۵ تن وزن ! اين هاورکرافت قادر به حمل ۴۱۸ مسافر و ۶۰ اتومبيل مي باشد.
▪ رکورد عبور از کانال انگليس در ۲۲ دقيقه به وسيله MCH SR-N۴ Mk۳ در ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۵
در مجموع مي توان هاورکرافت را يک وسيله نقليه چند منظوره با قابليت هاي چه بر روي آب و چه در خشکي دانست.

البته تا اوايل قرن نوزدهم ميلادي توجه زيادي به مواد پليمري نشده بود بوميان آمريکاي مرکزي از برخي درختان شيرابه هايي استخراج مي کردند که شيرابه بعدها ن ...

تصور جهان پيشرفته کنوني بدون وجود مواد پليمري مشکل مي باشد. امروزه اين مواد جزيي از زندگي ما شده اند و در ساخت اشياي مختلف، از وسايل زندگي و مورد مصرف ...

تصور جهان پيشرفته کنوني بدون وجود مواد پليمري مشکل ميباشد. امروزه اين مواد جزيي از زندگي ما شدهاند و در ساخت اشياي مختلف ، از وسايل زندگي و مورد مصرف ...

دانلود نسخه PDF - هاورکرافت