up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله ناوتکس PDF
QR code - ناوتکس

ناوتکس

ناوتکسNAVTEX) NAVIGATIONAL TEXT)

● مقدمه :
بعدازوقوع کشتي مسافربري تايتانيک ارتباطات دريائي دستخوش تغييرات فراوان قرارگرفت. دراجلاس سال ۱۹۷۹ميلادي ،سازمان بين المللي دريانوردي (IMO)تصميم گرفت که يک سيستم جديد اعلان ايمني واضطرار رادرتعامل باساختارهاي موجود وبه منظور ايمني دريانوردي ايجاد نمايد واينگونه بودکه سيستم جهاني ايمني واضطراردريائي موسوم به ( Global Maritime Distress and Safty System)GMDSSمتولدگرديد.
سيستم (GMDSS)ازمدرنترين تکنولوژي هادرامرارتباطات ماهواره اي بوده ودرجهت ايمني جان انسان دردريا باکمترين تاخيروبيشترين دقت بکار برده مي شود.کشتي ها با تجهيزاين سيستم به يک سطح ايده آل از فن آوري و راحتي کار دست پيدا مي کنند.از مزاياي اين سيستم مي توان به موارد ذيل اشاره کرد:
▪ بهبود وطبقه بندي پيامهاي دريائي به چهاربخش
۱) ايمني(SAFTY)
۲) فوري(URGENCY)
۳) اضطرار (DISTRESS)
۴) عادي (ROUTIN)
▪ قابليت اعتماد،کيفيت بالاوسرعت ارتباط
▪ تحت پوشش قراردادن تمام نقاط جغرافيائي
▪ اتوماتيک شدن نحوه ارسال ودريافت پيام
تجهيزات مخابراتي شناورها بر اساس قوانين GMDSS :
DSC ۱)
۲) INMARSAT
۳) SART
۴) EPIRB
۵) NAVTEX
ناوتکس (NAVTEX)چيست ؟
▪ تاريخچه:
ارسال پيام ناوتکس توسط ايستگاه بندري راديو گوتنبرگ سوئد در سال ۱۹۷۷بطورآزمايشي آغاز شد.پس از مدت کوتاهي مشخص گرديد همکاري وهماهنگي با کشورهاي همسايه به منظور ارائه خدمات موثرترضروري مي باشد.
ناوتکس يک نوع خدمات مخابراتي مي باشدکه براي کمک به ايمني کشتي ها دردريا وارسال پيامها و اخطارها ي دريائي به آنها درمنطقه مشخص شده توسط ايستگاه ساحلي ارايه مي گردد.براساس سيستم GMDSSنصب گيرنده اخبار ناوتکس جزئي از تجهيزات اجباري کشتيها مي باشد. پيامها ،اخطارها و اطلاعات ناوتکس به شرح ذيل مي باشد:
۱) اطلاعات هواشناسي
۲) اطلاعيه علائم کمک ناوبري (وضعيت غيرمتعارف چراغها و فانوس هاي دريائي )
۳) عملياتهاي دريائي (کابل گذاري ، لوله گذاري ،حفاري ، صيدگروهي چند واحد صيادي ، مانورهاي نظامي با ذکر مختصات جغرافيائي و....)
۴) گزارشات واعلام وضعيت اضطرارشناورها(کشتيها ويا هواپيماهايي که در مناطق دريايي دچار سانحه و مشکل مي شوند.)
۵) اطلاعات در رابطه با مناطق تحت عمليات تجسس و نجات
۶) اطلاعات در مورد هرگونه حادثه دريائي از قبيل : غرق ، آتش سوزي ،آلودگي ،تصادم هاي دريائي ،مفقود شدن ويا به گل نشستن شناور باذکر محل ومختصات جغرافيائي آن
▪ زمانبندي ارسال پيام ازايستگاه فرستنده ناوتکس :
ارسال پيام ناوتکس هر۴ ساعت يکبار و در ۲۴ ساعت شش نوبت انجام مي پذيرد وبه منظور جلوگيري ازتداخل امواج ايستگاهاي فرستنده موجود دريک منطقه و مجاور ، سازمان بين المللي دريانوردي (IMO)زمان پخش پيام را جهت هر ايستگاه مشخص واعلام نموده است که زمان مورد نظر فوق جهت هر ايستگاه ۱۰دقيقه مي باشد.
پيامهاي اضطراري مي تواند در فواصل نوبتهاي تعيين شده با کنترل فرکانس ناوتکس ۵۱۸کيلوهرتز مي باشد وپس از حصول اطمينان از عدم اشغال اين فرکانس توسط ساير ايستگاه ها ،پخش گردد.
تبصره :
ارسال پيامهاي اضطرار از نوبت فوق مستثني بوده و به محض دريافت هر گونه پيام اضطرار مي بايست بلافاصله به مرکز هماهنگي پيام ناوتکس در سازمان بنادر وکشتيراني ارسال گردد.
وجود بيش از ۳۰۰۰کيلومتر نوار ساحلي در خليج فارس ،درياي عمان ،درياي خزر و جزاير و همچنين اهميت جمع آوري اطلاعات دريائي دراين سواحل گسترده واعلام آن به کشتيها وشناورهاي در حال تردد،نيازمند همکاري منسجم ارگانهاي ذيربط با مراکز جمع آوري اينگونه اطلاعات به منظور ارتقاء ايمني دريانوردي مي باشد.
▪ ارگانها و قسمتهاي ارسال کننده اطلاعات به مرکز جمع آوري اطلاعات ناوتکس :
۱) سازمان هواشناسي
۲) شرکتهاي کشتيراني
۳) سازمانهاي که فعاليت دريائي دارند
۴) قسمت هيدروگرافي
۵) نيروي انتظامي استانهاي ساحلي
۶) قسمت مخابرات بنادر
۷) وزارت نفت
۸) شرکتهاي صيد صنعتي
۹) بخش سوانح دريائي
۱۰) مرکز فرعي تجسس و نجات
۱۱) پايگاهاي نيروي دريائي ارتش جمهوري اسلامي
۱۲) قسمت مبارزه با آلودگي آب دريا

دانلود نسخه PDF - ناوتکس