up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله موتور هاي ديزل PDF
QR code - موتور هاي ديزل

موتور هاي ديزل

طرز کار موتور هاي ديزل

شمع گرمکن(Glow plug) :گرمکن الکتريکي کوچکي که در محفظه احتراق اوليه موتور هاي ديزلي نصب مي شود تا محفظه احتراق را پيش گرم کند و موتور در هواي سرد آسانتر روشن شود .
ECM (مخفف electronic control module مدول کنترل الکترونيکي): جعبه فلزي حاوي واحد پردازنده ي مرکزي (سي پي يو) يا کامپيوتري که اطلاعات را از کليد ها و حسگر ها (وروديها) دريافت مي کند و سپس مدار اوليه را باز و بسته مي کند ؛ممکن است مدول مجزايي باشد يا يکي از کارکرد هاي مدول کنترل موتور يا سيستم انتقال توان باشد.
يکي از محبوب ترين مقاله سايت HowStuffWorks طرز کار موتور خودرو است ، که در مورد اساس اوليه موتور هاي احتراق داخلي توضيح مي دهد و در مورد سيکل چهار زمانه بحث مي کند و در موتور تمام سيستم هاي کمکي که به موتور کمک مي کنند تا کار انجام دهد صحبت مي کند. براي يک مدت طولاني بعد از انتشار اين مقاله ، يکي از سوالهاي بسيار متداولي که مي پرسند اين است: که چه تفاوتي بين موتور هاي بنزيني و ديزلي وجود دارد ؟
ردلف ديزل ايده موتور هاي ديزل را توسعه داد و در سال ۱۸۹۲ حق ثبت اختراع آلمان را بدست آورد . هدف او بوجود آوردن موتوري با بازده بالا بوده است . موتور هاي بنزيني در سال ۱۸۷۶ اختراع شد ، که خصوصاً در آن موقع بازده بالايي نداشتند .
● تفاوت اصلي بين موتور هاي ديزلي و بنزيني :
▪ يک موتور بنزيني مخلوط هوا و گاز را مکش مي کند و آنرا متراکم مي کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل مي کند . يک موتور ديزلي فقط هوا را مي گيرد و آنرا متراکم مي کند و بعداً سوخت را به داخل هواي متراکم تزريق مي کند . گرماي حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودي سوخت مي شود .
▪ نسبت تراکم موتور هاي بنزيني۸:۱ تا ۱۲:۱ است، در حاليکه نسبت تراکم موتور هاي ديزلي ۱۴:۱ به بالا مثلاً ۲۵:۱ است . نسبت تراکم بالاي موتور هاي ديزلي منجر به بهتر شدن بازده مي شود .
موتور هاي بنزيني معمولاً از کاربراتور استفاده مي کنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سيلندر مخلوط مي کند يا دريچه تزريق سوخت دارند که فقط سوخت را پيش از مرحله مکش مي پاشد(بيرون سيلندر). موتور هاي ديزل از تزريق سوخت مستقيم استفاده مي کنند يعني سوخت را مستقيماً به داخل سيلندر مي پاشند .
● طرز کار موتور هاي بنزيني
توجه کنيد که موتور هاي ديزل شمع ندارند . آنها هوا را مي مکند ( مکش مي کنند ) و آنرا متراکم مي کنند و سپس سوخت را مستقيماً به داخل محفظه احتراق تزريق مي کنند ( تزريق يا پاشش مستقيم) و در نتيجه گرمايي حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن سوخت در يک موتور ديزل مي شود . در بخش بعدي ما مرحله تزريق سوخت ديزل را بررسي خوايم کرد.
● تزريق سوخت موتور هاي ديزل
انژکتور در موتور هاي ديزل از اجزاي بسيار پيچيده اي تشکيل شده است و موضوع بسياري از آزمايشات بزرگ بوده است . ممکن است در هر موتور خاصي در يک مکان مختلف جاي گرفته باشد . انژکتور بايستي قادر باشد تا دما و فشار داخلي سيلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات ريز تبديل کند . گردابي کردن قطرات در داخل سيلندر که باعث پخش متناسب آنها مي شود ، نيز يک چالش است . بنابراين بعضي موتور هاي ديزلي سوپاپ مکش مخصوصي قبل از محفظه احتراق به کار مي گيرند يا از وسايل ديگري براي گردابي (چرخشي) کردن هوا در داخل محفظه احتراق استفاده مي کنند و يا در غير اين صورت جرقه زني و فرآيند احتراق بهبود مي دهند . يکي از تفاوتهاي بزرگ بين موتور هاي ديزلي و بنزيني در فرآيند تزربق سوخت است . اکثر موتور خودرو ها از دريچه تزريق ( انژکتور) يا يک کاربراتور استفاده مي کنند که نسبت به تزريق مستقيم ترجيح دارد . بنابراين در يک موتور خودرو ، همه سوخت در داخل سيلندر در طي مرحله مکش بارگذاري شده و سپس متراکم مي شود . مقدار تراکم مخلوط سوخت و هوا محدود به نسبت تراکم موتور است . اگر موتور هوا را بيش از اندازه متراکم کند ، مخلوط سوخت و هوا به طور خود به خودي مشتعل مي شود و سبب ضربه زدن مي شود . موتور هاي ديزل تنها هوا را متراکم مي کنند، بنابراين نسبت تراکم مي تواند خيلي بالا باشد. نسبت تراکم بالا، قدرت بيشتري توليد مي کند .
بعضي موتور هاي ديزل شامل يک شمع گرمکن از انواع آن است. موقعي که يک موتور ديزل سرد است، مرحله کمپرس ممکن است دماي هوا را به اندازه کافي براي مشتعل کردن سوخت بالا نبرد . شمع گرمکن (glow plug ) يک سيم گرمکن الکتريکي است (مانند سيم هاي داغي که شما در يک برشته کن مي بيننيد) که محفظه احتراق را گرم مي کند و دماي هوا را موقعي که موتور سرد کار مي کند را افزايش مي دهد بنابراين موتور مي تواند روشن شود .
همه وظايف در موتور هاي جديد توسط ارتباط ECM با مجموعه از سنسور هاي پيچيده اي که هر چيزي را از دور موتور تا دماي روغن و مايع خنک کننده را اندازه گيري مي کنند ، حتي وضعيت موتور(i.e. T.D.C.) کنترل مي شود . امروزه گرمکن ها به ندرت در موتور هاي بزرگ استفاده مي شود . ECM دماي هواي محفظه را حس مي کند و تايمينگ موتور را در هواي سرد ريتارد مي کند ، بنابراين انژکتور سوخت را ديرتر تزريق مي کند. هوا در داخل سيلندر بيشتر متراکم مي شود در نتيجه گرماي زياد ايجاد شده، که به روشن شدن موتور کمک مي کند .
موتور هاي کوچک و موتورهاي که کنترل کامپيوتري پيشرفته ندارند از گرمکن براي حل اين مشکل(روشن شدن در هواي سرد) استفاده مي کنند .
البته تنها تفاوت بين موتور هاي ديزلي و موتور هاي بنزيني دلايل مکانيکي نيست ،بلکه از لحاظ سوخت مصرفي شان نيز داراي تفاوت هستند .
● سوخت ديزل
اگر شما سوخت ديزل (گازوئيل) با بنزين مقايسه کنيد ، شما مي دانيد که آنها متفاوت هستند . آنها مطمئناً بوي متفاوتي دارند . سوخت ديزل (گازوئيل) سنگين تر و روغني تر است . گازوئيل نسبت به بنزين ديرتر تبخير مي شود، در واقع نقطه جوش آن نسبت به آب بالاتر است. معمولاً وقتي صحبت از سوخت ديزل مي شود تمام توجهات معطوف به گازوئيل مي شود .
سوخت ديزل (گازوئيل) آرام تر تبخير مي شود ، زيرا آن سنگين تر است . آن شامل اتم ها کربن در زنجيره طولاني نسبت به بنزين است (نمونه از بنزين C۹H۲۰ در حاليکه نموته از گازوئيلC۱۴H۳۰). سوخت ديزل (گازوئيل) با کمي پالايش بدست مي آيد ، به همين دليل است که معمولاً گازوئيل نسبت به بنزين ارزان تر است .
سوخت ديزل (گازوئيل ) چگالي انرژي بالاتري نسبت به بنزين دارد . به طور متوسط ، يک گالن (۳.۸ L) گازوئيل تقريباً ۱۵۵x۱۰۶ j (۱۴۷,۰۰۰ BTU), انرژي دارد ، در حاليکه يک گالن بنزين ۱۳۲x۱۰۶ j (۱۲۵,۰۰۰ BTU) انرژي دارد . اين (انرژي بالاي گازوئيل) با بازده بالاي موتور ديزل تلفيق مي شود و اين دليل برتري موتور هاي ديزل بر موتور هاي بنزيني است .

معمول ترين راهها جهت افزايش نيروي توليدي موتور افزايش راندمان حجمي موتور ميباشد.به کمک افزايش راندمان حجمي بسته به تکنيک مورد استفاده ميتوان از ۵% تا ...

يك موتور خطي در واقع يك موتور الكتريكي است كه استاتورش غير استوانه شده است تا به جاي اينكه يك گشتاور چرخشي توليد كند، يك نيروي خطي در راستاي طول استات ...

يک موتور الکتريکي ، الکتريسيته را به حرکت مکانيکي تبديل مي‌کند. عمل عکس آن که تبديل حرکت مکانيکي به الکتريسيته است، توسط ژنراتور انجام مي‌شود. اين دو ...

امروزه بر روي اينترنت صدها ميليون صفحه حاوي اطلاعات وجود دارد. کاربران اينترنت با آگاهي از آدرس يک سايت ، قادر به اتصال به سايت مورد نظر و استفاده از ...

موتور هاي چند فاز موتورهاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند که به صورت دو يا سه فاز کار مي کنند . هر دو از لحاظ ساختماني مشابه بوده و فقط اتصال داخلي ک ...

يکي از بهترين تعريف هايي که از مهندسي برق شده است, اين است که محور اصلي فعاليت هاي مهندسي برق, تبديل يک سيگنال به سيگنال ديگر است که البته اين سيگنال ...

● خط کروگيت کارتن اين خط توليد که عمل کروگيت کردن کاغذ و به هم چسباندن کاغذها را انجام مي دهد، رول کاغذ را به کارتن خام و ورق کارتن تبديل مي کند. کارت ...

خودروهاي الکتريکي از مرحله ايده خارج و به فناوري کاربردي تبديل مي شوند. در حالي که خودروهاي الکتريکي گام به گام عرصه زمين را دراختيار مي گيرند، اوضاع ...

دانلود نسخه PDF - موتور هاي ديزل