up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله موتورهاي جت PDF
QR code - موتورهاي جت

موتورهاي جت

مقايسه موتورهاي جت با موتورهاي پيستوني

با روي کار آمدن موتورهاي جت، موتورهاي پيستوني تقريباً از رده خارج شدند. طبيعي است که اين برکنار شدن موتورهاي پيستوني، علت روشني هم داشته است و آن مزاياي فوق العاده موتورهاي جت نسبت به موتورهاي پيستوني است. امروزه با به کار گرفتن موتورهاي جت، امکان سفر هاي دوردست و رفتن به هر نقطه از جهان با سرعتي باورنکردني پديد آمده است. در زير، چند نمونه از مزيت هاي عمده موتورهاي جت را بر موتورهاي احتراق داخلي بررسي مي کنيم.
▪ آلودگي کمتر:
موتورهاي جت به دليل اينکه هواي مصرفي آنها و مخلوط هوا و بنزين آنها به خوبي و در چندين مرحله مشتعل مي گردد و سوختي مصرف نشده تقريباً باقي نمي ماند، از آلودگي کمتري نسبت به موتورهاي پيستوني برخوردارند که گاه ممکن است به روغن سوزي دچار شده و همراه سوخت خود مقداري روغن نيز سوزانده و باعث توليد دود بيش از حد شوند که براي سلامتي محيط بيسيار خطرناک است.
▪ لرزش کمتر:
در موتورهاي جت، به دليل اينکه مانند موتورهاي پيستوني در داخل آنها شاتون ها و پيستوني وجود ندارد که حرکات رفت و برگشتي ايجاد نموده و موجب ايجاد لرزش شوند و در آنها در حقيقت حرکتي متوالي در جهت عکس وجود ندارد، لرزش بسيار کمتري دارند.
▪ استهلاک کمتر:
در موتورهاي پيستوني، قطعه هاي متحرک بسيار زيادي وجود دارد که با به کار افتادن موتور، اين قطعه ها نيز فرسايش يافته و از عمر مفيد آن ها کاسته مي شود. اما برخلاف اين گونه پيشرانه ها، در موتور هاي جت، جز چند بلبرينگي که شفت اصلي موتور روي آن مي چرخد و داراي اصطکاک است، بقيه اجزاي آن استهلاکي ندارند چون با هيچ سطحي در تماس نيستند. در نتيجه عمر مفيد بالاتر رفته و ديرتر از کار مي افتند و به تعمير نياز پيدا مي کنند.
▪ قدرت بيشتر:
به نسبت قدرت موتور به وزن آن، وزن ويژه موتور مي گويند. در موتورهاي جت، به دليل قدرت فراواني که در مقايسه با وزنشان توليد مي کنند، وزن ويژه آنها بسيار کم است. در نتيجه استفاده از آنها بسيار به صرفه تر است. در هواپيماهايي با پيشرانه پيستوني، حداکثر سرعت معمولاً با اعمال فشار و نيروي زياد، بالاتر از ۸۰۰ کيلومتر بر ساعت نمي رود درحالي که با موتورهاي جت، امروزه گذشتن از سرعت صوت کاريست بسيار سهل و معمول.
▪ خنک سازي آسان تر:
در موتورهاي پيستوني، براي خنک کردن آنها رادياتوري در نظر گرفته مي شد که اين رادياتور خود باعث توليد نيروي پس کشنده (Drag) زيادي مي شد و گذشته از اين، خنک سازي هم به صورت موثر و بهينه هم انجام نمي گرفت. اما در موتورهاي جت، از همان هواي ورودي به موتورها براي خنک سازي موتور استفاده مي شود . به اين علت که تعداد قطعات متحرک اندک است، خنک سازي آن ها هم به همين ميزان ساده تر است.
در دسترس بودن هواي داغ: در موتورهاي جت، هواي کمپرس شده و داغ نيز به وفور وجود دارد که در صورت نياز مي توان از آن براي تنظيم دماي داخل کابين در ارتفاعات بالا که دماي هوا بسيار سرد است، بهره جست. در هواپيماهاي قديمي، هنگامي که در ارتفاعات بالا قرار مي گرفتند، روي بالها يخ بسته در نتيجه شکل و فرم آيروديناميکي بالها را تغيير داده و در نهايت به کاهش سرعت و مصرف سوخت بيشتر مي انجاميد. در آن هواپيماها از اين ترفند براي از بين بردن اين مشکل استفاده مي شد: روي بالها تيوب هاي لاستيکي کارگذاري مي کردند که در ارتفاعات بالا، با دميدن هوا به داخل آن، لاستيک باد کرده در نتيجه يخ شکسته مي شد و مشکل رفع مي گرديد. اما در حال حاضر، در موتورهاي جت، هوا داغ و کمپرس شده در بالها دميده شده و از تشکيل يخ بر روي بالها جلوگيري مي شود.
▪ روغنکاري ساده تر:
به اين علت که موتور هاي جت غير از چند بلبرينگي که شفت اصلي روي آن مي چرخد بقيه قطعات نيازي به روغنکاري ندارند، در نتيجه روغنکاري آنها بسيار ساده تر از موتورهاي پيستوني که در آنها قطعه هاي متحرک کوچک و بزرگ فراوان نيازمند به روغنکاري وجود دارد. البته علي رغم سادگي عمل روغنکاري در موتورهاي جت، اين مسئله، يکي از مهم ترين عامل ها براي کارکرد موتورهاي جت به شمار آمده و کوچکترين اشکال در سيستم روغنکاري، مي تواند مجنر به حادثه اي عظيم و حتي انفجار موتور گردد.
▪ خطر کمتر:
ميل ترکيب بنزين با هوا را بر اساس معياري به نام اکتان مي سنجند که هر چه اين عدد بالاتر باشد ميل ترکيبي بيشتر و هرچه پايين تر باشد ميل ترکيبي کمتر است. عدد اکتان بنزين مصرفي موتورهاي جت کمتر است، در نتيجه خطر ترکيب شدن زودهنگام سوخت با هوا و مشتعل شدن آن، کاهش يافته و از آتش سوزي جلوگيري مي شود.
▪ کترل قدرت ساده تر:
در موتورهاي پيستوني انواع گوناگوني اهرم تنظيم براي موتور وجود دارد. اما در موتورهاي جت، تنها به وسيله يک اهرم مي توان قدرت آن ها را افزود يا کاهش داد. هم چنين افزايش يا کاهش قدرت موتورهاي پيستوني، به صورت نامنظم صورت مي گيرد در حالي که اين امر در موتورهاي جت به صورت کاملاً يکنواخت انجام مي شود. دلايل بالا، ميل به استفاده هر چه بيشتر را از موتور هاي جت را نسبت به موتورهاي پيستوني تقويت مي کنند و به همين علت امروزه شاهد به کارگيري موتورهاي جت در انواع بسيار بزرگ براي هواپيماهاي ترابري و مسافربري و يا در مقياس هاي بسيار کوچک به نام موتور هاي ميکروجت براي هواپيما هاي مدل هستيم.

عقيده مسلمان به اصول دين بايد از روي دليل باشد،ولي در احكام غير ضروري دين بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روي دليل به دست آورد،يا از مجتهد تق ...

امروزه بر روي اينترنت صدها ميليون صفحه حاوي اطلاعات وجود دارد. کاربران اينترنت با آگاهي از آدرس يک سايت ، قادر به اتصال به سايت مورد نظر و استفاده از ...

موتورهاي دوراني (وانکل) زير مجموعه موتورهاي احتراق داخلي مي باشند. اما شيوه کار آنها با موتورهاي رايج پيستوني کاملاً متفاوت است. در موتورهاي پيستوني ي ...

هر موتور خودرو ديزلي و بنزيني به عنوان يک موتور چهار زمانه رفت و برگشتي احتراق داخلي طبقه بندي مي شود . اين سومين نمونه از موتور هاي رفت و برگشتي است ...

عمليات سيکل هاي مختلف بيشتر موتورهاي احتراق داخلي فعلي، داراي يک طرح رايج است به اين صورت که انفجار در يک سيلندر پس از تراکم انجام مي شود. نتيجه ان اس ...

موتور هاي چند فاز موتورهاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند که به صورت دو يا سه فاز کار مي کنند . هر دو از لحاظ ساختماني مشابه بوده و فقط اتصال داخلي ک ...

يکي از بهترين تعريف هايي که از مهندسي برق شده است, اين است که محور اصلي فعاليت هاي مهندسي برق, تبديل يک سيگنال به سيگنال ديگر است که البته اين سيگنال ...

موتورهاي دوراني (وانکل) زير مجموعه موتورهاي احتراق داخلي مي باشند. اما شيوه کار آنها با موتورهاي رايج پيستوني کاملاً متفاوت است. در موتورهاي پيستوني ي ...

دانلود نسخه PDF - موتورهاي جت