up
Search      menu
مدیریت و اقتصاد :: مقاله مهارت هاي مديريتي PDF
QR code - مهارت هاي مديريتي

مهارت هاي مديريتي

● آداب مذاکره حضوري
▪ تعيين وقت مذاکره:
دنياي اقتصاد: هيچ وقت بدون اطلاع و آمادگي قبلي با کسي مذاکره نکنيد و هيچ کسي را نيز در چنين موقعيتي قرار ندهيد.
▪ تعيين افراد مذاکره کننده:
قبل از مذاکره بدانيد که با چه کساني و با چه سمتي مذاکره داريد تا شما نيز بتوانيد پيش بيني هاي لازم، براي همراهي همکاران لازم براي مذاکره را داشته باشيد.
▪ تاييديه زمان ملاقات:
حداقل ۲۴ ساعت قبل از شروع مذاکره، مجددا براي برگزاري مذاکره تاييديه بگيريد.
▪ زمان حضور در قرار ملاقات:
بهتر آن است که حدود ۱۰ دقيقه قبل از شروع مذاکره، در محل مذاکره حضور پيدا کنيم. اگر خيلي زود به محل قرار رسيديم، بهتر آن است که در محلي که ديده نشويم، وقت گذراني کنيم.
▪ همراه داشتن برخي لوازم ضروري:
يک مذاکره کننده حرفه اي برخي لوازم ضروري را هميشه همراه خود دارد تا در صورت وقوع اتفاقات پيش بيني نشده، بتواند با آن مقابله کند.
▪ رعايت تناسب در پوشش:
نوع پوشش با توجه به نوع مخاطب تعيين مي شود، البته کلياتي وجود دارد که در مورد همه محيط ها صادق است که به شرح زير است:
۱) نوع پوشش بايد رسمي باشد.
۲) در مذاکرات مختلف از رنگ هاي مختلف استفاده کنيد. هيچ وقت چند جلسه مذاکره را با يک رنگ ثابت برگزار نکنيد.
۳) در ملاقات با شرکت هاي دولتي، مراقب استفاده از پوشش هاي مخصوص کشورهاي خارجي همانند کراوات يا پيراهن آستين کوتاه باشيد، اين مطلب را به ياد داشته باشيد که هميشه فرهنگ و عرف مقدم بر استاندارد است.
۴) هنگامي که مثلا وظيفه فروش به يک قشر آسيب پذير جامعه را بر عهده داريد، از پوشيدن لباس هاي گرا ن قيمت که شبهه اعمال پرستيژ يا فخرفروشي را داشته باشد، خودداري کنيد.
۵) در هر نوع مذاکراتي، استفاده از لباس هاي اسپرت نظير شلوار لي، تي شرت، کفش هاي ورزشي و ... فاجعه است!
۶) استفاده از خودکار و همراه داشتن يک دفترچه يادداشت کوچک.
۷) اتومبيل؛ نوع اتومبيل نيز ارتباط کامل با هدف جلسه دارد که بايد به آن توجه شود.
نحوه ورود به اتاق: اگر با کسي از قبل قرار ملاقات داريد و نوبت داخل شدن شما فرا رسيده است، با ضربه زدن به در وارد اتاق شويد و به باز و بسته بودن در دقت نکنيد.
▪ مکان نشستن در اتاق:
محل نشستن در اتاق بايد رو به روي طرف مقابل، با رعايت فاصله رسمي باشد. يک مذاکره کننده حرفه اي نه بالاتر قرار مي گيرد نه پايين تر و از نشستن در جايي که موقعيت وي را پايين مي آورد خودداري مي کند.
▪ نحوه دست دادن:
دست دادن صحيح يکي از مهم ترين روش هاي ايجاد ارتباط اوليه با طرف مقابل است. دست دادن نبايد نه شل باشد که حاکي از بي علاقگي و بي ارادگي است و نبايد آنقدر محکم و سفت باشد که ايجاد درد کند.
▪ دادن کارت ويزيت:
از مواردي که قبل از مذاکرات بايد به آن توجه شود داشتن کارت ويزيت است. امروزه طفره رفتن از ارائه کارت ويزيت به دلايلي همچون آماده نبودن کارت، تمام شدن کارت، فراموشي و غيره از دلايل سوخته به شمار مي آيد و شايسته نيست فرد مذاکره کننده کارت ويزيت نداشته باشد.
▪ قوانين استفاده از تلفن همراه:
۱) کسي که در حال حاضر با او هستيد مقدم است؛ بنابراين هنگام برقراري ارتباط با تلفن همراه به شخص پشت خط اعلام کنيد بعدا با وي تماس مي گيريد و بلافاصله تلفن را قطع کنيد.
۲) در هنگام حضور در جلسات رسمي يا تجاري، تلفن همراه خود را حتما خاموش کنيد.
۳) از دريافت يا خواندن و توجه کردن به پيام هاي کوتاه در حين مذاکره خودداري کنيد.
۴) زمان مناسبي را براي زنگ زدن انتخاب کنيد. مثلا از زمان تنفس استفاده کنيد.
۵) مکان خصوصي يا نسبتا خلوتي را براي صحبت کردن انتخاب کنيد.
۶) با تن صداي متعادل حرف بزنيد و از حرف زدن با صداي بلند به شدت خودداري کنيد.
● امکان استفاده از تسهيلات ارتباطي در محل مذاکره
در هنگامي که مذاکره در محل شما انجام مي شود بايد امکان برقراري ارتباط ميهمانان با شرکت خودشان شامل تلفن، فکس، پست الکترونيکي و غيره وجود داشته باشد.
▪ ضبط مذاکرات
ضبط مذاکرات اصلا معمول نيست، بنابراين از گذاشتن وسائلي که شائبه ضبط کردن سخنان را دارند شامل موبايل، کيف و غيره روي ميز خودداري کنيد.
▪ نصب ساعت:
در سالن مذاکره حتما بايد ساعت وجود داشته باشد تا بتوان گذران وقت را کنترل کرد.
▪ پذيرايي:
به عنوان قاعده کلي بايد پذيرفت که ميز مذاکره ميز پذيرايي نيست، بنابراين در صورت طولاني شدن مذاکرات سعي کنيد هرگونه پذيرايي منحصرا در ساعت تنفس اتفاق بيفتد ودر هنگام پذيرايي بايد قواعد زير را رعايت کرد:
۱) قبل از شروع مذاکره گرسنه تا تشنه نباشيد.
۲) در صورتي که در انتخاب نوع خوراکي حق انتخاب داشته باشيد آن نوع را انتخاب کنيد که از پرستيژ بيشتري برخوردار باشد.
۳) از خوردن خوراکي هايي که مصرف آنها سخت است يا در هنگام خوردن احتمال کثيف شدن پيراهن يا لباس شما وجود دارد، خودداري کنيد.
۴) در هنگام نوشيدن يا خوردن، مراقب صداي دهان خود باشيد.
۵) اگر به وقت ناهار نزديک شديد، به هيچ وجه سنگين غذا نخوريد.
۶) در هنگام استفاده از کارد، چنگال، يا قاشق، پس از تمام شدن غذا يا خوراک، اين وسايل را با دهان پاک نکنيد.
۷) تا انتهاي خوراکي را ميل نکنيد.
۸) در حين مذاکرات استفاده از سيگار به کلي ممنوع است.
● استفاده از دستور جلسه
در مذاکرات حتما سعي کنيد دستور جلسه داشته باشيد و قبل از شروع مذاکره، آن را براي طرف مقابل نيز مطرح کنيد تا در مورد موضوع جلسه توافق به عمل آمده باشد. داشتن دستورجلسه چند فايده دارد که مي توان به آنها اشاره کرد:
الف) احتمال بروز موارد غافلگير کننده را در جريان مذاکره کاهش مي دهد.
ب) اطلاعات مربوط به فهرست خواسته هاي طرف مقابل را در اختيارتان مي گذارد.
ج) از پراکنده شدن مطالب و از هر دري سخن گفتن جلوگيري مي شود.
د) امکان رسيدن به نتيجه و استفاده بهينه از وقت را افزايش مي دهد.
تنظيم کردن صورت جلسه پس از مذاکرات فوايد زيادي دارد، شامل:
۱) در جلسات آينده مانع از بحث روي مواردي مي شود که قبلا توافق شده اند.
۲) تعهد طرفين را به اجراي بندهاي توافق شده بيشتر مي کند. اصولا کساني که حاضر هستند پاي برگه اي را امضا کنند، به طور طبيعي احساس مسووليت بيشتري را در خود حس خواهند کرد.
۳) چون امکان دارد در حين مذاکره روي مباحث مختلفي بحث شود با تنظيم صورت جلسه روي نکات کليدي مذاکره توافق همگاني انجام مي گيرد.

زندگي، نيازمند هنرورزي است و همان گونه که هنرمند بايد ماهر باشد تا هم موضوع هنر خود را خوب درک کند و هم در بيان اهداف هنري خود به ديگران، زبده و توانم ...

اگر عصباني هستيد، بوق بزنيد! حتماً تا به حال اين جمله را شنيده ايد كه خشم كشنده است. در بسياري از موارد به خصوص در دنيايي كه ما در آن زندگي مي كنيم اي ...

خودآگاهي خودآگاهي ، توانايي شناخت و آگاهي از خصوصيات ، نقاط ضعف و قدرت ، خواسته ها ، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهي به فرد کمک مي کند تا دريابد تحت اس ...

جايگاه آموزش و مهارتها به خصوص با رويکرد پودماني، در سير تحول برنامهريزي درسي به سالهاي پس از جنگ اول جهاني باز ميگردد. اين رويکرد از آن جهت که نياز م ...

چكيده : هدف از نگارش اين مقاله، معرفي تکنيک‌هاي شبيه سازي رايانه اي و کاربرد آنها در فرآيند تجزيه و تحليل، اندازه گيري و پيش بيني تغييرات و اثرات آن ب ...

عنوان مقاله: حسابداري محيط زيست مولف مترجم: داريوش لطفي موضوع: حسابداري وضعيت: تمام متن مقدمه: در عصر حاضر باتوجه به وجود برخي از محدوديتهاي زيست محيط ...

كنترل سازماني، مديريت سوء يا سوء مديريت يكي از مهمترين اركان هر جامعه اي، اجتماع مردم در كنار يكديگر و تعامل آنان جهت نيل به هدفي مشترك است. با توجه ب ...

روند صعودي رشد مطالبات معوق در ايران، يکي از مظاهر ناکارآمدي مديريتي در اقتصاد کشور است. که نظام بانکي را از ايفاي نقش اصلي خود که همان تسهيل مسير توس ...

دانلود نسخه PDF - مهارت هاي مديريتي