up
Search      menu
مذهب و عرفان :: مقاله مصرف زكات فطره PDF
QR code - مصرف زكات فطره

مصرف زكات فطره

احكام زكات فطره

(مساله ۱۹۹۱) كسيكه موقع غروب يعني قبل از غروب شب عيد فطر گرچه بچند لحظه باشد بالغ و عاقل و هوشيار است و فقير و بنده كس ديگر نيست، بايد براي خودش و كسانيكه نان خور او هستند، هر نفري يك صاع كه تقريبا ۳ كيلوگرم است گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و مانند اينها بمستحق بدهد و اگر پول يكي از اينها را هم بدهد كافي است.
(مساله ۱۹۹۲) كسيكه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسي هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند فقير است و دادن زكات فطرهٔ بر او واجب نيست.
(مساله ۱۹۹۳) انسان بايد فطره كساني را كه در غروب شب عيد فطر نان خور او حساب مي شوند بدهد: كوچك باشند يا بزرگ، مسلمان باشند يا كافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد يا نه، در شهر خود باشند يا شهر ديگر.
(مساله ۱۹۹۴) اگر كسي را كه نان خور او است و در شهر ديگر است وكيل كند كه از مال او فطره خود را بدهد، چنانچه اطمينان داشته باشد كه فطره را مي دهد، لازم نيست خودش فطره او را بدهد.
(مساله ۱۹۹۵) فطره مهماني كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده و نان خور او حساب مي شود، بر او واجب است.
(مساله ۱۹۹۶) فطره مهماني كه پيش از غروب شب عيد فطر بدون رضايت صاحبخانه وارد مي شود در صورتيكه نان خور او حساب شود واجب است و همچنين است فطره كسيكه انسان را مجبور كرده اند كه خرجي او را بدهد.
(مساله ۱۹۹۷) فطره مهماني كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مي شود، بر صاحبخانه واجب نيست، اگر چه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند.
(مساله ۱۹۹۸) اگر كسي موقع غروب شب عيد فطر ديوانه يا بيهوش باشد، زكات فطره بر او واجب نيست.
(مساله ۱۹۹۹) اگر پيش از غروب بچه بالغ شود، يا ديوانه عاقل گردد، يا فقير غني شود، در صورتيكه شرائط واجب شدن فطره را دارا باشد، بايد زكات فطره را بدهد.
(مساله ۲۰۰۰) كسيكه موقع غروب شب عيد فطر، زكات فطره بر او واجب نيست، اگر تا پيش از ظهر روز عيد شرطهاي واجب شدن فطره در او پيدا شود، مستحب است زكات فطره را بدهد.
(مساله ۲۰۰۱) كافري كه بعد از غروب شب عيد فطر مسلمان شده فطره بر او واجب نيست. ولي مسلماني كه شيعه نبوده، اگر بعد از ديدن ماه شيعه شود، بايد زكات فطره را بدهد.
(مساله ۲۰۰۲) كسيكه فقط به اندازه يك صاع كه تقريبا سه كيلو است گندم و مانند آن دارد، مستحب است زكات فطره را بدهد، و چنانچه عيالاتي داشته باشد و بخواهد فطره آنها را هم بدهد ميتواند بقصد فطره، آن يك صاع را بيكي از عيالاتش بدهد و او هم بهمين قصد بديگري بدهد، و همچنين تا به نفر آخر برسد، و بهتر است نفر آخر چيزي را كه مي گيرد بكسي بدهد كه از خودشان نباشد. و اگر يكي از آنها صغير باشد، ولي او بجاي او مي گيرد و احتياط آنست چيزي را كه براي صغير گرفته بكسي ندهد.
(مساله ۲۰۰۳) اگر بعد از غروب شب عيد فطر بچه دار شود، يا كسي نان خور او حساب شود، واجب نيست فطره او را بدهد. اگر چه مستحب است فطره كساني را كه بعد از غروب تا پيش از ظهر روز عيد نان خور او حساب مي شوند بدهد.
(مساله ۲۰۰۴) اگر انسان نان خور كسي باشد و پيش از غروب نان خور كس ديگر شود، فطره او بر كسيكه نان خور او شده واجب است مثلا اگر دختر پيش از غروب بخانه شوهر رود، شوهرش بايد فطره او را بدهد.
(مساله ۲۰۰۵) كسيكه ديگري بايد فطره او را بدهد، واجب نيست فطره خود را بدهد.
(مساله ۲۰۰۶) اگر فطره انسان بر كسي واجب باشد و او فطره را ندهد، بر خود انسان واجب نمي شود.
(مساله ۲۰۰۷) اگر كسي كه فطره او بر ديگري واجب است خودش فطره را بدهد، از كسيكه فطره بر او واجب شده ساقط نمي شود.
(مساله ۲۰۰۸) زني كه شوهرش مخارج او را نمي دهد، چنانچه نان خور كس ديگر باشد، فطره اش بر آنكس واجب است. و اگر نان خور كس ديگر نيست، در صورتيكه فقير نباشد، بايد فطره خود را بدهد.
(مساله ۲۰۰۹) كسي كه سيد نيست نمي تواند بسيد فطره بدهد حتي اگر سيدي نان خور او باشد، نمي تواند فطره او را بسيد ديگر بدهد.
(مساله ۲۰۱۰) فطره طفلي كه از مادر يا دايه شير مي خورد، بر كسي است كه مخارج مادر يا دايه را مي دهد. ولي اگر مادر يا دايه مخارج خود را از مال طفل بر ميدارد فطره طفل بر كسي واجب نيست.
(مساله ۲۰۱۱) انسان اگر چه مخارج عيالاتش را از مال حرام بدهد، بايد فطره آنان را از مال حلال بدهد.
(مساله ۲۰۱۲) اگر انسان كسي را اجير نمايد و شرط كند كه مخارج او را بدهد در صورتيكه بشرط خود عمل كند و نان خور او حساب شود بايد فطره او را هم بدهد ولي چنانچه شرط كند كه مقدار مخارج او را بدهد و مثلا پولي براي مخارجش بدهد، دادن فطره او واجب نيست.
(مساله ۲۰۱۳) اگر كسي بعد از غروب شب عيد فطر بميرد، بايد فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند، ولي اگر پيش از غروب بميرد، واجب نيست فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند.
مصرف زكات فطره
(مساله ۲۰۱۴) اگر زكات فطره را به يكي از هشت مصرفي كه سابقا براي زكات مال گفته شد برسانند كافيست. ولي احتياط مستحب آنست كه فقط بفقراي شيعه بدهد.
(مساله ۲۰۱۵) اگر طفل شيعه اي فقير باشد، انسان مي تواند فطره را به مصرف او برساند، يا بواسطه دادن به ولي طفل، ملك طفل نمايد.
(مساله ۲۰۱۶) فقيريكه فطره باو مي دهند، لازم نيست عادل باشد ولي احتياط واجب آنستكه به شرابخوار و كسيكه آشكارا معصيت كبيره مي كند فطره ندهد.
(مساله ۲۰۱۷) بكسيكه فطره را در معصيت مصرف مي كند نبايد فطره بدهند.
(مساله ۲۰۱۸) احتياط واجب آنست كه به يك فقير بيشتر از مخارج سالش و كمتر از يك صاع كه تقريبا سه كيلو است فطره ندهند.
(مساله ۲۰۱۹) اگر از جنسي كه قيمتش دو برابر قيمت معمولي آن است مثلا از گندمي كه قيمت آن دو برابر قيمت گندم معمولي است، نصف صاع كه معناي آن در مساله پيش گفته شد بدهد كافي نيست. و اگر آنرا بقصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد.
(مساله ۲۰۲۰) انسان نمي تواند نصف صاع را از يك جنس مثلا گندم و نصف ديگر را از جنس ديگر مثلا جو بدهد. و اگر آن را بقصد قيمت فطره بدهد اشكال دارد.
(مساله ۲۰۲۱) مستحب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود را بر ديگران مقدم دارد و بعد همسايگان فقير را، بعد اهل علم فقير را، ولي اگر ديگران از جهتي برتري داشته باشند، مستحب است آنها را مقدم بدارد.
(مساله ۲۰۲۲) اگر انسان بخيال اينكه كسي فقير است باو فطره بدهد و بعد بفهمد كه فقير نبوده چنانچه مالي راكه باو داده از بين نرفته باشد، مي تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتيكه گيرنده فطره مي دانسته با احتمال ميداده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آنرا بدهد و الا، دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد.
(مساله ۲۰۲۳) اگر كسي بگويد فقيرم، نمي شود به او فطره داد، مگر آنكه اطمينان پيدا كند يا از ظاهر حالش گمان پيدا شود كه فقير است يا انسان بداند كه قبلا فقير بوده است.
●مسائل متفرقه زكات فطره
(مساله ۲۰۲۴) انسان بايد زكات فطره را بقصد قربت يعني براي انجام فرمان خداوند عالم بدهد و موقعيكه آن را مي دهد، نيت دادن فطره نمايد.
(مساله ۲۰۲۵) اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست و احتياط واجب آن است كه در ماه رمضان هم فطره ندهد. ولي اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان بفقير قرض دهد و بعد از آنكه فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعي ندارد.
(مساله ۲۰۲۶) گندم يا چيز ديگري را كه براي فطره مي دهد، بايد به جنس ديگر يا خاك مخلوط نباشد، يا اگر مخلوط است چيزيكه مخلوط شده بقدري كم باشد كه قابل اعتنا نباشد و اگر بيش از اينمقدار باشد در صورتي صحيح است كه خالص آن بيك صاع برسد ولي اگر مثلا يك صاع گندم بچندين من خاك مخلوط باشد كه خالص كردن آن خرج يا كار بيشتر از متعارف دارد، دادن آن كافي نيست.
(مساله ۲۰۲۷) اگر فطره را از چيز معيوب بدهد كافي نيست. ولي اگر جائي باشد كه خوراك غالب آنها معيوب است اشكال ندارد.
(مساله ۲۰۲۸) كسيكه فطره چند نفر را مي دهد، لازم نيست همه را از يك جنس بدهد و اگر مثلا فطره بعضي را گندم و فطره بعض ديگر را جو بدهد كافيست.
(مساله ۲۰۲۹) كسيكه نماز عيد فطر مي خواند، بنا بر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. ولي اگر نماز عيد نمي خواند، ميتواند دادن فطره را تا ظهر تاخير بيندازد.
(مساله ۲۰۳۰) اگر به نيت فطره مقداري از مال خود را كنار بگذارد و تا ظهر روز عيد بمستحق ندهد، احتياط واجب آنست كه هر وقت آنرا مي دهد نيت فطره نمايد.
(مساله ۲۰۳۱) اگر موقعي كه دادن زكات فطره واجب است، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، احتياط واجب آنستكه بعدا بدون اينكه نيت ادا و قضا كند فطره را بدهد.
(مساله ۲۰۳۲) اگر فطره را كنار بگذارد، نمي تواند آنرا براي خودش بردارد و مالي ديگر را براي فطره بگذارد.
(مساله ۲۰۳۳) اگر انسان مالي داشته باشد كه قيمتش از فطره بيشتر است، چنانچه فطره را ندهد و نيت كند كه مقداري از آن مال براي فطره باشد اشكال دارد.
(مساله ۲۰۳۴) اگر مالي را كه براي فطره كنار گذاشته از بين برود، چنانچه دسترس بفقير داشته و دادن فطره را بتاخير انداخته، بايد عوض آنرا بدهد و اگر دسترس بفقير نداشته ضامن نيست، مگر آنكه در نگهداري آن كوتاهي كرده باشد.
(مساله ۲۰۳۵) اگر در محل خودش مستحق پيدا شود، احتياط واجب آنست كه فطره را بجاي ديگر نبرد، و اگر بجاي ديگر ببرد و تلف شود، بايد عوض آنرا بدهد.

سويا از انواع حبوبات است که محل کشت اوليه آن در آسيا بوده اما توليد انبوه آن در ايالات متحده آغاز شد. سويا را مي توان يک دانه همه کاره ناميد که از آن ...

گرمايش از کف آشنايي با سيستمهاي گرمايش از کف با افزايش روز افزون جمعيت و همچنين کاهش منابع انرژي، مصرف بهينه انرژي امري بديهي مي باشد. در اين راستا نق ...

گرمايش از کف آشنايي با سيستمهاي گرمايش از کف با افزايش روز افزون جمعيت و همچنين کاهش منابع انرژي، مصرف بهينه انرژي امري بديهي مي باشد. در اين راستا نق ...

متادون دارويي است که از آن به عنوان جايگزين هروئين، کراک و ساير موادمخدر افيوني براي درمان افراد وابسته به اين مواد استفاده مي شود. متادون زندگي افراد ...

▪ نام علمي:Celery, parsley ▪ انگليسي:Apium graveolens ▪ از خانواده:Umbelliferae کرفس گياهي علفي و دو ساله و از تيره چتريان به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتي مت ...

در اواخر قرن نوزدهم با افزايش مشکلات تهيه نيروي کارگر، نيار به استفاده از روشهاي شيميايي جهت کنترل علفهاي هرز آشکار گرديد. در دهه ۱۸۹۰ ميلادي در فرانس ...

در اواخر قرن نوزدهم با افزايش مشکلات تهيه نيروي کارگر، نيار به استفاده از روشهاي شيميايي جهت کنترل علفهاي هرز آشکار گرديد. مصرف علف کش ها در اواخر قرن ...

روگام موارد مصرف‌: اين‌ فرآورده‌ به‌ منظورجلوگيري‌ از ايجاد واكنش‌ به‌ فاكتور Rh وجلوگيري‌ از بيماري‌ هموليتيك‌ نوزادان‌ دربارداري‌هاي‌ بعدي‌ استفاده‌ ...

دانلود نسخه PDF - مصرف زكات فطره