up
Search      menu
علم و تکنولوژی :: مقاله ماشينهاي سنکرون PDF
QR code - ماشينهاي سنکرون

ماشينهاي سنکرون

ميدان دوار:شرط بوجود آمدن ميدان دوار يا حوزه مغناطيس دوار، وجود اختلاف فاز زماني و مکاني ۱۲۰ درجه سيم پيچها در داخل استاتور است.
● مدار سنکرون و آسنکرون
بلوک دياگرام يک مدار ترتيبي در شکل نشان داده شده است ، اين مدار شامل يک مدار ترکيبي است که عناصر حافظه براي تشکيل يک مسير فيدبک به آن متصل شده اند . عناصر حافظه قطعاتي هستند که مي توانند اطلاعات دودويي را در خود ذخيره نمايند .اين اطلاعات در هر زمان مفروض در آنها مشخص کننده ي حالت مدار است. مدار ترتيبي ، اطلاعات دودويي را از ورودي ها دريافت مي کند و اين ورودي ها به همراه حالت عناصر حافظه ، يک مقدار دودويي را درپايه هاي خروجي مشخص مي نمايند. آنها هم چنين مشخص مي کنند که در چه وضعيتي عناصرحافظه تغيير حالت مي دهند . بلوک دياگرام مربوطه نشان ميدهد که خروجي هاي يک مدار ترتيبي نه تنها تابعي از ورودي هاي مدار بلکه تابعي از حالت عناصر حافظه نيز مي باشند . همچنين حالت بعدي عناصر حافظه نيز تابعي از ورودي ها و حالت قعلي آنها ست بنابر اين يک مدار ترتيبي بوسيله ي ترتيب زماني ورودي ها و حالت داخلي اش مشخص مي گردد .
مدارهاي ترتيبي از نظر مسائل زماني سيگنال هايشان به دو نوع اساسي سنکرون و آسنکرون طبقه بندي مي شوند.
يک مدار ترتيبي سنکرون ، سيستمي است که از روي سيگنالهايش در فواصل گسسته ي زماني ميتوان عملکردش را تعيين نمود و در مقابل ، عملکرد يک مدار ترتيبي آسنکرون به ترتيب تغيير سيگنالهاي ورودي آن که مي توانند در هر لحظه از زمان روي مدار تأثير بگذارند وابسته است.
عناصر حافظه اي که بطور معمول در مدارهاي ترتيبي آسنکرون بکار مي روند قطعات تأخير زماني هستند . قابليت حافظه ي يک قطعه ي تأخير زماني ناشي از اين حقيقت است که اين قطعه به زمان محدودي براي انتشار در داخل خود نياز دارد . تأخير انتشار داخلي يک گيت منطقي در عمل براي ايجاد تأخيرمورد نياز کافي است ، بنابراين نيازي به واحدهاي فيزيکي تأخير زماني وجود ندارد.
در سيستم هاي آسنکرون از نوع گيت ، عناصر حافظه ي شکل مورد نظر از گيت هايي تشکيل شده اند که تأخيرانتشارشان حافظه ي مورد نظر را بوجود مي آورد . بنابراين يک مدار ترتيبي آسنکرون را مي توان بصورت يک مدار ترکيبي که داراي فيدبک مي باشد در نظر گرفت . بدليل وجود فيدبک در ميان گيت هاي منطقي ، يک مدار ترتيبي آسنکرون مي تواند در لحظاتي از زمان ناپايدار باشد که مسئله ناپايداري مشکلات بسياري به طراح تحميل مي نمايد.
با توجه به تعريف يک سيستم ترتيبي سنکرون ، اين سيستم مي بايست سيگنال هايي را بکار گيرد که فقط در لحظات گسسته ي زماني روي حافظه اش اثر مي گذارند يک روش براي رسيدن به اين هدف ، استفاده از پالس هايي با تداوم محدود در سيستم است بطوري که بيانگر ۱ منطقي و پالس ديگر ( يا نبود پالس ) نشان دهنده ي ۰منطقي باشد . مشکل استفاده از چنين پالسهايي اين است که هر دو پالسي که از منابع مستقل به ورودي هاي يک گيت مي رسند ، تأخيرشان در داخل آن گيت قابل پيش بيني نخواهد بود که بتدريج از هم جدا شده و نهايتأ عمليات غيرقابل اعتمادي را نتيجه خواهند داد.
سيستم هاي ترتيبي سنکرون عملأ براي پالسهاي دودويي از نوسان کننده هاي ثابتي مانند سطوح ولتاژ استفاده مي کنند . همزماني اين پالس ها با استفاده از قطعات زماني ، که توليد کننده اصلي پالس ساعت نام دارند ، انجام مي شود که اين قطعات دنباله اي پريوديک از پالسهاي ساعت را توليد مي کنند . نحوه ي توزيع پالسهاي ساعت در سيستم بگونه اي است که عناصر حافظه فقط به هنگام رسيدن يکي از پالسها تحريک مي شود . در عمل پالسهاي ساعت به همراه پالسهايي که تغيير لازمه را در عناصر حافظه ايجاد مي کنند به گيت هاي AND اعمال مي شوند . بنابر اين گيت هاي AND فقط در زمان رسيدن پالسهاي ساعت مي توانندسيگنال ها را انتقال دهند . مدار هاي ترتيبي سنکروني که از پالسهاي ساعت در ورودي هاي عناصر حافظه ي خود استفاده مي کنند مدارهاي ترتيبي با پالس ساعت ناميده مي شوند که کاربرد بسيار وسيعي دارند و غالبأ با آنها مواجه مي شويم . آنها مشکل ناپايداري در نگهداري اطلاعات را ندارند و مسائل زماني شان بسادگي قابل تقسيم به بخشهاي گسسته ي مستقل است که هر کدام از اين قسمت ها بطور جداگانه در نظر گرفته مي شوند .
عناصرحافظه اي که در مدارهاي ترتيبي با پالس ساعت بکار مي روند فليپ فلاپ ناميده مي شوند . فليپ فلاپ ها سلولهاي دودويي هستند که قادر به ذخيره ي يک بيت از اطلاعات مي باشند . مدار يک فليپ فلاپ داراي دو خروجي است ، يک براي مقدارطبيعي بيت ذخيره شده در آن و ديگري براي متمم آن .
● پيدا کردن سرسيم هاي موتور آسنکرون Uvw-xyz
آيا مي دانيد اگر موتور آسنکروني سه فازي داشته باشيم و ۶ سر سيم ، که سر سيم هاي آن مشخص نيست ، چه بايد کرد ؟؟
اگر اين سر سيم ها اشتباه وصل شود در عملکرد موتور چه تغييري حاصل مي شود ؟
در سايتها و وبلاگهاي مختلف در اين موضوع مطالبي ديدم که اشتباه يا ناقص بيان شده ، سعي کردم مطالب و تجربياتي که در زمينه سيم پيچي داشتم در اختيار شما دوستان قرار دهم . اميدوارم مطالب مورد استفاده تان قرار گيرد . خوشحال مي شوم بتوانم از تجربيات شما نيز استفاده کنم .
▪ تعيين آرايش کلافها در شيار :
موتورهاي سه فاز از سه سيم پيچ تشکيل شده که هر کدام از اين سيم پيچها ۳ ۱ شيارهاي استاتور را اشغال مي کند . اين سيم پيچها به فاز اول (R) ، فاز دوم (S) ، فاز سوم (T) شناسايي مي شوند . سيم پيچي که از فاز R تغذيه مي کند شروع سيم پيچي را (U ) و انتهاي آنرا با ( X )
سيم پيچي که از فاز S تغذيه مي کند شروع سيم پيچي را (V ) و انتهاي آنرا با ( Y )
سيم پيچي که از فاز T تغذيه مي کند شروع سيم پيچي را (W ) و انتهاي آنرا با ( Z )
▪ براي يافتن سر سيم ها* :
ابتدا بايد دو سر هر کلاف را پيدا کنيد از مولتي متر يا هر روش ديگري که مي شناسيد .( يک سر مولتي متر را به يک سر سيم گرفته ، سر ديگر مولتي متر را با ۵ سر سيم باقي مانده امتحان مي کنيد . هر کدام که راه داد ، آن يک کلاف سيم پيچ است . )
اگر سيم پيچ U-X را از ولتاژ متناوب تغذيه کنيم . در سيم پيچ ( ۴-۳ ) و ( ۶-۲ ) نصف ولتاژ تغذيه القا مي شود .
اگر اختلاف سطح ولتاژ بين ( ۲-۱ ) و ( ۳-۱ ) حدود ۵ ۱ برابر ولتاژ تغذيه U-X باشد. اتصال صحيح است در اين صورت ما بين ترمينالهاي ( ۲و۳ ) اختلاف پتانسيل صفر خواهد بود .
اگر اختلاف سطح بين ( ۱و۳ ) کمتر از اختلاف سطح تغذيه باشد در اين صورت جاي( ۴و۳ ) را با يکديگر عوض مي کنيم .
اگر اتصال سيم پيچها به صورت مثلث باشد . ابتدا ستاره اتصال داده و با معلوم شدن سرها ، سيم پيچ را مجدداً به صورت مثلث اتصال مي دهيم .
▪ اشتباه در سرسيم ها :
همانطور که مي دانيم موتور سه فاز از سه سيم پيچ تشکيل شده است.که هر کدام از سيم پيچها ۳ ۱ شيارهاي استاتور را اشغال کرده و باعث تشکيل قطب در موتور مي شود و قطب ها حرکت دوراني به روتورمي دهد . حال اگر سر سيمي تغيير کند در موتور ايجاد قطب نمي شود و موتور حرکت نمي کند و مي تواند باعث سوختن موتور شود .
قبل از انجام کار اگر بار روي موتور قرار دارد بار را از روي موتور برداريد. ( تسمه يا ....)
اين مطالب را به صورت خلاصه نوشته ام انتقاد يا پيشنهادي داريد خوشحال مي*شوم بيان کنيد ؟
مطالب گفته شده براي کساني که کار سيم پيچي کرده اند بهتر و روشنتر است .
براي آشنايي بيشتر کتاب زير را پيشنهاد مي کنم :
▪ محاسبه و طراحي موتورهاي القايي سه فاز
▪ مبادله آسنکرون
مبادله آسنکرون به شکل کاراکتر - کاراکتر صورت مي گيرد و براي مخابره سريال (Serial Communication ) به کار کي رود . مثل مبادله از طريق مودم يا چاپگر سري . در مبادله آسنکرون هر داده کاراکتري يک بيت شروع ( Start bit ) دارد که مبين شروع آن کاراکتر است و همچنين يک يا دو بيت پايان که تعيين کننده پايان آن کاراکتر مي باشد . يک کاراکتر ممکن است از پنج شش هفت يا هشت بيت تشکيل شده باشد . به دنبال بيت هاي داده يک بيت توازن (Parity bit) وجود دارد که دريافت کننده آن را به منظور خطايابي مورد استفاده قرار مي دهد . پس از اينکه بيت parity ارسال شد سيگنال حداقل بايد براي مدت زمان يک بيت داراي ارزش يک ( ۱ ) شود تا پايان کاراکتر را معين کند . بيت جديد شروع ( Start bit ) موجب مي شود که وسيله دريافت کننده از آمدن يک کارکتر داده آگاه شود و ساعت خود را سنکرون ( همزمان ) کند . از آنجايي که ساعت هاي کامپوترهاي ارسال کننده و دريافت کننده به طور پيوسته سنکرون نيستند بنابراين ارسال کننده ار بيت شروع براي تنظيم کردن ساعت دريافت کننده استفاده مي کند . همچنين کامپيوتر دريافت کنده داراي برنامه اي است که تعداد بيت هاي هر کاراکتري را که از طرف فرستنده ارسال مي شود تشخيص دهد
▪ مبادله سنکرون
بعضي مواقع احتياج به ارسال بلوک هاي بزرگ داده ها داريم . مثل خواندن بک فايل از روي يک ديسک و يا انتقال اطلاعات ار يک کامپوتر به يک چاپگرکه مبادله سنکرون يک روش مفيد با راندمان بالابراي انتقال بلوک هاي بزرگ داده - با استفاده از فواصل زماني براي سنکرون نمودن - مي باشد .
با استفاده از يک ارتباط خارجي که پالسهاي ساتعت را حمل مي کند مي توان ارسال کنننده و دريافت کننده را سنکرون کرد . پالس ساعت بيان کننده سرعت ارسال داده مي باشد و از آن براي اندهزه گيري سرعت تبادل اتلاعات استفتده مي شود . براي اين منظور به يک خط ارتباطي اضافي جهت حمل پالس هاي ساعت نياز است ولي در شبکه فقط از يک رسانه براي ارسال اطلاعات و پالس ساعت استفاده مي شود . بنابراين هر دو سيگنال داده ها و پالس ساعت طوري کددهي مي شوند که سيگنال سنکرون در آنها مستتر باشد . انجام اين کار توسط روش کددهي منچستر تفاضلي Differnet امکان پذير است.
▪ بالابرهاي بدون گيربکس با موتورهاي سنکرون و آسنکرون
موتورهاي مورد استفاده در بالابرهاي بدون گيربکس را موتورهاي سنکرون مي نامند. اين موتورها به موتورهاي DC بدون زغال (Brushless) و يا اختصاراً موتورهاي بدون زغال معروف اند. زيرا اين موتورها از نظر مشخصه هاي فني کاملاً شبيه موتورهاي DC بوده ولي فاقد زغال مي باشند.
سابقه کاربرد اين گونه موتورها در صنعت به ۲۰ سال پيش بر مي گردد. از اين گونه موتورها در ماشين افزارها، ماشين هاي مورد استفاده در صنعت چوب، ماشين هاي بسته بندي و مشابه آنها استفاده مي شده است. مدت کوتاهي است که از کاربرد اين گونه موتورها در صنعت آسانسور نيز استفاده مي شود.
در اين گونه موتورها، سيم پيچي استاتور در داخل قرار دارد و موتور که مگنت هاي دايمي بر روي آن قرار دارند در سطح بيروني واقع شده اند و از سطح خارجي موتور به عنوان ديسک ترمز استفاده مي شود. نيروي وارده توسط مگنت هاي دايمي از قطر محيط چرخش آنها مستقل مي باشد و به دليل همين امتياز است که مي توان آنها را در بزرگترين قطر ممکن چرخش داد تا بدين ترتيب حداکثر گشتاور موردنياز حاصل شود.
در نتيجه در اين گونه موتورها اگرچه قطر آنها بين (۸۰-۵۰ سانتيمتر) افزايش پيدا مي کند اما پهناي موتور به صورت قابل توجهي کاهش مي يابد و لذا مجموعه ابعاد اين نوع بالاتر حتي نسبت به کوچکترين بالابرهاي گيربکسي بسيار کوچکتر است. براي دستيابي به گشتاور موردنياز در اين گونه موتورها استفاده از يک رديف مگنت دايمي در دايره اي با قطر بالا کافي به نظر مي رسد. همچنين دراين گونه موتورهاي سنکرون امکان افزايش قطب هاي موتور (تا حد ۱۰۰ قطب) فقط با افزايش قطر موتور امکان پذير مي باشد بدون اين که طول و (پهناي ) موتور افزايش يابد. در حقيقت، پهناي اين موتورها با پهناي مگنت هاي دايمي نسبت مستقيم دارد. به عنوان مثال براي يک آسانسور ۸نفره با سرعت يک متر بر ثانيه در سيستم ۱: ۲ پهناي اين مگنت ها کمتر از ۴ سانتي متر مي باشد. مگنت ها گاهي با فاصله حدود ۳۰ ميليمتر از يکديگر چيده مي شوند. استفاده از تعداد زيادي قطب سبب کاهش اندازه واکنش آرميچر در لبه هاي قطب گرديده و به طبع آن ضخامت قطب ها (و هزينه آنها) کاهش مي يابد.اين به نوبه خود سبب کاهش ضخامت استاتور گرديده و دستگاه بالابر داراي ابعاد کوچکتر خواهد شد. قسمت هاي فعال استاتور و موتور در چنين حالتي به صورت دو تاج روبروي هم قرار مي گيرند.
در يک چنين حالتي به بهاي افزايش پيچيدگي و هزينه هاي توليد، ابعاد موتور تا حد قابل توجهي کاهش مي يابد. با توجه به پهناي بسيار کم اين موتورها، در ابتداي کار از آنها در آسانسورهاي بدون موتورخانه استفاده مي شد. امروزه با پيشرفت دانش ساخت و فن آوري صنعتي استفاده از اين بالابرها در آسانسورهاي سرعت پايين نيز در حال گسترش است.

در صنعت دستگاه هاي زيادي موجود است اما دستگاه فرز مهمترين و دقيقترين دستگاه صنعتي ايست که داراي انواع متعددي نيز ميباشد. ابزار برنده اين دستگاه را تيغ ...

ماشين هاي سنکرون گرچه امروزه بيشتر به عنوان ژنراتور استفاده ميشود ولي جا دارد بيشتر با اين ماشين ها آشنا شد.در اين مقاله به طبقه بندي هاي گوناگون ماشي ...

وسايل تبديل انرژي الكترومكانيكي گردان را ماشينهاي الكتريكي مي گويند. طبقه بندي ماشينهاي الكتريكي ماشينهاي الكتريكي به دو طريق دسته بندي مي شوند: از نظ ...

● سنکرون کردن و شرايط آن ▪ تعريف سنکرون کردن : وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طريقي که هيچ نوع شدت جريان ضربه اي قابل ملاحظه اي ايجاد نشود . ▪ شرايط سنکرو ...

باد هواي در حال حركت است. باد به وسيلهٔ گرماي غير يكنواخت كه سطح كرهٔ زمين كه حاصل عملكرد خورشيد است، بوجود ميآيد. از آنجائيكه سطح زمين از سازندههاي خ ...

وسايل تبديل انرژي الكترومكانيكي گردان را ماشينهاي الكتريكي مي گويند. طبقه بندي ماشينهاي الكتريكي ماشينهاي الكتريكي به دو طريق دسته بندي مي شوند: 1- از ...

وسايل تبديل انرژي الكترومكانيكي گردان را ماشينهاي الكتريكي مي گويند. طبقه بندي ماشينهاي الكتريكي ماشينهاي الكتريكي به دو طريق دسته بندي مي شوند: از نظ ...

سيستم سنکرون و سنکروچک سنکرون کردن و شرايط آن تعريف سنکرون کردن : وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طريقي که هيچ نوع شدت جريان ضربه اي قابل ملاحظه اي ايجاد ن ...

دانلود نسخه PDF - ماشينهاي سنکرون