up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله لکوموتيوهاي آلستوم PDF
QR code - لکوموتيوهاي آلستوم

لکوموتيوهاي آلستوم

مدار روغن لکوموتيوهاي آلستوم

مدار روغن در لکوموتيوهاي آلستوم به دو بخش تقسيم ميشود :
۱) مداراصلي
۲) مدار پيش روغنکاري
▪ مداراصلي:
پمپ روغن مورد استفاده در مدار اصلي روغنکاري موتور لکوموتيوهاي آلستوم يک پمپ مکانيکي است که در عقب موتور ( طرف توربوشارژ ) درسمت B موتورخانه قراردارد که با چرخش ميل لنگ و در نتيجه چرخش پمپ مکانيکي روغن از داخل کارتل پس از عبور از يک عدد صافي استرينر فلزي تعبيه شده در کف کارتل مکش شده و اين روغن پمپاژ شده وارد مدار مي گردد .
با توجه به مکانيکي بودن پمپ روغن به منظور عملکرد صحيح پمپ و جلوگيري از خسارت به آن يک عدد سوپاپ فشارشکن در مدار بعد از پمپ روغن تعبيه شده که درصورت گرفتگي مسير و هر علت ديگري که در مدار روغن باعث شود که امکان جريان روغن نباشد مدار روغن مسيرکوتاه شده و روغن مکش شده از داخل کارتل مجددا ًبه داخل کارتر ريخته شده و با توجه به اينکه محل قرارگيري سنسورهاي حسگر فشار روغن در مدار بعد از محل قرارگيري سوپاپ فشارشکن قرار دارند درصورتي که اين مسيرکوتاه صورت گيرد و اتفاق بيافتد توسط سنسورهاي حسگر فشار روغن (PS۱ و PS۲ ) با توجه دور لحظه اي موتور و دنده اي که لکوموتيو در آن ميباشد يکي از اين دو سنسور حسگر فشار روغن (PS۱ در دورهاي زير دور ۷۰۰ دور در دقيقه يا PS۲ در دورهاي بالاي دور ۷۰۰ دور در دقيقه ) عمل کرده و باعث خاموشي لوکوموتيو مي شوند .
در حالت نرمال کار موتور روغن مکش شده از کارتر به سمت خنک کننده روغن پمپاژ ميشود . در بالاي خنک کننده روغن يک عدد سوپاپ حرراتي قرار دارد که چهار عدد المنت حرراتي( ترموستات ) داخل آن با توجه به درجه حرارت روغن پمپاژ شده ( در۷۷ درجه باز و در۸۲ درجه کاملا بسته ) وظيفه تنظيم کننده اتوماتيک دما روغن پمپاژي را به عهده دارد . روغن در مسير خود بعد از پمپ و فشارشکن روغن به دو شاخه شده يک مسير با عبور از خنک کننده روغن ( با توجه به دماي روغن ) و
تبادل حرراتي روغن با لوله هاي آب داخل خنک کننده به سمت محفظه صافي روغن عبور ميکند و مسير دوم با عبور روغن از سوپاپ حرارتي بالاي خنک کننده روغن به سمت محفظه صافي هاي روغن روانه ميگردد.
يک عدد خنک کننده روغن در سمت B موتور خانه جهت تبادل حرراتي روغن پمپا ژ شده توسط پمپ روغن و آبي که از مدار آب LT در لوله هاي آب داخل آن جريان دارد وجود دارد .
محفظه صافي روغن
خنک کننده روغن
روغن عبوري وارد محفظه صافي هاي دوقلوي روغن شده وتصفيه مي گردد .
روغن تصفيه شده دو انشعاب مي يابد : يک انشعاب جهت روانکاري و خنک کاري اجزاي متحرک موتور و يک انشعاب نيز جهت روانکاري توربوشارژ مورد استفاده قرار ميگيرد.
روغنهاي برگشتي از دو مسير فوق الذکر به داخل کارتل مجدد برمي گردد .
درلکوموتيوهاي ورودي سريهاي اول يک مداري جهت روغنکاري سيت سوپاپهاي سرسيلندر تعبيه شده بود که در آن روغن توسط يک پمپ کوچک برقي روغن پودر شده را در ايربند ها ( ورودي هوا به سرسيلندرها ) پاشش ميکرد که با توجه به عدم کارايي اين سيستم و مشکلاتي که اين سيستم در لکوموتيوها بوجود آورد اين سيستم توسط شرکت MAN از روي لکوموتيو ها باز گرديد.
▪ مدارپيش روغنکاري:
درسمتA موتورخانه يک عدد پمپ الکتريکي آبي رنگ وجود دارد که اين پمپ از طريق باطريهاي لکوموتيو تغذيه ميشود . با راه اندازي اين پمپ در هنگام استارت لکوموتيو روغن از داخل کارتل مکش شده و پس از عبور از يک عدد صافيV شکل فلزي که درسمت A موتور نزديک پمپ پيش روغنکاري قرار گرفته روغن از زيرخنک کننده روغن وارد مدار روغن شده و ادامه مدار روغن مشابه مدار مکانيکي مي باشد .
● کارتر موتور :
کارتر ( کارتل ) در يک موتور بصورت يک مجموعه مشبک بندي ساخته شده و محل ذخيره و نگهداري مقدار روغني است که با توجه به طراحي خاص هر موتور طراحي و ساخته شده است و اين طراحي خاص تعيين کننده حجم روغني است که کارتر موتور قابليت نگهداري آن حجم خاص روغن را دارد . وجود صفحات مشبک بندي شده داخل کارتر از ايجاد حرکات موجي سيال ( روغن ) در داخل کارتر جلوگيري مي کند .
با توجه به تاثير پذيري کارکرد موتور از ميزان سطح روغن داخل کارتر جهت هر موتور شاخصي خاص طراحي و ساخته شده است که بر روي اين شاخص ميزان مطلوبيت ميزان سطح روغن مدرج شده و در محلي خاص از بلوکه موتور نصب ميگردد .
در موتورهاي لکوموتيو هاي آلستوم در سمتA بلوکه موتور روي درب کارتر سيلندر ۵A محل قرارگيري شمشيرک ( شاخص خاص تعيين ميزان سطح روغن ) قراردارد که بر روي شمشيرک هاي نصب شده فعلي سه خط LOW ( کم ) و HIGH ( پر ) و خط INIT FILL وجود دارد که ميزان مطلوب روغن برابر خط سوم INIT FILL ميباشد.
در شمشيرک نوع قديمي چهار خط وجود داشت سه خط LOW ( کم ) و HIGH ( پر ) و خط INIT FILL و خط چهارم که به فاصله ۲۵ ميليمتر از خط INIT FILL علامت گذاري شده بود .
در شمشيرک نوع جديد و فعلي خط INIT FILL برابر با خط چهارم(که به فاصله ۲۵ ميليمتر از خط INIT FILL علامت گذاري شده بود) در شمشيرک نوع قديم ميباشد.
شمشيرک نوع اول ( قديم ) :
۲۵mm
→ ←
low high INIT FILL خط شاخص چهارم
● شمشيرک نوع دوم ( جديد) :
low high INIT FILL
ظرفيت روغن کارتر لکوموتيو هاي آلستوم ۸۵۰ ليتر ميباشد
در لکوموتيو هاي آلستوم دو محل روغنگيري در دو طرف موتور مقابل سيلندرهاي ۷Bو ۶A و يک محل قرارگيري شمشيرک تنها روي درب کارتل سيلندر ۵A طراحي شده است .
شير تخليه روغن کارتل در قسمت عقب موتور ( زير کوپلنيگ موتور ) بصورت يک شير گازي قرار دارد که بعد از اين شير توسط يک لوله لاستيکي به زير شاسي بغل منبع سوخت( بغل لوله لاستيکي تخليه آب LT ) منتقل ميگردد .

مدار روغن لکوموتيوهاي آلستوم مدار روغن در لکوموتيوهاي آلستوم به دو بخش تقسيم ميشود : 1- مداراصلي 2- مدار پيش روغنکاري مداراصلي: پمپ روغن مورد استفاده ...

علي دل قوي بانک مقالات فارسي مدار روغن در لکوموتيوهاي آلستوم به دو بخش تقسيم ميشود : ۱) مداراصلي ۲) مدار پيش روغنکاري ▪ مداراصلي: پمپ روغن مورد استفاد ...

در سال ۲۰۰۴ در بندر ساوتهمپتون انگليس پس از پنج سال تلاش متخصصان بزرگ ترين، مرتفع ترين، مجلل ترين و پرهزينه ترين کشتي مسافربري براي جهان توليد شد. اين ...

دانلود نسخه PDF - لکوموتيوهاي آلستوم