up
Search      menu
آموزش,روانشناسی :: مقاله قصه گويي PDF
QR code - قصه گويي

قصه گويي

اهميت قصه گويي

قصه درماني
شمار روزافزوني از روان درمانگران از قصه و داستان براي کمک به حل مشکلات مردم استفاده مي کنند. کارل يونگ در کتاب انسان و سمبل هايش مي نويسد که ما اگرچه ممکن است پس زمينه هاي فرهنگي و مذهبي متفاوتي داشته باشيم اما همه در ضمير خودآگاه مشترکي سهيم هستيم. او معتقد بود که انسان ها از سمبل هاي يکسان يا مشابهي استفاده مي کنند که نماينده هر دو جنبه والا و پست حيات رواني هستند. برونوبتلهايم، مشهورترين روانشناس در اين زمينه است که از داستان به عنوان روش درماني کودکان استفاده مي کرد. او مربي و درمانگر کودکان، روان پريش بود. به عقيده بتلهايم، مشکل ترين کار در آموزش کودکان مساعدت به آنان در درک معناي زندگي است تا به بلوغ رواني دست يابند. او در کتاب برجسته اش کاربردهاي افسونگري مي نويسد:صرف نظر از نقش حياتي و مهم سرپرستان کودکان، ميراث فرهنگي که به شکل افسانه ها است به زندگي آنها معنا مي بخشد. وي معتقد است که وقتي بچه ها را در برابر ادبيات قرار مي دهيم، قصه ها بيشترين جاذبه را براي آنها دارند.
او چنين توضيح مي دهد: موضوع اين نيست که فضيلت در پايان پيروز و اخلاقيات ترويج مي شوند بلکه اين است که قهرمان قصه،جذاب ترين مسئله براي کودک است و او در تمام مبارزات، قهرمان خود را در نقش قهرمان قصه مي بيند. به خاطر اين هم ذات پنداري، کودک تصور مي کند که به قهرمان داستان از آزمون ها و بلايا به زحمت مي افتد و با او به پيروزي دست مي يابد. زيرا که فضيلت پيروز است. کودک چنين هم ذات پنداري را به تنهاي انجام مي دهد و چالش هاي دروني و بيروني قهرمان، اخلاقيات را بر لوح ضمير او حک مي کند. شنل قرمزي نمونه اي از داستان هاي نمادين است. شنل قرمزي کوچک براي ديدن مادربزرگ به آن سوي جنگل مي رود. او قلب مهرباني دارد اما زود نصايح مادر را فراموش مي کند و به گرگ اعتماد کرده و تمام جزييات خانه مادربزرگش را براي او افشا مي کند. گرگ هم ابتدا مادربزرگ و سپس شنل قرمزي را مي خورد و اگر دوستان او کمي ديرتر رسيده بودند ممکن بود پايان غم انگيزي در داستان داشته باشيم. شنل قرمزي ياد مي گيرد که دوستي چيز بسيار خوبي است اما اعتماد بي جا به هر کسي کاز راه مي رسد کار بسيار نابه جايي است.
داستان شنل قرمزي ممکن است در نظر اول خيلي پيش پا افتاده به نظر بيايد، اما تمثيل بسيار خوبي براي ياد دادن اين موضوع است که هر کسي شايسته دوستي نيست نبايد هرگز به غريبه ها اعتماد کرد. داستان و افسانه، پيام هاي روانشناختي مهمي در بر دارند. آن ها با آشنا کردن کودکان با آن چه در ضمير ناخودآگاه شان مي گذرد، به کودکان کمک مي کنند تا بر مشکلات روانشناختي رشد فايق آيند. داستان ها به کودکان مي آموزند که مبارزه عليه مشکلات شديد در زندگي اجتناب ناپذير و بخشي طبيعي در حيات بشري است و اگر انسان عقب نشيند و ثابت و استوار با سختي غيرمنتظره و اغلب ظالمانه روبرو شود، بر تمام موانع غلبه مي کند و در نهايت پيروز مي گردد.
کودکان ۲ ساله خيلي زود به شنيدن داستان يا شعرهاي کودکانه علاقه نشان مي دهند. داستان هاي مخصوص کودکان نوپا نبايد طولاني يا پيچيده باشند. ممکن است داستان تنها بازتاب کازهاي روزانه، مثل تهيه غذا يا پختن آن باشد. وقتي کودکان بزرگتر مي شوند مي توانيد داستان هايي با حوادث و شخصيت هاي بيشتري براي شان بگوييد. براي مثال ۳ ساله ها اغلب از شنيدن داستان هاي واقعي درباره کودکي خود يا بقيه اعضاي خانواده خوش شان مي آيد. تا سن هفت سالگي، براي بچه ها مي توانيد قصه هايي به روش آهنگين و ريتميک بگوييد که در آن ها کلمات کليدي تکرار شوند. براي اين گروه سني، اغراق در بيان و نشان دادن قصه با حرکات، بسيار مناسب است زيرا به تخيل آن ها پر و بال مي دهد و رابطه خوبي بين قصه گو وشنونده ايجاد مي شود.
به نظر رودلف اشتاينر_مؤسس مدارس والدورف_بچه هاي پيش دبستاني عاشق حرکات بياني با دست، تغيير حالت و احساس با صورت و صداهاي زمينه و جلوه هاي صوتي هستند. براي اين که شخصيت ها و حوادث را براي بچه ها زنده کنيد مي توانيد، مي توانيد از اين عناصر استفاده کنيد. به ياد داشته باشيد که اين عناصر را در يک داستان هميشه مثل هم استفاده کنيد تا بچه ها آن ها را ياد بگيرند و به خاطر بياورند. تطابق يابي، عنصرمهمي در قصه گويي است که به قصه ها نيروي نفوذ و تأثير مي بخشد. تطابق يابي، يک فرآيند ذهني ناخودآگاه است. وقتي بچه ها به داستان گوش مي دهند به طور مداوم آن چه را مي شنوند با خاطرات خود پيوند مي دهند. آن ها در ذهن خود جستجو مي کنند تا تجربيات حاضر خود از داستان را با وقايعي از گذشته مرتبط کنند. اگر کودکي بشنود سگي بزرگ وخشمگين شروع به تطابق يابي در تجربيات گذشته مي کند تا به اين سه کلمه معني بدهد. بنابراين، عبارت سگي بزرگ خشمگين در هر کودک شنونده، تصوير متفاوتي را در خاطر زنده مي کند. چون کودکان منحصر به فرد هستند،تجارب شان نيز منحصر به فرد است. آن ها را از خلال حواس خود تعبير و بنا بر تجربيات گذشته شان تفسير مي کنند.
براي انجام دادن اين کار، هر کودک ياد مي گيرد که رشته اي از الگو ها را بسازد. وقتي کودکان قصه اي را مي شنوند، مدام حوادث و شخصيت هاي داستان را با تجربيات خود از وقايع ارتباط مي دهند. فرآيند تطابق يابي در سطحي ناهوشيار رخ مي دهد. به طور مثال تا به حال به اين نکته توجه کرده ايد که اگر در روند قصه شما اتفاقي عادي براي يکي از قهرمانان پيش بيايد، ممکن است يکي از کودکان اتفاق مشابهي را که براي خودش پيش آمده يا شاهد آن بوده به ياد آورد و دلش بخواهد که آن را بازگو کند.
اين روند به طور سريع در اتاق قصه به جريان مي افتد و تقريبا ً هر کدام از آن ها چيزهاي مشابهي را به ياد مي آورند. در حقيقت شما يک جريان تطابق يابي را در طول قصه گويي خود فعال کرده ايد.

براي ورود به هر مسأله اي کليدي لازم است و کليد ورود به گناهان و رذائل اخلاقي ، دروغ است . يكي از مهمترين عوامل ، ضعف ايمان اگر ما بدانيم و يقين کنيم ...

يکي از مشکلات انسان ها در اجتماع، دروغگويي است. اين بيماري اجتماعي، بنياد بسياري از گناهان و جرايم است. مشکل، زماني دو چندان مي شود که برخي با توجيه م ...

شايد شما هم نکاتي را درباره رژيم غذايي مديترانه اي شنيده باشيد به ويژه که در مطالعات سال هاي اخير تاثيرات مفيد اين نوع رژيم غذايي بر سلامتي،در مطالعات ...

دنياي زنان بعضي اوقات تفاوت هاي بزرگي با دنياي مردان دارد و ممکن است بعضي مردها اين موضوع را درک نکنند، در اکثر اوقات زنان در هنگام ازدواج مخصوصا در س ...

● بازار داغ اوقات فراغت يادش بخير آن موقع ها. همان روزها که هر چه به تعطيلات تابستان بيشتر نزديک مي شديم، قند توي دلمان بيشتر آب مي شد، براي شيطنت کرد ...

هرکسي استعدادي دارد. شايد استعداد شما پاشيدن شير از دماغتان باشد...اما هرچه که باشد اين هم استعدادي است. و تقريباً از همه استعددها مي شود پول درآورد. ...

بحث پژوهش و برنامه ريزي براي آن، از موضوعات اصلي کشور در حال حاضر است. توجه به نيازها و انجام تحقيقات کاربردي براي پاسخ به اين نيازها امروزه بيش از هر ...

دانلود نسخه PDF - قصه گويي