up
Search      menu
آموزش,روانشناسی :: مقاله قاره آسيا PDF
QR code - قاره آسيا

قاره آسيا

مقايسه نظام هاي آموزشي در پنج قاره جهان

امروزه کشورهاي مختلف جهان از ساختارهاي آموزش ي متفاوتي برخوردار هستند که طبيعتا ساختارهاي فوق در هرکشوري بنا بر سياست ها، برنامه ها و اهداف مورد نظر آن کشور متفاوت است. دراين ميان، تلاش براين است که نظام آموزش ي هر يک از کشورها با تحولات اجتماعي و پيشرفت هاي فرهنگي متناسب با قرن بيست و يکم همگام گردد و از سويي ديگر، هماهنگي هاي لازم بين برنامه هاي آموزش ي و بازار کار در حوزه هاي مختلف خدماتي، صنايع، کشاورزي، بازرگاني و غيره برقرار گردد.
در طي سال هاي اخير، کشور ايران نيز با توجه به ناکارآمدي نظام هاي آموزش ي گذشته در تحقق اهدافي نظير تناسب توليدات نظام آموزش ي با بازار کار، برخورداري از راهبردها و رويکردهاي نوين آموزش ي، برخورداري و بهره وري از فن آوري روز در ابعاد مختلف آن و... دستخوش تحولاتي نه چندان گسترده و بعضا موردي بوده است. اما از آن جا که اعمال تغييرات مذکور هنوز ازشکل آرماني برخوردار نگرديده است،آشنايي و بررسي ساختار نظام به عنوان سرآغاز مطالعات جامع درخصوص تجارب آموزش ي کشورهاي مختلف به ويژه کشورهايي که از شرايط و امکانات مشابه کشور ايران برخوردار هستند مطرح است.
قاره آسيا
در قاره پهناور آسيا با مجموعه متنوعي از نظام هاي آموزش ي مواجه هستيم که از يک سو برخي به دليل تطابق بيش تر وضعيت نظام با اهداف از پيش تعيين شده و برخورداري از امکانات، تجهيزات و نيروي انساني آموزش ديده از وضعيت مطلوب تري برخوردار بوده و از سوي ديگر برخي نيز با ادامه حاکميت روش هاي سنتي برنظام آموزش ي مدارس از بازدهي لازم برخوردار نبوده و به دلايل عدم تامين منابع مالي مورد نياز، عدم برخوداري از امکانات، فرصت ها، تجهيزات و شرايط لازم از آموزش ي پويا محروم هستند. در اين پيش گفتار تجزيه و تحليل نظام آموزش ي کشورهاي جهان مد نظر نبوده بلکه به نگاهي توصيفي به اطلاعات موجود اکتفا مي گردد.
▪ مقطع آموزش پايه:
براساس قوانين مصوب هر يک از کشورهاي جهان بخشي از مقطع تحصيلي به عنوان مقطع آموزش پايه تلقي گرديده و کليه شهروندان موظف اند که پس از احراز شرايط لازم و قانوني از آموزش قانوني اين مقطع برخوردار گردند. دولت ها نيز به نوبه خود موظف اند در جهت برخورداري هرچه بيشتر شهروندان از اين مقطع تسهيلات لازم را فراهم نموده و به ارائه خدمات به صورت رايگان مبادرت کنند. مقطع آموزش اجباري در برخي از کشورهاي قاره آسيا (۲۶ درصد) من جمله کشورهاي ترکيه، سوريه، ويتنام، ايران، امارات متحده عربي و... تنها شامل مقطع آموزش ابتدايي و در ساير کشورها نيز (۴۸ درصد) اين مقطع دو مقطع آموزش ابتدايي و مقدماتي متوسطه را شامل مي گردد.
در ميان کشورهاي آسيايي طولاني ترين مقطع آموزش پايه به کشورهاي برونئي دارالسلام با ۱۲ سال و کشورهاي آذربايجان، ارمنستان، قزاقستان به مدت ۱۱ سال تعلق دارد. کوتاه ترين مقطع آموزش پايه نيز به کشورهايي اختصاص دارد که آموزش در آن مقطع تنها مختص مقطع ابتدايي بوده و حداقل دوره آموزش ي ۵ سال به طول مي انجامد. از جمله کشورهاي فوق مي توان به کشورهاي ميانمار، مغولستان، ويتنام و... اشاره کرد.
▪ سن ورود به مقطع آموزش پيش دبستاني:
در ميان کشورهاي آسيايي کمترين سن ورود به آموزش پيش دبستاني سن ۲ سالگي (در کشورهاي قبرس و فلسطين و بيش ترين سن ورود به اين مقطع سن۵ سالگي است که در کشورهاي تايلند، اندونزي، ايران و... مشاهده مي گردد. در اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي قاره آسيا سن ورود به مقطع آموزش پيش دبستاني ۳ سال (۴۸ درصد) و يا ۴ سال (۳۴ درصد) مي باشد. لازم به ذکر است مقطع آموزش پيش دبستاني در عمده نظام هاي آموزش ي کشورهاي دنيا اجباري نيست.
▪ مقطع آموزش ابتدايي:
پايين ترين سن ورود به مقطع آموزش ابتدايي سن ۵ سالگي (در کشورهاي، پاکستان، سريلانکا، ميانمار) و مسن ترين دانش آموزان شاغل به تحصيل در مقطع ابتدايي نيز در کشورهاي فلسطين و اردن به دليل طولاني بودن آن مقطع با ۱۵ سال سن و کشور يمن با ۱۴ سال سن مشاهده مي گردد. طولاني ترين مقطع آموزش ابتدايي (۱۰ سال) در کشورهاي فلسطين و اردن مشاهده مي گردد.
▪ مقطع آموزش متوسطه:
مقاطع آموزش رسمي با توجه به اهميت مقاطع در نظام آموزش ي کشورهاي جهان به دو مقطع اصلي آموزش ابتدايي و متوسطه تقسيم مي گردد در برخي از کشورهاي قاره آسيا (۱۴ درصد) نظام آموزش ي تنها به دو مقطع مذکور تقسيم شده و از انشعابات بيشتري برخوردار نيست. به عنوان مثال درکشور آنگولا (دوره ابتدايي ۱۰ سال و مقطع متوسطه۴ سال)، يمن (دوره ابتدايي ۹ سال و مقطع متوسطه ۳ سال ) به طول مي انجامد و اين درحالي است که در اکثر کشورهاي اين قاره (۸۶ درصد) مقطع آموزش متوسطه خود از دو مقطع کوتاه تر با عناوين مقطع مقدماتي متوسطه و مقطع تکميلي متوسطه متشکل مي گردد. کوتاه ترين طول مدت متوسطه در مجموع کشورهاي قاره آمريکا در کشور ونزوئلا با طول مدت ۲ سال و در کشور السالوادور و برزيل با طول مدت ۳ سال و طولاني ترين مقطع متوسطه ۸ سال نيز در کشورهاي سريلانکا،کويت و در کشورهاي آذربايجان، بنگلادش، ترکمنستان، سنگاپور، هند به مدت (۷سال) مشاهده مي گردد.
طولاني ترين مقطع مقدماتي متوسطه در کشور سريلانکا با ۶ سال طول مدت مقطع و کوتاه ترين آن با ۲ سال طول مدت مقطع در کشور بوتان مشاهده مي گردد. طولاني ترين مقطع تکميلي متوسطه ۴ سال (در کشور هاي پاکستان، کويت، ايران) و کوتاه ترين مقطع در کشورهاي چين، گرجستان، مغولستان، مالديو و....مشاهده مي گردد.
قاره آفريقا
در قاره آفريقا به دليل وجود کشورهاي متعدد شاهد تنوع زيادي در نظام هاي آموزش ي مي باشيم. به طور مسلم اکثريت کشورهاي قاره آفريقا در زمره کشورهاي توسعه نيافته قرار گرفته و برخي در زمره کشورهاي درحال توسعه محسوب مي گردند. تبعات چنين وضعيتي در مجموع شرايطي را پديد مي آورد که به جز در مواردي معدود، نظام هاي آموزش ي اين قاره به دليل عدم برخورداري از امکانات و تجهيزات لازم، نيروي انساني متخصص و عدم سرمايه گذاري و پشتيباني هاي مالي لازم از کيفيت قابل توجهي برخوردار نباشد. با اين وجود کليه اين موارد مانع از اين نمي گردد که جنبه هاي مثبت به صورت موردي وجود نداشته و يا در برخي نمونه هاي معدود نظام هاي موفق، تجارب قابل استفاده اي وجود نداشته باشد. به طور کلي از نکات برجسته در مطالعات نظام هاي آموزش ي قاره آسيا مي توان به اجراي طرح ها و برنامه هاي جهاني آموزش اشاره کرد که در جهت رفع محروميت، افزايش پوشش تحصيلي، ارتقاي کيفيت آموزش ي و... به اجرا در آمده است. طي تحقيقات به عمل آمده مشخص گرديده است که مطالعه و بررسي راهبردهاي فوق تا حدود زيادي راه گشا و اثر بخش بوده است.
▪ مقطع آموزش پايه:
براساس قوانين مصوب کشور بخشي از مقطع تحصيلي به عنوان مقطع آموزش پايه تلقي گرديده و کليه شهروندان موظف اندکه پس از احراز شرايط لازم و قانوني از آموزش قانوني اين مقطع برخوردار گردند. دولت ها نيز به نوبه خود موظف اند در جهت برخورداري هرچه بيشتر شهروندان از اين مقطع تسهيلات لازم را فراهم نموده و به ارائه خدمات به صورت رايگان مبادرت نمايند.
مقطع آموزش پايه در بسياري از کشورهاي قاره آفريقا (۵۰ درصد) تنها شامل مقطع آموزش ابتدايي مي گردد مانند (کشورهاي اتيوپي، چاد، کامرون، گينه) و اين درحالي است که در برخي کشورها نيز (۴۱ درصد) اين مقطع از دو مقطع ابتدايي و مقدماتي متوسطه متشکل مي گردد.
اين وضعيت در کشورهاي الجزاير، کنگو، تونس، نامبيا، نيجر و.... مشاهده مي گردد.
لازم به ذکر است برخي از کشورها (۹ درصد) اطلاعات مربوط به اين مقطع را گزارش نکرده اند. در ميان کشورهايي آفريقايي طولاني ترين مقطع آموزش پايه به کشورهاي ري يونيون، سنت هلنا، گابن و... با ۱۰ سال مقطع آموزش تعلق دارد.
کوتاه ترين مقطع آموزش پايه نيز به کشورهايي اختصاص دارد که آموزش در آن مقطع تنها مختص مقطع ابتدايي با حداقل دوره آموزش ي ۴ ساله مي باشد که از آن جمله مي توان به کشورهاي سائوتومه و پرنسيپه اشاره کرد.
▪ سن ورود به آموزش پيش دبستاني:
درميان کشورهاي آفريقايي کمترين سن ورود به آموزش پيش دبستاني سن ۲ سالگي (در کشورهاي ري يونيون) و بيش ترين سن ورود به اين مقطع سن ۶ سالگي است که در کشور ناميبيا مشاهده مي گردد. در اکثر کشورهاي اين قاره سن ورود به مقطع پيش دبستاني در سنين ۳ سال (۳۸ درصد) يا ۴ سال (۳۶ درصد) مي باشد. لازم به ذکر است مقطع آموزش پيش دبستاني در اکثر نظام هاي آموزش ي کشورهاي دنيا اجباري نيست.
▪ مقطع آموزش ابتدايي:
پايين ترين سن ورود به مقطع آموزش ابتدايي سن ۵ سالگي در کشورهاي، سنت هلنا، سيرالئون و موريتوس ديده شده و مسن ترين دانش آموزان شاغل به تحصيل در مقطع ابتدايي نيز در کشور ليبي به دليل طولاني بودن آن مقطع با ۱۴ سال سن مشاهده مي شود. طولاني ترين مقطع ابتدايي با ۹ سال طول مدت مقطع در کشورليبي پس از آن ها کشورملاوي و سودان با ۸ سال مشاهده مي گردد. کوتاه ترين طول مقطع نيز۴ سال بوده که در کشورهايي مثل سائوتومه و پرنسيپه و آنگولا مشاهده مي گردد.
▪ مقطع آموزش متوسطه:
به طورکلي مقاطع آموزش رسمي با توجه به اهميت مقاطع در نظام آموزش ي کشورهاي جهان به دو مقطع اصلي آموزش ابتدايي و متوسطه تقسيم مي گردد. در برخي از کشورهاي قاره آفريقا (۵/۱۲ درصد) نظام آموزش ي تنها به دو مقطع مذکور تقسيم شده و از تفکيک بيشتري برخوردار نيست. به عنوان مثال درکشور روآندا (دوره ابتدايي ۷ سال و مقطع متوسطه۶ سال)، کنيا (دوره ابتدايي ۸ سال و مقطع متوسطه ۴ سال) و ليبي (دوره ابتدايي ۹ سال و مقطع متوسطه ۳ سال)، اما در اکثر کشورهاي اين قاره (۵/۸۷ درصد) مقطع متوسطه خود از دو مقطع کوتاه تر تقسيم مي شود که با عنوان دوره مقدماتي متوسطه و مقطع تکميلي متوسطه شناخته مي گردد.
کوتاه ترين طول مدت متوسطه در مجموع کشورهاي قاره افريقا در کشور هاي ليبي و سودان با طول مدت ۳ سال مشاهده شده و طولاني ترين مقطع متوسطه ۷ سال در کشورهاي گينه. موزامبيک، چاد و... ديده مي شود. طولاني ترين مقطع تکميلي متوسطه ۵ سال است که درکشور موزامبيک ديده شده و کوتاه ترين مقطع در کشورهايي لسوتو، ملاوي آفريقاي جنوبي و... مشاهده مي گردد.
قاره اقيانوسيه
▪ مقطع آموزش پايه:
براساس قوانين مصوب در هرکشور بخشي از مقطع تحصيلي به عنوان مقطع آموزش پايه تلقي گرديده و شهروندان موظف اند که پس از احراز شرايط لازم و قانوني، آموزش اين مقطع را سپري نمايند.
دولت نيز به نوبه خود موظف است براي شهروندان واجد شرايط اين مقطع تسهيلات لازم را فراهم کرده و اين خدمات را به صورت رايگان ارائه نمايد.
مقطع آموزش پايه در برخي از کشورهاي اين قاره (۲۰ درصد) براي مثال کشورهاي تووالو، جمهوري وانواتو، ساموآ و... تنها مقطع ابتدايي، را دربرمي گيرد و در اکثر کشورها نيز (۶۵ درصد) اين مقطع شامل دو مقطع ابتدايي و مقدماتي متوسطه مي شود. اين روال آموزش ي در کشورهايي مانند استراليا، توکلو، زلاندنو، گوام به اجرا در مي آيد.
لازم به توضيح است برخي از کشورها (۱۵ درصد) از دادن اطلاعات مربوط به اين مقطع امتناع ورزيده اند. درميان کشورهاي اقيانوسيه طولاني ترين مقطع آموزش پايه مربوط به کشورهاي توکلو و سانوآي آمريکا با ۱۲ سال طول مدت مقطع است. کوتاه ترين مقطع آموزش اجباري متعلق به جمهوري وانواتو مي باشد که در آن مقطع، آموزش حداقل ۶ سال به طول مي انجامد.
▪ سن ورود به آموزش پيش دبستاني:
درميان کشورهاي آمريکايي کمترين سن ورود به آموزش پيش دبستاني سن ۲ سالگي بوده که در کشور زلاندنو مشاهده شده و بيش ترين سن ورود به اين مقطع ۵ سالگي است که در کشورهاي گوام، نائورو و پاپواگينه نو ديده شده است. در نيمي از کشورهاي اين قاره سن ورود به مقطع پيش دبستانيي سن ۳ سالگي بوده و در بقيه کشورها اين ميزان، از سن ۲ سالگي تا ۵ سالگي متغير مي باشد.
▪ مقطع آموزش ابتدايي:
پايين ترين سن ورود به مقطع آموزش ابتدايي سن ۵ سالگي است که در کشورهاي استراليا، توکلو، زلاندنو و... ديده مي شود و مسن ترين دانشآموزان شاغل به تحصيل در مقطع ابتدايي نيز در کشورهاي توکلوو، توالو و گوام و... به دليل طولاني بودن آن مقطع با ۱۳ سال سن مشاهده مي شود.
طولاني ترين مقطع ابتدايي با ۹ سال در توکلوو و پس از آن کشورهاي ساموآي آمريکا، گوام و ساموآ با ۸ سال طول مدت مقطع مشاهده شده است. طول مقطع نيز ۵ سال بوده که در کشورهايي مثل کالدونياي جديد و پولنسيا فرانسه ديده مي شود.
▪ مقطع آموزش متوسطه:
به طور کلي مقاطع آموزش رسمي با توجه به اهميت مقاطع در نظام آموزش ي کشورهاي جهان به دو بخش اصلي آموزش ابتدايي و متوسطه تقسيم مي گردد. در برخي از کشورها قاره اقيانوسيه (۴۵ درصد) نظام آموزش ي تنها به دو گروه مورد اشاره تقسيم گرديده و از تفکيک بيشتري برخوردار نيست.
براي مثال کشور توکلوو (دوره ابتدايي ۹ سال ومقطع متوسطه ۲ سال)، نيئو (دوره ابتدايي ۶ سال ومقطع متوسطه ۶ سال) و جزيره نورفورک (دوره ابتدايي ۷ سال ومقطع متوسطه ۴ سال). اما در بقيه کشورهاي اين قاره (۵۵ درصد) مقطع متوسطه خود به خود به دو مقطع کوتاه تر تقسيم گرديده که با عناوين مقطع مقدماتي متوسطه و مقطع تکميلي متوسطه شناخته مي شوند.
کوتاه ترين طول مدت متوسطه در مجموع کشورهاي قاره اقيانوسيه در کشور توکلوو با مدت ۲ سال و در کشورهاي تووالو، گوام، نائورو با طول مدت ۳ سال مشاهده شده و طولاني ترين مقطع متوسطه ۷ سال در کشورهايي مانند تونگا، جمهوري وانواتو، زلاندنو و... ديده مي شود. طولاني ترين مقطع مقدماتي متوسطه در کشورهاي پولنسيافرانسه، زلاندنو، کالدونياي جديد و... با ۴ سال طول مقطع و کوتاه ترين آن با ۲ سال طول مدت مقطع در کشورهاي جزاير اقيانوس آرام و ساموآي آمريکا ديده مي شود. طولاني ترين مقطع تکميلي متوسطه ۳ سال است که در کشورها مانند جزاير کوک، جمهوري وانواتو، زلاندنو و.... ديده شده و کوتاه ترين مقطع با ۲ سال طول مدت مقطع در کشورهايي مانند استراليا، جزاير سليمان، ساموآ و مشاهده مي شود.
قاره آمريکا
قاره آمريکا خود از دو بخش آمريکاي شمالي و جنوبي تشکيل شده است که به طور نسبي مي توان چنين تقسيم بندي را به نوعي به بعد آموزش ي آن قاره نيز تعميم داد، چرا که در آمريکاي شمالي کيفيت آموزش ي دو کشور بزرگ و توسعه يافته کانادا و ايالات متحده آمريکا که قسمت اعظم اين قاره را تشکيل داده اند، در مقايسه با ديگر کشورها از مطلوبيت چشم گيري برخوردار است و دلايل اين مطلوبيت را مي توان در بسياري از عوامل از جمله توجه سرمايه گذاري همه جانبه در حوزه آموزش و پرورش به عنوان يکي از مهم ترين عوامل توسعه جامعه، مطالعه و تحقيق مستمر براي بهبود روند کيفي و کمي آموزش ، برخورداري از وسايل کمک آموزش ي و فن آوري روز، شيوه هاي نوين تربيت معلم و روش هاي آموزش ي و... جستجو کرد.
عامل موثر ديگري که نقشي انکارناپذير بر کيفيت آموزش ي دارد برخورداري کشورهاي مذکور از نظام آموزش ي غيرمتمرکز است، به نحوي که هر يک از ايالت ها داراي «وزارت آموزش و پرورش » مجزا بوده و آن وزارت مي تواند در محدوده ايالت خود از استقلال و قدرت تصميم گيري لازم براي اداره امور برخوردار باشد. همين موضوع سبب رقابتي سازنده بين ايالت هاي مختلف شده و در نهايت به مدد ديگر عوامل در مقايسه با کشورهاي آمريکاي جنوبي چهره مطلوبتري از نظام آموزش ي را ترسيم مي نمايد.
البته توضيح اين نکته ضرورت دارد که بر شمردن امتيازات فوق به منزله نامناسب بودن وضعيت آموزش در کشورهاي آمريکاي جنوبي نيست، چرا که اصلاحات آموزش ي انجام شده يکي و دو دهه اخير در برخي از کشورها تحولات فراواني در ارتقا سطح آموزش آن کشورها به وجود آورده است. مطالعه و بررسي هر کدام از آن موارد مي تواند راه گشاي کارشناسان و برنامه ريزان آموزش ي شود.
▪ مقطع آموزش پايه:
براساس قوانين مصوب در هرکشور بخشي از مقطع تحصيلي به عنوان مقطع آموزش پايه تلقي شده و همه شهروندان موظف هستند که پس از احراز شرايط لازم و قانوني از آموزش اين مقطع برخوردار شوند. دولت نيز به نوبه خود موظف است براي برخورداري هرچه بيشتر شهروندان از اين مقطع تسهيلات لازم را فراهم کرده و اين خدمات را به صورت رايگان ارائه کند.
مقطع آموزش پايه در برخي از کشورهاي اين قاره (۳۱ درصد) تنها مقطع ابتدايي را در برمي گيرد براي مثال کشورهاي، پاناما، مکزيک، پرو، پاراگوئه و..... و در برخي از کشورها (۶۹ درصد) نيز مانند، آرژانتين، ايالات متحده آمريکا، دومينيکن گرانادا و... مشاهده مي شود.
درميان کشورهاي آمريکايي طولاني ترين مقطع آموزش پايه مربوط به کشور سنت کريستوفرونويس با ۱۲ سال طول مدت مقطع است. کوتاه ترين مقطع آموزش پايه نيز به کشورهايي اختصاص دارد که آموزش در آن مقطع تنها مختص مقطع ابتدايي بوده و حداقل ۵ سال به طول مي انجامد مانند کشور کلمبيا.
▪ سن ورود به آموزش پيش دبستاني:
در ميان کشورهاي آمريکايي کمترين سن ورود به آموزش پيش دبستاني سن ۲ سالگي بوده که در کشورهاي گوادلوپ، مارتيني گويان فرانسه و... مشاهده مي شود و بيش ترين سن ورود به اين مقطع ۵ سالگي است که کشورهاي، پاناما، گواتمالا، کوبا و شيلي از آن جمله اند. در اکثر کشورهاي اين قاره سن ورود به مقطع پيش دبستاني ۳ سال (۴۷ درصد) است.
▪ مقطع آموزش ابتدايي:
پايين ترين سن ورود به مقطع آموزش ابتدايي سن ۵ سالگي است که در کشورهاي، باهاما بليز و سنت لوسيا و... ديده مي شود و مسن ترين دانش آموزان شاغل به تحصيل در مقطع ابتدايي نيز در کشور السالوادور و به دليل طولاني بودن آن مقطع با ۱۵ سال سن و سپس کشورهاي برزيل و ونزوئلا با ۱۴ سال سن مشاهده مي شود. طولاني ترين مقطع ابتدايي با ۹ سال در کشورهاي السالوادور و ونزوئلا و پس از آن ها کشورهاي دومينيکن، شيلي، برزيل و... با ۸ سال طول مدت مقطع مشاهده مي شود. کوتاه ترين طول مقطع ۵ سال بوده که در کشورهايي مثل، کلمبيا، گويان، فرانسه، گودالوپ و... به اجرا درمي آيد.
▪ مقطع آموزش متوسطه:
به طور کلي مقطع هاي آموزش رسمي با توجه به اهميت مقطع ها در نظام آموزش ي کشورهاي جهان به دو بخش اصلي ابتدايي و متوسطه تقسيم مي شود در برخي از کشورهاي قاره آمريکا (۳۵ درصد) براي مثال بليز (دوره ابتدايي ۸ سال ومقطع متوسطه ۴ سال )، و برزيل (دوره ابتدايي ۸ سال ومقطع متوسطه ۳ سال) نظام آموزش ي تنها به دو گروه مورد اشاره تقسيم شده و از تفکيک بيشتري برخودار نيست. اما در اکثر کشورهاي اين قاره (۶۵ درصد) مقطع متوسطه به دو مقطع کوتاه تر تقسيم گرديده که با عنوان مقطع مقدماتي متوسطه و مقطع تکميلي متوسطه شناخته مي شوند.
کوتاه ترين طول مدت متوسطه در مجموع کشورهاي قاره آمريکا در کشور ونزوئلا با طول مدت ۲ سال و در کشور السالوادور و برزيل باطول مدت ۳ سال مشاهده شده و طولاني ترين مقطع متوسطه ۷ سال در کشورهاي جامائيکا، سورينام، گودالوپ و..... به اجرا در مي آيد. طولاني ترين مقطع مقدماتي متوسطه در کشور سنت ويسنت و گرنادين با ۵ سال طول مقطع و سپس کشورهاي پرو و شيلي ديده مي شود. طولاني ترين مقطع تکميلي متوسطه ۴ سال است که در کشور جامائيکا ديده شده و کوتاه ترين مقطع با ۲ سال طول مدت مقطع مانند هندوراس، نيکاراگوا و آرژانتين و .... به اجرا در مي آيد.
قاره اروپا
درميان قاره هاي جهان قاره اروپا را مي توان به عنوان جايگاهي قلمداد کرد که مجموعه اي از پيشرفته ترين و متنوع ترين نظام هاي آموزش ي را در خود جاي داده است. دلايل پيشرفت اين نظام ها را مي توان در عواملي ذيل جستجو کرد:
۱) استقرار و اجتماع اکثر کشورهاي توسعه يافته در اين قاره،
۲) قدمت فرهنگي و سوابق ممتد و طولاني علمي و آموزش ي در هر يک از کشورها،
۳) وقوف براهميت و نقش آموزش و پرورش در توسعه جامعه و سرمايه گذاري هاي لازم در اين زمينه،
۴) شناسايي و بهره برداري مفيد کشورها از منابع، ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود خود،
۵) برنامه ريزي و آينده نگري هاي لازم،
۶) ساختار مناسب مديريتي حاکم بر نظام آموزش ي،
۷) بهره گيري از مشارکت هاي موثر مردمي،
۸) برخورداري و به کارگيري فنآوري پيشرفته در چارچوب برنامه آموزش ي.
لازم به توضيح است ميزان کارآيي نظام هاي آموزش ي و برخوداري از عوامل فوق در کشورهاي اين قاره يکسان نبوده و مي توان کشورهاي مختلف را از اين نظر به سطوحي مختلفي تقسيم بندي کرد. اما شاخص ترين نمونه ها را مي توان در کشورهاي آلمان، انگليس، اسکانديناوي و... مشاهده کرد. همان گونه که در ابتدا نيز در اين نوشتار نگاهي توصيفي به ساختار نظام آموزش ي مدنظر بوده و طرح مطالب فوق تنها به منظورجلب توجه پژوهش گران و علاقه مندان به اين حوزه براي بررسي و مطالعه در زمينه شيوه هاي مختلف مديريت و اداره آموزش و پرورش ، نوآوري هاي آموزش ي، پيوند آموزش با بازار کار و اشتغال، حضور موثر مردم و مشارکت هاي مردمي در آموزش و غيره است که در گام هاي بعدي مي تواند حوزه مطالعاتي مناسبي را پيش روي علاقه مندان امر آموزش قرار دهد.
▪ مقطع آموزش پايه:
آموزش پايه در تعداد کمي از کشورهاي اين قاره (۷ درصد) براي مثال کشورهاي آلباني، مقدونيه، لهستان و..... تنها مقطع ابتدايي را در برمي گيرد. در اکثر کشورها نيز (۸۸ درصد) اين مقطع شامل مقطع ابتدايي و مقدماتي متوسطه مي شود. اين وضعيت در کشورهايي مانند آلمان، بلژيک، انگليس، هلند و... مشاهده مي شود. لازم به توضيح است تعداد معدودي از کشورها (۵درصد) اطلاعات ويژه اين مقطع را گزارش نکرده اند.
درميان کشورهاي اروپا يي طولاني ترين مقطع آموزش پايه مربوط به کشور هلند با ۱۳ سال و بعد از آن کشورهايي مانند آلمان، جبل الطارق، بلژيک و... به ميزان ۱۲ سال به طول مي انجامد. کوتاه ترين مقطع آموزش پايه نيز ۸ سال بوده که در کشورهايي مانند اسلواني، بلغارستان، روماني، سن مارينو و... مشاهده مي شود.
▪ سن ورود به آموزش پيش دبستاني:
درميان کشورهاي اروپا يي کمترين سن ورود به آموزش پيش دبستاني سن ۲ سالگي بوده که در کشورهاي، اسپانيا، ايسلند، فرانسه و... مشاهده شده و بيش ترين سن ورود به اين مقطع ۵ سالگي است که تنها در کشور سوئيس به اجرا در مي آيد. در اکثر کشورهاي اين قاره سن ورود به مقطع پيش دبستاني سن ۳ سال است.
▪ مقطع آموزش ابتدايي:
پايين ترين سن ورود به مقطع آموزش ابتدايي سن ۴ سالگي است که در کشور جبل الطارق ديده شده و در عين حال پايين ترين سن ورود به اين مقطع در جهان است و مسن ترين دانش آموزان شاغل به تحصيل در مقطع ابتدايي نيز در کشورهاي لهستان و مقدونيه به دليل طولاني بودن آن مقطع با ۱۴ سال سن مشاهده مي شود.
طولاني ترين مقطع ابتدايي با ۸ سال طول مدت مقطع نيز در کشورهاي آلباني، جبل الطارق و مقدونيه، به اجرا در مي آيد. کوتاه ترين طول مقطع نيز ۳ سال بوده که متعلق به کشورروسيه فدرال است و در عين حال اين مدت زمان رکورد کوتاه ترين مقطع ابتدايي در جهان نيز به حساب مي آيد.
▪ مقطع آموزش متوسطه:
به طور کلي مقطع هاي آموزش رسمي با توجه به اهميت آن ها در نظام آموزش ي کشورهاي جهان به دو بخش اصلي ابتدايي و متوسطه تقسيم مي شوند. در برخي از کشورهاي قاره اروپا (۷ درصد) براي مثال کشورهاي آلباني، مقدونيه و لهستان (دوره ابتدايي ۸ سال و مقطع متوسطه ۴ سال) نظام آموزش ي تنها به دو گروه مورد اشاره تقسيم شده و از تفکيک بيشتري برخودار نيست، اما در اکثر کشورهاي اين قاره (۸۶ درصد) مقطع متوسطه به دو مقطع کوتاه تر تقسيم گرديده که با عناوين مقطع مقدماتي متوسطه و مقطع تکميلي متوسطه شناخته مي شوند. کوتاه ترين طول مدت متوسطه در مجموع کشورهاي قاره اروپا در کشورآلباني، مقدونيه و لهستان با طول مدت ۴ سال مشاهده گرديده و طولاني ترين مقطع متوسطه ۹ سال است که در کشور آلمان به اجرا در مي آيد و در عين حال طولاني ترين دوره متوسطه در جهان به حساب مي آيد. طولاني ترين مقطع مقدماتي متوسطه در کشور آلمان با ۶ سال و سپس ۵ سال در کشورهاي لتوني، ليتواني، روسيه فدرال و....مشاهده مي شود و کوتاه ترين آن نيز با ۲سال طول مدت درکشورهاي اسپانيا، استوني، بلژيک، مالت و... به اجرا در مي آيد. طولاني ترين مقطع تکميلي متوسطه ۵ سال است که در کشورهايي مانند سن مارينو و مالت، و کوتاه ترين مقطع با ۲ سال طول مدت مقطع در کشورهايي مانند اوکراين، ايرلند، روسيه سفيد و... مشاهده مي شود.

ديدکلي در کنار قاره‌ها منطقه‌اي با شيب کم وجود دارد که به آن فلات قاره گفته مي‌شود. فلات قاره ممکن است وسيع باشد، مانند تمام درياي شمال يا بر عکس کم و ...

چندين بار در تاريخ زمين، تصادف بين قاره ها منجر به ايجاد قاره هاي بزرگ گرديده است. گرچه پوسته قاره اي ضخيم است اما به مراتب آسان تر از پوسته اقيانوسي ...

عشقه گياه ريشه اي تيره و پنچ داري است که مردم کشورهاي آسيايي تصور مي کنند شاه تمامي گياهان است. گاهي اوقات بخش اصلي اين ريشه به بدن انسان شباهت پيدا م ...

کاربرد تکنيک پالئو مغناطيسي در دهه‌هاي 1950 و 1960 نشان داد که قاره‌ها در جهت شمال - جنوب در طي زمان زمين شناسي مهاجرت کرده‌اند. به اين پديده که قاره‌ ...

مهاجرت نخبگان تنها سبب کاهش ميانگين ضريب هوشي ملل نمي شود، بلکه اين کشورها را از نوابغ تهي مي سازد. اعلام ميانگين ضريب هوشي ۸۴ براي ايراني ها، سبب تعج ...

«من اناري را مي کنم دانه به دل مي گويم کاشکي اين مردم دانه هاي دلشان پيدا بود...» اين آرزوي شاعرانه سهراب سپهري را خيلي از ما داشته ايم و داريم؛ مخص ...

امروزه در سراسر دنيا، اصول آموزش نوين براي دانشآموزان و دانشجويان در مقاطع تحصيلي مختلف، تا حدي جدي گرفته ميشود که حتي پيرويکنندگان از سبکهاي آموزشي ق ...

از کهنترين ايام، توجه انسان به رنگ از مهمترين مسائل زندگي و فکري بشر بوده است. چرا که انسان از زمان بهکارگيري رنگ بر پيکره و اندام خويش و ديگر ادوات و ...

دانلود نسخه PDF - قاره آسيا