up
Search      menu
فنآوری اطلاعات :: مقاله فن آوري RFID PDF
QR code - فن آوري RFID

فن آوري RFID

RFID و زنجيره عرضه

فن آوري RFID بر اساس مفهوم ساده اي پديد آمده است. اين فن آوري از دو عنصر تشکيل شده که از طريق انتقال راديويي با يکديگر در تماسند: يک برچسب و يک reader برچسب (Tag) ، يک چيپ (تراشه) و يک آنتن است که بر روي هر شي اي قابل نصب هستند.
اطلاعات روي برچسب، از قبيل شماره شناسايي، مي تواند از فاصله اي چند متري بر روي RFID reader منتقل شود. اين reader ها در نقاط گوناگوني در سرتاسر فن آوري زنجيره عرضه نصب شده اند. براي مثال: بر روي درهاي يک مرکز پخش فن آوري RFID امکان شناسايي و ردپاي اشيا را بدون دخالت نيروي انساني و بدون هيچگونه وقفه زماني فراهم مي آورد. در واقع، کارخانه ها مي توانند پروسه سازماندهي خود را با استفاده از RFID به جاي بارکد (شيوه سنتي شناسايي کالا در زنجيره توليد) بهينه سازي کنند.
اطلاعات موجود بر روي برچسب ها، وقتي که آنها از کنار RFID reader عبور مي کنند، خوانده مي شود و اين حرکت توسط يک سامانه، ثبت و مديريت مي شود. بدين گونه، سازمان ها مي توانند جهان فيزيکي را بدون دخالت نيروي انساني به جهان ديجيتال پيوند دهند.
شيوه انجام کارها و شروع آنها بستگي به کاربرد شخصي دارد. از تهيه دوباره موجودي در اين سري طيف گرفته تا آماده سازي چرخه نيازها در سوي ديگر.
کاهش هزينه ها، جوابگويي سريعتر نسبت به تغيير نيازهاي مشتري و تقويت توانايي برخورداري از محصول مورد نياز در محل مورد نياز و در زمان خواسته شده از جمله نتايج به کارگيري از اين نوع تکنولوژي است.
اين فن آوري آنقدر کارآمد بوده که سازمان هايي مانندwal-mart، مترو و وزارت دفاع آمريکا اکنون خواهان استفاده از برچسب هاي RFID براي توزيع کالاهاي خود مي باشند.
RFID و فناوري بسته بندي RFID و چالش هاي آن
امروزه در مورد فرصت ها و مشکلات مربوط به فناوري RFID مطالب زيادي گفته مي شود.
در اين بخش به تفصيل در مورد اين موضوع سخن خواهيم گفت. در اين بخش نگاهي کلي به فناوري RFID ، ترکيب آن با نرم افزارهاي کاربردي و مهمتر از همه، تفاوت هاي آن با بارکد خواهيم گفت. همچنين به بررسي مسايل بالقوه اي که موجب استفاده از فن آوري RFID در زنجيره فروش کالا شده اند، از قبيل استاندارد سازي و عوامل محيطي خواهيم پرداخت.
● برچسب هاي RFID
يک برچسب RFID تشکيل شده از يک ميکرو چيپ (تراشه کوچک) متصل به يک آنتن است. اين تراشه کوچک حاوي اطلاعات خاصي مي باشد.
انواع متفاوتي از برچسب ها وجود دارند که براي اهداف متفاوتي طراحي شده اند.
(تامين انرژي: برچسب هاي ACTIVE و passive )
برچسب هاي فعال RFID حاوي يک باتري است که نيروي تراشه را تامين مي کند. اين نوع برچسب به شکلي مستقل به سمت reader ، سيگنال مي فرستند.
برچسب هاي منفعل داراي باتري نيستند. اين برچسب ها توسط امواج الکترومگنتيکي که از سوي reader فرستاده مي شوند به شکل غير مستقيم شارژ مي شوند.
برچسب هاي فعال غالبا براي رديابي کالاهاي داراي کيفيت مرغوب استفاده مي شوند و برد آن ها تا ۳۰۰ متر است. اگر چه اين برچسب ها در مقايسه با برچسب هاي منفعل (passive) گران تر هستند، در عوض داراي برد محدودي بوده و نيازي به نگهداري و تعمير ندارند.
● انجام تغييرات بر روي اطلاعات
برچسب هاي Read only (فقط خواندني) read-write و WORM مي توانند از نوع read-write ، Read only (فقط خواندني) و يا WORM (فقط داراي قابليت ثبت اطلاعات براي يک مرتبه) باشند. اطلاعات موجود بر روي برچسب هاي read-write قابل تغيير و جايگزين توسط هرگونه reader است. اين برچسب ها گران تر از برچسب هاي Read only هستند و به همين دليل براي رديابي کالاهاي ارزان قيمت گزينه مناسبي نخواهند بود. برچسب هاي Read only توسط کارخانه توليد کننده آن ها و با استفاده از يک کد (code) طراحي مي شوند و اطلاعات ثبت شده بر روي آن ها قابل تغيير نيست.
برچسب هاي WORM نيز فقط يک بار توسط reader قابل اطلاعات گذاري هستند.
اين امر برچسب هاي WORM را گزينه مناسبي براي برقراري يک کد کالاي منحصر به فرد، در سطح جهاني مي سازد، که به صورت منطقه اي (به طور مثال: در کارخانه توليدي) قابل نصب خواهد بود.
اين برچسب ها براي نصب بر روي بسته بندي کالا بسيار مناسب هستند.
برچسب هاي read-write بيشتر براي نصب بر روي جعبه هاي مستعمل مورد مصرف قرار مي گيرند.
بدين دليل که اطلاعات ثبت شده بر روي آن ها قابل تغيير وجايگزيني هستند (براي مثال: شماره حمل کالا).
● قيمت برچسب
هزينه برچسب هاي RFID در چند سال اخير به طور قابل ملاحظه اي کاهش يافته است و اين يکي از دلايل عمده توجه بيشتر به RFID است. نوع کاربرد و استفاده از RFID در تجارت به شدت وابسته به قيمت آن است. اگرچه اين ديدگاه در مورد کالاهاي مرجوعي(برگرداندني) از اهميت کمتري برخوردار است، زيرا برچسب ها مي توانند براي مدت زماني طولاني استفاده شوند (احتمالا چندين سال).
بررسي ها (در مرکز (AUTOID نشان مي دهند که با حجم توليد ۳۰ ميليارد برچسب در هر سال قيمت يک برچسب passive(منفعل) به ۵% يورو مي رسد. در حال حاضر با توجه به اعلام نياز سازمان هايي چون فروشگاه هاي زنجيره اي wal-mart، target ، وزارت دفاع و حمايت از RFID در سازمان هاي مواد غذايي و دارويي (FDA) افزايش قابل ملاحظه اي نياز به اين فن آوري، پيش بيني مي شود.
با توجه به اين طرح ها، انتظار دستيابي برچسب RFID با قيمت ۵% يورو در سال هاي ۲۰۰۸-۲۰۰۷ امري واقع بينانه خواهد بود. تا آن زمان کاهش تدريجي قيمت ها نيز پيش بيني مي شود.
● سازگاري نرم افزار Integration Software
سازگاري اطلاعات موجود بر روي برچسب هاي RFID با نرم افزارهاي کاربردي موجود، يکي از جنبه هاي مهم معرفي فناوري RFID است. اطلاعات جمع آوري شده توسط RFID reader ها نياز به توليد ارزش دارد. مثلا وضوح بيشتر زنجيره عرضه و يا برنامه ريزي بهينه تر.
اين موضوع که بکارگيري RFID در ابعادي بسيار بزرگ در زنجيره توليد و عرضه ممکن است به انفجار اطلاعات جمع آوري شده منجر شود، امري بسيار حائز اهميت است و اين امر نياز به نرم افزاري را که فاصله خالي بين اطلاعات دريافتي در RFID reader ها و اطلاعات موجود بر روي نرم افزارها را پرکند، به وجود مي آورد. بنابراين جاي تعجب نيست که شرکت هاي توليد کننده نرم افزارهاي رابط (ميان فرستنده ها و گيرنده ها)، موسسات برنامه ريزي ذخاير (ERP) و فروشندگان سيستم هاي مديريت انبارداري، برنامه هاي خود را براي همکاري در زمينه توليد RFID اعلام کرده اند.
● امنيت علامت تجاري
بسته بندها اين روزها نمي توانند خيلي محتاط باشند. در عصري که تروريسم با استفاده از مواد شيميايي، خرابکاري و جعل کالاهاي تقلبي و سرقت از فروشگاه ها اتفاق مي افتد، هيچ محلي براي اين اتفاقات مضر که کالا را تهديد مي کنند، امن نيست. خوشبختانه، اقداماتي وجود دارند که با استفاده از آن ها مي توان کالاها را محافظت کرد. چندين پيشرفت خلاقانه براي مواجهه با اين خطرات طراحي شده اند که در بازار موجود است. بسته بندي مهر و موم شده، کالا را از خطرات زيادي مصون مي دارد، خطراتي از قبيل: دستکاري کالا، دزدي از محصول و غيره.
يکي از متداول ترين روش هاي مهر و موم کردن محصول تجاري، برچسب کوچکي است که از يک جنس (polyvinyl chloride) PVC يا polystyvene و يا polyethylene ساخته شده است. اين برچسب ها از بالا تا پايين بسته بندي روي کالا را پوشش داده و به شکلي واضح و در ۸ رنگ و يا بيشتر چاپ شده و نقش برچسب تجاري را دارند. اين برچسب ها چون يک ديد گرافيکي ۳۶۰ درجه دارند، باعث زيباتر به نظر رسيدن کالا مي شوند و به طور معمول در چاپ آنها از رنگ هاي ترکيبي استفاده مي شود و يا بر روي آنها لوگوهايي چاپ کنند که منحصر به فرد باشند، و اين امر جعل کالاي تجاري را مشکل مي سازد.
دو نوع طرز فکر در مورد نوع بسته بندي اين برچسب هاي محافظ وجود دارد. برخي کارخانه هاي توليدي بر اين باورند که برچسبي که سخت تر کنده مي شود، امنيت بيشتري براي کالا ايجاد مي کند و اگر شل باشد، ممکن است به کالا آسيب برسد.
بايد در نظر داشت که طرح سوراخ شده مي تواند باعث ظرافت بيشتر برچسب شده، تا جايي که بعداز باز کردن آن ديگر نمي توان آن را سر جاي اولش چسباند.
● بسته بندي القايي
در بسته بندي القايي از يک ميدان الکترومگنتيک استفاده مي شود که يک غشاء را در سرعتي بالاي ۸۰۰ دور در ثانيه به جعبه مي چسباند. کالاي بسته بندي شده به اين شيوه نه تنها هر گونه دستکاري بر روي کالا را نشان خواهد داد، بلکه از بروز رطوبت جلوگيري کرده، تازگي محصول را حفظ مي کند و از سرقت کالا جلوگيري مي شود.
در اين نوع بسته بندي ظرف هاي درپوش دار را زير يک دستگاه بسته بندي الکترومگنتيک قرار مي دهند که حرارت توليد مي کند تا غشايي از مهر بسته بندي به لبه بطري و يا ظرفي که بسته بندي مي شود، بچسبد.
● بسته بندي پوسته صدفي
اين نوع بسته بندي ها، هم هرگونه دست خوردگي بر روي کالا را نشان مي دهند و هم جلوي هرگونه سرقت از روي محصول توليد شده را مي گيرند. اين بسته بندي ارزان تر از بسته بندي هاي صدفي داراي فرستنده امواج (RF) مي باشد، مقوا و يا ساختار فيلم مانند آن مانع از دزدي از روي محصول مي شود.
همچنين باعث تقويت سوراخ هاي دستگاه دايکات نيز مي شوند، بنابراين کالاهاي داراي وزن بيشتر مي توانند بر روي ويترين ها به صورت آويخته خريد و فروش شوند. براي ايجاد امنيت بيشتر نيز مي توان يک قطعه محافظت الکترونيکي (EAS) در درون بسته بندي صدفي نصب کرد. بسته بندي هاي صدفي RF و لاک هاي جذاب و غيرقابل خراب شدن آنها، از نظر فروشندگان جذاب بوده و متقاضيان بيشتري در کارخانه هاي توليدي دارند.
● ايجاد تمايز توسط هولوگرام
مواد هولوگرافيک براي بسته بندي امن، گزينه اي بسيار مناسب خواهدبود. هولوگرام، نه تنها ظاهري متمايز به کالا مي هد که داراي رنگ هاي متفاوتي است. و از آنجايي که چاپ آن نياز به امکانات ويژه داشته و مشکل است، توليد کالاي تقلبي را غيرممکن مي سازد.
● امنيت در آينده
فن آوري هميشه در حال پيشرفت است، تا از متقلبان يک گام جلوتر باشد. يکي از احتمالات اميدبخش در اين زمينه، نقشه هاي ريز ساختاري هستند که شامل شناسايي ساختار فيزيکي در مقياس اتمي بر روي هر نوع کالايي (چه در مرحله بسته بندي و يا مرحله توليد) و يک پايگاه اطلاعات در مورد کالاها هستند. نتيجه حاصل شده، ابزار جديدي بر ضد تقلب در توليد کالا است، زيرا متقلبان سعي مي کنند تا اطلاعات موجود بر روي کالا را از بين ببرند.

فنچ (سهره) اين پرنده هاي کوچک را با نام خارجي فنچ finch مي شناسيم اما در زبان فارسي انها را سهره مي نامند. سهره (فنچ) راه راه سفيد white zebra finch ا ...

● پيشينه فندق بومي اروپا ، آسياي صغير و قفقاز است پرورش درخت فندق از زمان هاي قديم معمول بوده كشت آن در اروپا ا زقرن چهاردهم ميلادي رو به توسعه گذاشته ...

در بين كشورهاي عمده توليد كننده جهان ، ميزان توليد سال ۱۹۹۷ نسبت به سال گذشته در كشورهاي آمريكا ، اسپانيا ، ايران ، يونان وفرانسه افزايش و در كشورهاي ...

گياهي است يکساله وروز بلند که پس از سبز شدن توليد برگهاي طوقه اي (Rossete) مي کند به اين ترتيب در يک سطح در اطراف ساقه کوتاهي به طول چند ميليمتر نزديک ...

● جستجوي بدون دردسر درWindows XP : هنگامي که مي خواهيد در ويندوز XP جستجو کنيد با عناصري روبرو مي شويدکه شايد براي شما آزار دهنده باشند از جمله: وجود ...

. مقدمه اينترنت يك شبكة عظيم اطلاع رساني و يك بانك وسيع اطلاعاتي است كه در آينده نزديك دسترسي به آن براي تك تك افراد ممكن خواهد شد. كارشناسان ارتباطات ...

هر روزه اخبار جديدي در مورد حملات و تهديدات کامپيوتري در رسانه هاي مختلف انتشار مي يابد. اين تهديدات شامل ويروس هاي جديد و يا انواع هک و نفوذ در سيستم ...

تعداد بسيار زيادي از کاربران اينترنت را افرادي تشکيل مي دهند که فاقد مهارت هاي خاصي در زمينه فن آوري اطلاعات بوده و از امکانات حمايتي مناسبي نيز برخور ...

دانلود نسخه PDF - فن آوري RFID