up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله غول هاي کرايسلر PDF
QR code - غول هاي کرايسلر

غول هاي کرايسلر

از زمان اختراع اولين پيشرانه که باعث تحولي بس عظيم در حمل و نقل در تمام دنيا شد تا امروز که حتي شنيدن ساخت يک پيشرانه با بيش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت نيز باعث تعجب ما نمي شود، همواره رقابت تنگاتنگي ميان سازندگان آنها براي هر چه يشتر بالا بردن سطح کمي و کيفي محصول، افزايش قدرت آنها، بالا بردن بازدهي، کاهش مصرف سوخت (البته اين موضوع در بعضي از دهه هاي قرن بيستم کاملا نا ديده گرفته شده بود) استفاده از مواد بهتر و هزاران نکته ريز و درشت ديگر بوجود آمد.
کمپاني کرايسلر يکي از همين کمپاني هايست که از اواسط دهه دوم قرن بيستم ميلادي يکي از نقش آفرينان بزرگ در صنعت اتومبيل بوده است. کرايسلر با دارا بودن زير مجموعه هاي بزرگي همچون دوج، جيپ، کرايسلر و موپار (موپار همچنين به عنوان اسم کمپاني کرايسلر نيز استفاده مي شود) و با توليد اتومبيل هايي در رده سدان هاي نيمه لوکس، اتومبيل هاي عضلاني نميه لوکس،SUV هاي نيمه لوکس و ميني ون ها مهره مهم و رقيب ترسناکي براي ديگر کمپاني ها به شمار مي رود. ولي يکي از ابداعات کمپاني کرايسلر که باعث هر چه بيشتر شهرت يافتن اين کمپاني شد طراحي و توليد سري پيشرانه اي به نام HEMI بود.
Hemi مخفف کلمه Hemispherical به معناي نيم کرده بوده و اشاره به پيشرانه هايي با محفظه احتراق داخلي با هد سيلندر به شکل يک نيم کره معکوس دارد.
Hemi يکي از سه سري پيشرانه توليدي توسط کمپاني کرايسلر مي باشد که داراي سوپاپ ها يي در روبروي هم مي باشد. بدين معني که سوپاپ ورودي و اگزوز به جاي قرار گيري در بالاي پيستون در کناره هاي آن و روبروي هم قرار دارند.
نمونه هايي از اين پيشرانه ها را مي توان در اتومبيل هايي همچون Bristol، Peugeot ۴۰۳، Toyota T، engine.
دليل قرار گيري سوپاپ ها در روبروي هم در اين سري از پيشرانه ها سهولت جريان پيدا کردن هوا در هر سيلندر مي باشد. شمع نيز در وسط محفظه احتراق قرار گرفته تا بهترين بازدهي را داشته باشد. حالت نيم کره هد سيلندر موتورهاي Hemi باعث کارايي بهتر با توجه به کاهش اتلاف گرما و افزايش جريان هوا در پيشرانه مي شود. پيشرانه هايي با هد نيم کره براي اولين بار در سال ۱۹۰۵ توسط کمپاني بلژيکي توليد اتومبيل به نام Pipe مورد استفاده قرار گرفت. بيشترين استفاده از اين سري پيشرانه در اتومبيل هاي لوکس به دليل قيمت بالاي توليد اين موتورها بود. اتومبيل هايي همچون پژو گرند پري در سال ۱۹۱۲ و آلفارمئو GP در ۱۹۱۴ نيز جزو اولين اتومبيل هايي هستند که از اين پيشرانه بهره جستند.
کرايسلر موتورهاي Hemi را در ۳ نسل تقسيم بندي کرده است. اولين نسل به نام Fire Power که از دهه ۵۰ ميلادي شروع به توليد رسيد. دومين نسل از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ و آخرين نسل از اوايل قرن بيست و يکم.
● Fire Power
کمپاني کرايسلر در جنگ جهاني دوم تعدادي پيشرانه غول پيکر براي جنگنده ها، تانک ها و... طراحي و توليد کرد (همانند مدل XIV-۲۲۰۰ با ۱۶ سيلندر خورجيني و ۲۵۰۰ اسب بخار قدرت) که همين تجربه به او کمک کرد که اولين نسل از موتورهاي Hemi را (کلمه Hemi در انحصار کمپاني کرايسلر مي باشد) در سال ۱۹۵۱ توليد کند. Fire Power داراي چيدمان V۸ با ميل سوپاپي در بلوک سيلندر (OHV) مي بود که ۱۸۰ اسب بخار (۱۳۴ کيلووات) قدرت را با ۵.۴ ليتر حجم توليد مي کرد.
● گسترش توليد
کمپاني کرايسلر از سال ۱۹۶۴ اقدام به گسترش توليد اين سري پيشرانه نمود. اين همان ساليست که اين کمپاني براي اولين بار از کلمه Hemi براي پيشرانه هايش استفاده کرد. تمامي پيشرانه هاي توليدي Hemi در دهه ۶۰ ميلادي داراي حجم ۴۲۶ اينچ مکعب (۷ ليتر) مي باشند.
در سال ۲۰۰۲ همچنين يک يپشرانه ۵.۷ ليتر طراحي و توليد شد که بر روي دوج رم ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ که يک وانت مي باشد استفاده شد. اين پيشرانه جايگزين مگنوم ۵.۹ ليتر سابق گرديد. موفقيت در فروش اين پيشرانه، کمپاني کرايسلر را تا جايي به پيش برد که پس از آن شاهد استفاده از آن براي کرايسلر ۳۰۰، دوج مگنوم و جيپ Cherokee Grand بود. اين پيشرانه داراي ۳۴۵ اسب بخار (۲۵۷ کيلووات) قدرت و ۳۹۰ پوند فوت (۵۲۹ نيوتن متر) گشتاور مي باشد.
پيشرانه هايي با حجم ۶.۱ ليتر ۶.۴ ليتر و ۶.۶ ليتر در رده Hemi نيز به توليد رسيده اند. از اتومبيل هايي که پيشرانه اوليه Hemi بر روي آنها ديده مي شود را مي توان به Dodge Coronet، Plymouth Satellite، Dodge Challenger و بسياري نمونه هاي ديگر نام برد.

دنياي ما پر از شگفتيهاست به هر طرف که نگاه کنيم يک چيز تازه و جالب در کمين نشسته است تا خود را به ما بشناساند. اما خيلي از موضوعاتي که ساده به نظر مير ...

دنياي ما پر از شگفتي هاست به هر طرف که نگاه کنيم يک چيز تازه و جالب در کمين نشسته است تا خود را به ما بشناساند. اما خيلي از موضوعاتي که ساده به نظر مي ...

خورشيد تنها يکي از ميلياردها ستاره يي است که در کهکشان راه شيري به دور مرکز کهکشان در حال گردش است. اما اين ستاره (خورشيد) براي سياره زمين و ديگر خانو ...

هنوز درماني قطعي براي بيماري ايدز در جهان پيدا نشده و به صورت تصاعدي بر تعداد مبتلايان به ايدز در جهان افزوده مي شود. اگر چه تا کنون بارها بر لزوم پيش ...

اکتشاف نفت يکي از نقاط عطف زندگي بشر بوده است. با اين کشف مهم، آتش که همواره ارزشي ابدي و ازلي داشت از برج عاج خود پايين آمد. چون همگان به راحتي مي­ ت ...

اين روزها يکي از واژه هايي که در ارتباط با مباحث انرژي هسته اي، به طور مکرر شنيده مي شود دستگا ه هاي «سانتريفوژ» است.در مطلبي که از پي مي آيد، مولف کو ...

برخي نويسندگان غربي بارها، با حق کشي هر چه تمام تر اين ادعاي تهي از انديشه را بر قلم رانده اند که ايرانيان هرگز مردمي دريانورد نبوده اند . اين ادعا نه ...

نيروگاه اتمي بررسي شده در اين مقاله داراي ۲ رآكتور است كه ضخامت جداره فولادي هريك۲۰ سانتيمتر، قطر۴ ۸ و ارتفاع آنها۱۲ ۸ متر است. اين راكتورها درون سيلو ...

دانلود نسخه PDF - غول هاي کرايسلر