up
Search      menu
مذهب و عرفان :: مقاله عصر ايمان PDF
QR code - عصر ايمان

عصر ايمان

نشانه ايمان واقعي!

گاهي اوقات ديده مي شود وقتي پرده اي را با چسب به ديوار مي چسبانيم ، بعد از گرم شدن هوا چسب ها شل مي شود و پايين مي افتد .
ايمان نيز به همين شکل است ،اگر ايمان سست وبرپاي لغزنده اي بر پا شده باشد ، باعث مي شود انساني هم نماز بخواند و هم حسين (ع) را بکشد .
ايمان بر اساس تفکر و تعقل
بعضي از ايمان‌ها مثبت و بعضي منفي است ،
ايمان مثبت ايماني است که بر اساس فکرو تعقّل بر پا شده باشد .
قرآن مي فرمايد: « يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا ؛ فکر مي ‌کنند در آفرينش آسمانها و زمين، بعد از فکر مي ‌گويند: خدايا اينها را باطل نيافريدي ، هدف داشته اي . »1
اما ايمان منفي و آبکي ، ايماني است که با يک چلو کباب ، با يک هديه ، با يک سوت ، با يک کف اين طرف و آن طرف مي رود .
کساني که درکربلا جمع شدند و امام حسين را کشتند ، ايمانشان ايمانِ سستي بود، وگرنه کسي بخاطر اينکه فرماندار شهر رِي شود ،کشتن سرور عالم را قبول نخواهد کرد .
اگر کسي ايمان و دين حقيقي داشته باشد، با يک متلک حجابش را برنمي دارد؟
مي گوييم : خانم شما چرا ؟ شما که حجابتان خوب بود ؟!
مي گويد : بله حجابم خوب بود اما به يک عروسي دعوت شدم و رفتم، در آنجا به من خنديدند ، متلک گفتند ، من هم خجالت کسيدم و شُل شدم و حجاب را کنار گذاشتم .
مي گوييم : عروس خانم ، آقاي داماد چرا نماز نمي ‌خوانيد ؟ مي گويند : امشب عروسي مان است . کلي هزينه کرده ام ، اگر بخواهيم نماز بخوانيم آرايش سر و صورتمان ، لباسمان بهم مي خورد ،. امشب را بي خيال شو !
ايمان وقتي شُل شد با يک متلک ، با يک پول ، با يک زور، با يک تهديد از بين مي رود .
سلام و صلوات خدا بر بلال، روي سنگ‌هاي داغ مکه او را خواباندند و سنگ ها را روي بدنش گذاشتند وگفتند : بگو صنم، صنم، صنم، بت، بت، بت، فرمود : احد، احد، احد، « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ؛ خدا يکتاست.»
عده اي خدمت پيامبر (ص) رسيدند و گفتند ما مؤمن هستيم، حضرت فرمود : نه ، شما هنوز ايمان در دلتان نرفته است .
قرآن مي فرمايد: « يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا ؛ فکر مي ‌کنند در آفرينش آسمانها و زمين، بعد از فکر مي ‌گويند: خدايا اينها را باطل نيافريدي ، هدف داشته اي»
انواع ورودي ها در قرآن
در قرآن دونوع دخل مطرح شده است ؛
ايمان و معنويت
يکي اينکه ؛ مردم داخل در دين مي ‌شوند ، اين آسان است ، « يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ مردم گروه گروه مي ‌آيند در دين داخل مي شوند »3
در اين حالت تنها مردم وارد دين شده اند اما دين در دلهاي اين ها نفوذي نکرده است .
مثل اينکه انسان وارد استخر مي شود اما قطره اي از آب داخل بدن او نمي رود يا وقتي که وارد حسينيه مي شويم، اما بايد ببينيم فکر حسين هم وارد فکرِ ما شده است ؟ از اخلاص حسين، از ايثارش در ما نفوذي کرده است يا خير ؟!
و ديگري : « وَلَمَّا يَدْخُلْ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ » 4
هرگاه ايمان بر اساس فکر باشد ، ايمان درستي رشد خواهد کرد .
همسر فرعون، الگوي ايمان پايدار
قرآن مي‌فرمايد : همه مردم از اين خانم ياد بگيرند ، « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ » 5 همسر فرعون کاخ ديد، پول ديد، زور ديد، اما هيچ يک از اين کاخ و طلا در روحش نفوذ نکرد.
ايمان موسمي و مقطعي ، نمونه ي ايمان منفي
قرآن مي فرمايد: ايمان بعضي از مردم مقطعي و موسمي است ، « فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ » 6 وقتي گير مي كنند ، يا الله مي گويند امابعد از نجات ، همه چيز را فراموش مي کنند. هر وقت گرفتار مي شوند ، مؤمن هستند ، اما بعد از رها شدن از گرفتاري خدا را نيز فراموش مي کنند .
ايمان همراه با عمل ، ايماني حقيقي است
از نظرگاه قرآن، عمل جزء ايمان نيست ، چرا كه آيات متعددي وجود دارد كه عمل را لازمه ايمان معرفي کرده و آن را ثمره و نتيجه آن مي داند ، به صورتي كه از ديدگاه قرآن عمل صالح تنها در كنار ايمان، پايداري و دوام دارد و ايمان نيز تنها با وجود عمل صالح است كه طراوت و نشاط مي يابد .7 اين طور نيست که بگوييم ايمان دارم اما ربا و رشوه هم مي گيرم !
قرآن مي‌فرمايد : همه مردم از اين خانم ياد بگيرند ، « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ » همسر فرعون کاخ ديد، پول ديد، زور ديد، اما هيچ يک از اين کاخ و طلا در روحش نفوذ نکرد
ايمان تقليدي ، نمونه ي ايمان منفي
بعضي افراد ايمانشان تقليدي است ، مبنا ندارد . مي گويد چون پدر و مادرم اين گونه عمل کرده اند ، من هم اين گونه عمل مي کنم .
اين ايمان‌ها سطحي است، ايمان سطحي باعث مي ‌شود که موجي بيايد و همراه خود عمربن سعدي را به همراه بياورد .
واقعه کربلا، نمونه ايمان‌هاي سطحي و ناپايدار
عصر ايمان
چطور شد کربلا پيش آمد ؟ دينشان آبکي بود. دين آبکي با يک باد مي ‌آيد ، با يک باد هم مي ‌رود ؛ امام علي (ع) فرمود : يميلون کل مع ريح ؛ با هر وزشي دنبال همان وزش مي روند. 8
مي ‌گويند : خواهي نشوي رسوا ، همرنگ جماعت شو.
چطور امت خداپرست بني اسرائيل ، گوساله پرست مي‌شود؟ قرآن دليل اين را، عدم دارا بودن ايمان واقعي مي داند.
تمام ساحران بني اسرائيل جمع شدند ، آمدند و به فرعون گفتند: اگر ما آبروي موسي را بريزيم ، پول و امتياز داريم؟ گفت : بله. شما آبرويش را بريزيد ، هر چه بخواهيد ، به شما مي‌دهم . ساحران ، سحرهايشان را اجرا كردند ، حضرت موسي كه عصا را انداخت و به قدرت غيبي اژدها شد ، ساحران سري تكان دادند و فهميدند در كار حضرت موسي، حساب كار خدايي است ، سحر و جادو نيست . پس به حضرت موسي ايمان آوردند . فرعون ديد : عجب ! اين‌ها را آورده است تا آبروي موسي را ببرند ، ولي اين‌ها خودشان به حضرت موسي ايمان آورده‌اند . گفت : شما را تكه تكه مي ‌كنم. آن وقت اين‌ها ايمان واقعي پيدا كردند و گفتند: « فاقض ؛ قضاوت كن » هر كاري مي ‌خواهي بكن ،تو هر كاري بكني ، در همين دنيا است ، به درستي كه تو فقط در همين دنيا مي تواني حكم كني وبيش از اين نيست كه جان ما را در اين دنيا بگيري.
ساحر به فرعون مي‌گويد: من آبروي موسي را مي ‌ريزم ، اگر سكه‌اي به من بدهي ! يعني منتظر يك سكه است. بعد كارش به جايي مي‌رسد كه مي‌گويد: سكه هايت ، كاخ و دربارت ، زور و شكنجه و حبست ، اصلاً تمام هستي، تمام قدرت و امكانات براي من پشيزي ارزش ندارد .
اين نمونه اي از تبديل ايمان منفي به ايمان مثبت است ؛ چرا که گاهي کارهاي ما در ابتدا منفي است اما مي توانيم با عملي آن را تبديل به خوبي کنيم و بالعکس ، کاري را در ابتدا خوب انجام مي دهيم اما باعملي آن را خراب مي کنيم .
ايمان واقعي را تمام دنيا هم نمي‌تواند خللي در ايمان واقعي ايجاد کند اما ايمان سطحي با كوچك ترين حادثه از بين مي‌رودو ناود مي شود .
پي نوشت ها :
1- آل عمران 191
2- اخلاص 1
3- نصر 2
4- حجرات 14
5- تحريم 11
6- عنکبوت 65
7- عصر 3- نساء 124 و 162 و...
8- نهج البلاغه حکمت 147

جاي بسي خوشبختي است که امروز توجه بسياري از مسئولين و دست اندرکاران جوامع بشري به سلامت و شادابي زن به عنوان محور اصلي واحد خانواده جلب شده است و چنان ...

آنچه در پي مي آيد اشاره اي است گذرا به برخي سجاياي اخلاقي و مواضع سياسي امام سجاد(ع) که به مناسبت پنجم شعبان سالروز ولادت آن حضرت تقديم خوانندگان عزيز ...

پس از عصر يخبندان يک شرايط جوي گرم که ناگهاني و غيرمنتظره پديد آمده باشد اگرچه در ظاهر فقط ممکن است به کوچ ساکنان مناطق گرمازده به مناطق خنک تر بينجام ...

پس از زايمان ماهيچه‌ هاي شكم كاملا شل مي‌شوند و پوست اضافي زيادي باقي مي‌ماند.برخي زنان با اين كه وزنشان متناسب مي‌شود و تقريبا به وزن پيش از بارداري ...

سعادت همان بهشتي است که همه ي انسان ها در جستجوي آنند. از آن فيلسوف گرفته در اوج تفکرات و تخيلاتش تا آن فرد ساده لوح عامي در عين سادگي و بي آلايشي اش، ...

«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خدا اوضاع و احوال هيچ ملتي را دگرگون نمي‌گرداند، تا آن که اوضاع و احو ...

حسد عبارت است از تمنّا و آرزوي زوال امتياز و نعمتي از شخصي (برادر يا خواهر ديني) که حق مسلم و صلاح آن شخص باشد ولي اگر تمنّاي زوال نعمت از آن شخص را ن ...

شهواژه کتاب «ترس و لرز» اثر سورن کي يرکگارد فيلسوف دانمارکي (۵۵ ۱۸۱۳)، «ايمان» است يعني بالاترين مرتبه اگزيستانس يا هست بودن.اما حقيقت ايمان چيست و چه ...

دانلود نسخه PDF - عصر ايمان