شهرستان سیروان؛ یک جاذبه فراموش نشدنی/ از قبرستان آهنگران تا قلعه سرتنگ

شهرستان سیروان جاذبه های دیدنی ویژه ای دارد، مناطق گردشگری و آداب و رسوم مردم این شهرستان آن چنان زیباست که حضور گردشگران را در این شهرستان می‌ طلبد.

شهرستان سیروان؛ یک جاذبه فراموش نشدنی/ از قبرستان آهنگران تا قلعه سرتنگ

به گزارش دانلود بهترین مقاله از ایلام، شهرستان سیروان در دامنه های اطراف و لایه های زیرین سراب کلان به صورت نیمه مدفون با بقایای آثار ارزشمند دوره ساسانی از جمله مراکز گردشگری بوده که در دره های میانکوهی زاگرس واقع شده همچنین وجود آب فراوان، چشمه های جوشان و رودخانه خروشان در این شهرستان یادآوری همزادی آب و آبادی در ایران و تلفیق، معماری خاص و باشکوه با آب است. فرهنگ زیبای مردم سیروان یکی از جاذبه‌های آن بوده چرا که مردم آن بسیار میهمان نواز و با گردشگران برخورد گرمی دارند، بیشتر آن‌ها به زبان کردی و لهجه‌ی کلهری و در برخی روستا‌های آن مردم به زبان عربی صحبت می‌کنند. با توجه به حاصلخیزی زمینهای کشاورزی منطقه دارای مردمانی فعال و سخت کوش بوده که محصولاتی با کیفیت تولید می‌کنند یکی از اصلی‌ترین محصولات شهرستان برنج “عنبربو” است که طعم خاص و بوی دل‌انگیزی دارد.

آثار گردشگری و تاریخی شهرستان سیروان: ۱) شهر تاریخی سیروان:  در بسیاری از منابع چون البلاد و اخبار العباد قزوینی، تاریخ طبری، تاریخ ابن اثیر و غیره به ولایت ماسبذان و مهر جانقدق و حاکم نشینان آن یعنی سیروان و سیمره اشاره شده که با استناد به همین منابع سیروان محل یا مرکز استان ماسبذان و منطقه ای خوش آب و هوا، مناسب برای کشاورزی و زراعت بوده است. از جمله ویژگی‌های معماری محوطه تاریخی سیروان، بناها بصورت دو طبقه و پلکانی با طاق گهواره ای و از مصالحی مانند قلوه سنگ، ملات، گچ نیم کوب ساخته شده است. از این محوطه انواع سفال های لعاب دار، بدون لعاب یا نقوش افزوده به دست آمده که براساس آن می‌توان قدمت آن را مربوط به اواخر دوران ساسانی و سده نخستین اسلامی در نظر گرفت. این اثر تاریخی در روستای سرابکلان از بخش کارزان واقع شده و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۲) قبرستان آهنگران: این اثر یک قبرستان خانوادگی مربوط به عصر آهن بوده که در آن ۱۰۰ قبر کشف شده و در هر قبر یک خانواده بصورت دسته جمعی دفن شده‌اند همچنین سنگ‌ قبور آن یک تکه و بسیار بزرگ و هر سنگ بین ۱ تا ۵ تُن وزن داشته است. این قبرستان بصورت خشکه چین، دایره وار و به شکل هرم روی هم قرار گرفته و بنظر رسیده که این سنگ‌ها از منطقه مجاور قبرستان تهیه شده این اثر در ۳۰۰ متری روستای سراب کارزان قرار گرفته و جزء فهرست آثار ملی ایران است.

۳) بقاع متبرکه: وجود بقعه ها و حرم مطهر چند تن از امامزادگان مدفون در شهرستان سیروان این منطقه را از لحاظ گردشگری، مذهبی و دینی غنی ساخته و همه ساله زائران زیادی برای زیارت قبور مطهر به این شهرستان سفر می‌کنند. از جمله بقاع متبرکه امامزاده صورت بانو یکی از زنان گرامی منتسب به خاندان رسالت در روستای گوراب، بقعه امامزاده سید علی در بلندی مشرف به شهر لومار همچنین امامزاده عباس در روستای چشم شیر عرب رودبار، امامزاده عباس در کنار روستای عباس آباد، امامزاده محمدباقر در روستای سفید خانی، امامزاده حاجی حاظر در بین روستاهای لرینی و سرابکلان، زید بن علی که بر روی تپه ای مشرف به رودخانه سیمره واقع شده را می‌توان اشاره کرد.

۴) قلعه و تنگه سازبن: با توجه به وجود قلعه ای باستانی بر روی تیغه های ورودی آن و نیز جریان رودخانه‌ای منشعب از رودخانه سیمره در درون این تنگه می‌توان به اهمیت آن در روزگار پی برد. پس از گذراندن ساعاتی در تنگه زیبای سازبن و لذت بردن از منظره چشم‌نواز آن می‌توانید به سمت قلعه‌ای که در آن منطقه واقع شده و «قلعه سازبن» نامیده می‌شود، حرکت کنید. برای رسیدن به این قلعه که در نزدیکی تنگه و روی تیغه ورودی آن قرار گرفته است، باید شیبی نسبتا تند را پیمود. تنگه و قلعه سازبن در شمال روستای ورگچ و قسمت شرقی شهر لومار قرار گرفته و با استناد به موقعیت جغرافیایی از مراکز نظامی و به احتمال مرکز تفریحی شاهان و حاکمان عهد ساسانی بوده و سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۵) غار ابدالان: این غار از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایلام در دامنه کوهستان «مانشت» و در فاصله ۱۵ کیلومتری ایلام و در  ۵۰ کیلومتری شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و مسافران برای بازدید از این اثر طبیعی بکر نیاز به تجهیزات مناسب کوهنوردی و غارنوردی داشته اطراف این غار را دره‌ای زیبا با مناظری بسیار زیبا به نام «هیانان» پوشانده است. به گفته مردم منطقه در زمان دوران امویان تعدادی از شیعیان برای فرار از ستم حکومتگران در داخل این غار پناه بردند که بدلیل سرمای سوزناک جان باختند که کوچ نشینان به پاس احترام هنگام کوچ در آن دره قربانی می‌کردند.

۶) قلعه وازیل: این قلعه با معماری فوق العاده و منحصر به فرد خود در فاصله ۱ کیلومتری روستای سفید خانی و ۲۵ کیلومتری شهر لومار در کنار رودخانه سیروان و در دامنه کوه قلارنگ واقع شده که با استفاده از ملات، گچ نیم کوب و قلوه سنگ های رودخانه ای ساخته‌اند طبق نظر باستان شناسان از این قلعه بعنوان دیده‌بانی استفاده شده همچنین مکانی برای استراحت نیز بوده است. قلعه وازیل مربوط به دوره ساسانی بوده و در سال ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

۷) تنگه شمشه این تنگه که کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم کرده و دارای هوای مناسب، آب زلال آن در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده ای خاطره انگیز بوده همچنین این محل در محل برش عرضی کوه لنه که سبب خروج رودخانه زنگوان از آن به سمت زهکش رودخانه چرداول شده است به خاطر تأثیرات آب بر سنگهای آهکی بستر خود شکل‌های زیبایی به صورت استخر، رودخانه ای شکل داده که همراه با آثار قدیمی که بر دیواره‌های اطراف تنگه به جای مانده دارای جذابیت قابل توجهی است. چشمه «به ره زا» هم چشمه آب شیرینی بوده  که در دهانه جنوبی تنگه شمشه واقع شده و زیبایی این تنگه را صد چندان کرده وجود این چشمه و رود زیبای که از وسط تنگه می‌گذرد و بناهای تاریخی که در این منطقه وجود دارد و همچنین وجود پرندگان گوناگون در این منطقه زیبایی بخصوصی به آن داده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

۸) تل شیروان: این مکان باستانی به علت ارتفاع و مشرف بودن بر شهر تاریخی سیروان و همچنین آب و هوای بکر منطقه یکی از تفرجگاه‌ های ساسانی در فصل بهار بوده است که البته تاکنون مورد کاوش قرار نگرفته و برخلاف قدمت دیرین خود هنوز برای گردشگران داخلی و خارجی و حتی بومی گمنام و بکر مانده است. تل شیروان مربوط به دوره‌ ماقبل تاریخ عصر حجر یا عصر سنگی است و در لایه‌ های بالایی آن آثاری از دوره‌ ساسانی نیز به چشم می ‌خورد. این تل تاریخی در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره‌ ۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

۹) قلعه سرتنگ: این اثر در ارتفاع ۵۰۰ متری دهانه طبیعی تاریخی سرتنگ واقع در فاصله یک کیلومتری شهرک زنگوان واقع شده همچنین در معماری این بنا از طبیعت منطقه استفاده و قلعه از سنگ، گل معمولی بر روی فرورفتگی ها و غارهای کوچک روی صخره‌ها ساخته و به گفته مردم منطقه موقعیت آن توسط نادر شاه در زمان حمله به عراق ایجاد شده است. مناطق گردشگری و آداب و رسوم مردم شهرستان سیروان آن چنان زیباست که حضور گردشگران را در این شهرستان می‌طلبد که این زیبایی‌ها و فرهنگ مردم سیروان را از نزدیک نظاره کنند. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید