up
Search      menu
آموزش,روانشناسی :: مقاله روابط عمومي PDF
QR code - روابط عمومي

روابط عمومي

روابط عمومي خلاق

دکتر حسين محمد پورزرندي، استاد دانشگاه تهران و رئيس هيأت مديره بانک شهر در يکصدوسي ودومين گردهمايي علمي تخصصي انجمن روابط عمومي ايران که سيزدهم مردادماه ۱۳۸۹ در آمفي تئاتر شرکت مديريت منابع آب و نيروي ايران برپا شد، گفت: روابط عمومي خلاق، به سازمان روح مي بخشد.
وي که با عنوان «نقش روابط عمومي در توسعه نهادهاي اقتصادي» در جمع اعضاي انجمن روابط عمومي ايران، مديران روابط عمومي برخي از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي و خصوصي، استادان و دانشجويان روابط عمومي و نمايندگان رسانه هاي گروهي سخن مي گفت، اضافه کرد: امروز به دليل پيچيدگي هاي مسائل اقتصادي و اجتماعي، سازماني مي تواند موفق عمل کند که به تشکيلاتي «يادگيرنده» تبديل شده باشد، که آن هم ۲ مؤلفه عمده دارد. نخست آنکه پيوسته خود را با محيط تطبيق دهد و براي ارتباط با محيط، امکانات خود را بسيج کند و آماده سازد. آنچه مي خوانيد گزارشي از اين نشست است.
دکتر پورزرندي رييس هيات مديره بانک شهر در گردهمايي انجمن روابط عمومي ايران اظهار داشت: زماني که در دانشگاه تهران تحصيل مي کرديم، براي استفاده از کامپيوتر به يک سالن با دستگاه هاي خنک کننده بزرگ نياز بود و کامپيوتر هم پاسخ سؤال ها را خيلي ضعيف مي داد يا يک ماشين حساب که به وسيله آن فقط مي شد ۴ عمل اصلي را انجام داد، حدود ۵۰دلار قيمت داشت که به پول آن زمان رقم قابل توجهي بود. اما امروز کامپيوترهاي غول پيکر با کارآيي هاي پايين جايشان را به کامپيوترهاي کوچک با کارآيي هاي فراوان داده اند و نيز ماشين حساب هايي با کارکرد بالا وارد بازار شده اند که انواع عمليات رياضي را انجام مي دهند.
روابط عمومي ها و شرايط محيط بيروني سازمان
دکتر پورزرندي با تأکيد براينکه براي دستيابي به فناوري هاي روز جهان بايد به دانش آن مسلط باشيم، گفت: گشودن قفل هاي دانش و فناوري هاي امروز به کليدهاي امروز نياز دارد و بازکردن اين قفل ها با کليدهاي ديروزي، محال است. وي با يادآوري دلايل ورشکستگي شرکت هاي معروف جهاني مانند زيراکس و کرايسلر افزود: چنين شرکت هايي چون نتوانستند خود را با خواست هاي محيط هماهنگ کنند و به صورت سازمان هاي يادگيرنده در آيند، منحل شدند. زيرا در شرايطي که شرکت کرايسلر همچنان اتومبيل هاي عريض و طويل مي ساخت و به اينکه خودروهاي قايق مانند مي سازد افتخار مي کرد، مشتريان به دنبال خودروهاي کم مصرف و کوچک بودند که ضمن حفظ آرامش و رفاه آنان، اين خودروها را بتوانند هرجا که مي خواهند به راحتي پارک کنند.
● ۶ عقل و بصيرت سازمان هاي يادگيرنده
استاد مديريت مالي دانشگاه تهران با بيان اينکه سازمان هاي يادگيرنده داراي ۶ بصيرت و عقلانيت هستند، آنها را به شرح زير برشمرد:
▪ اول عقل و بصيرت استراتژيک: يک شرکت يا سازمان بايد بداند به کدام سمت وسو مي خواهد برود که نقش مديران در تعيين آن، پراهميت است و با کارهايي مانند برنامه ريزي، سازماندهي، نظارت و کنترل بايد استراتژي سازمان را تعيين کنند. خود ما هم اگر براي يک روزمان برنامه نداشته باشيم، بلاتکليف مي مانيم و خسته مي شويم و از اين رو است که به طريق اولي تعيين استراتژي سازماني اهميت بسزايي دارد و نخستين شرط براي يادگيرنده سازمان محسوب مي شود.
▪ دوم عقل و بصيرت مالي: تقريبا در همه جا و همه چيز منابع محدود و خواست ها و تقاضا نامحدود است و همه مي خواهند منابع مورد نيازشان را ارزان تر تأمين کنند. به عنوان مثال در شرايطي که دولت قصد کمک مالي به شهرداري تهران را ندارد و شهرداري مي خواهد موفق عمل کند، مديريت بايد بتواند عقلانيت و بصيرت مالي را به اجرا بگذارد و ازجمله از يک قلم کالا حداکثر استفاده را به عمل آورد.
▪ سوم عقل و بصيرت محيطي: تحقق اين مورد از جمله مختصات و وظايف روابط عمومي هاست. عقل محيطي يعني اينکه اگر محيط ما دچار موج شود، کساني نجات مي يابند که موج سواري را مي دانند و در نتيجه عقل محيطي اجازه نمي دهد موج آنان را به هر سمت و سويي که دلش خواست؛ ببرد.
عقل محيطي، محيط را به نفع سازمان تغيير مي دهد و به گفته يکي از مديران صاحب نام جهاني، لازمه موفقيت در اين امر ۳کلمه است: يادگيري، يادگيري و يادگيري...! ما بايد از همکاران، رقيبان و مشتريانمان ياد بگيريم و از آنان در برنامه ريزي هايمان استفاده و بر محيط مان غلبه کنيم، که اين هم نقش روابط عمومي در سازمان را مي رساند.روابط عمومي بايد عوامل محيطي را به مديران انتقال دهد و متقابلا عوامل سازماني را به محيط، منتقل کند.
▪ چهارم عقل و بصيرت بازاريايي: در سال هاي گذشته توليدکنندگا ن و از جمله سازندگان خودرو هر محصولي را که وارد بازار مي کردند، مردم چون حق انتخاب نداشتند، چاره اي به جز خريد آن محصولات نداشتند. در اين بازار انحصاري محصولات داخلي به قدري گران تمام مي شود که به عنوان نمونه با هزينه فقط يک درب يخچال ايراني، مي توان يک دستگاه کامل يخچال چيني خريد! اين وضع هم اکنون تغيير کرده است و مشتريان هستند که از توليدکنندگان مي خواهند چه بسازند و چگونه بسازند تا آنها را بخرند. در بازاريابي، مشتري مداري از بازار شروع و به بازار ختم مي شود، و بازار به ما مي گويد که به چه نياز دارد، که در اينجا هم روابط عمومي در انتقال نياز بازار به سازمان نقش دارد.
سازمان بايد بتواند براي مشتري «توليد ارزش» کند، که آن هم با «کيفيت بالا» و «قيمت پايين» امکان پذير است و به «مطلوبيت» کالا يا خدمات نزد مشتري منجر مي شود، در غيراين صورت سازمان حتي مشتريان قديمي اش را از دست مي دهد، که شرکت زيراکس از آن جمله است. بايد ديد نيازهاي مشتريان چيست و آيا سازمان به اين نيازها پاسخ مثبت داده است يا نه؟
در عقل بازاريابي، تعامل با مشتريان اهميت ويژه اي دارد. زيرا تمامي منابع پايان مي يابد، اما «تعامل» منبعي است که انتها ندارد و اين تعامل سازي هم از وظايف روابط عمومي ها به حساب مي آيد.
اگر تعامل با مشتريان و جلب رضايت آنان تحقق يافت. سازمان به موفقيت رسيده است و درغير اين صورت، عملکرد ناموفقي داشته است.
به طور کلي «عقل بازاريابي» يعني مردم و بازار از ما چه مي خواهند و آيا سازمان به آنچه آنها مي خواهند، پاسخ داده است؟ اگر پاسخ داده، سازمان پويا و روبه رشد و پيشرفت است، وگرنه روبه اضمحلال مي رود، پويا نيست و دير يا زود خواهد مرد!
▪ پنجم عقل يا بصيرت منابع انساني: همه شعار مي دهند که مهم ترين سرمايه هر سازمان نيروي انساني آن است اما کمتر به اين واقعيت اعتقاد دارند و به آن عمل مي کنند، اما بايد توجه داشت که اهميت دادن به نيروي انساني به پرداخت حقوق و مزايا به آنان خلاصه نمي شود. مي گويند زن و شوهر آمريکايي ۳فرزند داشتند که يکي از آنان تمامي کارهاي خانه را انجام مي داد و ۲نفر ديگر کاري انجام نمي دادند. آن زن و شوهر روزي تصميم مي گيرند به منظور قدرداني همراه با يک نامه ۵۰سنت براي افزايش انگيزه و پاداش توي جيب فرزند مسئوليت شناس خود بگذارند، که پس از آن فرزندشان با پس دادن آن پول نوشت «گمان مي کردم کارهايم برايتان خيلي بيشتر از ۵۰سنت ارزش دارد، حالا که اين طور است ۵۰سنت هم من روي آن مي گذارم و به شما برمي گردانم تا من بعد کارهاي خانه را خودتان انجام دهيد!» انسان شخصيت بسيار پيچيده اي دارد و بايد مورد تکريم قرار گيرد. مديريت منابع انساني بسيار مهم است و تعامل با آنان، اهميت دارد.
▪ ششم عقل يا بصيرت فني: امروز يک ربات بهتر از يک انسان در کارخانه خودروسازي مي تواند اتاق خودروها را رنگ بزند و ديگر کارها را انجام دهد. بنابراين عقل فني يک انسان موقعي اهميت بيشتري دارد که با تفکر و خلاقيت همراه باشد يعني آنچه که ربات ها ندارند.
● ۸ عامل موفقيت سازماني
فوق دکتراي مديريت مالي و عضو هيأت علمي يونسکو در ايران، درباره ۸ واژه اي که با حرف «ت» شروع مي شوند و از عوامل موفقيت هاي سازماني به حساب مي آيند، توضيحاتي داد: توکل، تفکر، تعقل، تخصص، تعامل، تعهد، تشکل و تدبر.دکتر پورزرندي همچنين گفت: در محيط پرتلاطم امروزي موارد ياد شده و به خصوص تعامل با مشتريان به وسيله روابط عمومي ها تحقق مي يابد. اينکه روابط عمومي ها در تبليغاتشان يکسره از ارائه خدمات نوين و برتر سخن بگويند، اما در عمل کاري انجام ندهند، نه تنها مشترياني که جذب کرده اند از دست مي دهند، بلکه از جذب مشتريان جديد هم باز مي مانند.از نظر روانشناسي اگر يک مشتري راضي ۱۰مشتري جديد به شرکت و سازمان مي آورد يک فرد ناراضي سبب دوري جستن ۱۰۰مشتري ديگر از آن مي شود.
از اين رو بايد ببينيم چه خدمات و محصولاتي به مشتريان مان عرضه کرده ايم تا به ما وفادار بمانند. مشتري مداري به معناي صرفا جذب آنان نيست، بلکه به نگهداشت و وفادار شدن مشتريان هم نياز دارد و لازمه آن هم برنامه ريزي هاي مورد نياز است. علاوه بر آن، برخورد صادقانه با مشتريان هم اهميت دارد. بايد براي ارائه خدمات خود به مشتري تاريخ دقيق آن را به او اعلام کنيم و از عدم وفاي به عهد بپرهيزيم، که در اين مورد هم روابط عمومي مي تواند کمک کند.
نگهداشت مشتريان مانند نگهداشت دوستي ها بسيار مهم است ما در زمان کوتاه مي توانيم با يک نفر دوست شويم. اما به ندرت مي توانيم اين دوستي ها را سال ها ادامه دهيم.معاون مالي و اداري شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنانش موضوع «اعتمادسازي سرمايه اجتماعي» را مطرح کرد و گفت: ما امروز نوع تعامل و تبليغات مان بايد به گونه اي صورت گيرد که اعتماد مشتريان را جلب کنيم، در غير اين صورت ديگر گفته هايمان را قبول نخواهد کرد.همه ما شهرمان را تميز مي خواهيم، اما از شهرداري مي خواهيم مخزن هاي زباله را سرکوچه مان نصب نکند و به جاي دورتري ببرد تا مبادا بوي آن آزارمان دهد! همچنين همه ما خواهان ساخت ميدان در محله مان هستيم، به شرط آنکه دور از محل زندگي مان ساخته شود تا مبادا شلوغي آن برايمان مشکل ساز شود!
البته چنين مواردي چندان غيرطبيعي نيست و بايد به شهروندان حق داد که به فکر رفاه و آسايش خود باشند.دکتر پورزرندي اضافه کرد: روابط عمومي قوي، خلاق و اثربخش به يک سازمان روح و جان و نيرو مي بخشد و موجب اعتمادسازي مشتريان مي شود و اين موضوعي است که همواره بايد مورد توجه مديران سازمان هاي يادگيرنده قرار گيرد.

ايمني هومورال ، همان ايمني عمومي است که توسط مولکولهاي مشخصي موسوم به پادتن‌ها صورت مي‌گيرد. مقدمه هر ماده‌اي که بطور اختصاصي ايمني ويژه‌اي را پس از و ...

مجله هاي زنان اطلاعاتي در اختيار ما مي گذارند که هيچ جاي ديگر نمي توانيم پيدا کنيم. آنها ما را با ديدگاه زنانه آشنا ميکنند که اکثر مردها قبلاً آگاهي ا ...

● سئوال : نظر اسلام در رابطه با اختلاط زن و مرد چيست ؟ ▪ جواب : ملاقات و برخورد ميان مردان و زنان در حد ذات خود حرام نيست ،بلکه اگر هدف از برخورد ميان ...

کنترل علفهاي هرز بايستي براساس يک برنامه مديريت مبارزه تلفيقي باشد ، و هدف آن ترکيب تکنيکهاي مخصوص کنترل علفهاي هرز براي رسيدن به يک سطح اقتصادي با ح ...

زراعت AGRONOMY ريشه يوناني دارد واز دو لغت : AGROS به معناي مزرعه و NOMUS به معناي مديريت تشكيل شده است . از نظر علمي AGRONOMIST به شخصي اطلاق مي ش ...

اکولوژي (Ecology) که يکي از شاخه‌هاي زيست شناسي است، مجموعه شناختهايي است که انسان درباره اثرات محيط بر روي موجود زنده و اثرات موجود زنده بر روي محيط ...

خواص عمومي سنگهارادر حالت کلي مي‌توان به دو قسمت خواص مکانيکي سنگها و خواص فيزيکي سنگها تقسيم کرد که در زير هر يک از اين خواص را به اختصار بررسي مي کن ...

موضوع اين مباحث راجع به تربيت به معناي ياد دادن روش رفتاري و گفتاري دادن بود و گفته شد در بين محيط هايي که انسان درون آنها ساخته مي شود، موثرترين آنها ...

دانلود نسخه PDF - روابط عمومي