up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله ديسک هاي ترمز PDF
QR code - ديسک هاي ترمز

ديسک هاي ترمز

ديسک هاي ترمز چگونه کار مي کنند؟

هنگامي که خودرو در حرکت است و سيستم ترمز عمل خود را براي متوقف کردن آن شروع مي کند، نيرو وزن خودرو از روي چرخ هاي عقب کاسته ميشود و بر روي چرخ هاي جلو متمرکز ميشود. بنابراين بايستي نيروي ترمز در چرخ هاي جلو بيشتر از چرخ هاي عقب باشد و به همين علت سيستم عمل کننده ترمز در چرخ هاي جلو قويتر از چرخ هاي عقب طراحي مي شود.ايجاد تناسب لازم در تقسيم نيروهاي ترمز بين چرخ هاي عقب و جلو به نحوي که هيچکدام از آنها قفل نشود از وظايف طراحان سيستم ترمز خودرو مي باشد. به همين دليل بيشتر خودروهاي جديد برروي دو چرخ جلوي خود ديسک ترمز دارند و در بعضي از خودروهاي هر چهار چرخ مجهز به ديسک ترمز هستند ديسک ترمز بهترين نوع سيستم ترمز شناخته شده تابحال است. ديسکهاي ترمز در بسياري از موارد در توقف لوکوموتيو تا هواپيماهاي جت به کار مي روند. ديسکهاي ترمز ديرتر فرسوده مي شود ، کمتر تحت تاثير آب قرار مي گيرد ، خود تنظيم و خود پاک کن است. گريپاژ کمتر و توقف بهتر وسيله نقليه نسبت به سيستم هاي ترمز ديگر از خاصيت ديسک هاي ترمز اسمت.
در واقع ديسک ترمز قسمتي از سيستم ترمز است که کار اصلي توقف خودرو را انجام مي دهد.
● سيلندر ترمز ديسکي
دو نوع اصلي سيلندر ترمز ديسکي وجود دارد : سيلندر ترمز ديسکي معلق و سيلندر ترمز ديسکي ثابت.البته انواع ديگري نيز وجود دارد اما اين دو نوع ذکر شده رايج تر هستند.
▪ توجه: سيلندر ترمز ديسکي در صورت مشاهده نشت روغن ترمز بايد تعويض شود.
● سيلندر ترمز ديسکي معلق تک- پيستون
رايج ترين نوع ديسک ترمز در خودروها جديد سيلندر ترمز ديسکي شناور تک-پيستوني (single-piston floating Caliper) است. معلق بودن اين سيلندر به آن خاصيت خود تنظيمي و خود مرکزي مي دهد. اين نوع ديسک ترمز امروزه به علت قيمت تمام شده ارزان تر و کارايي مطمئن به طور وسيع مورد استفاده قرار گرفته است.
● سيلندر ترمز ديسکي ثابت دو - پيستون
سيلندر ترمز ديسکي دو- پيستون نيز در بعضي از خوروهاي گران قيمت تر نصب مي شود که سيستم ترمز آن خودرو را از ضريب اطمينان بالاتري برخوردار مي سازد.
● سيلندر ترمز ديسکي ثابت چهار - پيستون
در اين نوع سيستم در هر طرف روتور دو سيلندر ترمز قرار دارد. سيلندر ترمز ديسکي ثابت چهار- پيستون از ضريب اطمينان بسيار بالاتري نسبت به دو نوع قبل برخودار مي باشد اما به همان نسبت نيز گرانتر و هزينه سرويس کردن آنها نيز بسيار بيشتر از سيستم تک – پيستون است. اين نوع سيستم ترمز در خودروهاي بسيار گران قيمت و خودروهاي پرقدرت نصب مي شود.
اما امروزه در توليد انبوه خودروهاي ارزان قيمت ، کارخانه هاي خودروسازي به علت ارزان بودن و ضريب اطمينان مناسب نوع تک – پيستون، طراحي هاي انواع دو و چهار پيستوني از رده خارج شده اند.
● اجزاي اصلي ديسکي ترمز
- لنتها(لقمه) ترمز
- سيلندر ترمز ديسکي که شامل يک پيستون است.
- چرخنده يا روتور که بر روي توپي چرخ سوار ميشود.
▪ لنتهاي ترمز
در هر سيلندر ترمز ديسکي دو لنت ترمز وجود دارد که لنتها به کفشک فلزي پرچ شده اند.لنتها بر روي ترمز ديسکي و در دو طرف روتور قرار دارند. سابقا به علت ويژگي جذب گرما و عملکرد بي صدا آزبست، لنتهاي ترمز از آزبست ساخته مي شدند اما به علت سمي بودن آزبست و صدمه زدن به سلامتي استفاده از آزبست ممنوع شد و ازعناصر جديد براي ساخت لنت ترمز استفاده ميشود.
لنتهاي ترمز در مدت زمان ها معين فرسوده شده و نياز به تعويض دارند. انواع گوناگوني از لنتهاي ترمز با کيفيتهاي متفاوت وجود دارد. که اين تفاوت عمدتا مربوط به طول عمر مفيد لنت ترمز مي شود. لنتهاي ترمز سخت تر عمر بيشتر و توانايي توقف بهتر خودرو را دارند و در عوض ممکن است صداي ناراحت کننده اي در هنگام عملکرد خود داشته باشند.
ديسک ترمز شباهت زيادي به ترمز دوچرخه دارد.ترمزهاي دوچرخه داراري يک سيلندر ترمز ديسکي هستند که لقمه (لنتهاي) ترمز را به لاستيک مي فشارد.
در ديسک ترمز لنتها به روتور(چرخنده) فشرده مي شوند و نيرو به جاي اينکه از طريق کابل منتقل شود به صورت هيدروليکي منتقل مي شود.
اصطکاک بين لنتها و ديسک سرعت چرخش ديسک را کاهش مي دهد. يک خودروي متحرک ميزان انرژي جنبشي قابل توجه اي دارد و وظيفه ي ترمز کاهش اين انرژي جنبشيو متوقف کردن آن است.
● چگونه ترمزها اين کار را انجام مي دهند؟
هر وقت شما خودروي خود را متوقف مي کنيد.ترمزهاي خودرو انرژي جنبشي را به گرما تبديل مي کنند.که اين گرما در اثر اصطکاک بين لنت و ديسک ترمز ايجاد شده است.
وقتي شما پدال ترمز را فشار مي دهيد روغن ترمز از سيلندر اصلي از طريق اتصالات به سيلندر واقع بر روي ديسک ترمز وارد شده موجب حرکت سيلندر ترمز ديسکي در يک جهت و حرکت پيستون در جهت مخالف مي شود. که حرکت پيستون لنت ترمز داخلي سمت خود را به روتور(چرخنده مي فشارد و از سوي ديگر با حرکت سيلندر در جهت مخالف لنت ترمز که در سوي ديگر روتور قرار دارد به روتور فشرده ميشود. همين امر باعث ايجاد اصطکاک و توليد گرما و همچنين کاهش سرعت خودرو مي شود.از طرف ديگر ديسک ترمز و اجزاي آن مي بايست خنک شوند.تا در ترمز هاي بعدي به خوبي عمل کنند
بيشتر ديسکهاي ترمز به وسيله ي منافذ هوا خنک مي شوند.ديسکهاي ترمز خنک شونده با هوا داراي يکسري منفذ (پره) در بين سطح يک ديسک ترمز هستند که هوا از داخل آنها پمپ مي شود و باعث خنک شدن ديسک ترمز مي شود.
● خود تنظيمي ترمزها
ديسک ترمز [سيلندر ترمز ديسکي معلق تک-پيستون] خود تنظيم و خود مرکز است. سيلند ترمز ديسکي توانايي لغزيدن از يک سمت به سمت ديگر ار دارد. بنابراين هميشه زماني که ترمزها [گرفته ميشوند] عمل مي کنند.به سمت مرکز بر ميگردد.از آنجاييکه فنري براي جدا کردن و بازگرداندن لنتهاي ترمز به حالت اوليه خود وجود ندارد.هميشه لنتها در فاصله بسيار کمي از روتور (چرخنده) باقي مي مانند. (لغزش روتور و ضربه زدن به لنتها در واقع باعث مي شود که لنتها کمي از روتور فاصله بگيرند.)
ترمزهاي اضطراري
در خودرهاي مجهز به ديسک ترمز بر روي چهار چرخ ، يک ترمز اضطراري با يک مکانيزم عملکرد متفاوت بايد فعال باشد تا در صورت عدم عملکرد صحيح ترمزهاي اصلي وارد عمل شوند . اکثر خودروها از کابل براي ترمز اضطراري استفاده مي کنند.
بعضي از خودروها که بر روي چهار چرخ خود ديسک ترمز دارند داراي يک ترمز کاسه اي مجزا در توپي ترمزهاي عقب دارند.
اين ترمز کاسه اي فقط براي ترمز اضطراري مي باشد و فقط توسط کابل کار مي کنند نه سيستم هيدروليکي.
خودروي هاي ديگر داراي يک اهرم (ترمز دستي) هستند که يک پيچ را مي چرخاند يا يک بادامک را فعال مي کند.که باعث فشرده سازي پيستون ديسک ترمز مي شود.

بي شک به اعتقاد بسياري از کارشناسان و پرورش دهندگاه ماهي هاي آکواريومي ديسکاس ها زيباترين و بي نظيرترين ماهي هاي زينتي در بين ماهي هاي آکواريومي آب شي ...

ديسکاس بي شک به اعتقاد بسياري از کارشناسان و پرورش دهندگاه ماهي هاي آکواريومي ديسکاس ها زيباترين و بي نظيرترين ماهي هاي زينتي در بين ماهي هاي آکواريوم ...

بي شک به اعتقاد بسياري از کارشناسان و پرورش دهندگاه ماهي هاي آکواريومي ديسکاس ها زيباترين و بي نظيرترين ماهي هاي زينتي در بين ماهي هاي آکواريومي آب شي ...

● سيستم ترمز سيستم ترمزهاي هيدروليکي همانگونه که مي دانيم يکي از بهترين و مطمئن ترينهاست ولي اين سيستم بصورت نخستين خود ( تک کاناله ) داراي عيب بزرگي ...

نگه داشتن ناگهاني يک اتومبيل در جاده ي لغزنده مي تواند بسيار خطرناک باشد.ترمزهاي ضد قفل خطر هاي اين واقعه ي ترسناک را کاهش مي دهد.در واقع روي سطوح لغز ...

نياز سازندگان خودرو به ترمزهايي با كيفيت بهتر و در عين حال كمترين امتياز منفي از لحاظ هزينه يا قيمت، سازندگان را مجبور به طرح ايده هايي جديد كرده است. ...

ترجمه از داريوش رضايي ميانرودي پارسي خودرو نگه داشتن ناگهاني يک اتومبيل در جاده ي لغزنده مي تواند بسيار خطرناک باشد.ترمزهاي ضد قفل خطر هاي اين واقعه ي ...

موتور هاي چند فاز موتورهاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند که به صورت دو يا سه فاز کار مي کنند . هر دو از لحاظ ساختماني مشابه بوده و فقط اتصال داخلي ک ...

دانلود نسخه PDF - ديسک هاي ترمز