رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: وضعیت خراسان جنوبی در منابع اعتباری عمرانی در مقایسه با میانگین کشوری که متوسط رشد اعتبارات عمرانی آن ۱۵/۰۴ درصد است، این شاخص برای خراسان جنوبی ۱۷/۰۴ درصد میباشد که دو درصد نسبت به میانگین کشور بالاتر هستیم.
دانلود بهترین مقاله– خراسان جنوبی؛ خراسان جنوبی طی این سالهایی که از عمر آن میگذرد همیشه به لحاظ بهرهمندی از ردیفهای بودجهای جزء استانهای ته جدولی بوده است، هر چند بعد از ارائه کلیات لایحه بودجه به مجلس، نمایندگان خراسان جنوبی در کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیونها رایزنی ها و چانه زنی های لازم را برای افزایش سقف بودجه مصوب از سوی دولت انجام دادهاند اما با توجه به گستردگی محرومیت، دوری از مرکز، زیرساختهای ضعیف در حوزههای مختلف هنوز هم این استان از قویتر دیده نشدن توسط دولت در ردیفهای بودجهای رنج میبرد. به طوری که حمید جهانشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی پایان آذر سال ۱۴۰۰ وضعیت بودجهای خراسان جنوبی را در سال ۱۴۰۱ این طور تشریح کرد: مقایسه بودجه سال ۱۴۰۱ استان در لایحه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که در بخش اعتبارات هزینهای ۲۴ درصد رشد و در بخش اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای ۴۱ درصد رشد خواهیم داشت. وی گفت: در حالی که جایگاه استان در بخش اعتبارات هزینهای رتبه ۲۲ و بدون تغییر نسبت به سال گذشته است و در بخش اعتبارات تملک با دو پله ارتقا رتبه ۲۱ را در میان ۳۱ استان دارا هستیم، در بخش اعتبارات قانون متوازن نیز از امکانات کشور کماکان جایگاه ۱۸ را دارا هستیم که جایگاه مناسبی است. اما بودجه خراسان جنوبی در ۱۴۰۲ نیز در سرفصل تملک دارائی های سرمایه ای در مقایسه با میانگین کشوری که متوسط رشد اعتبارات عمرانی ۱۵/۰۴ درصد است این شاخص برای خراسان جنوبی در مقایسه با امسال ۱۷/۰۴ درصد است که دو درصد نسبت به میانگین کشور بالاتریم. بر اساس این شاخص خراسان جنوبی جزء رده هشتم جداول بودجه ۱۴۰۲ به حساب می آید و هفت استان دیگر از خراسان جنوبی بالاتر هستند. اکنون که وکلای مردم در خانه ملت در حال بررسی احکام و کلیات بودجه ۱۴۰۲ هستند باید فرصت را مغتنم شمرد و با نمایندگان در این زمینه به ویژه وضعیت دخل و خرج استان و حوزه انتخابیه آن ها به گفتوگو نشست و دید که روی کاغذ چه منابعی اعتباری برای حوزه عمرانی آن نقطه جغرافیایی به خصوص اگر کم برخودار باشد لحاظ شده و آیا پروژههایی حکم حیاتی و زیرساختی را برای آن منطقه دارند چه طور در بودجه سال آینده دیده شده است. خبرنگار فارس با دکتر مصطفی نخعی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی که عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز است در مورد جایگاه خراسان جنوبی در جداول بودجهای ۱۴۰۲ به گفتوگو نشست تا ببیند که آیا در سال آینده دخل و خرج این استان کم برخودار با هم میخواند و دولت آن طور که باید و شاید به خراسان جنوبی تازه تاسیس توجهای داشته است؟
۲ درصد بالاتر از میانگین کشور منابع اعتباری عمرانی خراسان جنوبی فارس: لطفا وضعیت اعتبارات خراسان جنوبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشریح بفرمایید؟ نخعی: آن چه در لایحه بودجه برای ما اهمیت دارد در کنار اعتبارات هزینهای، منابعی است که از محل بودجههای تملک دارائیهای سرمایهای یا همان عمرانی در لایحه بودجه دولت برای خراسان جنوبی مصوب کرده است. از این لحاظ وضعیت خراسان جنوبی در مقایسه با میانگین کشوری که متوسط رشد اعتبارات عمرانی ۱۵/۰۴ درصد است این شاخص برای خراسان جنوبی در مقایسه با امسال ۱۷/۰۴ درصد است که دو درصد نسبت به میانگین کشور بالاتریم. بر اساس این شاخص خراسان جنوبی جزء رده هشتم جداول بودجه ۱۴۰۲ به حساب میآید و هفت استان دیگر از خراسان جنوبی بالاتر هستند. همچنین اگر نگاهی به جداول تخصیص منابع بودجهای سال ۱۴۰۱ بیندازیم میبینیم که درصد تخصیص برای خراسان جنوبی نیز مانند دیگر نقاط کشور همان ۵۸ درصد است. با این اوصاف باید بگوییم که روی کاغذ وضعیت بودجههای عمرانی خراسان جنوبی در سال آینده بد نیست اما نکته اینجاست که خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران و استانی تازه تاسیس است که نیاز به توجه مالی بسیاری در حوزههای چون بهداشت و درمان، شریان مواصلاتی روستایی و ترانزیتی و… است چرا که از یک عقب ماندگی تاریخی رنج میبرد.
دولت به انتظار نمایندگان در بودجه ۱۴۰۲ پاسخ نداد از این منظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داشتند دولت توجه ویژهتری به خراسان جنوبی داشته باشد تا با این توجه فاصله آن با استانهای برخودار کمتر شود. افزون بر این برخی از چالشهایی که خراسان جنوبی با آن مواجه است شاید خاص این استان و چند استان دیگر و همجوار با آن باشد از جمله آن میتوان به هدررفت آبهای مرزی، خشک شدن قناتها، ضعیف بودن زیرساختهای حمل و نقل به ویژه جادهای آن هم با توجه به قرارگیری در دو کریدور چابهار- مشهد و شرق به غرب که بخش عمدهای از این شریانهای مواصلاتی در خراسان جنوبی قرار گرفته است اشاره کرد. به عنوان نماینده مردم انتظارها بیش از این از دولت برای خراسان جنوبی بود چرا که با وجود توانمندیهای بسیار، محدودیتهای استان هم به همان نسبت افزون است و اگر کمی دولت به خراسان جنوبی در این زمینه توجه داشت از محرومیتها نیز به نسبت در استان کاسته می شد.
بعیدم می دانم ردیف بودجه جدیدی داشته باشیم فارس: خراسان جنوبی در چه سرفصل هایی در بودجه ۱۴۰۲ ویژه دیده شده است؟ نخعی: یکسری پروژهها مانند بیمارستانهای نهبندان، قاین و زیرکوه و دوباندهسازی جاده نهبندان- بیرجند که سال قبل ردیف ملی گرفتند و امسال از این منابع بهرهمند شدند. اما بعید میدانم ردیف بودجه جدیدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به پروژههای خراسان جنوبی اضافه شده باشد. تلاش بر این است مناطق محروم ویژه دیده شوند فارس: چه چکش کاریهایی در کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیونها برای افزایش یا ویژه دیده شدن منابع اعتباری خراسان جنوبی انجام شده یا در حال انجام است؟ نخعی: اکنون نمایندگان در حال بررسی احکام بودجه و کلیات آن هستند که به صورت کلی تلاش میشود مناطق محروم ویژه دیده شوند. به عنوان مثال برای بهرهمندی استانهای مرزی از حقوق دولتی (۱۵ درصد حق معادن) این سرفصل به شورای برنامهریزی استانها داده شد تا این شورا به تناسب مشکلاتی که در حوزه راه، آب، انرژی و… وجود دارد این منابع را هزینه کند. بعد از بررسی کلیات لایحه بودجه با تعاملی که با رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق خواهیم داشت تلاش بر این است که حتی الامکان عدد و رقمهای منابع خراسان جنوبی را افزایش دهیم تا در بودجه ۱۴۰۲ وضعیت مناسبتتری را برای خراسان جنوبی شاهد باشیم.
قابل توجه نبودن رشد ردیفهای ملی پروژه های حوزه انتخابیه فارس: وضعیت حوزه انتخابیه خودتان (سربیشه و نهبندان) در لایحه بودجه ۱۴۰۲ چطور دیده شده است؟ نخعی: در حوزه انتخابیه خودم که ردیف ملی پروژه دوباندهسازی محور نهبندان- بیرجند و بیمارستان نهبندان منابع اعتباری آن رشد داشته است اما این رشد با توجه به تورمی که وجود دارد قابل توجه نیست و باید خیلی قویتر دیده می شد. در حال رایزنی هستیم تا این منابع افزایش یابد چرا که با رایزنیهای انجام شده اعتبار جاده نهبندان- سربیشه که در لایحه بودجه ۷۰ میلیارد تومان به دو برابر افزایش یافت و امسال هم تلاش بر این است منابع در نظر گرفته شده برای ردیفهای ملی با چانهزنیهایی که انجام می شود افزایش پیدا کند. سخن پایانی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۸۳۸ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد پیشبینی شده که ۵۹ درصد بیشتر از میزان درآمد پیشبینی شده در بودجه امسال است. دولت بر اساس قانون موظف است که لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تقدیم کند. اگر کلیات لایحه تصویب شود، نوبت به بررسی جزییات، طرحها و لوایح آن میرسد که باید بدون فاصله و هر روز حداقل چهار ساعت این فرآیند انجام شود. دوم بهمن ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با موافقت ۱۶۹ نفر از نمایندگان، ۵۴ رای مخالف و هفت رای ممتنع به تصویب رسید. لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با رقمی معادل ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان بسته شد که در این میان مجموع درآمدهای دولت (به غیر از درآمدهای نفتی) ۹۷۸ هزار میلیارد تومان که نسبت به هزینههای تعریف شده حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی دارد. پایان پیام/۳۶۳۵/ف