up
Search      menu
داروها :: مقاله داروهاي تقلبي PDF
QR code - داروهاي تقلبي

داروهاي تقلبي

سلامت داروهاي تقلبي روي امواج ماهواره

«آيا مي دانستيد با خوردن دانه هاي سيبي که ما هر عدد را ۱۰۰هزار تومان مي فروشيم، ضريب هوشي شما ۸۰درصد افزايش پيدا مي کند؟»
مي گوييد اين آگهي واقعيت ندارد و دروغ بودنش بر هر کسي آشکار است؟ اصلا اينطور نيست! چون چه باور کنيد و چه نکنيد، داستان دانه هاي سيب را خيلي ها مي پذيرند به طوري که به گواه منابع آگاه، مردم ما سالانه ۴۰ميليون دلار پول بي زبان را صرف خريد داروهاي چاقي، لاغري، جواني، ترک اعتياد و... از ماهواره مي کنند که حدود ۹۰درصد آنها تقلبي اند.
البته اينکه بر همه داروهايي که از ماهواره تبليغ مي شوند خط بطلان بکشيم، تقريبا غيرممکن است و چه بسا يکي،دو تا از آن هزاران دارويي که هر روز از طريق برنامه هاي ماهواره اي فروخته مي شوند، کسي را لاغر يا چاق کنند و اندازه دور کمر کسي را کاهش دهند يا چين و چروک صورتي را ببرند يا معتادي را درمان کنند. اما نکته اي در اين ميان وجود دارد که هر کدام از ما پيش از پرداخت هزينه اي گزاف براي خريد اين داروها، بايد به آن فکر کنيم و آن اين است که شما مطمئنا پشيمان مي شويد چون شمار زيادي از مصرف کنندگان اين داروها پشيمان هستند؛ اما پشيماني آنها فقط به خاطر هزينه اي که پرداخته اند نيست بلکه گزارش هاي موجود در مراکز ثبت عوارض دارويي ثابت مي کند بعضي از دارو ها عوارض جبران ناپذيري بر سلامت مشتريانشان دارند.
فرض کنيم شما يکي از آنهايي باشيد که هيچ يک از هشدارها را درباره عوارض خطرناک داروهاي ماهواره اي جدي نمي گيريد يا باور نمي کنيد، پس دست کم به اين پرسش ها بيشتر فکر کنيد: حتما مي دانيد بيماري هايي مانند چاقي يا لاغري بيش از حد، ممکن است دلايل گوناگون داشته باشند و بسته به آن دلايل، راه درمان آنها هم متفاوت است و اين حقيقت حتي درباره اعتياد هم صدق مي کند و معتادان گوناگون بسته به نوع اعتيادشان به روش هاي مختلف درمان مي شوند، پس چگونه ممکن است پزشکي از پشت صفحه تلويزيون، بيماري را ويزيت کرده و براي او دارو تجويز کند؟ به نظر شما آيا با اين روش ممکن نيست پزشک براي بيماران گوناگون با عوارض جسمي شبيه به هم، دارويي مشترک و نادرست تجويز کند؟ آيا اين روش به کلاهبرداري نزديک نيست؟
● رسانه اي جديد ميان مردم
«حدود يک تا ۵ درصد داروهاي مصرفي در ايران غيرمجاز و تقلبي هستند که معمولا از آن طرف آمده اند و از کشورهايي مانند چين، هند و اروپاي شرقي که نظارت کمتري بر توليد داروهايشان وجود دارد به کشورمان صادر مي شوند. اين داروها شامل مکمل هاي غذايي، مواد نيروزا، هورموني، جنسي، داروهاي ترک اعتياد و ضد چاقي يا لاغري و فراورده هاي آرايشي مي شوند که در اين ميان مکمل هاي غذايي از نظر فراواني در رأس قرار دارند تا جايي که اين روز ها سراغ آنها را از هر جايي مي توانيد بگيريد.»
دکتر فريبرز فرساد، دبير انجمن علمي داروسازان ايران با بيان اين عبارات به همشهري مي گويد: اصولا ما دارو را فراورده اي مي دانيم که در فرايند پيشگيري، تشخيص و درمان مؤثر باشد. داروهاي ماهواره اي هم واژه اي است وارداتي و حکايت از رسانه اي جديد دارد که طي ۱۰سال اخير در بين خانواده ها رايج شده است. او معتقد است: کانال هاي مختلف ماهواره اي فارسي زبان يا انگليسي وظيفه تبليغ و معرفي و مارکتينگ داروهاي مختلفي را که بعضا هيچ اساس و مبناي علمي ندارند به عهده مي گيرند و اين در حالي است که اصولا نهادها و مراکز مشخصي هستند که وظيفه تعريف، معرفي و شناسايي داروها در جوامع را دارند که يکي از معتبرترين آنها سازمان غذا و داروي آمريکاست. علاوه بر اينکه هر کشوري سازمان و نهاد به خصوصي را به اين منظور دارد.
در کشور ما شوراي تدوين و بررسي داروها در وزارت بهداشت وظيفه شناسايي، معرفي و ورود داروها به فهرست دارويي کشور را به عهده دارد و به گفته دکتر فرساد در اين مرکز وزير بهداشت و معاونت دارو و کارشناسان متخصص در زير رده هاي پزشکي و دارويي طي جلسه هاي کارشناسي متعدد نسبت به ورود و ثبت دارو و اضافه شدن آن به فهرست دارويي نظر مي دهند، پس ملاک ما براي شناسايي داروها همين است.
● تبليغات نادرست
اما در کنار اين روند اگر اطلاع رساني کامل نباشد يا رسانه ها ضعيف عمل کنند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟
به عقيده دبير انجمن علمي داروسازان ايران، طبيعي است در اين شرايط چون عامه مردم دسترسي به کارشناسان و متخصصان ندارند عملا منبع اطلاع رساني شان رسانه هاي ماهواره اي يا مجلات زرد خواهد بود که اکثر داروهاي غيرمجاز و ممنوع از طريق همين رسانه ها تبليغ مي شوند.
وي ادامه مي دهد: در اين چارچوب ما معمولا انديکاسيون ها و موارد مصرف نادرست که در هيچ يک از منابع علمي تأييد نشده را داريم و تبليغاتي که براي مصارف کاذب و بازاري، مردم را هدايت مي کنند مي بينيم؛ مثلا تبليغ در مورد فراورده اي که مي تواند از نظر آرايشي - بهداشتي فرد را چند دهه جوان تر کند يا قدرت جنسي يا انرژي بالايي را براي فرد به همراه داشته باشد.«معمولا ضرباهنگ اين تبليغات روي مسائلي است که در بين مردم عامه خريدار زيادي دارد و با معرفي غيردرست و کاذب بعضي از بيماران و تجربه ها به اين تبليغات رنگ و لعاب بيشتري داده مي شود».
دکتر فرساد با بيان اين عبارات خاطرنشان مي کند: اينجا نقش کارشناسان و متخصصان علوم دارويي که بهترين مشاوران مردم هستند اهميت بيشتري پيدا مي کند. در اين ميان هرچه رسانه هاي واقعي با تبليغات درست و تخصصي فعاليت بيشتري داشته باشند، نفوذ و رسوخ رسانه هاي منفي هم کاهش پيدا مي کند. البته دبير انجمن علمي داروسازان هم تأکيد مي کند که همه تبليغات جنبه نادرست ندارند و تلفيقي از درست و نادرست با هم هستند و چون مردم امکان تشخيص و قضاوت درست ندارند، اين جنبه مثبت تبليغات را به جنبه هاي نادرست تعميم مي دهند و گول اين تبليغات و ادعاهاي کاذب را مي خورند.
دکتر فرساد معتقد است: به هر حال چيزي که نتيجه اصلي اين تبليغات و مارکتينگ است، روي دسته اي از محصولات است که بيشترين عايدي اقتصادي را دارد ولي از نظر علمي پوچ است. اينکه مثلا فلان فراورده مي تواند در عرض يک ماه ۱۲کيلو از وزن را کم کند يا مثلا فلان فراورده مي تواند انرژي جواني و فعاليت را به يک پيرمرد ۷۰ساله بدهد، هيچ جايگاه علمي ندارد.
اين در حالي است که به عقيده کارشناسان ترکيب بيشتر اين داروها شبه آمفتاميني است که به دليل محرک بودن از آنها براي لاغري، دوپينگ، شب زنده داري هاي مداوم و... استفاده مي شود اما اين داروها آن قدر خطرناکند و عوارض رواني، پوستي و قلبي و عروقي آنها، به حدي براي پزشکان شناخته شده است که سال هاست استفاده از آنها در سراسر دنيا ممنوع شده ولي همچنان شاهد تبليغ شان از شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان هستيم.
به گفته اين کارشناس، داروهاي جوان کننده و کرم هاي پوستي تبليغ شده از شبکه هاي ماهواره اي نيز قابل اعتماد نيستند و گرچه با آغاز مصرف، پوست را براق و شفاف مي کنند اما پس از مدتي منجر به پيري زودرس مي شوند.وي خاطر نشان مي کند: ما از نظر علمي مي دانيم چه داروهايي واقعا مي تواند انرژي زا باشد و محدوده اين داروها هم مشخص است. اما مهم تر از مردم، مديران رسانه ها هستند که وقتي مي خواهند يک داروي جديد يا يک روش تشخيصي و درماني جديد را معرفي کنند بايد با انجمن هاي تخصصي و علمي پزشکي و دارويي مربوطه مشورت کنند. اينها مشاوران اميني هستند که اطلاعاتشان براي مردم مفيدتر است.
البته دکتر فرساد گسترش مراکز اطلاعات دارويي را هم در اين امر مؤثر مي داند ولي مشکل اينجاست که به عقيده کارشناسان، متأسفانه فعاليت مراکز اطلاعات دارويي ما محدود شده به اينکه کدام دارو در کدام مرکز موجود است، در حالي که اطلاعات دارويي خيلي وسيع تر از اين است و نسبت به تمامي عوارض تداخلات و مسموميت ها و اثرات باليني يک دارو بايد مردم را آگاه کند.

● پزشکي هسته اي بهتر از راديو درماني تصويربرداري به طريق هسته اي و تزريق و خوردن داروهاي هسته اي به هيچ وجه براي بدن مضر نيست. مواد راديواکتيوي که در ...

پزشكي هسته اي بهتر از راديو درماني پزشكي هسته اي شاخه اي از علم پزشكي است كه در آن از مواد راديواكتيو براي تشخيص و درمان بيماري استفاده مي شود. مواد ر ...

داروهاي رواني داروهايي که تصادفاً براي مقاصد ديگري مناسب شناخته شدند تا بيش از دهه 1905 بيماري هاي رواني با دارو قابل درمان نبودند. افراد مبتلا به شيز ...

داروهاي دريايي Sea Drugs ترکيبات فعال و مهمي هستند با شبکه هاي اتمي حيرت انگيز و شاخه داري که هيچ داروسازي تاکنون انديشه و روياي ساختن آنها را به ذهن ...

در سالهاي اخير داروهاي جديدي به ليست داروهاي ضد صرع (ضد تشنج) افزوده شده است. اين داروهاي جديد از تعديل داروهاي قديمي و فرمولاسيون يا از تأثير روي ميز ...

داروهاي ضدافسردگي داروهايي هستند که براي درمان افسردگي حاد و برخي شرايط ديگر (مثل اختلال شخصيت و اختلال اضطراب) مورد استفاده قرار مي گيرند. تأثير اين ...

خطاهاي دارويي از بيشترين موارد معمول خطاهاي پزشکي به شمار مي آيند. هر چند پزشکان مايل به پذيرفتن آن نيستند، بيشتر از دو سوم موارد خطاهاي دارويي در نتي ...

يکي از شايع ترين پرسش هاي ديابتي ها، پرسش درباره انواع داروهاي ضدديابت است. بيشتر ديابتي ها دوست دارند بدانند کدام دارو جديدتر است و کدام دارو کم عارض ...

دانلود نسخه PDF - داروهاي تقلبي