up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله خودرو PDF
QR code - خودرو

خودرو

چگونه خودروي خود را در زمستان تجهيز کنيم؟

در زمستان بايد از لاستيک هاي آج دار درشت استفاده نمود.
بايد اذعان داشت که لاستيک هاي برفي که براي استفاده در مواقع برف ساخته شده اند و به صورتهاي مختلف، عرضه مي گردند: همين که به زمينهاي يخبندان مي رسند با لاستيک هاي معمولي، تفاوت زيادي نخواهند داشت، از اين رو، بديهي است که بايد از لاستيک هاي ميخ دار استفاده کرد و يا از زنجير چرخ بهره جست.
لاستيک ها انواع بسيار دارند ولي لاستيک هاي راديال، شايد بهترين نوع لاستيک در تمام چهار فصل باشند؛ چنانکه مي توان از آنها در مواقعي که برف و بوران کمي حاکم است نيز استفاده کرد. اما هرگز لاستيک هاي معمولي و لاستيک هاي راديال را با هم مورد استفاده قرار ندهيد چرا که واکنش هر کدام با ديگري متغير بوده و سبب مي شود در لحظات بحراني، کنترل فرمان به راحتي از دست راننده خارج گردد و حادثه آفرين شود. پس در زمستان، سعي کنيد لاستيک هايي با آج درشت را در چرخ هاي متحرک نصب نماييد. خودروهاي ديفرانسيل جلو و موتور جلو به علت تقسيم وزن بر روي اکسل جلو، در زمستان از خصوصيات بهتري برخوردارند. همين طور خودروهاي موتور عقب که چرخ هاي متحرک آنها، در زير موتور مي باشد از کشش خوبي در برف و يخ بهره مندند.
● تعويض تايرها در سرما و تنظيم باد
فشار باد و عمق شيارهاي لاستيک خودرو به هنگام برف و باران، در رانندگي تأثير مي گذارد.
در اين راستا ميزان باد لاستيک هاي خودرو بسيار اهميت دارد. زيرا چرخي که بادش تنظيم باشد، بيشترين چسبندگي را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نيز بالطبع بيشتر خواهد بود. هر چرخ به ازاي ۱۰درصد باد ناکافي، ۱۰درصد از عمر مفيدش را نيز از دست مي دهد.
آنچه قابل توجه است اينکه بررسي باد چرخ را فقط يک بار در زمستان انجام ندهيد. در ماههاي سرد سال، حتماً دو بار در ماه فشار باد چرخ را بايد کنترل کنيد و حتي از چرخ زاپاس هم غافل نشويد.
چرخ هاي ميخ دار، چسبندگي با سطح جاده هاي برفي و يخ زده را ۴۰% نسبت به تايرهاي متعارف، بهبود مي بخشد، اما آنها در جاده هاي خشک، از ميزان چسبندگي مي کاهند زيرا ميخ ها، مانع از چسبندگي لاستيک به سطح جاده مي شوند.
عمق شيار لاستيک ها، همواره براي کنترل خودرو، از اهميت حياتي برخوردار است، مخصوصا در برف و باران شديد، ممکن است زندگي شما به آن گره بخورد. عمق اين شيار بايد حداقل ۶ ۱ميليمتر باشد، در غير اين صورت بايستي تعويض شوند.
● نحوه بستن زنجير چرخ در شرايط معمولي
در مرحله نخست، وضع ظاهري زنجير چرخ را کنترل کرده و پيچ خوردگي هاي آن را باز مي کنيم. سپس آن را روي تاير قرار مي دهيم به گونه اي که سر قلاب هاي زنجيرهاي عرضي به طرف خارج تاير بوده و چفت ها به سمت عقب لاستيک بيفتد. آنگاه اولين زنجير عرضي را در زير قسمت جلوي تاير قرار داده و خودرو را به طرف جلو حرکت مي دهيم تا موقعي که از طرف عقب سر چفت و بست ها به ارتفاع توپي چرخ برسد.
پس از اين مراحل، زنجيرهاي عرضي را روي تاير، مرتب کرده و دو سر انتهاي رشته زنجيرهاي طولي را بلند نموده نزديک چفت مي آوريم و دقت مي کنيم که کدام يک از حلقه ها بايد چفت قلاب شود. پس از آن، اول رشته خارجي را انداخته و بعد نيز رشته داخلي را محکم مي بنديم و پس از محکم کردن رشته داخلي، زنجير خارجي را دوباره مي کشيم و به حلقه مناسب، محکم مي کنيم.
توجه داشته باشيد که بعد از بستن زنجير، به هيچ وجه نبايد حلقه هاي اضافي، روي لاستيک بمانند، چرا که بايد آنها را طوري محکم کرد که به لاستيک و بدنه خودرو صدمه نزنند.
● نکاتي در خصوص ضديخ و ضدجوش
تا ۵۰ سال پيش، از آب به عنوان سيالي خنک کننده در سيستم هاي خنک کننده خودروها، با موفقيت استفاده مي شد. اما آب در عين حال که از لحاظ خواص انتقال حرارت، بسيار خوب است؛ از برخي لحاظ، داراي نقايص بسيار بارزي نيز مي باشد بويژه در سيستم هاي خنک کننده موتورهاي جديد که در شرايط سخت تري بايد کار کنند. لذا سازندگان خودرو، مخلوطي از آب و ضد يخ به نسبت ۵۰ ۵۰ را توصيه مي کنند. دلايل چنين توصيه اي هم اين است که:
۱) آب به تنهايي، نقطه جوش نسبتاً پاييني دارد، يعني در دماي بالاي کارکرد موتور، به جوش مي آيد.
۲) نقطه انجماد بالايي دارد، يعني در سرما زود يخ مي بندد.
۳) از همه مهمتر باعث پوسيدگي و زنگ زدگي قطعات رادياتور و بدنه موتور مي شود.
ضد يخهاي مرغوب، حاوي اتيلن گليکول و مواد افزودني ضد زنگ و ضد خوردگي هستند. وقتي مخلوطي از آب و ضد يخ، در سيستم خنک کننده مصرف مي شود، نقطه جوش سيال، بالاتر از آب خالص خواهد بود و نقطه انجماد سيال، کاهش مي يابد و قطعات سيستم خنک کننده،از زنگ زدن و پوسيدگي، مصون مي مانند، عدم توليد کف، عدم ايجاد چروک در آب بندها و لوله هاي لاستيکي و پلاستيکي، نداشتن مواد مضر براي محيط زيست و داشتن يک رنگ معين، جهت شناسايي نشت ضد يخ و برخي خواص ديگر، از مشخصات ضروري يک ضد يخ مرغوب به شمار مي آيند.
با توجه به نکات فوق است که سازندگان خودرو، توصيه مي کنند که از مخلوط ۵۰% ضديخ مرغوب در آب، در سر تا سر سال (و نه فقط در زمستانها) استفاده شود. آب مصرفي نيز بايد خواص معيني داشته باشد و بويژه سختي آن، بالا نباشد.

از ميان قطعات مصرفي موتور شايد هيچ کدام به اندازه شمع در ميان مردم شناخته شده نباشد، در عين حال اغلب افراد اهميت آن را ناديده مي گيرند.وظيفه شمع جرقه ...

من مي گويم «خودرو دوگانه سوز»، تو مي گويي «پريوس». کم کم سدان کم مصرف تويوتا با نام پريوس به نمادي از فناوري دوگانه سوز بنزيني- برقي تبديل مي شود، تا ...

خودروهاي سواري از لحاظ طرح بدنه به انواع زير دسته بندي ميگردند: ۱) ميکرو کار (MICRO CAR BUBBLE CAR AUTOETTE): اين قبيل خودروها در مرز ميان موتور سيکلت ...

در ماه آوريل سال جاري، توليدات صنعتي کشور ژاپن رشد کرد. به گزارش دولت ژاپن ارتقاء توليد شرکتهاي خودروساز و شرکتهاي فعال در زمينه تکنولوژيهاي جديد، باع ...

خودروهاي امروزي گونه هاي در معرض خطر انقراض نسلي از خودروها هستند که شايد به زودي تنها تصاوير آنها را در کتب و مجلات مشاهده کنيم! اين حقيقتي تلخ و توا ...

طي ساليان اخير صنعت خودروسازي پيشرفت هاي زيادي داشته و از نظر سطح ايمني و آسايش رانندگي به مرحله اي جديد دست يافته است. ممکن است عده اي اتومبيل هاي لو ...

در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، سيستم کلاچ به عنوان يکي از کليدي ترين مجموعه ها مطرح است و عملکرد صحيح آن، تاثير مستقيم در کارکرد خودرو و از جمله بخ ...

در گردهمايي سالانه عاملان فروش نفت پارس که چندي پيش با حضور۱۴۰ نفر از نمايندگان فروش شرکت نفت پارس برگزار شد، کارشناسان شرکت دو مقاله علمي ارايه دادند ...

دانلود نسخه PDF - خودرو