up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله خودرو 1 PDF
QR code - خودرو 1

خودرو 1

آشنائي با خودرو (قسمت اول)

شاسي
شاسي عبارتند از اسکلت بندي يا استخونبندي يک وسيله نقليه که بتواند ساير قطعات خودرو را نگه دارد.شاسي پايه و اساس اتومبيل بوده و معمولاً از دو تيرآهن فولادي و تو خالي که از ابتدا تا انتهاي خودرو در سمت چپ و سمت راست در زير اطاق کشيده شده است که برحسب نوع اتومبيل موازي هم با طول معيني قرار گرفته و قطعه اي آهني که از دو طرف به هم وصل مي کند بنام رام مي باشد.(شاسي در اتومبيلهاي سواري بصورت يکپارچه با اتاق طراحي گرديده است).
شاسي محل نصب جعبه دنده و محورهاي عقب و جلوبوده و با سوار کردن قطعات آهن به شکلهاي مختلف محل نصب مطميني را براي فنرها ، رادياتور و رکاب نگهدارنده موتور ، باک بنزين را به وجود مي آورد و معمولاً در جلو و عقب شاسي قلابهائي را براي کشيدن و کشيده شدن در نظر مي گيرند
اتاق
اتاق اتومبيل محفظه اي است براي حمل مسافر يا جابجائي کالا و خدمات ديگر و روي شاسي نصب مي شود.
معمولاً کارخانه هاي اتومبيل سازي بخاطر طرحهاي جديد و زيباتر هر چندمدت شکل خاصي را انتخاب و توليد مي کنند.
شکل اتاق خودروها از جمله مواردي است که موجب دسته بندي آنها مي گردد.
بطور کلي معروفترين فرم اتاق خودروها عبارتند از:
سدان: اين لغت که ريشه در زبان انگليسي دارد به تخت روانهايي که نفرات در اتاق کوچک روي آنها حمل مي شدند، اطلاق مي گرديد و امروزه معرف خودروهايي است که با دو رديف صندلي داراي دو يا چهار درب بوده و ظرفيت 4 تا 5 نفر را دارند.
کوپه: قبل از ورود خودروها به عرصه حمل و نقل به درشکه هايي با ظرفيت دو نفر که درشکه چي جايي در بيرون از اتاق داشت، کوپه مي گفتند ولي در حال حاضر اتومبيل هايي که تنها دو درب دارند و با کاپوتي کشيده و صندوقي کوتاه از جذابيتهايي برخوردارند با عنوان کوپه شناخته مي شوند.
استيشن: سدانهايي که سقف آنها تا انتهاي صندوق ادامه يافته و يک درب عمودي در انتهاي اين قسمت قرار دارد . طرح عقب بدنه نيز موجب شکل گيري طرحهاي متفاوتي براي خودروها مي گردد که در نتيجه اسامي خاصي براي آنها برگزيده مي شود.
ناچ بک: اتاقي با صندوق عقب بسيار کوچک که درب صندوق بطور يکپارچه با شيشه عقب باز مي شود.
هاچ بک: اتاق بدون صندوق عقب که از طريق درب بزرگ اين قسمت مي توان به داخل اتاق نيز دسترسي پيدا کرد مثل اپل کورسا ، فولکس واگن و گلف.
ليفت بک: بدنه با صندوق عقب کامل. بدنيست اشاره کنيم سدان ها و کوپه ها در هر يک از فرمهاي بالا نيز توليد مي شوند
ليموزين : با اين که لغت ليموزين ، ترجمه آلماني کلمه سدان است ولي امروزه به نوع خاصي از سدان با طول بيشتر و بعضاً تعداد دربهاي زيادتر که در آن فضاي راننده به روشهاي مختلف از قسمت سرنشينان جدا مي شود، اطلاق مي گردد. اين خودروها که در واقع در گروه خودروهاي تجملي قرار دارند، بسيار گران قيمت بوده و از همه گونه لوازم آسايشي و رفاهي برخوردارند.
خودروي تفريحي کاري: در اين خودروها تاکيد زيادي براي تلفيق توانايهاي کاري و تفريحي شده است. خودروي تفريحي کاري در عين بهره مندي از راحتي بسيار ، توانايي عبور از راههاي سخت گذر کوهستاني و بياباني را هم دارند، ناگفته پيداست که اتومبيلهايي نظير لندرور در اين تعريف نمي گنجد.
ون و ام پي وي : ون ها در واقع وانتهاي مسقف بزرگي هستند که براي حمل بارهاي کوچک مورد استفاده قرار مي گيرند اما با چيدن تعدادي صندلي مي توان گنجايش سرنشينان آنرا افزايش داد و يا با ايجاد برخي تغييرات از آنها بعنوان دفتر کار متحرک بهره برد.
آشنائي با علائم جلو داشبورد
1) لامپ اخطار آب(نور قرمز)
چنانچه اين لامپ روشن گردد لازمست تا خودرو متوقف گردد اما نبايستي موتور خاموش کرد بلکه بايد باريختن آب روي رادياتور به خنک شدن سريع موتور کمک کرد(در رادياتور به هيچ وجه باز نشود)
2) لامپ اخطار فشار روغن(نور قرمز)
درصورت روشن شدن ، موتور را خاموش ، به رفع عيب اقدام نمائيد.
3) لامپ اخطار نور پائين وچراغهاي کوچک (نورسبز)
اين لامپ با روشن شدن چراغهاي نور پائين يا کوچک روشن مي شود.
4) لامپ اخطارلنت(نورقرمز)
در هنگامي که ضخامت لنت ترمز چرخهاي جلو از حد نرمال کمتر شود، اين چراغ روشن مي گردد بنابراين بايستي نسبت به تعويض لنت اقدام نمود.
5) لامپ اخطار نوربالا(نورآبي)
با روشن شدن چراغ نور بالا روشن مي شود.
6) لامپ اخطار شارژدينام(نورقرمز)
بلافاصله با بکار افتادن استارت، روشن و پس از رسيدن به دورکامل موتور ،خاموش مي شود،نشانه عيب در مدار شارژ يا پاره شدن تسمه دينام است،
7) لامپ اخطار کاهش بنزين باک(نور زرد)
در صورتيکه حجم بنزين موجود درباک خودرو از 8 ليتر کمتر باشد اين چراغ روشن مي گردد.
8) لامپ اخطار راهنما(نور سبز)
هنگام استفاده از چراغهاي راهنما روشن مي شود.
9) درجه حرارت آب (شاخص دماي سيستم خنک کننده)
قرار گرفتن عقربه در سمت چپ حرارت سنج نمودار سردي آب و قرارگرفتن آن در سمت راست نماينده گرم بودن آن است.درحال عادي موتور، عقربه حدوداً در وسط قرارمي گيرد.
10) سرعت سنج و کيلومتر شمار:
صفحه سرعت سنج علاوه بر نشان دادن ميزان سرعت خودرو ، کل مسافت پيموده شده ونيز مسافتي راکه درهر بار رانندگي پيموده مي شود به طور جداگانه ثبت مي نمايد.
11) صفرکن کيلومتر
براي ثبت ويادداشت مسافت دکمه را به داخل فشرده، سپس درجهت گردش عقربه ساعت بچرخانيدوروي عدد صفر ميزان کنيد. پس از آن مسافت پيموده شده روي صفحه کيلومتر شمار خوانده مي شود.
12) دورسنج موتور
دورسنج موتوررابرحسب RPM ( دوردردقيقه ) نشان مي دهد.
اخطار: هرگزعقربه به ناحيه خطر(بالاي 5500 دور دردقيقه ) وارد نشود.
13) درجه ميزان شارژ باتري
درصورتيکه اندازه شارژ زياد باشد عقربه به طرف علامت مثبت (+) وچنانچه اندازه شارژ کم باشدبه طرف علامت منفي () حرکت مي کند.
توجه کم شارژ شدن وياشارژبيش ازحد باتري ، موجب خرابي آن مي شود.
14) درجه بنزين
مقداربنزين داخل باک رانشان مي دهدوپس ازباز شدن سوئيچ موتور شروع به کارمي کند.
15) درجه فشار روغن
عقربه درجه ، مقدار روغن موجود درکارترراتعيين نمي کند بلکه کيفيت کارپمپ روغن وکانالهاي روغن را مشخص مي کند واگر درجه ، فشارکم نشان دهد يااصلا کارنکند بايد فورا موتورراخاموش وعلت رابررسي وبرطرف نمود. ضمنا خودروهاي پيکان مجهز به چراغ روغن مي باشدکه درصورت روشن شدن بايد از حرکت خودداري وعلت راجستجوکرد.
موتور
تعريف موتور:
موتوردستگاهي است که انرژي حرارتي حاصل ازسوخت را تبديل به انرژي مکانيکي نموده وموجب به حرکت درآوردن خودرومي شود.دراطراف موتوردستگاههايي نصب مي گردد که براي تکميل کار موتور بسيار موثر مي باشد.
قسمتهاي تشکيل دهنده موتور:
الف)سرسيلندر
ب )سيلندر(تنه )
ج )کارتر
سرسيلندر: سرسيلندر دربالاي موتورروي سيلندر قرار دارد. بين سيلندر وسرسيلندر ورقه اي از جنس نسوز به نام واشر سرسيلندر قرار مي گيردوعمل واثرآن بستن تمام منافذ سيلندر است به نحوي که هيچگونه منفذي براي عبور گازها وجود نداشته باشد.
سيلندر (تنه ): تنه موتور يا سيلندر قسمت اصلي موتور بوده وقطعات ديگر به اطراف آن وصل مي شود وداراي استوانه توخالي به نام سيلندر مي باشد .دراطراف استوانه هاي سيلندر مجاري آب وروغن تعبيه شده است . تنه موتور ازبالا به وسيله سرسيلندر واز پائين به وسيله کارتر روغن محدود مي شود وهمچنين محل هاي استقرار موتور روي شاسي (دسته موتورها ) درتنه قرار دارد.
کارتر: کارتر ظرف ومخزن روغن مي باشد که زيرموتوربسته مي شود وروغن پس ازطي کانالهاي روغن مجددا به آن برمي گردد.
جهت به کار افتادن و روشن شدن موتورهاي بنزيني چهار زمانه نياز به چهار حالت زير مي باشد:
1- مکش (تنفس)
2- تراکم
3- احتراق
4- تخليه
مرحله اول: مکش يا تنفس: با به حرکت درآوردن موتور توسط استارت و با پايين رفتن پيستون، سوپاپ هوا يا گاز باز شده و مخلوطي از هوا و بنزين سيلندر را پر مي کند.
مرحله دوم :تراکم يا کميرس: در ادامه کار استارت و با بالا آمدن پيستون, سوپاپ گاز بسته شده و مخلوط هوا و بنزين به صورت گاز تحت تراکم قرار مي‎گيرد.
مرحله سوم: احتراق يا انفجار: در ادامه کار استارت کمي قبل از رسيدن پيستون به انتهاي مرحله تراکم شمع جرقه زده و با فشار زياد احتراق، پيستون با شدت و قدرت به طرف پائين حرکت کرده و در نتيجه موتور روشن شده و ديگر نياز به استارت زدن نمي‎باشد.
مرحله چهارم: تخليه: پس از پايان احتراق پيستون از نقطه مرگ پايين به طرف بالا حرکت کرده و در اين زمان سوپاپ دود باز بوده و گازهاي حاصل از احتراق توسط اگزوز به خارج منتقل مي گردد.
جدول عيب يابي موتور
عيب
دليل
نحوه بر طرف کردن
1- هنگامي که توسط سوئيچ استارت زده مي شود استارت نمي چرخد.
1- باتري معيوب يا خالي است
2- اتصالات باتري بد،شل يا کثيف است.
3- اتصالات کابل باتري يا استارت بد است.
سالم بودن باتري را بررسي کنيد وتمام اتصالات دو سر باتري را بررسي کنيد.
4- دنده استارت گير کرده است.
در حالي که خودرو در دنده است آن را به سمت جلو وعقب هول دهيد تا دنده استارت آزاد شود.
5- سيم پيچ يا قسمت اتوماتيک استارت معيوب است.
توسط يک کابل يا سيم بسيار کلفت دو ترمينال اصلي روي سيم پيچ استارت را به منظور به کار انداختن استارت به يکديگر اتصال دهيد.
6- استارت معيوب است.
به منظور بررسي وعيب يابي قسمتهاي داخلي موتور ، استارت آن را از روي خودرو باز کنيد و عيب آنرا بر طرف کنيد.
2- موتور توسط استارت با سرعت طبيعي مي چرخد ولي روشن نمي شود وبه کار خود ادامه نمي دهد.
1- جرقه در سرشمعها ظاهر نمي شود.
سيستم جرقه را بررسي کنيد.
2- سوخت به موتور نمي رسد.
سيستم سوخت رساني را بررسي کنيد.
3- سوخت خيلي زياد به موتور مي رسد (فلود کردن کاربراتور).
سيستم سوخت رساني را بررسي کنيد.
3- هنگامي که استارت زده مي شود موتور روشن مي شود اما به طور غير يکنواخت و ناقص يعني همراه با لرزش به کار خود ادامه مي دهد.
1- سيستم جرقه يا سيستم سوخت رساني معيوب است.
سيستم جرقه وسيستم سوخت رساني را بررسي کنيد.
2- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسيلندر سوخته است.
سرسيلندر را باز کرده وسوپاپ ها يا واشر سرسيلندر را کاملاً معاينه کنيد ودر صورت لزوم تعميرات مورد نياز را انجام دهيد.
3- رينگ هاي پيستون فرسوده شده اند ويا سيلندر هاي موتور فرسوده شده اند.
سرسيلندر را باز کنيد وپيستون ها وسيلندرها را بازرسي کنيد ودر صورت لزوم تعميرات مورد نياز را انجام دهيد.
4- قدرت موتور کم است.
1- سيستم جرقه يا سيستم سوخت رساني اشکال دارد.
سيستم جرقه را از لحاظ وضعيت پلاتين ها، فاصله آنها وتنظيم بودن آوانس استاتيکي يا اوليه دلکو مورد بررسي قرار دهيد.
کاربراتور را تنظيم کنيد.
2- لقي يا فيلر سوپاپ ها نادرست است.
لقي سوپاپ ها را بررسي کنيد و در صورت لزوم آنها را تنظيم کنيد.
3- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسيلند سوخته است.
سرسيلندر را باز کنيد و سوپاپ ها يا واشر سرسيلندر را معاينه کنيد

از ميان قطعات مصرفي موتور شايد هيچ کدام به اندازه شمع در ميان مردم شناخته شده نباشد، در عين حال اغلب افراد اهميت آن را ناديده مي گيرند.وظيفه شمع جرقه ...

من مي گويم «خودرو دوگانه سوز»، تو مي گويي «پريوس». کم کم سدان کم مصرف تويوتا با نام پريوس به نمادي از فناوري دوگانه سوز بنزيني- برقي تبديل مي شود، تا ...

خودروهاي سواري از لحاظ طرح بدنه به انواع زير دسته بندي ميگردند: ۱) ميکرو کار (MICRO CAR BUBBLE CAR AUTOETTE): اين قبيل خودروها در مرز ميان موتور سيکلت ...

در ماه آوريل سال جاري، توليدات صنعتي کشور ژاپن رشد کرد. به گزارش دولت ژاپن ارتقاء توليد شرکتهاي خودروساز و شرکتهاي فعال در زمينه تکنولوژيهاي جديد، باع ...

خودروهاي امروزي گونه هاي در معرض خطر انقراض نسلي از خودروها هستند که شايد به زودي تنها تصاوير آنها را در کتب و مجلات مشاهده کنيم! اين حقيقتي تلخ و توا ...

طي ساليان اخير صنعت خودروسازي پيشرفت هاي زيادي داشته و از نظر سطح ايمني و آسايش رانندگي به مرحله اي جديد دست يافته است. ممکن است عده اي اتومبيل هاي لو ...

در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، سيستم کلاچ به عنوان يکي از کليدي ترين مجموعه ها مطرح است و عملکرد صحيح آن، تاثير مستقيم در کارکرد خودرو و از جمله بخ ...

در گردهمايي سالانه عاملان فروش نفت پارس که چندي پيش با حضور۱۴۰ نفر از نمايندگان فروش شرکت نفت پارس برگزار شد، کارشناسان شرکت دو مقاله علمي ارايه دادند ...

دانلود نسخه PDF - خودرو 1