up
Search      menu
آموزش,روانشناسی :: مقاله حسادت PDF
QR code - حسادت

حسادت

آقايان حسودترند يا خانم ها؟!

خانم دکتر، به نظر شما حسادت چه احساسي در وجود فرد حسود به وجود مي آورد؟
حسادت عبارت است از يک احساس منفي که با ديدن امتيازي که ما نداريم يا آرزو داريم که فقط خودمان آن را داشته باشيم، به ما دست دهد. حسادت يک احساس منفي است که با احساس اندوه، تکدر روح، نارضايتي از خوشبختي ديگران (خصوصا نزديکان) همراه است. با توجه به آثار روحي رواني حسادت و مشکلاتي که اين احساس منفي در روابط بين انسان ها پيش مي آورد و نارضايتي عمومي که ايجاد مي کند، چاره انديشي براي مبارزه با آن ضروري به نظر مي رسد.
● اصلا چرا به ديگران حسادت مي کنيم؟
انسان همواره علاقه مند به پيشرفت و تکامل بوده و هست. ضمير ناخودآگاه انسان هايي که روح و روان آنها پرورش کامل نيافته است، به اين نقصان آگاه بوده و براي پرده پوشي آن تلاش مي نمايدو چون در اثر ضعف و خودکم بيني قادر به تکميل خود نيست، پيشرفت و موفقيت اطرافيان را مورد حمله قرار مي دهد و تمام توان خود را براي از بين بردن آن به کار مي گيرد. حال اگر ويروس حسد ضعيف باشد فقط خود شخص مبتلا را همچون خوره از درون نابود مي کند ولي اگر قوي باشد، ديگري و ديگران را نيز از اين عصيان، متضرر خواهد کرد.
حسادت چگونه به وجود مي آيد؟
حسادت وقتي به وجود مي آيد که شخص احساس کند آنچه دارد، کمتر از آن چيزي است که بايد داشته باشد. هيچ چيزي وجود ندارد که باعث حسادت نشود؛ مادي يا غيرمادي! به طور کلي، وقتي انسان حسودي مي کند که آنچه ديگري دارد برايش ارزش داشته باشد؛ مثلا کسي که حوصله کار با کامپيوتر را ندارد، به کسي که اين کار را مي کند، حسودي نخواهد کرد.
● اغلب بيماري ها با ژنتيک ارتباط دارند. آيا حسادت نيز اين گونه است؟
حسادت ويژگي رفتاري و شخصيتي ارثي نيست و در نتيجه با ايجاد و اجراي راهکارهاي مناسب در خانواده و اجتماع مي توان مانع پيشرفت و حتي بروز آن شد. بنابراين عوامل محيطي از دوران کودکي و در مراحل رشد باعث آن مي شوند.
خيلي وقت ها به ديگران غبطه مي خوريم ولي فکر مي کنيم حسودي کرده ايم. تفاوت غبطه و حسادت چيست؟
غبطه معناي مثبت حسادت است و به عنوان آرزوي نعمت و سعادت ديگران را داشتن، بدون آرزو کردن زوال نعمت و سعادت آنان، معني شده است. در واقع، حسادت و غبطه يک احساس هستند که فقط جهت شان با هم فرق مي کند. حسادت جهت اش به سمت شخص ديگر است اما غبطه جهت اش به سمت خود فرد است؛ مثلا ما وقتي به فردي زيبا حسادت مي کنيم، در دل مي گوييم: «اي کاش زيبايي اش زايل شود» اما وقتي غبطه مي خوريم، مي گوييم: «من هم بايد ورزش کنم و مراقب تغذيه ام باشم تا تناسب اندام پيدا کنم و پوستم شاداب و ظاهرم بهتر شود.» حسادت که در نوع شديد آن باعث بروز پرخاشگري نسبت به طرف مقابل مي شود، نوعي بيماري رواني است که بايد در پي درمان آن بود اما حسادت در اغلب اوقات، حاصل نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس در اشخاص است.
حسادت در چه کساني شايع تر است؟
کساني بيشتر حسادت مي کنند که توانمندي هاي خودشان را دست کم مي گيرند.
کساني که خودشان را توانا مي دانند، ممکن است به موقعيت والاي ديگران غبطه بخورند.
بيشتر افراد هم سطح و هم طبقه به هم ديگر حسادت مي کنند.
هرچه پايگاه اجتماعي افراد به هم نزديک تر باشد، بيشتر به هم حسادت مي کنند.
● زن ها حسودترند يا مردها؟
حقيقت اين است که مردان ا ز زنان حسودترند اما مردان بسترهاي اجتماعي اي دارند که حسادت خود را به عنوان رقابت جلوه دهند؛ در حالي که زنان معمولا از چنين امکاني محروم اند؛ مثلا اگر مردي اتومبيل اش را عوض کند، مي تواند بگويد که اتومبيل جديد امکانات اش بهتر از اتومبيل قبلي است اما اگر زني گردنبندش را عوض کند، معمولا اطرافيان مي گويند انگيزه اش چشم و هم چشمي با ديگران بوده است!
حسادت چه تاثيري بر خلق و خوي ما مي گذارد؟
آثار حسادت را مي توان به ۴ گروه زير تقسيم کرد:
▪ آثار رواني: تاثيري که بر حالات رواني و خلق و خوي فرد تاثير مي گذارد و در او به صورت يک عقده ظاهر مي شود.
▪ آثار رفتاري: شخص را وادار به صدمه زدن مي کند؛ مانند بدگويي، افترا، گروکشي اطلاعات، چوب لاي چرخ گذاشتن. حسادت آن بخش فعال روان را که هميشه آماده آزاررساني و تجاوز به حقوق ديگران است، تقويت مي کند.
▪ آثار ذهني: حسادت مانند هر احساس منفي ديگري، انرژي اي از خود ساطع مي کند که ديگران نسبت به آن بي تفاوت نمي مانند.
▪ آثار اجتماعي: اين آثار معمولا باعث مي شود فرد منفور شود.
● براي درمان حسادت بايد چه کار کنيم؟
در درجه اول، بايد نحوه تفکر و نگرش خود را تغيير دهيم. بايد در خودمان انگيزه ايجاد کرده و اثرات منفي حسادت را به خود يادآوري کنيم. بايد متوجه منافع حسادت نکردن باشيم؛ منافعي مانند داشتن يک زندگي توأم با آسايش. سبکي و زشتي اين ضعف و حرکات ناشي از آن را مرتبا به ياد آوريم. به خودمان تلقين کنيم که هرگز نسبت به هيچ کس حسادت نکنيم. به نعمت ها و امتيازها و نقاط مثبت خودمان بيشتر توجه کنيم. روي ارزش ها تعمق کنيم و از خودمان بپرسيم که اصلا موضوع مورد فکر ما چه قدر ارزش دارد؟ با کار کردن روي عدم دلبستگي، حسادت خودمان را فرو بنشانيم. به عدالت خداوند و استحقاق خودمان بينديشيم. از رقابت هاي بي ثمر بپرهيزيم. وقتي دچار حسادت مي شويم آن را مديريت کنيم؛ به اين ترتيب که توانايي هاي خودمان را شناخته و در جهت آن حرکت کنيم و اگر نتيجه اي حاصل نشد، از روان شناس يا روان پزشک کمک بگيريم تا مشکل مان ريشه يابي و راه هاي رفع آن روشن شود.

دانلود نسخه PDF - حسادت