up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله تقويت موتور PDF
QR code - تقويت موتور

تقويت موتور

معمول ترين راهها جهت افزايش نيروي توليدي موتور افزايش راندمان حجمي موتور ميباشد.به کمک افزايش راندمان حجمي بسته به تکنيک مورد استفاده ميتوان از ۵% تا بيش از۱۰۰% موتور يک خودرو را تقويت کرد و يا مشخصه هاي توان و گشتاور موتور را در دورهاي متفاوت تغيير داده و اصلاح کرد.
تقويت موتور ...... چرا؟
به صورت کلي تقويت موتور يک خودرو به منظور افزايش ميزان گشتاور و نيوري توليدي موتور و يا اصلاح اين دو مولفه ميباشد.همچنين در بسياري از مواقع توليد گشتاور بيشتر در يک موتور در دور موتور پائين تر نيز به عنوان تقويت موتور ارزيابي ميشود.هدف کلي از انجام اينکار بهبود يا اصلاح عملکرد موتور جهت دستيابي به شتاب بهتر و همچنين توانائي دستيابي به سرعت هاي بالاتر ميباشد.
شايان ذکر است که تقويت يک موتور همواره موجب بالات رفتن مصرف سوخت و يا استهلاک موتور نميشود و در بسياري از موارد تقويت اصولي و حرفه اي در يک موتور موجب بهبود مصرف سوخت.افزايش راندمان موتور و همچنين کاهش استهلاک و آلودگي موتور نيز ميشود.
به صورت کلي در هر موتور درونسوز راندمان کلي موتور برابر حاصل ضرب سه راندمان مکانيکي*راندمان ترموديناميکي راندمان حجمي موتور ميباشد و افزايش هر يک از اين موارد باعث بالارفتن راندمان کلي موتور و افزايش نيروي توليدي ( يا توليد نيرو ثابت با مصرف سوخت کمتر ) ميگردد.
▪ راندمان حجمي: برابر است با توانائي يک موتور در مکش بيشترين ميزان حجم هواي ورودي به موتور در حالت تنفس عادي.
به يک مثال در اين مورد توجه کنيد: فرض ميکيم شما يک موتور چهارسيلندر ۲ ليتري در اختيار داريد. خوب به صورت تئوريک اين موتور بايد توانائي مکش ۲۰۰۰ سي سي هوا را در هر دو دور گردش کامل خود را داشته باشد.اما در عمل وضعيت به گونه اي ديگر است .مقاومت فيلتر هوا در برابر عبور جريان هوا.مقاومت مانيفولد ورودي در برابر عبور هوا به سبب سطوح داخلي مانيفولد يا پيچ و خم هاي آن يا قطر مانيفولد.مقاومت سوپاپهاي ورودي در برابر عبور جريان گاز و همچنين خاصيت واماندگي گازها در برابر جابجائي از يک حجم به حجم ديگر همگي موجب ميشوند که موتور مذکور در هر ۲ دور گردش خود حجم هوائي کمتر از ميزان حجم واقعي موتور ( يعني ۲۰۰۰ سي سي ) را به داخل بکشد.به نسبت هواي مکيده شده به داخل موتور به صورت واقعي نسبت به ميزان تئوريک آن راندمان حجمي موتور گفته ميشود که اين نسبت در دورها متفاوت موتور تغيير پيدا ميکند ولي به صورت معمول براي موتورهاي معمولي اين نسبت چيزي بين ۶۵% تا ۸۵% ميباشد.
▪ راندمان ترموديناميکي: برابر است با توانائي يک موتور در تبديل گرما به کار مکانيکي.به صورت کلي ميتوان گفت توانائي تبديل انرژي پتانسيل موجود در سوخت را به کار موثر مکانيکي راندمان ترموديناميکي ميگويند.همانگونه که ميدانيد در يک موتور درونسوز پس از احتراق سوخت انرژي پتانسيل موجود در سوخت تبديل به گرما ميشود.حال با توجه به نوع موتور درصدي از گرماي ايجاد شده به کار مکانيکي تبديل و بقيه انرژي گرمائي توليدي به صورت گرما از موتور خارج ميشود.( تمامي اين موارد به شرطي است که موتور به صورت استاندارد و کامل کارکرده و توانائي تبديل کامل سوخت به انرژي گرمائي را داشته باشد و به عنوان مثال دچار خام سوزي و تنيجتا هدر دادن سوخت به صورت نسوخته يا نيم سوخته نباشد ).
راندمان ترموديناميکي يک موتور به موارد متعددي بستگي داشته که مهمترين آنها ضريب تراکم موتور يا همان توانائي موتور در فشرده تر کارکردن و ايجاد فشار بالاتر در اتاق احتراق و تبديل بيشتر گرما به کار و عامل مهم بعدي دماي کاري موتور و جنس و نوع اتاق احتراق آن ميباشد.
راندمان ترموديناميکي موتورهاي بنزيني معمولا بين ۲۵% تا ۳۲% و براي يک موتور ديزل بين ۳۶% تا ۴۲% ميباشد ( به راندمان بالاتر موتور هاي ديزلي توجه کنيد.دليل اين افزايش راندمان ترموديناميکي ضريب تراکم بالاتر موتورهاي ديزلي نسبت به موتورهاي بنزيني ميباشد )
▪ راندمان مکانيکي: به صورت کلي نسبت تبديل کارمکانيکي توليد شده در موتور به کار موثر در خروجي موتور راندمان مکانيکي ميگويند.قبلا گفته شد که در يک موتور مقدار مشخصي هوا به درون موتور کشيده ميشود ( ميزان آن به راندمان حجمي موتور بستگي داشت و هرچه اين ميزان بيشتر بود قابليت موتور با لاتر ميرفت )سپس سوخت و هوا مخلوط ميشد و محترق ميشد.حاصل اين فرايند توليد ميزان مشخصي گرما بود که مقداري از اين گرما بعدا تبديل به کار مکانيکي مي شد.( ميزان اين تبديل بستگي به راندمان ترموديناميکي موتور داشت که هرچه بيشتر بود بهتر بود ).حالا کار مکانيکي توليد شده بايد به صورت قابل مصرف جهت حرکت خودرو دربيايد.همچنين نيروي وسائل جانبي موتور ( نظير ميل سوپاپ يا پمپ روغن و ....) هم از طريق همين کار مکانيکي تامين ميشود.کليه اين موارد باعث ميشوند که کار مکانيکي خروجي موتور نسبت به کار مکانيکي توليد شده در اتاق احتراق کمتر باشد که به اين نسبت راندمان مکانيکي گفته ميشود.و مسلما هرچه اصطکاک قطعات داخلي موتور کمتر بوده و همچنين نيروي مورد نياز جهت حرکت وسائل جانبي موتور کمتر باشد ميزان راندمان مکانيکي بالاتر خواهد بود.
خوب تا اينجاي کار مشخص شد که چه مولفه هائي در توليد نيروي خروجي از يک موتور درونسوز تاثير گذارند و جهت تقويت يک موتور بايد کدام قسمت از اين مولفه ها تقويت شوند.
به صورت کلي راندمان کل يک موتوردرونسوز پيستوني بسته به بنزيني يا ديزل بودن آن عددي بين کمتر از ۲۰% تا ماکزيمم ۴۰% ( براي موتورهاي ديزل با کمپرس بالا و اصطکاک پائين ) خواهد بود که در مقام مقايسه با بسياري از موتورهاي الکتريکي که راندمانهاي بالاي ۹۰% هم در آنها چيز غير معمولي نيست موتورهاي درونسوز يک فاجعه از نظر راندمان محسوب ميشوند!
خوب براي تقويت يا تغيير نيروي توليدي در يک موتور درونسوز ايجاد تغييرات در هريک يا تمامي عوامل تاثير گذار در مورد هريک از راندمانهاي سه گانه فوق مستقيما باعث تغيير راندمان کلي موتور و تغيير در نيرو و گشتاور خروجي از موتور يا تغيير در ميزان مصرف ويژه سوخت در آن موتور خواهد شد.
تقويت موتور.......چگونه؟
معمول ترين راهها جهت افزايش نيروي توليدي موتور افزايش راندمان حجمي موتور ميباشد.به کمک افزايش راندمان حجمي بسته به تکنيک مورد استفاده ميتوان از ۵% تا بيش از۱۰۰% موتور يک خودرو را تقويت کرد و يا مشخصه هاي توان و گشتاور موتور را در دورهاي متفاوت تغيير داده و اصلاح کرد.
پيش از شروع اين مبحث نکاتي به نظرم ميرسد که با رعايت آنها ميتوان خودرو و موتور آنرا به شرايط کاري استاندارد نزديک کرد و در بسياري از موارد رسيدن به حالت هاي استاندارد توانائي حل مشکل را داشته و احتمالا باعث انصراف شما از ايجاد تغييرات در موتور و افزايش توان آن ميگردد.فرض ميکنيم شما يک خودروي انژکتوري با نسبت تراکم بالاتر از ۹به يک ( نظير اکثر خودروهاي انژکتوري کشور ) در اختيار داريد.خوب به صورت استاندارد براي بدست آوردن حداکثر توان توليدي اين موتور شما حتما بايد از بنزين سوپر با شاخص اکتان ۹۶ به بالا استفاده کنيد.
چرا؟ چون در صورت استفاده از بنزين معمولي با اکتان ۹۰ يا ۸۷ موتور شما در زمان کارکرد در حالت تمام گاز دچار پديده ضربه زدن Knock در سيلند ميشود ( به دليل اينکه بنزين معمولي در دما و فشار کمتري به حالت خودسوزي دچار ميشود ) خوب حالا قبل از جرقه زدن شمع مخلوط سوخت و هوا محترق شده و اين هم باعث افت توان موتور و هم ضربه هاي قوي در محدوده سر سيلندر ميشود.
اگر خودرو مجهز به سنسور ضربه باشد ( اکثر خودروهاي انژکتوري اين سنسور را دارند ) دستگاه کنترل موتور شما جهت جلوگيري از ضربه زدن شروع به کاهش مقدار سوخت در مخلوط سوخت و هوا ميکند تا جائيکه مخلوط خاصيت ضربه زدن خود را از دست بدهد.اين به معناي کارکرد موتور با مخلوط رقيق سوخت و نتيجتا افت توان موتور ميباشد.
در اين شرايط استنباط شما اين است که موتور خودرو ضعيف است .پس از چک کردن تمامي قسمتها و اطمينان از اينکه همه چيز استاندارد و سالم است به اين نتيجه ميرسيد که اين موتور به صورت کلي توان پائيني دارد.در حاليکه فقط دليل اين ضعف کاربرد سوخت با ارزش خودسوزي اشتباه بوده.
نکته جالب اينجاست که در اين حالت با اينکه مخلوط رقيق تر سوخت پاشيده شده ولي به سبب کمتر شدن راندمان ترموديناميکي مصرف کلي سوخت بيشتر ميشود.
به صورت کلي قانون در مورد خودروهاي انژکتوري اينست که اين خودرو ها بسياري از نواقص موجود در سوخت فشار هوا يا مسائل ديگر مربوط به کارکرد موتور را ( که ارتباطي به طراحي موتور ندارد ) به صورت خودکار و تا حد زيادي اصلاح ميکنند و موتور را براي کارکرد در شرايط جديد آماده ميکنند در بسياري از موارد اين اصلاحات موجب اشتباه مصرف کننده موتور در مورد توان توليدي موتور ميشود.
کثيف بودن فيلتر هوا .کثيف يا معيوب بودن شمع و واير شمع.درزهاي کوچک در مانيفولد ورودي و يا لوله هاي متصل به آن ( در بسياري از موارد خرابي بوستر ترمز و کشيدن هواي بيمورد از اين قسمت موجب شده که عملکرد موتور مختل شود و موتور بواسطه کشيدن هواي بيمورد بدرون بسيار ضعيف کارکند ولي موقع بررسي شما با اين استنباط که کليه موارد موثر بر سوخت رساني و احتراق در موتور سالم هستند به اين نتيجه ميرسيد که موتور ضعيف است! )
با اين توضيحات مختصر به دنبال مبحث اصلي يعني تقويت موتوري که از نظر کارکرد و مسائل جنبي در شرايط نرمال و استاندارد قرار دارد ميرويم.
قانون کلي در مورد يک موتور درونسوز ( از هر نوع ) اين است که انجام تغييرات کوچک در سيستم سوخت رساني و جرقه موجب ايجاد تغييرات بسيار بزرگ در عملکرد و مصرف سوخت خودرو ميباشد.
شايان ذکر است که ايجاد اين تغيرات به صورت اصولي و استاندارد نياز به دانش پايه در زمينه شناخت خودرو و مسائل مربوط به آن داشته و انجام اين تغييرات بدون دانش کامل در بسياري موارد نتيجه معکوس نظير کاهش نيروي توليدي موتور و افزايش مصرف سوخت را بدنبال خواهد داشت......پس دقت کنيد!
● قسمت اول تنفس بهتر:
پيشتر گفتيم که معمول ترين و اولين کار جهت افزايش قدرت موتور يک خودرو تغيير در راندمان حجمي آن موتور ميباشد.
اولين قدم در اين راه تعويض سيستم هواکش به همراه هواکشهائي با مقاومت کمتر ( يا بعضا انواع دوش روغني ) است.
انجام اين تغيير در سيستم مکش موتور موجب بهبود حدودي راندمان حجمي موتور ميشود و با هزينه ناچيزي قابل اجراست.همچنين جهت انجام اينکار شما نياز به انجام تغييرات اصولي در موتور خودرو و خارج کردن قطعات آن از حالت استاندارد نداريد.
در مورد موتورهاي کاربراتوري قدم بعدي پس از تغيير در سيستم هواکش تغيير کابراتور با گونه هاي بزرگتر با توان عبور حجم بيشتر هوا يا استفاده از گونه هاي دو دهانه و هم چنين استفاد از تعداد بيشتر کابراتور ميباشد.
کليه اين موارد در يک موتور کاربراتوري موجب بهبود تنفس موتور و نتيجتا راندمان حجمي بيشتر موتور ميشود.تغيير کابراتور و افزايش تعداد کاربراتور هزينه بيشتري نسبت به راه قبلي داشته و ضمنا به صورت تغيير تنها در سيستم کاربراتور نتيجه چندان محسوسي در نيروي توليدي موتور بدست نخواهيد آورد و اينکار بايد به صورت ترکيبي با ساير راههاي افزايش راندمان حجمي موتور صورت بگيرد تا نتيجه مطلوب حاصل شود.در هر صورت تعويض کابراتور موجب ايجاد تغييرات اصولي در موتور خودرو و خارج شدن شکل و فرم اصلي موتور از حالت استاندارد ميشود.
در خودروهاي انژکتوري به سبب عدم وجود مانعي مثل کاربراتور بر سر راه تغذيه موتور مسلما افت راندمان حجمي کمتر است.
مورد بعدي در راه افزايش راندمان حجمي موتور استفاده از سيستم مانيفولد ورودي يا خروجي تغيير يافته ( يا استفاده توام از هر دوي اينها ميباشد ) وقتي شما از مانيفولد تغيير يافته اي که به صورت تخصصي جهت عبور حجم يا سرعت عبور گاز بيشتري ساخته شده استفاده ميکنيد در حقيقت به موتور توانائي مکش بيشتر و سريعتر هوا و تخليه سريعتر و کاملتر گازهاي حاصل از احتراق را ميدهيد که اين مورد خود باعث بهبود چشمگير راندمان حجمي موتور ميشود.
استفاده از اين مانيفولدها در ابتداي امر هزينه نسبتا بالائي در بر دارد ( به خصوص اگر مانيفولد از نوعي باشد که داخل آن پوليش شده ) و همچنين موجب تغيير کلي در سيستم تنفسي و اگزوز خودرو ميشود ولي تاثيرات چشمگيرتري هم به همراه داشته و در بسياري موارد موجب کاهش مصرف سوخت نيز ميشود.
اين مورد به خصوص در شرايطي که موتور با بارکامل و سرعت زياد کار ميکند بيشتر مشاهده ميشود.
محدوديت ها در اين طرح بيشتر مربوط به فضاي مورد نياز در موتور ميباشد که در بسياري موارد انجام اين تغييرات را محدود به ابعاد خاصي ميکند.
همچنين تغيير در ابعاد و نوع پوشش داخلي سيستم اگزوز به صورت استفاده توام با تغيير در مانيفولدها موجب افزايش بيشتر و بهتر نيروي توليدي و همچنين تغييرات کلي در صداي خروجي از موتور ميشود که محدوديت جديدي در زمينه صداي خروجي از اگزوز ايجاد ميشود که موجب محدود شدن بهبود راندمان اگزوز به محدوده اي تعريف شده از حداکثر ميزان صداي خروجي از موتور ميشود.
جهت رفع اين نقيصه ميتوان از اگزوزهاي تکي براي هر سيلند ( يا استفاده از يک اگزوز براي دو سيلندر ) استفاده کرد که موجب بهبود تخليه موتور و همچنين عدم افزايش بيش از حد صداي خروجي از اگزوز ميشود.
موارد بعدي در زمينه تقويت راندمان حجمي موتور ( نظير استفاده از سوپرشارژ يا استفاد از مانيفولدهاي چند حالته يا استفاده از سيستمهاي چند سوپاپه و.... ) مواردي تخصصي.نسبتا پرهزينه و همچنين با نياز به ايجاد تغييرات اساس در موتور ( چه از نظر قطعات جانبي و چه از نظر تنشهاي وارده بر موتور ) ميباشند که انجام آنها توسط اشخاص يا کارگاههاي کوچک معمولا عملي نيست و به همين دليل در اين جا بررسي نميشودمان حجمي موتور ميباشد.به کمک افزايش راندمان حجمي بسته به تکنيک مورد استفاده ميتوان از ۵% تا بيش از۱۰۰% موتور يک خودرو را تقويت کرد و يا مشخصه هاي توان و گشتاور موتور را در دورهاي متفاوت تغيير داده و اصلاح کرد.

آيا تا به حال اتفاق افتاده است که نام کسي را که سابقاً ملاقات کرده بوديد فراموش کنيد؟ يا فراموش کنيد فلان وسيله را کجا گذاشته ايد يا آيا در ماشين را ق ...

يك موتور خطي در واقع يك موتور الكتريكي است كه استاتورش غير استوانه شده است تا به جاي اينكه يك گشتاور چرخشي توليد كند، يك نيروي خطي در راستاي طول استات ...

يک موتور الکتريکي ، الکتريسيته را به حرکت مکانيکي تبديل مي‌کند. عمل عکس آن که تبديل حرکت مکانيکي به الکتريسيته است، توسط ژنراتور انجام مي‌شود. اين دو ...

امروزه بر روي اينترنت صدها ميليون صفحه حاوي اطلاعات وجود دارد. کاربران اينترنت با آگاهي از آدرس يک سايت ، قادر به اتصال به سايت مورد نظر و استفاده از ...

موتور هاي چند فاز موتورهاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند که به صورت دو يا سه فاز کار مي کنند . هر دو از لحاظ ساختماني مشابه بوده و فقط اتصال داخلي ک ...

● از موتور براي تبديل انرژي الکتريکي به انرژي مکانيکي استفاده مي شود. بسته به کارکرد ربات ، توان مصرفي ، دقت لازم و پارامترهايي از اين قبيل نوع موتور ...

موتورهاي دوراني (وانکل) زير مجموعه موتورهاي احتراق داخلي مي باشند. اما شيوه کار آنها با موتورهاي رايج پيستوني کاملاً متفاوت است. در موتورهاي پيستوني ي ...

● مقدمه: يکي از عجيب ترين کشفيات انسان دسترسي به فضا است که پيچيدگي و مشکلات خاص خود را دارد. راه يابي به فضا پيچيده است، چرا که بايد با بسياري از مشک ...

دانلود نسخه PDF - تقويت موتور