up
Search      menu
سایر :: مقاله ترن هوايي PDF
QR code - ترن هوايي

ترن هوايي

همه چيز درباره ترن هوايي «ماشين جيغ»

از نظر بسياري از افراد، بزرگ ترين جاذبه يک پارک تفريحي يا به قول خودمان «شهر بازي»، بستگي به «ترن هوايي» يا coaster roller آن دارد. عده اي آن را «ماشين جيغ» مي نامند و براي اين نامگذاري دليل خوبي هم دارند. تاريخچه اين وسيله تفريحي دلهره آور، نشان دهنده جستجوي مدام انسان به منظور يافتن ابزاري براي ايجاد هيجان فراوان و به مبارزه طلبيدن مرگ است. شايد هنگامي که بر اين ترن سوار هستيد و با سرعت ۱۰۰کيلومتر بر ساعت برروي مسير آن حرکت مي کنيد، توجه نکرده باشيد که اين ترن اصلا موتور ندارد. ابتدا ترن توسط غلطک ها و زنجيرهايي به بالاي اولين «تپه» که آغازگر اين سواري است برده مي شود، اما پس از آن ترن بايد سواري را خودش به انجام برساند. شما با يک موتور يا چيزي شبيه آن به جلو رانده نمي شويد. بلکه تبديل شدن انرژي پتانسيل به انرژي جنبشي نيروي محرک ترن هوايي را تامين مي کند و هنگامي که ترن در همان ابتدا به بالاي تپه کشيده مي شود، تمام انرژي لازم را در خود جمع مي کند. هنگامي که حرکت واقعا آغاز مي شود، چرخ هاي مختلفي به نرمي و رواني حرکت کمک مي کنند. چرخ هاي رونده ترن را بر روي ريل هدايت کرده و چرخ هاي اصطکاکي حرکت جانبي (حرکت به دو سمت عرضي ريل) را کنترل مي کنند. مجموعه چرخ هاي ديگري هم وجود دارند که حتي در صورت واژگون بودن ترن هم آن را محکم روي ريل نگه مي دارند. ترمزهاي هواي فشرده نيز در انتهاي سواري ترن را متوقف مي کنند.
ترن هاي هوايي چوبي و فلزي
ريل ترن هاي هوايي مي تواند چوبي يا فلزي، حلقه دار يا بدون حلقه باشد. مواد مورد استفاده در ساخت ترن و ريل، تفاوت مهمي در کل ماجرا ايجاد مي کند. به طور کلي، ريل هاي ترن هوايي چوبي داراي پيچش حلقه اي کامل نبوده و به اندازه ترن هايي با ريل فلزي، بلند و سريع هم نيستند و تپه هاي آنها شيب هاي بيش از حد تند ندارد. اما ترن هاي هوايي چوبي نسبت به انواع فلزي داراي مزيت ويژه اي هستند، اگر به دنبال هيجان فراواني که قلب تان را به تپش شديدي وادارد، هستيد، اين ترن ها با پيچ و تاب هاي فراوان براي شما مناسب هستند. ترن هاي فلزي با ريل هاي لوله اي بيشتر داراي حلقه هاي کامل، تپه هاي بلندتر و پرشيبتر، سقوط هاي بزرگتر و بسيار سريع تر هستند.
● «ترن هوايي» از ديروز تا امروز
اولين نياکان «ترن هوايي» امروز، در سال هاي ۱۶۰۰م، در روسيه ساخته شدند و هيچ شباهتي به آنچه امروز ترن هوايي ناميده مي شود نداشتند. اين ها سرسره هايي پرشيب و بلند از يخ بودند که با سورتمه هايي از چوب يا يخ بر روي آن سر مي خوردند و در پايين، توسط شن هاي پاشيده شده بر يخ، متوقف مي شدند. هدايت اين سورتمه ها بر روي اين تيغه يخي به مهارت نياز داشت و حوادث متعدد و مکرر در اين بازي بسيار عادي بود. يک فرانسوي به قصد بهره برداري از اين سرسره يخي، نمونه اي از آن را در فرانسه ساخت، اما آب و هواي گرم به سرعت يخ ها را آب کرده و کوشش هاي اوليه او را بي نتيجه گذاشت. او به جاي يخ از سرسره چوبي صيقلي استفاده کرد که با سورتمه هاي چرخدار بسيار قابل استفاده از کار درآمد. در اينجا هم اگر شخص سوار بر سورتمه مهارتي در هدايت آن نمي داشت، حوادث متعددي به وجود مي آمد. به همين دليل، شيارهايي برروي سطح چوب ايجاد شد تا چرخ ها را در مسير مشخص نگه دارد. در سال ۱۸۵۰م، اولين نمونه از حلقه کامل عمودي در فرانسه ساخته شد. اين مسير گريز از مرکز يا (Railway Centrifuge)، يک خودرو بدون موتور بود که تنها با نيروي گريز از مرکز در درون حلقه مي چرخيد و از آن عبور مي کرد. اما پس از بروز يک حادثه، مقامات رسمي به سرعت آن را تعطيل کردند. در اواخر قرن ۱۹، ترن هاي هوايي در آمريکا ساخته شدند. در اين زمان شرکت هاي حمل و نقل راه آهن براي افزايش مشتري در روزهاي تعطيل، پارک هاي تفريحاتي متعددي در انتهاي مسيرهاي خطوط راه آهن ايجاد کرده بودند که بيشتر شامل چرخ و فلک بود.
در سال ۱۸۸۴، اولين ترن هوايي واقعي در آمريکا ساخته شد; يک ترن با مسيري پرپيچ و خم که با نيروي جاذبه کار مي کرد. مسافرين اين ترن بايد از تعدادي پله بالا مي رفتند تا سوار ترن که توسط کارگران به بالاي تپه هل داده شده بود، شوند. سپس اين ترن از بالا به پايين هل داده مي شد، سرعت مي گرفت و از چند تپه ماهور عبور مي کرد تا به پايين برسد، در اينجا مسافران باز از تعدادي پله بالا مي رفتند و در اين ميان ترن مجددا توسط کارگران با بالا برده مي شد و مسافران در اين ايستگاه مجددا سوار شده، با طي کردن مسيري جديد به ايستگاه اول بازمي گشتند. کوشش ديگر در زمينه مسير حلقه اي به سال ۱۸۹۸م، انجام شد و Flap-Flip (پشتک و وارو) نام گرفت. البته حلقه در اين مسير يک دايره کامل بود و با مسيرهاي حلقه اي امروزي که مسيري منحني و بيضي شکل دارند، متفاوت بود. اين مسير مشکل عمده اي داشت; نيروهاي ايجاد شده توسط حلقه دايره اي به قدري زياد بود که گردن مسافران صدمه مي ديد. آغاز قرن بيستم شاهد گام هاي بزرگي در جهت ايمني ترن هوايي بود.
درسال ۱۹۱۲ اولين ترن هوايي که ترن ها را به چرخ هاي اصطکاکي نگهدارنده که به جاي حرکت برروي ريل، ريل ها را در ميان مي گرفت، مجهز کرده بود، ساخته شد. اين گام بزرگ در صنعت ترن هوايي موجب شد که امکان ساختن مسيرهايي با تپه هاي بلندتر و سرعت بالاتر ميسر شود. در سال ۱۹۵۵م، ديسني لند(Disneylanb) اولين پارک تفريحي موضوعي آمريکا افتتاح شد و عصر جديدي در پارک هاي تفريحي را آغاز کرد. «ديسني» اولين ترن هاي هوايي با ريل لوله اي را در سال ۱۹۵۹م، به وجود آورد. قبل از اين، ريل ترن هاي هوايي همه از چوب بود و مسير فلزي پيشرفت بزرگي در اين حيطه بشمار مي آمد و نه تنها استواري و استحکام بيشتري داشت، بلکه راه را براي ابداع حلقه ها و مسيرهاي پيچشي باز کرده بود. در سال ۱۹۹۲م، اولين ترن هوايي وارونه با موفقيت افتتاح شد و اکنون ترن هاي هوايي متعددي وجود دارند که از بالا به ريل متصل است و پاي سرنشينان در پايين آزاد است.
● بلندترين و سريع ترين ترن هوايي
در حال حاضر، ترن هوايي ريل فلزي کينگ داکا(Ka Kingba) واقع در پارک تفريحيFlags Six در نيوجرسي، بلندترين و سريع ترين ترن هوايي جهان محسوب مي شود. اين ترن هوايي که در سال ۲۰۰۵م، افتتاح شد، به اين ترتيب عمل مي کند; ابتدا ترن توسط سيستم راه اندازي هيدروليک از حالت سکون در مدت سه ونيم ثانيه به سرعت ۲۰۶کيلومتر بر ساعت رسيده و به بالاي برج اصلي اين مسير که ۱۳۹ ۵متر ارتفاع داشته و با زاويه ۹۰درجه عمود بر سطح زمين قرار دارد، رانده مي شود. از اين ارتفاع، ترن به طور مستقيم به دور مسير چرخيده (مانند سر يک مته) و ۱۲۷متر سقوط مي کند و سپس از تپه دوم که ۳۹متر ارتفاع دارد بالا مي رود و سرنشينان قبل از اينکه ترن به نرمي توسط ترمزهاي مغناطيسي متوقف شود، يک لحظه دچار حالت بي وزني مي شوند. اين سواري از لحظه به حرکت درآمدن ترن تا پايان مسير تنها ۲۸ثانيه طول مي کشد که البته براي سرنشينان بسيار طولاني تر به نظر مي رسد. البته اين پايان محدوده ترن هاي هوايي نيست و بايد ديد که دانشمندان فيزيک، طراحان و کارشناسان تکنولوژي، پس از اين چه حيله جديد و هيجان انگيزي در آستين دارند.

از نظر بسياري از افراد، بزرگترين جاذبه يک پارک تفريحي ترن هوايي يا roller coaster آن است. عده اي آنرا ماشين جيغ مينامند و براي اين نامگذاري دليلي خوبي ...

در سال ۱۸۲۹ ميلادي يکي از استادان زمين شناسي موسوم به دانويه جديدترين ته نشينهاي تشکيل دهنده قشر فوقاني زمين را به نام زمينهاي دوران چهارم خوانده است. ...

مراکز و سازمان هاي فرهنگي و آموزشي، زماني ارتباطات کارآمدي خواهند داشت که محتواي مطالبي را که به عنوان کتاب و جزوء ارائه مي دهند، آموزنده و از لحاظ ...

اقتصاد اينترنتي از جمله شگفت انگيزترين پديده هاي اخير ، مي توان از رشد فوق جهشي ICT و بويژه اينترنت ياد کرد که عرصه هاي فعاليت اقتصادي را به تسخير خود ...

آبسردکن هايي که آب را با فشار پرتاب مي کنند بر آبسردکن هايي که شيرشان آب را با فشار معمولي خارج مي کند، ارجحيت دارند؛ به دليل اينکه آبسردکن هايي که آب ...

بيشتر خانم ها به تاريخ مصرف لوازم آرايش شان توجهي ندارند و با اين کار، سلامت پوست، چشم و اجزاي صورت شان را به خطر مي اندازند.... به طور متوسط تاريخ مص ...

از گذشته هاي بسيار دور تاکنون بسياري از مردم بر اين باور بوده و هنوز هم هستند که «فيروزه سنگي است که براي انسان و به خاطرآرامش او آفريده شده است » حتي ...

رويدادهاي طبيعي همواره در اطراف ما رخ مي دهند و تکرار اين رويدادها سبب مي شود از ديدن آنها چندان حيرت نکنيم و گاه بي تفاوت از کنار آنها بگذريم، ولي گا ...

دانلود نسخه PDF - ترن هوايي