up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله ترمز PDF
QR code - ترمز

ترمز

فناوري ترمز

نياز سازندگان خودرو به ترمزهايي با كيفيت بهتر و در عين حال كمترين امتياز منفي از لحاظ هزينه يا قيمت، سازندگان را مجبور به طرح ايده هايي جديد كرده است. گرچه پيشرفت در زمينه مواد سايشي و طرح هاي Caliper، به بهبود كيفيت ترمز كمك كرده است، اما پيشرفت اصلي سيستم ترمز در سال هاي اخير از كنترل الكترونيكي، در درجه اول ABS (سيستم ترمز ضدقفل)، سپس ESP (برنامه تعادل الكترونيكي) و اكنون ترمز با سيم ناشي شده است.
ABS، اولين فناوري كنترل سايشي است. هدف ABS، محدود كردن فشار وارده به چرخي است كه سرعت آن به شدت در حال كاهش بوده و اينكه، بدون قفل شدن، بيشترين نيروي نگهدارنده را به آن وارد كند. هنگامي كه راننده ترمز مي گيرد، لاستيك ها شروع به لغزش مي كنند. ABS براي اينكه تشخيص دهد چرخ ها در چه هنگامي قفل مي شوند، ميزان لغزش را اندازه گيري كرده و با كاهش فشار هيدروليكي، از افزايش يا ادامه آن جلوگيري مي كند. واضح است كه هر چه اين طرح كوچكتر، سبكتر، بي صداتر و مؤثرتر باشد، بهتر است.
در حالي كه ABS از قفل شدن چرخ ها در طول مدت ترمزگيري جلوگيري مي كند و با كنترل كشش، جلوي شتاب گيري چرخ ها را مي گيرد، ESP يك گام فراتر از آن عمل مي كند. اين نوع سيستم ترمز، خطر سُر خوردن را در تمامي حالات ترافيكي كاهش مي دهد.
از زماني كه اولين سيستم ESP در ۱۹۹۵ در يكي از خودروهاي مرسدس بنز ظاهر شد، سازندگان سيستم ترمز، تقاضاي قابل توجهي را پيش بيني كرده اند، چرا كه استقبال از ESP در ميان رانندگان متوسط و دست پايين بازار خودرو، رو به افزايش است. با اينكه ESP جزء تجهيزات استاندارد بسياري از خودروهاي لوكس است، شمار فزاينده اي از خودروهاي متوسط و كوچك نيز از آن به عنوان گزينه اختياري (آپشن) استفاده مي كنند.
تمامي سازندگان سيستم ترمز الكترونيكي، در حال ايجاد راه حل هاي خاص خود براي سيستم هاي ترمز پارك الكترونيكي يا EPB هستند كه به ترمز پارك الكترومكانيكي نيز معروف است. يك EPB، ترمزهاي پارك مكانيكي و اجزاي مكانيكي بزرگ كه با آنها در ارتباط هستند، نظير اهرم هاي دستي يا پدال هاي پايي داخل خودرو و اجزاي مكانيكي كابلي و كابل هايي كه در سراسر وسيله نقليه كشيده شده اند را جايگزين مي كند. خودروي مجهز به سيستم EPB، مي تواند نكته مثبت بزرگي براي رانندگان مسن تر يا معلولين، تلقي شود. سازندگان، اين فناوري را به مثابه جاي پايي براي تكميل سيستم هاي ترمز برقي غيرهيدروليكي، مي شناسند.
سيستم هاي صنعت خودروي قاره اي، در مقايسه با ميزان پذيرش سيستم هاي EPB، رشد كمتري را شاهد هستند. «جيمز رمفري» رئيس بخش بررسي و كاريابي، بخش توسعه عالي سيستم هاي صنعت خودروي قاره اي مي گويد: «گرچه OEMها در اين مورد، حرف اول را مي زنند، اما فروش سيستم هاي راحت، كار آساني نيست هر چند كه ترمز پارك برقي، سيستمي راحت و داراي مزيت امنيتي است.
مثلاً، پارك كردن با يك وسيله نقليه سنگين، روي خط كشي خيابان، با استفاده از ترمز پارك برقي، از امنيت عملي بيشتري در مقايسه با سيستم اهرم دستي معمولي برخوردار است. در اين موقعيت، راننده مي تواند مطمئن باشد كه براي نگاه داشتن وسيله نقليه، نيروي كافي به ترمزها وارد مي شود. مزيت ديگر آن، بسته بندي در وسيله نقليه براي سازندگان آن است. نرخ لوازم آن، بويژه در كلاس خودروهاي جمع وجور، در حال افزايش است.
ترمز برقي دلفي با كد اسمي DEB۳.۰، با ترمز جلوي هيدروليكي و ترمز عقب الكترومكانيكي، تقريباً در راه است. اين سيستم، بايد تا سال ۲۰۱۰ آماده شود. شركت دلفي مي تواند ترمزي برقي را كه كاملاً توسط سيستم كار مي كند و DEB۴.۰ ناميده مي شود، تا سال ۲۰۱۲ آماده كند. سرمهندس «نيك جونز» از مركز نوآوري دلفي مي گويد دلفي، بتازگي ترمز پارك برقي خودكفايي را ارائه نمي كند. ترمزهاي پارك برقي ما از ترمز گازانبري برقي، كامل تر هستند. در مدل DEB۳.۰، محرك عقب كم مي شود. مزيت اين سيستم، عملكرد مستقيم آن است كه باعث شده در مقايسه با سيستم هاي ديگر، بسيار سريع تر و نرم تر عمل كند. ترمز پاركينگ ما، جاي كار بسياري دارد، اما بازار هنوز به آن درجه از آمادگي نرسيده است. در مورد سيستم هاي DEB۴.۰ نيز وضع به همين منوال است. تنها تفاوتي كه وجود دارد، اين است كه قابليت ترمز پارك به طوري مؤثر به كل ۴ چرخ وارد مي شود و شما مي توانيد با اعمال نيروي كمتري به هر چرخ، در شيب هاي تند پارك كنيد».
شركت بين المللي PBR كه منشأ استراليايي دارد، مدتي است كه مشغول توسعه EPB و سيستم هاي ترمز سيمي و كنار زدن مرزهاي فني در عرصه سيستم هاي ترمز الكترونيكي است. سؤال اين است كه چه چيزي فناوري ترمز پارك برقي اين شركت را از طرح هاي رقبا متمايز مي سازد؟ «آدرين بودن» مدير گروه مهندسي شركت PBR اينترنشنال مي گويد: «ما فناوري اي پارك را به دو طرح ترمز پارك برقي به هم پيوسته، تقسيم كرده ايم. يكي «كابل كش» كه مكانيزم پارك موجود را (غلطك درون توپي، گازانبر مكانيكي و يا ترمز غلطكي) موقع جابه جا كردن مكانيزم محرك دستي يا پايي، بكار مي اندازد. مزيت هاي اصلي هر دو سيستم، اندازه كوچك آنها، سبكي، انعطاف پذيري در بسته بندي سر و صداي كم و از همه مهمتر، سرعتي است كه مي توان كل گشتاور پاركينگ را گرفت و رها كرد. اين سيستم لازم مي دارد كه سرعت عمل آن كمتر از يك ثانيه و سرعت رها كردن آن كمتر از ۷ ۰ ثانيه باشد. سيستم هاي اي پارك PBR در كمتر از ۷ ۰ ثانيه مي گيرد و رها مي كند». بودن، پيش بيني مي كند كه اولين عرضه اين سيستم ماه نهم سال ۲۰۰۸ باشد كه به احتمال زياد پايان سختي براي حيطه وسائط نقليه خواهد بود. او مي گويد: «اين مسئله مزيت ديگر PBR را نشان مي دهد. در واقع، وسائط نقليه با GVW تا وزن ۴۵۰۰ كيلوگرم مي توانند از آن استفاده كنند. بنابراين، تقريباً مي توان از اي پارك در شكل هاي كنوني خود، در همه وسائط نقليه مسافربري استفاده كرد. همچنين، مي توانيم طرح خود را براي استفاده در وسائط نقليه سنگين تر تا حدود ۷۵۰۰ كيلوگرم نيز تعميم دهيم كه در اين صورت، اكثر وسائط نقليه اقتصادي سبك را در بر خواهد گرفت. در واقع، هم اكنون ما مشغول بحث با سازندگان اروپايي LCV در زمينه موارد كاربري اي پارك در سال ۲۰۱۰ هستيم».
مرسدس بنز در تعدادي از مدل هاي سطح بالاي خود، فرم هاي ترمز الكترو هيدروليكي هايبرد (EHB)، فناوري ترمز سيمي را همانند فناوري فرمان سيمي، همراه با سيگنال الكتريكي با كاربرد ترمز هيدروليكي ارائه كرده است. پس از آن، نوبت به ترمز الكترومكانيكي (EMB) مي رسد كه در آن، صفحات گازانبري ترمز با برق و از طريق اهرم بندي كاملاً دنده اي، كار مي كنند و تمامي سيستم روغن ترمز با هم حذف مي شوند. اين خود مزيتي قابل توجه است كه البته دسترسي به اين فناوري زمان بيشتري خواهد برد.
بعضي از جنبه هاي EMB، آشكارا نيازمند پيشرفت هاي اساسي بودند. اين امر باعث شده بود تا مدتي طولاني، EHB از آن پيشي بگيرد.
گرچه ترمز سيمي، بسيار مطمئن تر و مؤثرتر كار مي كند، مسير گسترش فناوري هيدروليكي حجيم، ايجاد فضا و كاهش نگهداري آن قدرها هم هموار نشده است. «استيو مولنگومري ريكاردو: مدير بخش نرم افزار سيستم هاي كنترل مي گويد: «ما از لحاظ پيشرفت اين سيستم، هنوز تا رسيدن به ترمزي كاملاً برقي، راهي طولاني در پيش داريم.اولين خودروهاي داراي ترمز الكتروهيدروليكي، آن طور كه انتظار مي رفت مورد قبول واقع نشدند. مثلاً، مرسدس كلاس E با سيستم EHB از لحاظ اعتماد مشتريان نمره قبولي نگرفت و مرسدس، EHB را از رده خارج كرد و تصميم گرفت براي كلاس E و در صورت امكان تمامي مدل هاي خود از سيستم ترمز هيدروليك استفاده كند».
براستي صنعت ازاين موضوع چه درسي مي تواند بگيرد؟ «سيستم هاي جديد هميشه گران هستند. من فكر مي كنم درسي كه بايد بگيريم اين است كه قبل از شروع به ساخت چنين سيستم هايي، ابتدا رابطه مزيت آنها با هزينه توليدشان را تجزيه و تحليل كنيم. همچنين، لازم است ريسك هاي مربوط به درك مشتري از سيستم را دريابيم».
«جيمز رمفري» رئيس بخش آزمون فناوري و كاريابي بخش توسعه پيشرفته شركت كونتيننتال اتوموتيو سيستم، مي گويد: «گرچه شاهد موارد استفاده اي از سيستم هاي سيمي بوده ايم، اما اعتقاد ما بر اين است كه هنوز بازار آمادگي پذيرش اين نوع فناوري را ندارد. به طور كلي، ما شاهد اين هستيم كه بعضي از خودروسازان در اين مقوله پس رفت دارند و ترجيح مي دهند از فناوري قابل اعتماد و بازار پسندي كه ساختاري ساده را فراهم مي كند، استفاده كنند».
دلفي جونز مي گويد: «بيشتر OEMها بر اين باورند كه فناوري ترمز سيمي، خواهد آمد. فقط زمان دقيق آن معلوم نيست. البته بسياري از عوامل موجود، تقويت يا تضعيف مي كنند و اين روند، مسيري پرفراز و نشيب دارد.
دكتر «ادوارد جرام» مدير عامل Knorr Bremse Gmbh سيستم هاي ترمز، در توضيح ترمز سيمي براي كاربردهاي خودروهاي تجاري، گفته است: «امروزه خودروهاي تجاري داراي سيستم هاي ترمز با كنترل الكترونيكي، پشتوانه هوايي فشرده دارند. بنابراين، اگر سيستم الكترونيكي آنها درست عمل نكند، سيستم كنترلي ترمز موجود در آنها وارد عمل مي شود. اتفاقاً خواهيم ديد كه اين پشتوانه هواي فشرده از سيستم ترمز حذف خواهد شد، اما نه طي ۱۰ سال آينده، گرچه ممكن است كاربردهاي، خوبي در اين مسير وجود داشته باشند، با اين همه فكر نمي كنم هيچ راننده اي حاضر باشد رانندگي خودروهاي مسافري يا تجاري داراي سيستم ترمز سيمي را برعهده بگيرد. البته، ما كاربردهاي خوبي را براي سيستم ترمز سيمي در هر دو زمينه، شاهد بوده ايم. بزودي خواهيم ديد كه راه اندازي الكترومكانيكي در مورد خودروهاي سنگين به واقعيت خواهد پيوست. همچنين در خودروهاي سنگين از زيرساخت برقي و الكترونيكي بسيار قوي تري، استفاده خواهد شد».
كشور برمسه سازنده و طراح سيستم هاي ترمز براي وانت، تراكتور، تريلي، اتوبوس و خودروهاي خاص است. انواع سيستم برقي ترمز اين شركت، عبارتند از: ESP, EBS, ASR, ABS.
با معرفي كامل فناوري ترمز الكترومكانيكي، برخي مي گويند موضوع پذيريش مصرف كننده چه مي شود؟ يعني آيا ما حاضريم از ترمز سيمي استفاده كنيم؟ از طرفي، بعضي ها بر اين باورند كه مصرف كننده چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، فناوري هاي نوين را دوست دارد مگر اينكه موضوع تضمين در ميان باشد.
«ريكاردو مگ نت گومري» مي گويد: «به نظر من، كنترل ساسات الكترونيكي گازوئيلي و كنترل موتوري ديزل الكترونيكي، در موازات هم قرار دارند. بسياري از مصرف كننده ها، از اين مسئله بي اطلاع اند كه رابطه اي مكانيكي بين پدال شتاب دهنده و صفحه ساسات يا تجهيزات تزريق سوخت وجود ندارد. آنها اين فناوري را به چشم نمي بينند، اما از قابليت رانندگي و نقش آن، همانند كنترل عملكرد آن بهره برده و قابل اعتماد مي دانند، حتي از اين بابت خوشحالند. شايد ترمز، موضوع تحريك كننده تري باشد، اما اصول آن همين است. اگر اين سيستم مثل همتاي مكانيكي اش قابل اعتماد و ايمن باشد، دليلي وجود ندارد كه آن را نپذيرند. تازه، فكر مي كنيد چند نفر از مسافران قطار يا هواپيما كه با سرعت بالا حركت مي كنند، از فناوري آنها مطلع هستند؟ هزينه اين سيستم، به خودي خود مسئله اي مهم است. مي توان تصور كرد كه يك سيستم هيدروليكي پيشرفته، تمام كاربري هاي EHB را انجام دهد. بنابراين، EHB مي بايستي از لحاظ هزينه به نفع مشتري باشد».
در اكثر طرح هاي توسعه ترمزهاي الكترونيكي، ديده مي شود كه ترمزهاي هيدروليكي عمر زيادي خواهند داشت. «پيتر ميلر» مدير بخش مهندسي برق الكترونيك از شركت ريكاردو مي گويد: «گيريم كه بتوانيم دستاوردهاي زيادي از سيستم هيدروليكي حاصل كنيم، باز هم بايد جزء ديگري از سيستم هاي ترمز برقي، عوض شود. مثلاً، اگر هزينه هاي محيطي سيستم هاي ترمز هيدروليكي، استفاده از آنها را غيرقابل قبول كند، ترمزهاي برقي بيشتر مورد پسند واقع خواهند شد».

● سيستم ترمز سيستم ترمزهاي هيدروليکي همانگونه که مي دانيم يکي از بهترين و مطمئن ترينهاست ولي اين سيستم بصورت نخستين خود ( تک کاناله ) داراي عيب بزرگي ...

همگي مي دانيم که فشردن پدال ترمز ماشين،سرعت را مي کاهد.اما چگونه؟چگونه ماشين نيروي پاي شما را به چرخ ها منتقل ميکند؟چگونه نيروي شما را چند برابر مي کن ...

هنگامي که خودرو در حرکت است و سيستم ترمز عمل خود را براي متوقف کردن آن شروع مي کند، نيرو وزن خودرو از روي چرخ هاي عقب کاسته ميشود و بر روي چرخ هاي جلو ...

نگه داشتن ناگهاني يک اتومبيل در جاده ي لغزنده مي تواند بسيار خطرناک باشد.ترمزهاي ضد قفل خطر هاي اين واقعه ي ترسناک را کاهش مي دهد.در واقع روي سطوح لغز ...

تابستان رسيده است و شايد شما نيز چمدان خود را بسته ايد و آماده سفر با اتومبيل شخصي خود هستيد. اما آيا به فکر تعمير و نگهداري اتومبيل خود نيز افتاده اي ...

الف) اجزاي اصلي اجزاي اصلي يک دوچرخه عبارتند از : ۱) تنه : تنه دوچرخه اصلي ترين قسمت دوچرخه و مهمترين ملاک در تعيين کيفيت و کارايي آن است . تنه ها از ...

موتور هاي چند فاز موتورهاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند که به صورت دو يا سه فاز کار مي کنند . هر دو از لحاظ ساختماني مشابه بوده و فقط اتصال داخلي ک ...

در هر حال نگهداري و تعميرات (نت) نمي تواند باعث افزايش طول عمر طراحي شده شود ، ولي نگهداري و تعميرات مي تواند عملكرد تجهيزات را براي كارخانه شما حفظ ن ...

دانلود نسخه PDF - ترمز