up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله ترانسفور ماتورهاي برق PDF
QR code - ترانسفور ماتورهاي برق

ترانسفور ماتورهاي برق

اهميت ترانسفورماتورها در صنعت برق و شبکههيا صنعتي، برکسي پوشيده نيست. امروزه يکي از ملزومات اساسي در انتقال و توزيع الکتريکي در جهان ترانسفورماتورها، ميباشند.
ترانسفورماتورها در اندازهها و توانهاي مختلفي جهت تغيير سطح ولتاژ الکتريکي بهمنظور کاهش تلفات ولتاژ در فرآيند انتقال و توزيع انرژي الکتريکي بهکار ميروند.
در صنعت سيمان، بهعنوان يکي از مصرف کنندههاي بزرگ برق و استفاده از سطوح ولتاژ مختلف در آن، استفاده از ترانسفور ماتورها يکي از ارکان اجتنابناپذير ميباشد.
در اين مقاله به اختصار ترانسفورماتورها، ساختمان آنها، تعميرات و نگهداري آنها مورد بررسي قرار گرفته است.
● ساختمان ترانسفور ماتور
ترانسفورماتورها را با توجه به کاربرد و خصوصيات آنها ميتوان به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ دستهبندي کرد. ساختمان ترانسفورماتورهاي بزرگ و متوسط بهدليل مسائل فاظتي و عايقبندي و امکانات موجود، نسبت به انواع کوچک آن پيچيدهتر است. اجزاء تشکيل دهنده يک ترانسفورماتور به شرح زير است:
● هسته ترانسفورماتور
هسته ترانسفورماتور متشکل از ورقههاي نازکي است که سطح آنها با توجه به قدرت ترانسفور ماتورها محاسبه ميشود. براي کم کردن تلفات آهني هسته ترانسفور ماتور را نميتوان بهطور يکپارچه ساخت. بلکه معمولاً آنها را از ورقههاي نازک فلزي که نسبت به يکديگر عايق هستند، ميسازند اين ورقهها از آهن بدون پسماند با آلياژي از سيليسيم (حداکثر ۴.۵ درصد) که داراي قابليت هدايت الکتريکي و قابليت هدايت مغناطيسي زيادي است ساخته ميشوند . زياد بودن مقدار سيليسيم، باعث شکننده شدن ورقها ميشود. براي عايق کردن ورقهاي ترانسفورماتور، در گذشته از يک کاغذ نازک مخصوص که در يک سمت اين ورقه چسبانده ميشد، استفاده ميکردند، اما امروز در هنگام ساختن و نورد اين ورقهەا يک لايه نازک اکسيد فسفات يا سيليکات به ضخامت ۲ تا ۲۰ ميکرون بهعنوان عايق بر روي آنها ماليده ميشود، که باعث پوشاندن روي ورقهها ميگردد. علاوه بر اين، از لاک مخصوصي نيز براي عايق کردن يک طرف ورقهها استفاده ميشود. تمامي ورقههاي ترانسفور ماتور داراي يک لايه عايق هستند. در هنگام محاسبه سطح مقطع هسته بايد سطح آهن خالص را منظور کرد. ورقههاي ترانسفور ماتورها را به ضخامتهاي ۰.۳۵ و ۰.۵ ميليمتر و در اندازههاي استاندارد ميسازند. بايد دقت کرد که سطح عايق شدهٔ ورقههاي ترانسفور ماتور همگي در يک جهت باشند (مثلاً همه به طرف بالا) علاوه بر اين تا حد امکان نبايد در داخل قرقره فضاي خالي باقي بماند. لازم به ذکر است ورقهها با فشار داخل قرقره جاي بگيرند تا از ارتعاش و صدا کردن آنها نيز جلوگيري شود.
● سيم پيچ ترانسفور ماتور
معمولاً براي سيمپيچ اوليه و ثانويه ترانسفور ماتور از هاديهاي مسي با عايق (روپوش) لاکي استفاده ميکنند، که با سطح مقطع گرد و اندازههاي استاندارد وجود دارند و با قطر آنها مشخص ميشوند. در ترانسفور ماتورهاي پرقدرت از هاديهاي مسي که بهصورت تسمه هستند استفاده ميشوند و ابعاد اين گونه هاديها نيز استاندارد است.
سيم پيچي ترانسفور ماتور به اين ترتيب است که سر سيمپيچها را بهوسيله روکش عايقها از سوراخهاي قرقره خارج ميکنند، تا بدين ترتيب سيمها، قطع (خصوصاً در سيمهاي نازک و لايههاي اول) يا زخمي نشوند، علاوه بر اين بهتر است رنگ روکشها نيز متفاوت باشد تا در ترانسفور ماتورهاي داراي چندين سيم پيچ، بهراحت بتوان سر هم سيمپيچ را مشخص کرد. بعد از اتمام سيمپيچي يا تعمير سيمپيچها ترانسفور ماتور بايد آنها را با ولتاژهاي نامي خودشان براي کنترل و کسب اطمينان از سالم بودن عايق بدنه و سيمپيچهاي اوليه و ثانويه آزمايش کرد.
● قرقره ترانسفور ماتور
براي حفاظت و نگهداري از سيم پيچهاي ترانسفورماتور خصوصاً در ترانسفورماتورهاي کوچک بايد از قرقره استفاده نمود. جنس قرقره بايد از مواد عايق باشد. قرقره معمولاً از کاغذ عايق سخت، فيبرهاي استخواني يا مواد ترموپلاستيک ميسازند. قرهقرههائي که از جنس ترموپلاستيک هستند، معمولاً يک تکه ساخته ميشوند ولي براي ساختن قرقرههاي ديگر آنها را در چند قطعه تهيه و سپس بر روي همديگر سوار ميکنند. بر روي ديوارههاي قرقره بايد سوراخ يا شکافي ايجاد کرد تا سر سيمپيچ از آنها خارج شود.
اندازه قرقره بايد با اندازهٔ ورقههاي ترانسفورماتور متناسب باشد و سيمپيچ نيز طوري بر روي آن پيچيده شود، که از لبههاي قرقره مقداري پائينتر قرار گيرد تا هنگام جا زدن ورقههاي ترانسفور ماتور، لايهٔ روئي سيم پيچ صدمه نبيند. اندازه قرقرههاي ترانسفور ماتورها نيز استاندارد هستند، اما در تمام موارد، با توجه به نياز، قرقره مناسب را ميتوان طراحي کرد.
● نکات قابل توجه قبل از حمل ترانسهاي قدرت
پس از پايان مراحل ساخت و انجام موفقيتآميز آزمايشات کارخانهاي، قبل از جابهجائي ترانسفورماتور، از محلي به محل ديگر و قبل از بارگيري بايد اقدامات زير به روي ترانسفور ماتور انجام گيرد، بهمنظور کاهش ابعاد و وزن ترانسفورماتور و نيز از نظر فني و محدوديّتهاي ترافيکي، بايد تجهيزات جنبي ترانسفورماتور ”کنسرواتور (منبع انبساط)، بوشينگها و...“ باز و بهطور جداگانه بستهبندي و آماده حمل گردند. اما خود ترانسفورماتور به طريق زير حمل ميگردد.
الف حمل با روغن: ترانسفورماتورهاي کوچک و ترانسفورماتورهائي که وزن و ابعاد آنها مشکلاتي را از نظر حمل ايجاد نمينمايند، معمولاً با روغن حمل ميگردند. در اين حال سطح روغن بايد حدوداً ۱۵ سانتيمتر پايينتر از درپوش اصلي (سقف) ترانسفورماتور قرار داشته باشد.
▪ توجه:
فاصله ۱۵ سانتيمتري فوقالذکر در مورد کليه ترانسفورماتورها يکسان نبوده و توصيه ميشود و به دستورالعمل کارخانه سازنده مراجعه شود.
لازم به ذکر است که در هنگام حمل روغن، قسمت فعال (Active Part) ترانسفورماتور بايد کاملاً در داخل روغن قرار گيرد.
بهمنظور جلوگيري از نفوذ رطوبت و هوا به داخل ترانسفورماتور، فضاي بين روغن و سقف ترانسفورماتور را با هواي خشک و يا گاز نيتروژن با فشار حدود ۲ ۰ بار در هواي ۲۰ درجه پر ميکنند. لازم به ذکراست که گاز نيتروژن بايد کاملاً خشک باشد، در اين حالت با نصب يک محفظه سيليکاژل بسته (آببندي شده) بر روي ترانسفورماتور عمل جذب رطوبت انجام ميشود. ضمناً جهت جلوگيري از پاشيدن روغن به داخل سيليکاژل در طول حمل از يک وسيله حفاظتي استفاده ميشود.
حمل بدون روغن: ترانسفورماتورهاي بزرگ بدون روغن حمل ميگردند. در اين موارد پس از تخليه روغن، ترانسفورماتور را با هواي خشک (داراي رطوبت کمتر از ppmv ۲۵ و نقطه ميعان کمتر از ۶۰ درجه سانتيگراد) يا با نيتروژن (با درجه خلوص ۹.۹۹%) پر ميکنند. لازم به ذکر است که در اين حالت نيز در طول حمل بايد فشار هوا يا نيتروژن بهطور مرتب کنترل گردد.
▪ نکات قابل توجه و مهم در نصب و قبل از راهاندازي:
۱) کنترل ضربهنگار
۲) کنترل فشار هوا
۳) کنترل نقطه شبنم و اکسيژن
۴) کنترل استقرار ترانسفورماتور بر روي فوندانسيون
۵) کنترل تجهيزات جنبي ترانسفورماتور شامل بوشينگ، سيستم خنک کننده، رادياتور، فن، پمپ، کنسرواتور و ملحقات آن
۶) سيستم تنفسي
۷) شير اطمينان
۸) ترمومترها شامل ترمومتر روغن (کاليبره کردن ترمومتر) و ترمومتر سيم پيچ
۹) تپ چنجر
۱۰) رلهبو خهلتس
• روغن ترانسفور ماتور
روغنهاي ترانسفور ماتور عمدتاً ترکيبات پيچيدهاي از هيدروکربنهاي مشتق از نفت خام ميباشند و به جهت دارا بودن خواص مورد نياز، اين نوع روغنها جهت ترانسفورماتورها مناسبتر تشخيص داده شدهاند.
خواص مورد نياز براي روغنهاي ترانسفور ماتور بهطور خلاصه عبارتند از:
▪ عايق کاري الکتريکي
▪ انتقال حرارت
▪ قابليت خاموش کردن قوسالکتريکي
▪ پايداري شيميائي
▪ سيل کردن ترانسفورماتور
▪ جلوگيري از خوردگي
▪ در مورد سفارش خريد روغن براي ترانسفورماتورها دو مورد مهم را مدنظر قرار ميدهيم.
▪ انتخاب نوع روغن ترانسفورماتور
نوع روغن و کيفيت آن، براساس طراحي ترانسفورماتورها ميباشد. بهعنوان مثال در يکي از بررسيها نوعي چسب که در داخل ترانسفورماتور بهکار برده شده بود توسط روغن ترانس حل گرديد و باعث شد که ذرات چسب داخل روغن پراکنده شود و منجر به کاهش ديالکتريک روغن گردد. مورد ديگري که مورد آزمايش قرار گرفت، اين بود که کاتاليزور مس و آهن باعث از بين بردن روغن تشخيص داده شده است. بنابراين نوع ترانسفورماتور و مواد به کار رفته در آن درتعيين نوع و کيفيت روغن آن تأثير زيادي دارد.
● آلودگي روغن ترانفسورماتورها:
بهطور کلي دو نوع آلودگي اصلي در روغن ترانسفور ماتورها عبارتند از:
۱) مواد معلق در روغن
۲) آب
۳) اکسيداسيون روغن
پس از شناسائي مؤلفههاي روغن با آزمايشهاي مختلف، تصميم به تصفيه يت تعويض روغن اتخاذ ميگردد.
بهطور کلي ۳ نوع آزمايش کلي بر روي روغن ترانسفورماتور انجام ميگيرد که عبارتند از:
۱) آزمونهاي فيزيکي
۲) آزمونهاي شيميائي
۳) آزمونهاي قسمتهاي الکتريکي
برخي از آزمايشهائي که بايد روي روغن ترانسفورماتورها، انجام گيرد در زير آمده است.
۱) تست اسيديته
۲) تست گازهاي حل شده در روغن
۳) تست کشش سطحي
۴) تست بيفنيل پلي کلريد (pcb)
● تست ولتاژ شکست:
روغن ترانسفورماتورها معمولاً بايد داراي ضريب شکست بيشتر از ۵۰ کيلو ولت باشند، که با انجام آزمايش ولتاژ شکست، نسبت به اندازهگيري آن اقدام ميگردد. اگر اين شاخص تا حد مشخصي کمتر از ۵۰ کيلو ولت باشد ميتوان با تصفيه روغن موجود آن را اصلاح کرد، در غير اين صورت بايد نسبت به تعويض روغن اقدام نمود.
● آناليز گاز کروماتورگرافي:
با توجه به اينکه مولکولهاي روغن از ترکيبات هيدروکربن ساخته شدهاند، حرارت يا شکست الکتريکي ميتواند باعث شکست مولکولهاي روغن و توليد گازهاي قابل اشتعالي مثل متان، اتيلن، اتان و ساير گازها شود، که در دراز مدت انفجار ترانسفورماتور را در پي خواهد داشت. تحليل گاز کروماتوگرافي به اندازهگيري ميزان گازهاي توليد شده در روغن ترانسفورماتور و آناليز آنها ميپردازد.
● تکنولوژي ساخت
ساخت ترانسفورماتورهاي فشار قوي فاقد روغن، در طول عمر يکصد ساله ترانسفور ماتورها، يک انقلاب محسوب ميشود. ايده استفاده از کابل با عايق پليمر پلياتيلن، بهجاي هاديهاي مسي داراي عايق کاغذي از ذهن يک محقق سوئدي به نام پرفسور ”Mats lijon“ تراوش کرده است.
تکنولوژي استفاده از کابل بهجاي هاديهادي مسي داراي عايق کاغذي، نخستين بار در سال ۱۹۹۸ در يک ژنراتور فشار قوي بهنام ”Power Former“ بهکار گرفته شد. در اين ژنراتور بر خلاف سابق که از هاديهاي شمشي (مستطيلي) در سيمپيچي استاتور استفاده ميشد، از هاديهاي گرد استفاده شده است. همانطور که از معادلات ماکسول استنباط ميشود، هاديهاي سيلندري، توزيع ميدانالکتريکي متقارني دارند. بر اين اساس ژنراتوري ميتوان ساخت که برق را با سطح ولتاژ شبکه توليد کند بهطوري که نياز به ترانسفورماتور افزاينده نباشد. در نتيجه اين کار، تلفات الکتريکي به ميزان ۳۰ درصد کاهش مييابد.
در يک کابل پليمري فشار قوي، ميدان الکتريکي در داخل کابل باقي ميماند و سطح کابل داراي پتانسيل زمين ميباشد. در عين حال ميدان مغناطيسي لازم براي کار ترانسفورماتور تحت تأثير عايق کابل قرار نميگيرد. در يک ترانسفورماتور خشک، با استفاده از تکنولوژي کابل، امکانات تازهاي براي بهينه کردن طراحي ميدانهاي الکتريکي و مغناطيسي، نيروهاي مکانيکي و تنشهاي گرمائي فراهم کرده است.
در فرآيند تحقيقات و ساخت ترانسفورماتور خشک، در مرحله نخست يک ترانسفورماتور آزمايشي تک فاز با ظرفيت ۱۰ مگا ولتآمپر (Dry former)، طراحي، ساخته و آزمايش گرديد.
”Dry former“ اکنون در سطح ولتاژهاي از ۳۶ تا ۱۴۵ کيلوولت و ظرفيت تا ۱۵۰ مگاولت آمپر وجود دارد.
● ويژگيهاي ترانسفورماتورهاي خشک
با پيشرفت تکنولوژي امکان ساخت ترانسفورماتورهاي خشک با بازدهي بالا فراهم شده است.
ترانسفورماتور خشک داراي ويژگيهاي منحصر به فردي است از جمله:
۱) به روغن براي خنک شدن، يا بهعنوان عايق الکتريکي نياز ندارد. سازگاري اين نوع ترانسفورماتور با طبيعت و محيط زيست يکي از مهمترين ويژگيهاي مهم آن است. بهدليل عدم وجود روغن، خطر آلودگي خاک و منابع آب زيرزميني و همچنين احتراق و خطر آتشسوزي کم ميشود.
با حذف روغن و کنترل ميدانهاي الکتريکي که در نتيجه آن خطر ترانسفورماتور از نظر ايمني افراد و محيط زيست کاهش يافته است. امکانات تازهاي را از نظر محل نصب ترانسفورماتور فراهم کرده است. به اين ترتيب امکان نصب ترانسفورماتور خشک در نقاط شهري و جاهائي که از نظر زيست محيطي حساس هستند، وجود دارد.
۲) در ترانسفورماتور خشک بهجاي بوشينگ چيني در قسمتهاي انتهائي از عايق سيليکن را بر (Silicon rubber) استفاده ميشود. به اين ترتيب خطر ترک خوردن چيني بوشينگ و نشت بخار روغن از بين ميرود.
۳) کاهش مواد قابل اشتعال، نياز به تجهيزات گسترده آتشنشاني را کاهش ميدهد. بنابراين از اين دستگاهها در محيطهاي سرپوشيده و نواحي سرپوشيده شهري نيز ميتوان استفاده کرد.
۴) با حذف روغن در ترانسفورماتور خشک، نياز به تانکهاي روغن، سنجه سطح روغن، آلارم گاز و ترمومتر روغن کاملاً از بين ميرود. بنابراين کار نصب آسانتر شده و تنها شامل اتصال کابلها و نصب تجهيزات خنک کننده خواهد بود.
۵) از ديگر ويژگيهاي ترانسفورماتور خشک، کاهش تلفات الکتريکي است. يکي از راههاي کاهش تلفات و بهينه کردن طراحي ترانسفورماتور، نزديک کردن ترانسفورماتور به محل مصرف انرژي تا حد ممکن است تا از مزاياي انتقال نيرو به قدر کافي بهرهبرداري شود. با بهکارگيري ترانسفورماتور خشک اين امر امکانپذير است.
۶) اگر در پست، مشکل برق پيش آيد، خطري متوجه عايق ترانسفور ماتور نميشود. زيرا منبع اصلي گرما يعني تلفات در آن توليد نميشود. بهعلاوه چون هوا واسطه خنک شدن است و هوا هم مرتب تعويض و جابهجا ميشود، مشکلي از بابت خنک شدن ترانسفورماتور بروز نميکند.
سيستم نمايش و مديريت ترانسفورماتورها (TMMS)
سيستم TMMS (Transformer Monitoring Management System فارادي يک سيستم نمايش و مديريت ترانسفورماتور است.
سيستم TMMS براساس جمعآوري اطلاعات بحراني بهرهبرداري ترانسفورماتور و تجزيه و تحليل آنها عمل مينمايد.
سيستم TMMS با تجزيه و تحليل اطلاعات قادر خواهد بود که ضمن تفسير عملکرد ترانسفورماتور عيبهاي آن را تشخيص داده و اطلاعات لازم براي تصميمگيري را در اختيار بهرهبردار قرار دهد.
اطلاعات بهرهبرداري که براي فرآيند نمايش و مديريت ترانسفورماتورها مورد نياز بوده و توسط سنسورهاي مخصوص جمعآوري ميگردند به شرح زير ميباشند.
● گازهاي موجود در روغن ترانسفورماتورهمراه با ئيدران
▪ آب موجود در روغن ترانسفورماتور همراه با Acquaoil ۳۰۰
▪ جريان بار ترانسفورماتور
▪ دماي نقاط مختلف ترانسفورماتور
▪ وضعيت تپ جنچر ترانسفورماتور
▪ سيستم خنک کنندگي ترانسفورماتور
اطلاعات بهرهبرداري فوق جمعآوري شده و بههمراه ساير اطلاعات موجود بهطور مستمر تجزيه و تحليل شده تا بتوانند اطلاعات زير را درباره وضعيت بهرهبرداري ترانسفورماتور تهيه نمايند.
▪ شرايط عمومي و کلي ترانسفورماتور
▪ ظرفيت بارگيري ترانسفورماتور
▪ ميل و شدت توليد گاز و جباب در داخل روغن ترانسفورماتور
▪ ملزومات نگهداري ترانسفورماتور
سيستم TMMS فارادي را ميتوان براي ترانسفورماتورهاي موجود بهکار برد و همچنين ميتوان آن را در ساختمان ترانسفورماتورهاي جديد طراحي و نصب نمود.
ارتقاء سيستم TMMS فارادي با افزودن سنسورهاي اضافي ميتوانيد باعث ارتقاء عملکرد آن براي مواد زير گرديد.
▪ حداکثر نمودن ظرفيت بارگذاري ترانسفورماتور براي بهرهبرداري اقتصادي و بهينه
▪ تشخيص عيب و توصيه راه حل در ترانسفورماتورها
▪ مديريت عمر ترانسفورماتور و افزايش آن
▪ تکميل و توسعه فرايند و عملياتي مديريت ترانسفورماتورها با کمک اطلاعات اضافي تهيه شده در زمان حقيقي
▪ کاهش و حذف خروجي ترانسفورماتورها بهصورت برنامهريزي شده و يا ناشي از خطا
▪ آشکارسازي علائم اوليه پيدايش خطا در ترانسفورماتورها
▪ نمايش مراحل تکامل و شکلگيري شرايط پيدايش خطا
ترانسفورماتورها سازگار با هارمونيک ترانسفورماتورهاي عامل K
هارمونيکهاي توليد شده توسط بارهاي غير خطي ميتوانند مشکلات حرارتي و گرمائي خطرناکي را در ترانسفورماتورهاي توزيع استاندارد ايجاد نمايند. حتي اگر توان بار خيلي کمتر از مقدار نامي آن باشد، هارمونيکها ميتوانند باعث گرماي بيش از حد و صدمه ديدن ترانسفورماتورها شوند. جريانهاي هارمونيکي تلفات فوکو را به شدت افزايش ميدهند. بههمين دليل سازندهها، ترانسفورماتورهاي تنومندي را ساختهاند تا اينکه بتوانند تلفات اضافي ناشي از هارمونيکها را تحمل کنند. سازندهها براي رعايت استاندارد يک روش سنجش ظرفيت، بهنام عامل K را ابداع کردهاند. عامل K نشان دهنده مقدار افزايش در تلفات فوکو است. بنابراين ترانسفورماتور عامل K ميتواند باري به اندازه ظرفيت نامي ترانسفورماتور را تغذيه نمايد مشروط بر اينکه عامل K بار غير خطي تغذيه شده برابر با عامل K ترانسفورماتور باشد. مقادير استاندارد عامل K برابر با ۴، ۹، ۱۳، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰ ميباشند. اين نوع ترانسفورماتورها عملاً هارمونيک را از بين نبرده تنها نسبت به آن مقاوم ميباشند.
ترانسفورماتور (HMT (Harmonic Mitigating Transformer نوع ديگري از ترانسفورماتورهاي سازگار با هارمونيک ترانسفورماتورهاي HMT هستند که از صاف شدن بالاي موج ولتاژ بهواسطه بريده شدن آن جلوگيري ميکند HMT، طوري ساخته شده است که اعو جاج ولتاژ سيستم و اثرات حرارتي ناشي از جريانهاي هارمونيک را کاهش ميدهد. HMT اين کار از طريق حذف فلوها و جريانهاي هارمونيکي ايجاد شده توسط بار در سيم پيچيهاي ترانسفورماتور انجام ميدهد.
چنانچه شبکههاي توزيع نيروي برق مجهز به ترانسفورماتورهاي HMT گردند ميتوانند همه نوع بارهاي غير خطي (با هر درجه از غير خطي بودن) را بدون اينکه پيامدهاي منفي داشته باشند، تغذيه نمايند. به همين دليل در اماکني که بارهاي غير خطي زياد وجود دارد از ترانسفورماتور HMT به صورت گسترده استفاده ميشود.
● مزاياي ترانسفورماتور HMT
▪ ميتوان از عبور جريان مؤلفه صفر هارمونيکها (شامل هارمونيکهاي سوم، نهم و پانزدهم) در سيم پيچ اوليه، از طريق حذف فلوي آنها در سيم پيچيهاي ثانويه جلوگيري کرد.
ترانسفورماتورهاي HMT با يک خروجي در دو مدل با شيفت فازي متفاوت ساخته ميشوند. وقتي که هر دو مدل با هم بهکار ميروند، ميتوانند جريانهاي هارمونيک پنجم، هفتم، هفدهم و نوزدهم را در قسمت جلوئي شبکه حذف کنند.
ترانسفورماتورهاي HMT با دو خروجي ميتوانند مؤلفه متعادل جريانهاي هارمونيک پنجم، هفتم، هفدهم و نوزدهم را در داخل سيم پيچيهاي ثانويه حذف کنند.
ترانسفورماتورهاي HMT با سه خروجي ميتوانند مؤلفه متعادل جريانهاي هارمونيک پنجم، هفتم، يازدهم و سيزدهم را در داخل سيم پيچي ثانويه حذف کنند.
▪ کاهش جريانهاي هارمونيکي در سيمپيچيهاي اوليه HMT باعث کاهش افت ولتاژهاي هارمونيکي و اعو جاج مربوطه ميشود.
کاهش تلفات توان بهعلت کاهش جريانهاي هارمونيکي بهعبارت ديگر ترانسفورماتور HMT باعث ايجاد اعو جاج ولتاژ خيلي کمتري در مقايسه با ترانسفورماتورهاي معمولي يا ترانسفورماتور عامل K ميشود.

با بررسيهاي مختلفي معلوم شده است که در جو زمين حدود1800 طوفان تندري همزمان روي مي دهند و اين طوفانهاي تندري حدود100 درخش آذرخش در ثانيه توليد مي کنند. ...

ديد کلي نيروگاه هسته اي مانند هر مرکز مولد برق با هدف توليد برق ايجاد مي شود. توليد برق کار مشکلي به نظر نمي رسد. هر يک از شما احتمالا تکمه فلاش عکاسي ...

روشهاي توليد برق DC: 1- باطري 2- ژنراتور برق DC 3- مبدل AC-DC( يكسو ساز): Reactifair *مصرف كنندگان برق DC در پست: 1- لامپها وآلامهاي هشدار دهنده 2- رل ...

هدف: يكي از بهترين تعريف هايي كه از مهندسي برق شده است، اين است كه محور اصلي فعاليت هاي مهندسي برق، تبديل يك سيگنال به سيگنال ديگر است. كه البته اين س ...

يکي از بهترين تعريف هايي که از مهندسي برق شده است, اين است که محور اصلي فعاليت هاي مهندسي برق, تبديل يک سيگنال به سيگنال ديگر است که البته اين سيگنال ...

روغن ترانسفورماتورهاي قدرت نقش بسيار مهمي در عملکرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عايق کنندگي، خنک کنندگي و تشخيص عيب از جمله مهمترين وظايف روغن مي باشند ...

● تعريف جريان(dc) جريان مستقيم (DC يا جريان پيوسته)، عبور پيوسته جريان الکتريسيته از يک هادي نظير يک سيم از پتانسيل بالا به پتانسيل کم است. در جريان م ...

قوس برقي در سال ۱۸۰۷توسط سرهمفري ديوي کشف شد ولي استفاده از آن در فلزات به يکديگر هشتاد سال بعد از اين کشف يعني در سال ۱۸۸۱ اتفاق افتاد. فردي به نام آ ...

دانلود نسخه PDF - ترانسفور ماتورهاي برق