up
Search      menu
اجتماعی,سیاسی :: مقاله بيلبورد PDF
QR code - بيلبورد

بيلبورد

رسانه بيلبورد

احتمالاً شما هم ايميل هايي با عنوان تصاوير جالب دريافت کرده ايد که به طور مثال تبليغ يک کالا را با بيلبورد نشان مي دهد. شايد حسرت خورده ايد که چرا در ايران چنين تبليغاتي را در بيلبورد نمي بينيد. يکي از مشکلات در اين ميان ناشناخته ماندن بيلبورد به عنوان يک رسانه است. اين پرونده قصد دارد که بيلبورد را به عنوان يک رسانه مهم تبليغاتي در ذهن مديران بازنمايي کند.
بيلبورد رسانه جلب مشتري
اگر از بزرگراه هاي مدرس، همت و چمران در شهر تهران گذر کرده باشيد، به طور حتم چشمتان به يکي از تابلوهاي رنگانگ تبليغاتي افتاده که در کنار بزرگراه ها خودنمايي مي کنند. به تابلوهاي بزرگي که معمولاً از آنها براي تبليغات استفاده و در نواحي پر ترافيک و در کنار جاده هاي شلوغ يافت مي شوند، «بيلبورد» مي گويند. بيلبوردها داراي اندازه هاي مختلفي هستند اما معمولاً در اندازه هاي بزرگ و با جملات کنايه دار يا ايهام دار سعي مي کنند تا نگاه مشتري را به خود جلب کنند.
اکثر بيلبوردهاي برجسته در امتداد بزرگراه ها نصب مي شوند به طوري که اثر آنها در ذهن سرنشينان بايد زياد باشد. بيلبوردها معمولاً راه اصلي پيدا کردن غذا و بنزين در بزرگراه هاي ناآشنا براي رانندگان هستند. در ايالات متحده سالانه بين پنج تا ۱۵ هزار بيلبورد در جاده ها نصب مي شوند. برخي از شهرها در دنيا حجم انبوهي از بيلبوردها را دارا هستند. ميدان ساعت در نيويورک مثال خوبي در اين مورد است که به خاطر کمبود فضا، بر بالاي بسياري از ساختمان ها بيلبورد نصب شده است.
بيلبورد يک رسانه است
بيلبوردها بيش از آنکه ابزار تبليغاتي باشند، يک رسانه به حساب مي آيند؛ رسانه اي که مي تواند پيام خود را به مؤثرترين شکل ممکن به مخاطب خود منتقل کند. به رسانه اي که بيشترين اثربخشي را براي تبليغات داشته باشد و موجب بقاء و موفقيت تبليغات شود، «رسانه اثربخش» مي گويند. به بيان ديگر، رسانه اي که بتواند پيام فروش و بازاريابي را در مخاطبان دروني کند که قدرت نيازسنجي، نيازسازي، نيازمندي و نيازشناسي آنان را تحريک کرده و آنها را به عکس العمل وادارد، رسانه اي اثربخش است. به طور معمول بيلبوردها در زمره رسانه هاي اثر بخش جاي مي گيرند. اگر چه شرکت ها، رسانه اثربخش خود را براساس استراتژي هاي بازاريابي و براساس تحقيقات انتخاب مي کنند، اما به طور مثال اين مسأله به اثبات رسيده که براي شرکت هاي توليدکننده خودرو، بهترين شيوه تبليغاتي بيلبورد است.
در تعريف هاي رسانه اثربخش براساس مدل هرم مشتري، بيلبورد يک رسانه طلايي (Golden Media) براي تبليغ لوازم خانگي به حساب مي آيد. مشتريان رسانه طلايي سودآوري کمتري دارند ولي از محصولات و خدمات شرکت رضايت دارند و به وسيله رسانه طلايي مي توان وفاداري آنها را زياد کرد. با ظهور فناوري هاي جديد، بيلبوردها اکنون به رسانه اي تعاملي تبديل و از حالت يک تابلوي تبليغاتي غيرمتحرک خارج شده اند. در پنجاه و چهارمين جشنواره تبليغات کن، بيلبوردي از BBC برنده جايزه شد. در اين بيلبورد از مخاطبين خواسته شده بود تا با ارسال پيامک به شماره هاي اعلام شده رأي دهند که آيا نيروهاي آمريکايي در جنگ ها اشغالگر هستند يا آزادي بخش که رأي آنها پس ارسال پيامک روي بيلبورد ثبت مي شد. چنين شيوه اي باعث مي شود تا مخاطبين بيلبورد از حالت انفعالي خارج شده و بالا و پايين رفتن آمار ثبت شده را بر روي بيلبورد ديجيتال مشاهده کنند.
بيلبوردها چگونه متولد شدند
پيشينه بيلبورد به تمدن هاي اوليه باز مي گردد. در تاريخ مصر باستان به ستون هاي سنگي اوبليسک برمي خوريم که ستون هايي چهار وجهي با نوک هرمي شکل هستند و از سنگ يک تکه ساخته شده اند. اين ستون ها نه تنها جنبه تزئيني داشته بلکه براي ترويج مذهب مصريان باستان به کار مي رفته اند و بر روي آنها جملات مذهبي و دعاهاي مختلف کنده کاري شده بود. همچنين هرچند مطالب موجود بر اين ستون ها محدود به موارد مذهبي و سياسي است، اما بدون شک در تعريف امروز از تبليغات مي گنجد. نخستين قدم ها در مسير تبليغات در سال۱۴۵۰، زماني که «يوهان گوتنبرگ» ماشين چاپ قابل حمل را اختراع کرد، بر مي گردد که با انتشار برگه هاي آگهي دستي، تبليغات به شکل امروزي آن به مردم معرفي شد. در سال ۱۷۹۶ با تکميل روش هاي ليتوگرافي، اولين پوستر تصويرسازي شده به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال فضاهايي مناسب براي نصب آگهي هاي خود بودند تا در محدوده زماني مشخص، بيشترين بازديدکننده و بالاترين تأثير را داشته باشد؛ به اين ترتيب، ستون ها و جعبه هاي ويژه نصب آگهي در نقاط پر رفت و آمد شهرها برپا شد.اولين بار تبليغات در حاشيه جاده ها توسط بازرگانان و کسبه محلي آمريکايي به کار رفت. آنها علامت ها و تابلوهايي را بر ديوارها و نرده ها نقش کرده يا پوسترهايي را بر روي تيرهاي تلگراف، ديوارها و هر محل ممکن، نصب مي کردند. در نيويورک در سال ۱۸۳۵، اولين پوستر بسيار بزرگ در فضاي خارجي نصب شد.
● شيوه هاي ارائه تبليغات در بيلبورد
بيلبوردها بايد تأثيري ماندگار و برق آسا در حافظه مشتري بگذارند به طوري که بعد از اينکه بيننده از محل دور شد، همچنان به تبليغ و موضوع آن فکر کند. تبليغ بر روي بيلبورد بايد در زمان بسيار کوتاه قابل خواندن باشد. در حالي که اتوموبيل با سرعت زياد از کنار يک بيلبورد عبور مي کند، سرنشينان آن بايد بتوانند آن را بخوانند و يا پيام مورد نظر را دريافت کنند. بنابراين آنها معمولاً شامل چند لغت در اندازه بزرگ و خوانا بوده و يا داراي تصاوير کنايه دار و گيرا با رنگ هاي درخشان هستند.
در برخي از بيلبوردها اشياء يا تصاوير خارج از حجم چارچوب اصلي به صورت چند بعدي طراحي و نمايش داده مي شوند. به عنوان مثال در اوايل قرن بيست و يکم در آمريکا تبليغي براي يک فروشگاه زنجيره اي فست فود طراحي شد که در آن گاوي خارج از صفحه بيلبورد در حال نوشتن يک شعار عليه مصرف گوشت گاو با غلط املايي را نمايش مي داد. frendz don&#۰۳۹;t let frendz eat beef.
● مزاياي تبليغات بيلبوردي
وجود اين تابلوهاي بزرگ، براي شرکت هاي کوچک که قادر به پرداخت هزينه تبليغات تلويزيوني نيستند، بسيار مفيد است. بيلبورد در مقايسه با قيمت تبليغات تلويزيوني و راديويي و کم اثر بودن تبليغات در رسانه هاي چاپي مي تواند با هزينه کمتر، بيشترين تعداد مخاطب را جلب کند. از سوي ديگر صاحبان اين نوع تبليغات دنبال مشتري نمي گردند بلکه اين مشتريان هستند که آنها را مي يابند.

دانلود نسخه PDF - بيلبورد