up
Search      menu
فنآوری اطلاعات :: مقاله بازاريابي از طريق وب PDF
QR code - بازاريابي از طريق وب

بازاريابي از طريق وب

راهنماي جامع بازاريابي از طريق وب

● بخش اول: موتورهاي جستجو
چطور مي شود بازديدکنندگان بيشتري را به سايت کشاند؟براي افزايش ترافيک سايت چه کار هايي مي توانيد انجام دهيد؟در اين مقاله با ٣١ مورد ضروري که بايد مورد توجه قرار دهيد آشنا مي شويد . احتمالا بسياري از آنها را پيش از اين نيز به کار مي برديد ، برخي ديگر نيز با وجود اطلاع مورد غفلت قرار گرفته اند و تعدادي را نيز تا کنون نشنيده ايد.مقالات بسيار زيادي در اين خصوص نوشته شده است. بعنوان نمونه مي توانيد هزاران مقاله از اين دست را در مرکز اطلاعرساني بازاريابي وب به آدرس www.wilsonweb.com cat بيابيد. با وجودي که در اين مقاله هيچ نکته ي جديدي مورد اشاره قرار نگرفته سعي کرده ام تا مجموعه اي از مهمترين تکنيک ها را بطور خلاصه مورد اشاره قرار دهم.
▪ فنون موتورهاي جستجو:
١) عنوان صفحه را بنويسيد:
براي هر صفحه از سايت عنواني توصيفي متشکل از ٥ تا ٨ کلمه بنويسيد.از نوشتن کلماتي مانند And و The و غيره در عنوان صفحه دوري کنيد.اين عناوين در هنگام جستجوي کاربران بصورت لينک به سايت شما اشاره مي کنند پس سعي کنيد با نوشتن عبارات جذاب جستجو کنندگان را به کليک کردن ترغيب کنيد.براي استفاده از عنوان صفحه در ميان دو تگ از تگ .
از کلمات کليدي که مردم براي جستجوي شما استفاده مي کنند در کنار نام شرکت براي عنوان صفحه استفاده کنيد.بخاطر داشته باشيد که اين عبارت تقريبا تمام هويت شما در موتورهاي جستجو بحساب مي آيد.اکثر مردم در جستجو فقط به اين بخش از نتيجه دقت مي کنند و آنرا ملاک انتخاب يا عدم انتخاب سايت شما قرار مي دهند.
٢) يک متا تگ توصيفي بنويسيد:
برخي از موتور هاي جستجو توضيحاتي را در پايين عنوان صفحه شما درج مي کنند.چنين توصيفي بايد در يک يا دو جمله (حد اکثر شامل ٢٥٥ کاراکتر) بيانگر محتواي صفحه باشد.البته بخاطر داشته باشيد که تنها حدود ٦٠ کاراکتر از اين کاراکتر ها در نتايج موتور جستجوي گوگل به نمايش در مي آيد و بقيه آنها فهرست مي گردند.براي استفاده از متا تگ ها در همان بخش Head بصورت زير عمل کنيد:
زماني که من يک متا تگ براي صفحه ام مي نويسم ابتدا کلمات و عبارات کليدي مربوط به مقاله را در آن استفاده مي کنم.سپس به حذف لغات و عبارات معمول و متداول از آن مي پردازم.با وجودي که اکثر موتور هاي جستجوي مشهور بجز ياهو ديگر از متا تگ ها براي رتبه بندي سايت ها استفاده نمي کنند ولي بهتر است که هنوز هم از آنها استفاده کنيم.چه کسي مي تواند تضمين دهد که آنها دوباره مورد توجه قرار نگيرند؟
٣) از کلمات کليدي در تگ هاي تيتر H١ ، H٢ و H٣ استفاده کنيد:
موتورهاي جستجو فرض مي کنند که کلماتي که در تيتر ها و زير تيتر ها آمده اند کلمات مهمي هستند بنا براين سعي کنيد کلمات و عبارات کليدي تان را در يک يا دو تگ سر تيتر (Header) استفاده کنيد.از موتور هاي جستجو انتظار نداشته باشيد که براي يافتن تگ هاي سر تيتر فايل هاي CSS شما را جستجو کنند.آنها چنين کاري را انجام نمي دهند! در عوض بطور مستقيم کلمات کليدي را در تگ هاي سر تيتر استفاده کنيد .
٤) از وجود کلمات کليدي در اولين پاراگراف بدنه (Body) اطمينان حاصل کنيد:
موتور هاي جستجو انتظار دارند تا اولين پاراگراف متن –جايي که بسياري از مردم مقدمه يا چکيده اي از محتواي صفحه را در آن مي گذارند- شامل کلمات کليدي مهمي باشد.با اين وجود نيازي به انباشتن مصنوعي کلمات در صفحه نيست. گوگل تراکم ٥ ١ تا ٢ درصدي يک کلمه از صفحه را براي اختصاص امتياز بالا به صفحه کافي مي داند و نيازي به افزايش اين رقم نيست.
جاهاي ديگري که مي توانيد از کلمات کليدي استفاده کنيد تگ هاي Alt و Comment هستند.
٥) از کلمات کليدي در لينک ها استفاده کنيد:
موتورهاي جستجو به دنبال نشانه هاي تمرکز و توجه صفحه شما مي گردند.زماني که به لغتي پيوند داده شده (Hyperlinked) بر مي خورند بطور بالقوه آنرا مهم فرض مي کنند پس تمام کلمات کليدي تان را لينک کنيد.براي افزايش کارآيي آن مي توانيد به صفحاتي لينک دهيد که آن کلمه يا عبارت کليدي را در نام خود داشته باشند.
٦) سايت خود را موتور جستجو پسند طراحي کنيد:
بسياري از طراحان در طراحي صفحات از Frame ها استفاده مي کنند که موجب بروز مشکلات جدي با موتور هاي جستجو مي گردد.
نوارهاي ناوبري جاوا اسکريپت و فلش نيز گرچه براي استفاده انسان ها بسيار مفيدند ولي موتورهاي جستجو نمي توانند آنها را بخوانند.براي رفع اين مشکل لينک هاي متداول HTML را در پايين صفحه ضميمه آنها کنيد.
مشکل بعد مربوط به برخي از سيستم هاي مديريت محتواست که صفحات پويا توليد مي کنند.URL بسياري از اين صفحات با يک علامت سوال شروع مي شود که بدنبال آن رشته اي طولاني از کاراکتر ها و اعداد قرار دارند.برخي از موتور هاي جستجو با رسيدن به علامت سوال جستجو را متوقف مي کنند و جلوتر نمي روند.اگر ديديد که موتورهاي جستجو صفحات داخليتان را فهرست نمي کنند به بازنويسي URL ها، ساخت يک نقشه سايت (Site Map) و ثبت نام در Yahoo Seach Submit Express فکر کنيد.
٧) چندين صفحه که هر کدام بر کلمه کليدي خاصي متمرکزند بسازيد:
متخصصين ديگر ساخت راهرو هاي خارجي (External Doorways) و دروازه ها (Gateway Pages) را توصيه نمي کنند چرا که صفحات دو نسخه اي مورد جريمه قرار مي گيرند.بجاي آن توصيه مي شود که چندين و چند صفحه بسازيد که هر کدام بر روي يک کلمه يا عبارت کليدي خاص متمرکز باشند.به عنوان مثال بجاي فهرست کردن تمام خدمات در يک صفحه هر کدام را در صفحه اي حداگانه فهرست کنيد.چنين صفحاتي به نسبت صفحات عمومي رتبه بالاتري براي کلمات کليديشان کسب مي کنند.
٨) صفحاتتان را در موتور هاي جستجو ثبت کنيد:
سپس صفحاتتان را در موتور هاي جستجوي مهمي که بصورت خودکار صفحات را فهرست مي کنند ثبت نام کنيد.برخي از اين موتورها توسط ساير موتور هاي جستجو وPortal ها نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.در آمريکا گوگل ، ياهو ، MSN ، AOL و AskJeeves پرطرفدار ترين موتور هاي هاي جستجو بشمار مي روند براي اروپا و ساير نقاط جهان موتور هاي محلي نيز به اين فهرست اضافه مي گردند.اينکه براي ثبت نام در موتور هاي جستجو به کسي پول بدهيد اتلاف سرمايه است.از ثبت نام در FFA ها(Free For All pages) هم اجتناب کنيد زيرا علاوه بر عدم نتيجه گيري شما را هدف Spam هاي خود قرار مي دهند.علاوه بر اين ممکن است بوسيله موتورهاي جستجو جريمه شويد.در مورد ثبت نام در دايرکتوري ها در بخش فنون ايجاد پيوند صحبت خواهيم کرد.و در آخر اگر صفحه تان را در موتور جستجويي ثبت کرده ايد تا تغييرات مهمي در آن ايجاد نکرده ايد آنرا دوباره ثبت نکنيد چرا که عنکبوت هاي موتور هاي جستجو (Spider) در هر صورت به صفحه شما سر خواهند زد.
۹) موقعيت خود را در موتور هاي جستجو تثبيت کنيد:
حال با يکسري تنظيمات کوچک موقعيت بالايي براي خود در نتايج جستجو بيابيد.به عنوان مثال متوانيد با استفاده از نرم افزار Web Position Gold (www.wilsonweb.com afd webposition.htm) امتياز خود را چک کنيد و آنرا با صدرنشينان جدول نتايج مقايسه کنيد.
● بخش دوم: استراتژي هاي ايجاد پيوند و بازاريابي سنتي
▪ استراتژي هاي ايجاد پيوند:
لينک ها ترافيک اضافي براي سايت شما به ارمغان مي آورند از زمانيکه Google و ساير موتورهاي جستجوي عمده تعداد لينکهاي ورودي به سايت را به عنوان در رتبه بندي در نظر گرفته نقش پررنگتري يافته اند.البته همه لينک ها هم ارزش نيستند.لينکهايي که از سايت هاي محبوب دريافت مي کنيد ارزش بيشتري از لينکهاي سايت هاي کم بيننده دارند.
▪ سايت خود را در دايرکتوري هاي کليدي ثبت کنيد:
سايت خود را در دايرکتوري هاي کليدي ثبت کنيد چرا که اين امر به بهبود رتبه شما در موتور هاي جستجو کمک مي کند و در جذب ترافيک به سايت مفيد است.از ثبت نام در پروژه دايرکتوري آزاد (www.dmoz.com) که بوسيله ويراستار هاي انساني کنترل مي شود اطمينان حاصل کنيد.اين دايرکتوري مهم فراهم کننده محتواي همه موتورهاي جستجوي اصلي است.علاوه بر اينکه خود نيز يک سايت اطلاعرساني پرطرفدار است که گوگل لينکهاي آنرا بسيار مهم مي شمارد..دايرکتوري ياهو دايرکتوري مهم ديگر است، حتي با وجوديکه اخيرا در نتايج جستجويش از آن کمتر استفاده مي کند.در اين دايرکتوري ها انسان هاي واقعي جملات ٢٠٠ کاراکتري شما را مي خوانند پس مواظب باشيد و از دستورالعمل هايشان پيروي کنيد.از جمله ساير دايرکتوري هاي قابل ملاحظه مي توان به www.About.com و www.Business.com اشاره کرد.
▪ سايتتان را در سايت هي صنعت خود و دايرکتوري هاي مخصوص حوزه فعاليتتان ثبت کنيد:
ممکن است دايرکتوري هايي را بيابيد که بر روي صنايع و موضوعات خاصي چون آموزش و پرورش و امور مالي تمرکز کرده اند.علاوه بر اين ممکن است عضو اتحاديه هاي مختلف نيز باشيد.از آنها نيز بخواهيد که در سايتشان به شما لينک بدهند ، حتي اگر براي اينکار مجبور به پرداخت مبلغي به عنوان حق عضويت باشيد.
▪ براي خبرنامه هاي سايت هاي ديگر مقاله بنويسيد:
با نوشتن مقالات در حوزه تخصص خود و ارسال آن براي سردبيران خبرنامه ها به عنوان محتواي رايگان مي تواند بشکل غير قابل باوري حضور شما در وب را پررنگتر نمايد.بخصوص که اکثر اين مقالات پس از انتشار در وب سايت آنها آرشيو مي شوند.
در مقابل فقط بخواهيد که يک لينک بهمراه توضيحي يک خطي در مورد خدمات و حوزه فعاليتتان را بهمراه مقاله ارائه کنند.اين روش روشي بسيار موثر است که مي تواند در طول زمان به راحتي صد ها لينک به سايت شما ايجاد کند.
▪ به انتشار اخبار مربوط به خود بپردازيد:
رويدادهايي که ارزش خبري خبري دارند را بيابيد و براي نشريات چاپي يا الکترونيک حوزه فعاليتتان ارسال کنيد.لينک هايي که به سايت شما در پايگاه هاي خبري آن لاين داده مي شود ، ممکن است تا سالها باقي بماند.
اين روزها ايجاد يا طراحي جديد وب سايت ارزش خبري زيادي ندارد و خبر خوبي بشمار نمي رود.بخاطر داشته باشيد که در انتشار اخبار حتما URL وب سايتتان را هم قيد کنيد.
▪ براي کسب و کارتان يک وبلاگ درست کنيد:
اگر مي خواهيد که به سايتتان لينک داده شود نوشتن يک وبلاگ را آغاز کنيد.اگر محتواي مناسبي توليد کنيد افراد به احتمال زياد به شما لينک خواهند داد.اين امر موجب افزايش امتياز شما خواهد شد.
▪ استراتژي هاي سنتي:
تنها به اين دليل که که رسانه هاي سنتي در اينترنت حضور ندارند نبايد فکر کنيم که کارآيي هم ندارند.تلفيقي از رسانه هاي سنتي و جديد مي تواند بسيار مفيد باشد.
▪ آدرس سايتتان را در کارت ويزيت، بروشور، نوشته ها و ... خود قرار دهيد:
اين نکته امري بديهي که گاهي مورد غفلت واقع مي شود.از وجود URL تان در در کارت هاي ويزيت، سربرگ ها، بروشورها، نوشته ها و ... اطمينان حاصل کنيد.در مورد رسانه هاي چاپي من پيشنهاد مي کنم که از http: ابتداي URL صرف نظر کنيد و آدرس سايت را بصورت www.domain.com بنويسيد.
▪ از رسانه هاي چاپي براي تبليغ سايتتان استفاده کنيد:
اگر تبليغات چاپي را موثر (مفيد) يافته ايد آنرا ترک نکنيد.اما حتما از آدرس URL تان در تمام اين تبليغات چه چه در نشريات تجاري و روز نامه ها و چه در Yellow Page ها استفاده کنيد.با اينکار در دو مرحله با خواننده ارتباط برقرار مي کنيد:اول توجه خواننده را اسير تبليغ مي کنيد و در مرحله بعد سايتي را به آنها پيشنهاد مي کنيد که درآن مي توانند اطلاعات بيشتري بدست بياورند و يا حتي به سفارش کالا بپردازند.گاهي اوقات تبليغات کوچک حاشيه نشريات در مقايسه با تبليغات آن لاين داراي کارآيي بيشتر و قيمت پايينتري هستند.از ساير رسانه هاي سنتي از قبيل پست بروشور و ارسال کارت پستال، راديو و تلويزيون و ... نيز غافل نشويد.
▪ خدمات رايگان ارائه دهيد:
از سايت ما ديدن کنيد تا اطلاعات بيشتري بدست آوريد. جمله اي کسل کننده و غير موثر براي دعوت مردم به بازديد از سايت است.بهتر است جمله اي همچون از محاسبه گر نوسازي آشپزخانه رايگان ما که بطور اختصاصي در سايت ما در دسترس است استفاده نماييد. را بکار گيريد.
اشتباه نکنيد،ايجاد يک منبع رايگان بسيار زمانبر و انرژي بر است ولي به سرعت موجب رشد ترافيک وب سايتتان خواهد شد.از ارتباط نزديک خدمات ارائه شده در وب سايت با آنچه مي فروشيد اطمينان حاصل کنيد تا بازديدکنندگانتان مشتريان خوبي نيز براي سايتتان باشند.

چوب: چوب، از نظر گياه‌شناسي، بخش جامد و سخت زير پوست ساقه درخت يا ديگر گياهان چوبي است که به شکل بافت آوندي وجود دارد. گرچه در باور عموم چوب تنها در د ...

کاري که روباتها انجام ميدهند.، توسط ميکرو پروسسرها(microprocessors) و ميکروکنترلرها(microcontroller) کنترل مي شود. با تسلط در برنامه نويسي اين دو مي ت ...

روباتيك، علم مطالعه فناوري مرتبط با طراحي، ساخت و اصول كلي و كاربرد روباتهاست. روباتيك علم و فناوري ماشينهاي قابل برنامه ريزي، با كاربردهاي عمومي مي ب ...

لوبيا سبز گياهيست يک ساله . محل اصلي و اوليه آن روشن نيست. ولي عده اي معتقدند که از نواحي گرمسير آمريکا ، به ساير نقاط انتقال يافته است و کاشت آن از ز ...

وبلاگ ساختن يک کار ساده است. وارد blogsky.com يا Persianblog.ir شويد و عضويت در سايت را بزنيد. در حال حاضر که blogsky عضو نمي پذيرد. پس مي توانيد به ه ...

ارتقاي سطح دانش, توانايي و مهارتهاي ارتباطي براي پاسخگويي به نيازهاي جديد يکي از رويکردهاي مهم در سازمانهايي است که به اصل پويايي مداوم پايبندند. هر س ...

اوايل شهريورماه، خبر موتور جستجوي «ياحق» يکي از اخبار مهم فناوري اطلاعات در ايران بود. اولين بار رضا تقي پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، با بيان ...

● کاربست گرافيک در طراحي صفحات وب برخلاف درک رايج از گرافيک، اين هنر جزو هنرهاي اصيل و نه صرفا مدرن است. رويکرد گرافيکي به تصاوير از سفالينه هاي شوش و ...

دانلود نسخه PDF - بازاريابي از طريق وب