up
Search      menu
فنآوری اطلاعات :: مقاله اينترنت PDF
QR code - اينترنت

اينترنت

اينترنت، ابزاري کارآمد در خدمت تبليغات

در کتاب ها و متون مختلف تعاريف متفاوتي از تبليغات آمده است، اما در تمامي آن تعاريف، اشتراکاتي وجود دارد. اين اشتراکات شامل موارد زير مي شوند:
▪ تبليغ عبارت از يک ارتباط غيرشخصي است .
▪ مي بايست براي آن پول پرداخت شود.
▪ از طريق رسانه هاي مختلف انجام مي پذيرد.
▪ براي متقاعد ساختن يا تاثير بر اذهان افراد صورت مي گيرد.
همان طور که در بالا اشاره شد، تبليغات از طريق رسانه هاي مختلفي انجام مي شود. چندي است رسانه اي جديد -اينترنت - به ليست رسانه هاي مورد استفاده تبليغات اضافه شده است.
رشد تبليغ در اينترنت نسبت به تبليغ در رسانه هاي سنتي، از سرعت بيش تري برخوردار بوده است. تعداد مخاطبان راديو پس از گذشت ۳۸ سال از پيدايش آن به ۵۰ ميليون نفر رسيد، تلويزيون ۱۳ سال پس از پيدايش، اين حد نصاب را کسب کرد، در حالي که اينترنت تنها با گذشت ۴ سال توانسته است به اين حد نصاب دست پيدا کند. اين مقاله سعي دارد به معرفي تبليغات اينترنتي و ويژگي هاي آن بپردازد.
● تعريف تبليغات اينترنتي
تبليغات اينترنتي به استفاده از اينترنت به عنوان يک کانال و وسيله ارتباطي براي ارسال تبليغات در محيط وب اشاره دارد. در تعريفي ديگر، تبليغات اينترنتي را اين گونه تعريف نموده اند: نمايش دادن نام ها وعلائم تجاري، شعارها و تصاوير تبليغاتي در سايت ها (پايگاه ها)ي پربيننده اينترنت، به نحوي که به تحقق اهداف تبليغات کمک نمايد.
● تاريخچه
با شروع فعاليت هاي تجاري در اينترنت، تبليغات اينترنتي نيز پا به عرصه گذاشت. به نظر مي رسد اولين شيوه براي تبليغ، استفاده از پست الکترونيک بوده باشد. اما با اضافه شدن فن آوري وب به اينترنت، تبليغات اينترنتي به شکل امروزي آن آغاز گرديد. در سال ۱۹۹۴ اولين بنر تبليغاتي - که امروزه معمول ترين و مشهورترين مدل تبليغ در اينترنت است - در پايگاه اينترنتي هات واير (HOTWIRE) به کار گرفته شد. از اين سال به بعد بود که تبليغات اينترنتي به عنوان تکنيکي موثر و کارا براي تبليغات مورد توجه بازاريابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جديدي از مدل هاي تبليغات در اينترنت شکل گرفتند و ميزان هزينه هاي تبليغاتي به طور مداوم افزايش پيدا کرد. به طوري که از ميزان ۵۵ ميليون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۲۷۰ ميليون دلار در سال ۱۹۹۶، ۹۴۰ ميليون دلار در سال ۱۹۹۷، ۲ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۸ و ۵ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۹ رسيد. هم چنين بر اساس آمار منتشره در موسسه تبليغات تعاملي که يکي از معروف ترين و معتبرترين موسسات در زمينه ارائه آمار و اطلاعات اينترنتي است، ميزان هزينه هاي تبليغات اينترنتي در سال هاي ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتيب برابر با ۰۸۷ ۸، ۱۳۴ ۷، ۰۱۰ ۶ و ۲۶۷ ۷ ميليارد دلار بوده است.
در جدول زير به برخي از اتفاقات مهم صنعت تبليغات اينترنتي اشاره شده است.
▪ تاريخ وقايع مهم
نوامبر ۱۹۹۳ کانال سي. ان. ان (CNN) تبليغات اينترنتي را معرفي نمود.
اکتبر ۱۹۹۴ هات واير اولين تبليغ اينترنتي متعلق به اي.تي اندتي(AT&T) و اسپرينت (Sprint) را در سايت خود قرار داد.
مارچ ۱۹۹۵ راگو (Ragu) که اولين بسته نرم افزاري براي ايجاد سايت است، معرفي شد.
جولاي ۱۹۹۵ موسسه تحقيقاتي فارستر (Forrester) گزارش نمود که هزينه صرف شده براي تبليغات اينترنتي در سال ۱۹۹۵ به رقم ۳۷ ميليون دلار رسيده است.
اکتبر ۱۹۹۵ شرکت پوپي تيسون (Poppe Tyson) واحد فروش تبليغات اينترنتي خود را به شرکت دابل کليک تبديل نمود.
ژانويه ۱۹۹۶ مايکروسافت ۲۰۰،۰۰۰ دلار بعنوان اسپانسر سايت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت کرد.
مي ۱۹۹۶ آي ويليج (ivillage) ۸۰۰،۰۰۰ دلار از تبليغات اينترنتي کسب درآمد کرد.
اکتبر ۱۹۹۶ شرکت کاسي (CASIE) اولين راهنماي تبليغات تحت وب را معرفي نمود.
ژانويه ۱۹۹۷ شرکت هيوالت پاکارد (Hewlett-Packard) اولين بنر تعاملي را معرفي کرد.
اگوست ۱۹۹۷ موسسه ارتباطي ژوپيتر (Jupiter) پيش بيني نمود که تبليغات اينترنتي به ۷.۷ بيليون دلار در سال ۲۰۰۲ خواهد رسيد.
● اشکال مختلف تبليغات اينترنتي
▪ بنرها
بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحي مي شوند. بنرها بدليل هزينه کم در طراحي و پست از متداول ترين اشکال تبليغات اينترنتي به شمار مي آيند. بنر ثابت به بنري اطلاق مي شود که تبليغ را بصورت يک تصوير و در اندازه اي ثابت ارائه مي کند. از آن جاکه بنرها در بسياري از سايت ها نمايش داده مي شوند، نرخ رويت بالايي دارند ولي نرخ کليک در آن ها پايين است.
بنرهاي انيميشن دار (بنرهاي پويا)، در حقيقت بنرهاي ثابتي هستند که از فن آوري انيميشن در طراحي و ساخت آن ها استفاده شده است. اين نوع بنرها بدليل برخورداري از انيميشن نسبت به بنرهاي ثابت غالباً نرخ کليک بالاتري دارند. بنرهاي ثابت و انيميشن دار هر دو ابزاري هاي مناسبي براي معرفي نام تجاري مي باشند. شکل ديگري از بنرها، بنرهاي تعاملي هستند. در اين نوع بنرها که به تازگي بسيار مشهور شده اند، براي کاربران اين امکان فراهم است که ارتباط دو طرفه اي را با طراحان تبليغ برقرار نمايند؛ به عنوان مثال گزينه هايي به منظور ورود اطلاعات براي کاربران در نظر مي گيرند و به تناسب اطلاعاتي که کاربران وارد مي کنند، پاسخ هايي به آن ها داده مي شود. از بنرهاي تعاملي غالباً در خريدها و ثبت نام هاي اينترنتي و مواردي از اين قبيل استفاده مي شود. در اغلب موارد بنرهاي تعاملي با استفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet ساخته مي شوند. امروزه بنرها اشکال، اندازه ها و روش هاي ارائه استانداري دارند .
▪ بنرهاي داراي غناي رسانه اي
اين نوع از بنرها از تکنولوژي چند رسانه اي ( مانند صوت، تصوير و انيميشن) براي ارائه پيام تبليغاتي استفاده مي کنند. هدف اصلي بنرهاي داراي غناي رسانه اي جلب توجه مخاطبان مي باشد. بنرهاي داراي غناي رسانه اي نه تنها با ارائه انيميشن، صدا و تصوير تجربه جديدي به کاربران ارائه مي کنند، بلکه با دعوت از کاربران براي تعامل با طراحان تبليغ، اطلاعات بيش تري را در مورد کالا و يا خدمت مورد نظر ارائه مي دهند.
در مقايسه با بنرهاي ثابت، بنرهاي داراي غناي رسانه اي از تکنولوژي پيچيده تري استفاده مي نمايند. InterVU ,RealAudio ,RealVideo , Flash و SVG نمونه هايي از اين دست مي باشند. استفاده از اين نوع تکنولوژي به معناي هزينه بيش تر در طراحي و نمابش تبليغ مي باشد. اگرچه امروزه بسياري از مردم بدليل هزينه طراحي بالا و سرعت پايين در بارگيري ، در استفاده از بنرهاي داراي غناي رسانه اي مردد مي باشند، با اين وجود اثربخشي آن ها در ايجاد نام تجاري حائز اهميت است. در مطالعه اي که به منظور سنجش اثربخشي بنرهاي داراي غناي رسانه اي انجام گرفت، مشخص شد که ۶۱% از افرادي که اين نوع بنرها را مشاهده کرده بودند، آن ها را به خاطر مي آوردند. درحالي که در بنرهاي ثابت اين رقم ۳۰% بوده است. هرچند هزينه هاي ايجاد بنرهاي داراي غناي رسانه اي در مقايسه با ساير بنرها بيش تر است، ولي بنظر مي رسد عملکرد بهتر اين نوع بنرها هزينه هاي ناشي از آن را پوشش مي دهد.
▪ تبليغات مبتني بر بازي
از گذشته دور، سرگرمي يکي از شيوه هاي مورد استفاده در تبليغات بوده است. بر اين اساس بازي هاي اينترنتي مي توانند فرصت مناسبي را براي تبليغات فراهم آورند. ارائه دهندگان تبليغات مبتني بر بازي، فروشندگان بازي هاي اينترنتي هستند. اين نوع از تبليغات براي افراديکه در حال بازي هستند به دو صورت ارسال مي شوند. در روش اول که بسيار متداول است، تصاوير تبليغاتي، جايگزين تصاوير بازي اينترنتي مي شود. در نتيجه افرادي که در حال بازي هستند، به شکل مجازي تحت تاثير تبليغ مورد نظر قرار مي گيرند. در روش ديگر کل بازي به قسمت هاي مختلفي تقسيم مي شود و افرادي که در حال بازي هستند مي بايست قبل از رفتن به مراحل بعدي بازي، تبليغ خاصي را ببينند و يا تعاملاتي را انجام دهند. در اين روش تبليغ دهندگان پاسخ هاي تعاملي بيش تري را دريافت مي نمايند چراکه افرادي که در حال بازي هستند، مايل به ادامه بازي خود خواهند بود.
از آنجايي که تبليغات مبتني بر بازي معمولاً از تکنولوژي چند رسانه اي استفاده مي کنند، هزينه بيش تري براي ايجاد و اجراي آن ها صرف مي شود. علي رغم اين که اين نوع تبليغات در جلب توجه بينندگان بسيار موفق هستند، ولي مخاطبان آن تنها به افرادي که بازي را انجام مي دهند محدود مي شوند. محدوديت ديگر اين نوع از تبليغات، ناخرسندي برخي از افراد از تبليغات حين بازي است.
▪ تبليغات مبتني بر پست الکترونيک
نامه همواره يکي از ابزارهاي بازاريابي و تبليغات بوده است. با افزايش روزافزون استفاده از پست الکترونيک اين ابزار به شيوه اثربخشي براي تبليغات اينترنتي تبديل شده است. تبليغات از طريق پست الکترونيک ابزاري مقرون به صرفه است که از نرخ پاسخگويي بالايي نيز برخوردار است. هم چنين اين ابزار موجب وفاداري مشتريان و نيز موجب تقويت نام تجاري مي شود، ضمن اين که در جذب و نگهداري مشتريان نيز ابزار بسيار کارآمدي است.
انواع مختلفي از تبليغات مبتني بر پست الکترونيک وجود دارد. يک نوع از تبليغات مبتني بر پست الکترونيک خبرنامه هاي اينترنتي هستند که توسط شرکت و يا نماينده فروش شرکت تهيه شده و براي گروه خاصي که علايق مشترکي در مورد کالا و خدمات دارند ارسال مي شوند و خدماتي را به مشتريان ارائه مي کنند. ارسال خبرنامه ها در بسياري از موارد با کسب اجازه از مشتريان و بصورت ادواري صورت مي گيرد. نوع دوم، گروه هاي گفت و گو هستند، که در ميان جمعي با علايق مشترک ايجاد مي شوند. در اين نوع از تبليغات پيام الکترونيکي که براي اعضا فرستاده مي شود، گفت و گويي را در مورد موضوعي خاص ميان آن ها ايجاد مي کند. بسياري از گروهاي گفت و گوي موفق، يک هماهنگ کننده دارند، که تصميم مي گيرد چه پيام هايي براي اعضا ارسال شود. نوع سوم شامل يک کانال بازاريابي است که افراد در آن عضو شده و براساس علايق اعضاء پيام هاي تبليغاتي براي آن ها فرستاده مي شود. هر کانال بر روي اخبار گروه مشخصي از کالاها و خدمات متمرکز مي شود. ضمناً اطلاعات هر کانال هر چند مدت يکبار به روز مي شود.
از آنجايي که به راحتي مي توان نامه هاي الکترونيک تجاري را ايجاد و از طريق اينترنت ارسال نمود، ابراز ارزان و نيز اثر بخشي براي تبليغات به شمار مي آيد. تحليل عملکرد اين نوع تبليغات نيز به راحتي قابل انجام است. با اين وجود تبليغات مبتني بر پست الکترونيک با محدوديت هايي نيز مواجه است. اولين مشکل اين است که کاربران اينترنت غالباً تعداد زيادي نامه الکترونيکي حاوي تبليغات دريافت مي کنند که اين امر مي تواند باعث ايجاد تاثيرات منفي در آن ها شود، در نتيجه عموماً نامه ها بدون آن که مطالعه شوند، حذف مي شوند. مشکل ديگر اين است که تمامي سرورهاي پست الکترونيک فرمت HTML را ندارند لذا رديابي نامه ها از طريق نرخ کليک در آن ها دشوار است.
▪ تبليغات ناخواسته
تبليغات ناخواسته که شامل (Pop-up) و (Pop-under) مي شود يکي از اشکال بحث انگيز تبليغات اينترنتي به حساب مي آيد. اين نوع از تبليغات به صورت ناخواسته دريافت مي شود و مخاطبان را در معرض يک نمايش اجباري قرار مي دهد. آگهي هاي تلويزيوني را مي توان نمونه اي از تبليغات اجباري به حساب آورد چراکه اين آگهي ها معمولاً برنامه هايي را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع مي کنند و آن ها را وادار به تماشاي آگهي مي کنند. در مقابل، تبليغات روزنامه اي نمونه اي از تبليغات اختياري محسوب مي شوند زيرا خوانندگان مي توانند هر قسمت از روزنامه را که مايلند بخوانند و يا از آن بگذرند. اينترنت توانايي نمايش به هر دو صورت اختياري و اجباري را داراست. بنرهاي تبليغاتي مانند تبليغات روزنامه اي به طور معمول بصورت اختياري ديده مي شوند، هرچند که گاهي به دليل اين که تقريباً در تمام صفحات وب ارائه شده اند مورد اعتراض قرار مي گيرند. استفاده برخي از کاربران اينترنت از نرم افزارهاي مسدود کننده نمايش بنرها گواه اين امر مي باشد. از آن جا که تبليغات ناخواسته غالباً به صورت اجباري نمايش داده مي شوند، پاسخ هاي منفي مانند احساس رنجش و احتراز از تبليغ را دربر خواهند داشت.
در سال هاي اخير به دليل افزايش مقاومت کاربران اينترنت، کاهش مقبوليت اين نوع از تبليغات و گسترش استفاده از مسدود کنندهاي تبليغاتي، بکارگيري تبليغات ناخواسته کاهش يافته است. هرچند که پيش بيني مي شود در آينده نزديک براي حضور پررتگ تر اين مهمانان ناخوانده، روش هاي خلاقانه تري مورد استفاده قرار گيرد.
▪ تبليغات مبتني بر حامي گري
حامي گري به فعاليتي گفته مي شود که در آن يک شرکت از يک رويداد، واقعه يا فعاليت خاص حمايت مي کند و در مقابل، لوگو يا نام تجاري خود را در آن رويداد يا فعاليت معرفي مي کند. هدف از اين کار استفاده ار ارتباط ايجاد شده مابين لوگو يا نام تجاري شرکت و رويداد مربوطه است.
همان طور که در حامي گري سنتي، شرکت حامي از ارتباط ايجاد شده با رويدادي خاص منتفع مي شود، در حامي گري اينترنتي نيز شرکت حامي از توجه کاربران به يک سايت يا موضوع مطرح شده در اينترنت سود مي برد؛ به عنوان مثال در سال ۱۹۹۹ حدود نيمي از تبليغات اينترنتي شرکت هاي دارويي به حمايت از وب سايت هاي بهداشتي اختصاص يافته بود. تحقيقات انجام شده دلالت بر اثربخشي اين نوع از تبليغات دارد. نکته قابل توجه در اين نوع از تبليغات، انتخاب رويداد، واقعه يا فعاليتي مناسب جهت کسب بهترين نتيجه است.
▪ تبليغات با استفاده از موتورهاي جستجو
با افزايش تساعدي اطلاعات در اينترنت، يافتن اطلاعات مفيد در اينترنت کار چندان ساده اي نيست. موتورهاي جستجو به دنبال ايجاد نيازهاي جديد مصرف کنندگان پديدار شدند. تبليغات با استفاده از موتورهاي جستجو در سال ۲۰۰۳ به عنوان عمومي ترين شکل تبليغات اينترنتي مطرح شد. جستجوي مطلب براي سايت هايي مانند Yahoo، MSN، Lycos و Google منبع اصلي کسب درآمد تبليغاتي محسوب مي شود.
امروزه سايت هاي جستجو نقطه شروع استفاده از اينترنت براي ميليون ها کاربر شده اند. تخمين زده مي شود که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد جستجوهاي انجام گرفته در اينترنت، فاقد انگيزه تجاري هستند. درنتيجه جستجوي مطالب در اينترنت فرصتي بالقوه است که جستجوگر را به وب سايتي که براي فروش طراحي شده است، راهنمايي نمايد. پرداخت در اين روش بر اساس تعداد کليک است که اين روش پرداخت مقبوليت زيادي نزد تبليغ دهندگان دارد. از آن جا که تبليغات با استفاده از موتورهاي جستجو به ارائه اطلاعات تجاري مربوط، در زمان مورد نياز کاربران مي پردازد، نسبت به شکل هاي ديگر تبليغات اينترنتي مقبوليت بيش تري دارد. در اين روش احتمال مواجه با تبليغات ناخواسته براي کاربران کم تر است اما تا کنون در مورد اثربخشي اين نوع از تبليغات اينترنتي تحقيقات زيادي صورت نگرفته است.
● مزيت هاي تبليغات اينترنتي
تبليغ در اينترنت مزيت هاي زيادي نسبت به تبليغات سنتي دارد، از آن جمله مي توان موارد زير را نام برد:
▪ ايجاد ارتباط دوطرفه: تبليغات اينترنتي يک ارتباط دوطرفه بين تبليغ کننده و مخاطب ايجاد مي کند. مخاطبان نه تنها تبليغات را دريافت مي کنند بلکه قادرند بازخورد بدهند و سوالات خود را در مورد محصولات با تبليغ کنندگان مطرح کنند.
▪ ايجاد يک پيوند مستقيم به ليست محصولات: تبليغات اينترنتي با يک پيوند مستقيم، دسترسي به اطلاعات محصولات مرتبط را براي مخاطبان فراهم مي سازد. اين قابليت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزايش تعاملات تجاري مي شود.
▪ توانايي هدفگيري ايستا و پوياي مشتريان: در تبليغات اينترنتي از روشهاي متنوعي براي هدفگيري مشتريان به منظور انتخاب، ارائه و نمايش تبليغات بصورت ايستا يا پويا استفاده مي شود. اين روش ها ممکن است بر اساس محتواي صفحه، اطلاعات شخصي و مبادله پوياي اطلاعات باشند.
▪ دسترسي جهاني و شبانه روزي: تبليغات اينترنتي داراي دسترسي جهاني است و در تمام روزهاي سال و تمام ساعات روز در دسترس مي باشد که اين امر موجب افزايش قابليت مشاهده و گسترش بازار آن مي شود.
▪ ارسال، نگهداري و به روز رساني آسان: به دليل ماهيت ديجيتالي، تبليغات اينترنتي داراي ويژگي هاي نمايش، نگهداري و به روز رساني آسان است. کاهش فرايند تهيه و اجراي تبليغات از جمله نتايج اين ويژگي ها تلقي مي شود.
▪ قابليت بالاي اندازه گيري و ردگيري: تبليغات اينترنتي به دليل ماهيت ديجيتالي، از قابليت ردگيري و اندازه گيري بالايي برخوردار است. از روش هاي گوناگوني براي ردگيري، ارزيابي عملکرد و سنجش اثربخشي تبليغات اينترنتي استفاده مي شود.
▪ طراحي پيام آگهي: به دليل قابليت هدف قرار دادن دقيق و مشخص مخاطبان، مي توان پيام ها را در راستاي پاسخگويي به نيازها و خواسته هاي مخاطبان، طراحي کرد. هنگامي که ما دقيقاً مخاطبان را شناسايي مي کنيم اطلاعات بهتري در خصوص نيازها و خواسته هاي آن ها به دست مي آيد از اين رو پيام آگهي ما بسيار جذاب تر خواهد بود.
▪ قابليت فروش: در اين نوع از تبليغات پس از نمايش آگهي مي توان بلافاصله فروش را نيز انجام داد.
در جدول زير ضمن مقايسه تبليغات اينترنتي با تبليغات سنتي، مزيت هاي تبليغ در اينترنت مشخص شده است.
تبليغات در اينترنت تبليغات در تلويزيون تبليغات در راديو تبليغات در روزنامه
سبک ارتباطي ارتباط دوطرفه و تعاملي ارتباط يک طرفه ارتباط يک طرفه ارتباط يک طرفه
دسترسي دسترسي ۲۴ ساعته برنامه زماني معين و زمان نمايش بسيار کوتاه برنامه زماني معين و زمان پخش بسيار محدود برنامه زماني معين و زمان دسترسي بسيار محدود
بازار قابل دسترس مخاطبان جهاني مخاطبان منطقه اي مخاطبان منطقه اي مخاطبان محلي
فرايند مديريت فرايندهاي مديريت سيستماتيک براي تبليغ دهندگان، ناشران و شرکتهاي تبليغاتي مديريت نيمه اتوماتيک يا دستي مديريت نيمه اتوماتيک يا دستي مديريت نيمه اتوماتيک يا دستي
پيوند مستقيم به ليست محصولات دارد
ندارد ندارد ندارد
توانايي مبادله مستقيم محصول
دارد ندارد ندارد ندارد
هدفگيري تبليغات
هدفگيري ايستا و پوياي مشتري مبتني بر رضايت، اطلاعات شخصي، دسترسي پويا و مبادله اطلاعات فاقد هدفگيري سيستماتيک فاقد هدفگيري سيستماتيک فاقد هدفگيري سيستماتيک
ردگيري تبليغات ردگيري اتوماتيک ردگيري بسيار محدود ردگيري بسيار محدود فاقد ردگيري
ارزيابي عملکرد ارزيابي و سنجش اتوماتيک فاقد ارزيابي و سنجش عملکرد اتوماتيک و مستقيم فاقد ارزيابي و سنجش عملکرد اتوماتيک و مستقيم فاقد ارزيابي و سنجش عملکرد اتوماتيک و مستقيم
هزينه کم بسيار بالا بالا متوسط
جدول ۳- مقايسه تبليغات اينترنتي و تبليغات سنتي
● نتيجه گيري
در مقايسه با تبليغات سنتي، تبليغ در اينترنت از مزيت هاي قابل ملاحظه اي برخوردار است از آن جمله مي توان به ايجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ايجاد يک پيوند مستقيم به ليست محصولات، توانايي هدفگيري ايستا و پوياي مشتريان، دسترسي جهاني و شبانه روزي، ارسال و نگهداري و به روز رساني آسان، قابليت اندازه گيري و ردگيري بالا، طراحي پيام آگهي و قابليت فروش اشاره کرد.
بعلاوه هزينه تبليغ در اينترنت نيز به مراتب کمتر از رسانه هاي ديگر مي باشد. شرکت هاي تجاري اگر بخواهند در عرصه فعاليت باقي بمانند و موقعيت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چاره اي جز به کارگيري اين نوع از تبليغات نخواهند داشت. اين امر درمورد شرکت هايي که بخواهند در سطح جهاني فعاليت کنند مصداق بارزتري خواهد داشت. تبليغات اينترنتي داراي اشکال مختلفي است که هر شکل آن داراي ويژگي هاي خاص خود است. با توجه به هدف تبليغات، نوع محصول، ويژگي هاي مخاطبان، بايد شکل متناسب انتخاب شود.

مراکز و سازمان هاي فرهنگي و آموزشي، زماني ارتباطات کارآمدي خواهند داشت که محتواي مطالبي را که به عنوان کتاب و جزوء ارائه مي دهند، آموزنده و از لحاظ ...

اقتصاد اينترنتي از جمله شگفت انگيزترين پديده هاي اخير ، مي توان از رشد فوق جهشي ICT و بويژه اينترنت ياد کرد که عرصه هاي فعاليت اقتصادي را به تسخير خود ...

آيا تا به حال در مورد امنيت کامپيوتر خود، وقتي Online هستيد فکر کرديد؟ آيا تاکنون به اهميت اطلاعاتتان و خطر دسترسي ديگران به اين اطلاعات توجه کرده ايد ...

کامپيوتر و اينترنت يکي از وسايل ارتباطي در عصر جديد است که توسط انسان بکار گرفته شده است. اين وسيله باعث سرعت و دقت در کارها و گسترش ارتباطات شده است ...

براي خيلي ها اين روز ها زندگي کردن بدون اينترنت تبديل به يک کابوس بزرگ شده که حتي فکر کردن به آن هم عذاب شان مي دهد. با ورود اينترنت به خانه ها و راه ...

در نظر بگيريد که سرعت کامپيوتر شما مرتباً کمتر و کمتر مي شود، برنامه هاي نرم افزاري زمان زيادتري براي اجرا شدن لازم دارند و زمان وارد شدن به يک سايت د ...

● ويندوز در صورتي که دوست داريد تا با سرعت بيشتري با کامپيوتر کار کنيد و خود را حرفه اي تر نشان دهيد ترفندي فوق العاده را براي شما در نظر گرفته ايم. ق ...

. مقدمه اينترنت يك شبكة عظيم اطلاع رساني و يك بانك وسيع اطلاعاتي است كه در آينده نزديك دسترسي به آن براي تك تك افراد ممكن خواهد شد. كارشناسان ارتباطات ...

دانلود نسخه PDF - اينترنت