up
Search      menu
صنعت و مکانیک :: مقاله اسلحه بالدار PDF
QR code - اسلحه بالدار

اسلحه بالدار

اسلحه اي بالدار

همزمان با يکصدمين سالروز پرواز ۱۲ ثانيه اي برادران رايت، مراسمي با حضور بوش و مقامات آمريکا در سيتي هاوک، جايي که اولين هواپيماي ساخت بشر به پرواز درآمد، برگزار گرديد. نويسنده معتقد است اين اختراع، از آغاز با اهداف نظامي و نه گردشگري، توسعه و تکميل گرديد. عملکرد اين وسيله در جنگ هاي اول و دوم جهاني به ويژه در بمباران اتمي شهر ژاپن، به همراه کشتار صدها هزار انسان بي گناه در جنگ هاي ديگر، هواپيما را به عنوان سمبل قدرت و نفوذ رهبران کشورهاي ثروتمند درآورده است. هرچند نبايد از آثار زيست محيطي آن نيز غافل شويم. بايد بشريت در سالروز اين اختراع، به ياد قربانيان بي شمار آن، ۱۲ ثانيه سکوت نمايد.
● معرفي:
من معتقدم که در آستانه يکصدمين سالروز پرواز انسان، برپايي بزرگداشت اين روز در منطقه «سيتي هاوک» ايالت کاليفرنياي شمالي، کاري نادرست است. پنج ماه پيش از روزي که برادران رايت، ماشين پرنده خود را به مدت ۱۲ ثانيه بر فراز تپه هاي ماسه اي منطقه «اوتر بانکز» به پرواز درآوردند، ريچارد پيرس نيوزيلندي مسافتي بيش از يک کيلومتر را با ماشين عجيب و غريبش طي کرده بود، دستگاهي که بدون بال و يا بالک هاي متحرک، توانسته بود که در ميانه پروازش، تغيير جهت نيز دهد.
اما تاريخ به آناني تعلق دارد که اقداماتشان را به ثبت برسانند. به همين دليل، سالروز پرواز اورويل و ويلبر رايت، آغاز رسمي عصر هوانوردي بشريت شمرده مي شود؛ اما در سيتي هاوک، جورج بوش در حالي به ستايش اين صنعت مي پردازد که عده اي از ثروتمندان تلاش مي کنند که در اين روز، پرنده اي را شبيه به اختراع برادران رايت به پرواز درآورند. بله، آنها مي توانند براي بزرگداشت اين روز به هر اقدامي دست بزنند. اما من معتقدم که ۱۷ دسامبر سال جاري، مصادف با يکصدمين سال اختراع اثربخش ترين ماشين قتل عام و کشتار جهان ماست.
البته هواپيما اولين اسلحه کشتار جمعي نبوده است. قدرت هاي اروپايي از مدت ها پيش در حملات و کشورگشايي هاي خود در مستعمراتشان، از بمباران هاي مناطق ساحلي توسط ناوهاي جنگي، توپ هاي دوربرد و اسلحه هاي مختلف پيشرفته بهره مي بردند. ويژگي هاي بالقوه اين اسلحه در بمباران هاي هوايي، حتي پيش از برخاستن اولين نمونه آن از زمين، مورد توجه جهانيان قرار گرفته بود. در سال ۱۸۸۶ ميلادي، ژول ورن در داستان هاي علمي – تخيلي خود، از هواپيما به عنوان يک نيروي پليس قابل به کارگيري در سراسر جهان نام برده بود که مي تواند با بمباران نژادهاي وحشي بشريت، صلح و تمدن را براي دنيا به ارمغان آورد. در سال ۱۹۸۹ ميلادي هم ساموئل اودل از انگليسي ها خواسته بود که براي حمله به اروپاي شرقي و آسيا از يک وسيله بمباران کننده پرنده بهره گيرند. در همان سال، استانلي واترلو نويسنده سرشناس اروپايي نيز در آثارش، خواهان بمباران هوايي نژادهاي حقير انساني و نابودي آنها شده بود.
البته برادران رايت هم هيچ يک از اين آرزوها را از نظر دور نداشته بودند. ويلبر رايت در سال ۱۹۰۵ ميلادي در پاسخ به اين سؤال که هدف از ساخت اين ماشين چيست، به يک پاسخ کوتاه اکتفا کرده بود: «جنگ».
برادران رايت بلافاصله پس از اطمينان از عملکرد مورد انتظار ماشين پرواز خود، ضمن رايزني با مقامات عالي رتبه نظامي چند کشور، تلاش نمودند که امتياز تجاري محصول خود را به بالاترين قيمت به فروش برسانند. سرانجام دولت ايالات متحده با پرداخت ۰۰۰ ۳۰ دلار، آزمايش هاي مربوط به مسلح کردن هواپيماها به بمب هاي منفجره را در سال ۱۹۱۰ ميلادي آغاز کرد. بدين ترتيب، از سال هاي آغازين پرواز بشر، آزمايش هاي اين وسيله نه در جهت گردشگري، که به عنوان وسيله اي جهت تخريب و نابودي، طراحي، آزمون، توسعه و فروخته گرديد. در نوامبر سال ۱۹۱۱ ميلادي و هشت سال پس از اولين پرواز، ارتش ايتاليا براي بمباران منطقه اي در حوالي طرابلس از بمباران هوايي بهره برد. از آن زمان تاکنون، از هواپيما به عنوان وسيله اي جهت متمدن نمودن انسان هاي غيرمطيع و ناهماهنگ با سياست هاي ابرقدرت ها، بهره برده مي شود.
در سال هاي جنگ جهاني دوم نيز ما شاهد استفاده گسترده از هواپيما جهت نابودي امکانات دشمن، کارخانجات و شهرهاي مختلف بوديم. البته آمريکايي ها به خوبي از کاري که در ژاپن انجام دادند، آگاهند. سرلشکر کورتيس ليماي که مرگ يکصد هزار ژاپني ساکن در شهر توکيو را رقم زد، به سربازانش چنين گفته بود: «ما مي دانيم که بايد هزاران زن و کودک را قتل عام کنيم تا اين شهر نابود گردد. ولي ما مجبور به چنين کاري هستيم.» البته ژاپني ها آمادگي خود را براي انعقاد قرارداد صلح اعلام نموده بودند، اما نيروهاي متحدين با خودداري از مذاکره، به بمباران اتمي دو شهر هيروشيما و ناکازاکي دست زدند. بعدها نيز ليماي به رياست ستاد مشترک نيروي هوايي ايالات متحده منصوب گرديد. او کسي است که در سال ۱۹۶۴ ميلادي قول داده بود، با بمباران گسترده ويتنام، مردم اين کشور را ديگر بار روانه عصر ديرينه سنگي نمايد.
من مطمئنم که در اين روز، کسي از اين حقايق حرفي به ميان نمي آورد. البته همواره سرمايه گذاري گسترده اي در جهت غيرنظامي نمودن اين فن آوري نظامي انجام شده است و به ما گفته مي شود که در سايه کاربرد اين وسيله، جهان ما کوچک تر گرديده است، مردم به هم نزديک تر شده اند و دوستي و تفاهم جهانيان نيز دوچندان شده است؛ اما به يک نکته بايد توجه کرد: مردم کشورهاي قدرتمند در حال نابودي کشورهايي هستند که به ديدار آنها مي روند. امروزه پروازهاي تجاري نيز نظير پروازهاي نظامي به وسيله اي جهت گسترش سلطه تبديل شده اند. رهبران دنيا با پرواز از يک کشور به کشوري ديگر، بر دامنه نفوذ خود مي افزايند. اين هواپيماهاي غول پيکر براي تحقق خواسته هاي چند رهبر، در حال نابودي زمين هستند. پس بايد پذيرفت که دارندگان هواپيما، جهان امروز را در کنترل خويش درآورده اند.
مردي که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادي به شهرهاي نيويورک و واشنگتن حمله کرد، تنها يک سمبل قدرت را جابه جا نموده بود. هواپيما به گونه اي دقيق تر از هر فن آوري ديگري، نشان دهنده يک سلطه جهاني است. در گذشته، ما چشمان خود به سوي مردان اسب سوار مي دوختيم، اما امروز، ما چشم به آسمان ها دوخته ايم.
آن هواپيماربايان، يک محصول غيرنظامي از فن آوري هاي نظامي را ديگربار به يک فن آوري نظامي تبديل نمودند. حتي هنگامي که ما از هواپيماها براي يک کاربري تجاري بهره مي گيريم، خطوط هواپيمايي به عنوان يک سلاح کشتار جمعي باقي مي مانند. هفته گذشته، سازمان جهاني بهداشت (WHO) اعلام نمود که براي اساس محاسبات اين سازمان، تغيير آب و هواي کره زمين همه ساله باعث مرگ ۰۰۰ ۱۵۰ انسان مي گردد. البته اين آمار بدون در نظر گرفتن تلفات ناشي از خشک سالي و قحطي، آفات و بيماري هاي گياهي و جنگ هاي رخ داده بر سر دستيابي به منابع طبيعي مي باشد که همگي اين اتفاقات به دليل گرمايش جهاني روي مي دهند. پروازهاي هوايي هم به عنوان مؤثرترين وسيله نابودي سياره ما شناخته مي شوند. هر مسافر در يک پرواز هوايي از انگلستان به فلوريدا، دي اکسيد کربني بيش از حجم گاز توليد شده توسط يک راننده در طول يک سال توليد مي کند. لذا هر زماني که ما با هواپيما پرواز مي کنيم، به مرگ يک نفر کمک کرده ايم.
با وجود همه نارسايي هاي موجود در بخش هاي مختلف کشورمان، دولتمردان انگليسي تصميم گرفته اند که با احداث باندهاي پروازي جديد در فرودگاه هاي شهرهاي استانستد و بيرمنگام، تعداد پروازهاي ورودي به فرودگاه هيتروي لندن را افزايش دهند. اين گام مي تواند به عنوان اعطاي هديه اي به کارکنان صنعت هوانوردي تلقي شود. البته اين مقامات در صددند که تا سال ۲۰۳۰ ميلادي تعداد پروازهاي مسافري خروجي و بين المللي از خاک انگلستان را به سه برابر رقم کنوني برسانند. اما با وجود ۰۰۰ ۴۰۰ انگليسي مخالف گسترش فرودگاه هاي کشورشان (که دست به راه پيمايي هايي سراسري مي زنند)، احتمالاً در آن سال، تعداد بيشتري از انگليسي ها آرزو مي کنند که اي کاش برادران رايت همچنان به تعمير دوچرخه مشغول بودند!
من معتقدم که سرمايه گذاري ۱۰۰۰ دلاري برادران رايت براي ساخت ماشين پرنده شان، بدون کمک هاي دولتي، در همان حد محدود مي ماند. در سراسر دنيا هم گسترش صنعت هوانوردي با سرمايه گذاري هاي دولتي امکان پذير شده است. البته به اين کمک ها بايد يارانه هاي پنهان و تخفيف هاي هنگفت مالياتي را نيز بيافزاييم. مثلاً همه ساله در انگلستان و در سايه قوانين مربوط به ارزش افزوده و ماليات هاي سوخت، شرکت هاي اين صنعت از ۱۰ ميليارد دلار تخفيف در ماليات هاي پرداختي شان بهره مند مي گردند. به عبارت ديگر، هواپيماها همچنان از سوي دولت هاي ما به عنوان يک کالاي اجتماعي شناخته مي شوند. شايد اين وضعيت بدين علت باشد که رؤساي جمهور و نخست وزيران ما بيش از هر کس ديگري از اين وسيله استفاده مي کنند.
شايد هم اين شرايط منعکس کننده سلطه طلبي جاه طلبانه مردان قدرتمند عصر حاضر باشد. همان طور که الکساندر کبير اسب خويش را پرستش مي نمود، جورج بوش، فاتح جديد نيز، احتمالاً در آينده هواپيمايش را خواهد پرستيد. جوامع ما براساس فن آوري هاي جنگ ساخته شده اند، چرا که ايده نظم نوين جهاني نيز در درون هواپيماها متولد گرديده است. در يکصدمين سالگرد اولين پرواز انسان، رئيس جمهور آمريکا و حاضران در سيتي هاوک به شادماني مي پردازند، اما بقيه مردم بايد ۱۲ ثانيه به ياد قربانياني که با اين ماشين جنگي قتل عام شده اند، سکوت کنند.

● آناتومي: پتروزارها، راسته اي از خزندگان پرنده بود که در زمان دايناسورها مي زيستند. اندازه تروزاروس، از چند اينچ تا بيش از ۴۰فوت در تغيير بود. اين جا ...

● آناتومي: پتروزارها، راسته اي از خزندگان پرنده بود که در زمان دايناسورها مي زيستند. اندازه تروزاروس، از چند اينچ تا بيش از ۴۰فوت در تغيير بود. اين جا ...

● آناتومي: ترانودون، خزنده اي پرنده(پتروزار) بود كه طول آن حدود ۶فوت(۸ ۱متر)، طول بالهايش حدود ۳۳ ۲۵ فوت(۱۰ ۸ ۷متر)، وزنش حدود ۳۵ پوند و ارتفاعش حدود ...

برخي نويسندگان غربي بارها، با حق کشي هر چه تمام تر اين ادعاي تهي از انديشه را بر قلم رانده اند که ايرانيان هرگز مردمي دريانورد نبوده اند . اين ادعا نه ...

● مقدمه: يکي از عجيب ترين کشفيات انسان دسترسي به فضا است که پيچيدگي و مشکلات خاص خود را دارد. راه يابي به فضا پيچيده است، چرا که بايد با بسياري از مشک ...

كاربرد ليزر در مصارف نظامي كاربردهاي نظامي ليزر هميشه عمده ترين كاربردهاي آن بوده است . فعلا مهمتريم كاربردهاي نظامي ليزر عبارت اند از: الف) فاصله يا ...

● مقدمه ابزارها يا موادي شيميايي هستند که به وسيله آنها مثلاً با انفجار بمبي که حاوي مواد سمي و يا شيميايي هستند انسانها و يا سربازان دشمن را هدف قرار ...

دانلود نسخه PDF - اسلحه بالدار