up
Search      menu
علم و تکنولوژی :: مقاله اتو PDF
QR code - اتو

اتو

تاريخچه تکامل اتو

اتو در طي ساليان دراز از يک وسيله ساده فلزي که خيلي سنگين و استفاده از آن سخت بوده تکامل يافته است. البته گاهي اتوهاي شيشه اي يا ساير مواد هم ساخته مي شد. پيش از اينکه خشک کن هاي گرمايي اختراع بشوند، اتو وظيفه حشک کردن را هم برعهده داشت. ميکروب ها و باکتري هاي موجود در لباس را مي کشت و کپک را رفع مي کرد. در حال حاضر بيش تر اتوهاي مدرن از فلز و پلاستيک ساخته مي شوند و چند ويژگي مانند بخار، کنترل دما و خاموش کننده خودکار دارند.
شايد هزاران سال باشد که بشر با وسيله اي چروک هاي لباسش را باز کند. اما بيش تر اوقات فقط ثروتمندان بودند که لباس هايشان چنين مرتب و آراسته بود. چون استفاده از چنين وسيله اي سخت و پرزحمت بود، فقط طبقه اشراف توانايي استخدام کردن فردي را فقط به همين منظور خاص داشتند. حدود ۴۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح يوناني ها اتوي پليسه کننده را براي لباس هاي نخي شان به کار مي بردند. اتوي پليسه کننده غلتک سوزن مانندي بوده است که حول محوري مي چرخيد و آن را پيش از استفاده گرم مي کردند.
در دوران امپراتوري روم باستان، رومي ها اسباب و وسايل مشابه اتوهاي امروزي داشتند. يکي از آنها دستگاه پرس دستي بود که با اين پارو يا چکش فلزي تخت به لباس ها ضربه مي زدند و به اين ترتيب چروک ها از بين مي رفت. وسيله ديگر دو تخته چوبي تخت بود که بين آچاري چوبي قرار مي گرفت. پارچه هاي نخي را بين دو تخته مي گذاشتند و با پيچاندن آچار فشار بيش تري به آن وارد مي کردند و پارچه اتو مي شد.
چيني هاي باستان هم چندين نوع اتوي بدوي داشتند که اتوي ماهيتابه اي يکي از آنها بود و آن را روي لباس حرکت مي دادند تا چروک ها باز شود.
تقريبا تا قرن دهم ميلادي وايکينگ هاي اهل اسکانديناوي هم اتوهاي ساده اي از جنس شيشه داشتند. وايکينگ ها تخت کننده اي به شکل قارچ داشتند که آن را کنار بخار نگه مي داشتند و گرم مي کردند و بعد آن را روي لباس مي کشيدند.
اما آنچه ما انسان هاي قرن ۲۱ به نام اتو مي شناسيم وسيله اي است که اروپايي ها از قرن چهاردهم از آن استفاده مي کنند. اتوي تخت از يک صفحه آهن با دسته فلزي تشکيل شده بود. براي اينکه اتو داغ شود، آن را روي آتش نگه مي داشتند يا کاملا در آتش مي گذاشتند. وقتي اتوي تخت را روي يک پارچه مي گذاشتند بايد آن را با دستگيره برمي داشتند. يک تکه پارچه نازک بين لباس و اتو مي گذاشتند تا دوده هاي روي اتو لباس را کثيف نکند. با اتوي تخت اتوکاري مي کردند تا خنک شود. در آن زمان خيلي از مردم چند اتوي تخت داشتند و وقتي با يکي کار مي کردند بقيه را گرم مي کردند تا اتوکاري براي گرم کردن آن قطع نشود.
تقريبا در قرن پانزدهم پيشرفتي در ساخت اتوي تخت حاصل شد. در اين زمان جعبه داغ که به اتوي جعبه اي هم معروف است ساخته شد که درون آن سوراخ بود. اين اتو فلزي بود و کف تخت و يک دستگيره داشت. داخلش زغال داغ، آجر، تکه هاي فلز يا چيز ديگر داغ مي گذاشتند. با اين اختراع نياز به پارچه اضافي بين اتو و لباس از بين رفت چون ديگر اتو لباس را کثيف نمي کرد.
هم اتوي تخت و هم اتوي جعبه صدها سال استفاده مي شدند اما بيش تر ابداعات مربوط به اتو در قرن نوزدهم اتفاق افتاد. وقتي قالب گيري آهن در اوايل قرن نوزدهم انجام شد بعضي مشکلات اتوهاي تخت مرتفع شد. با ظهور کوره هاي قالبگيري آهن اتوهاي تخت را روي آن ها گرم مي کردند که خيلي تميزتر از آهن بود. در سال هاي دهه ۱۸۲۰ ميلادي اتوي تخت را با قالب گيري درست کردند. اين اتوها را اتوي ملول مي ناميدند چون ۵ الي ۶ کيلو وزن داشتند و حرکت دادن آن ها خيلي سخت بود.
اتوهاي ملول هم مانند اتوهاي تخت روي کوره گرم مي شدند اما معمولا يکنواخت گرم نمي شدند، همچنين دسته آن ها هم گرم مي شد که موجب بروز مشکلاتي براي استفاده کننده مي شد. مري پاتز آمريکايي در ۱۸۷۰ اين مشکل را حل کرد. او قالبي مقوايي درست کرد و آن را با گچ پاريسي پر کرد. اين قالب دور بدنه اتو قرار مي گرفت و آن را خنک تر و از طرفي اتو را داغ تر نگه مي داشت. پاتز همچنين دسته چوبي جداشدني فنرداري براي اتوي ملول درست کرد.
وقتي که در اواخر سال هاي قرن نوزدهم گاز در خانه هاي آمريکا در اختيار مردم قرار گرفت اتوهاي گازي ساخته شدند که اولين آنها در سال ۱۸۷۴ ثبت شده است. هر خانه اي خط گاز داشت و اتوي گازي به لوله خط گاز وصل مي شد. اين اتو يک سوزاننده داشت که گاز در آن جريان مي يافت.
وقتي سوزاننده را با کبريت روشن مي کردند اتو گرم مي شد. اين اتو زيادي داغ بود و گاهي گاز آن نشت مي کرد اما وزن آن ها کم تر از اتوهاي ملول بود. پس از اين نوع اتوهايي با ساير سوخت ها به بازار آمدند. اين اتوها با روغن، گازوييل، پارافين و ساير سوخت ها گرم مي شدند.
اتوي برقي در سال هاي دهه ۱۸۸۰ اختراع شد. در اين زمان برق در بيش تر خانه ها در دسترس بود. نخستين اتوي برقي را هنري دبليو سيلي در ۱۸۸۲ به ثبت رساند. اتوي اختراعي او با سيم هاي جداشدني به برق وصل مي شد. برق سيم پيچ هاي داخلي اتو را گرم مي کرد اما اتوي سيلي مانند خيلي از اتوهاي الکتريکي اوليه سيم برق نداشت. اتو روي يک پايه گرم مي شد. مشکل مهم اتوي سيلي اين بود که خيلي آرام آرام گرم مي شد و پس از استفاده خيلي زود سرد مي شد و بايد مدام آن را گرم مي کردند.
با تحويل قرن فناوري ساخت اتو پيشرفت قابل ملاحظه اي کرد و اتو در خانه هاي آمريکا به وسيله اي متعارف بدل شد. در ۱۹۰۳، سيم اتوها مستقيما به همان جا که آن ها را مي فروختند وصل مي شدند. کنت ريچاردسون يک کف صفحه اي اختراع کرد که پيشرفت مهمي محسوب مي شد که کف اتوها از کجا و چطور گرم بشوند. لبه اتوي او گرم تر از مرکز بود و نقطه داغ به حساب مي آمد.
در ۱۹۲۰، جوزف ماير با افزودن يک کنترل گر خودکار دما از جنس نقره اتو و سيم را متحول کرد. ترموستات خيلي زود به ويژگي استاندارد اتو بدل شد. نخستين اتوهاي بي سيم در سال ۱۹۲۲ ساخته شدند اگرچه از آن ها استقبالي نشد. نخستين اتوهاي بي سيم موفق در ۱۹۸۴ ساخته شدند.
در ۱۹۲۶ اتوي بخار را شرکت الدک به بازار عرضه کرد. پيش از آن استفاده کننده روي لباس خشک آب مي پاشيد يا لباس را وقتي هنوز تر بود اتو مي کردند. اتوي بخار يک محفظه آب داشت که آب گرم شده در آن به بخار تبديل مي شد و از حفره هاي کوچک صفحه کف بيرون مي آمد. از اتوي بخار هم تا سال هاي دهه ۱۹۴۰ استقبالي نشد.
ادوارد شراير در ۱۹۳۸ راه حلي براي مشکل زنگ زدن کف اتوها پيدا کرد. او آلياژي توليد کرد که زنگ نمي زد و چکه نمي کرد. اتوهايي که مي شد در آن ها حالت هاي بخار يا خشک را انتخاب کرد در دهه ۱۹۵۰ و نخستين اتو که خودکار خاموش مي شد در ۱۹۸۴ عرضه شد.
اتوهاي امروزي در کف پوشش نچسب دارند که ابداع آن به سال ۱۹۹۵ برمي گردد. بيش تر اتوها بدنه پلاستيکي دارند و سوراخ هاي بيش تر کف که اجازه عبور بيش تر بخار را مي دهد از مزاياي اتوي خوب محسوب مي شوند. در ۱۹۹۶ فقط در آمريکا بين ۱۳ تا ۱۴ ميليون اتو از انواع مختلف به فروش رفته است.

اتوسکوپ (Otoscope) يا اوريسکوپ (Auriscope)، نام وسيله اي پزشکي است که براي مشاهده داخل گوش از آن استفاده مي شود. پزشکان از اين وسيله به منظور غربالگري ...

باتوليت‌ها توده‌هاي نفوذي بزرگي‌اند که قسمت بالايي شان به شکل گنبد است. بر اساس مطالعات انجام شده گسترش باتوليت‌ها با عمق زياد مي‌شود. به عبارت ديگر ، ...

مقدمه: هدف از انجام اين تحقيق بررسي سير تحقيقات انجام شده با موضوع ژنراتورها(ساختمان و اساس کار و سير تکاملي ژنراتوها بخصوص ژنراتور هاي سنکرون ) است . ...

مقدمه: هدف از انجام اين تحقيق بررسي سير تحقيقات انجام شده با موضوع ژنراتورها(ساختمان و اساس کار و سير تکاملي ژنراتوها بخصوص ژنراتور هاي سنکرون ) است . ...

انرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زم ...

عدم موفقيت دانشمندان در ساخت موتورهاي ريز، دست يابي به روبات هاي بسيار ريز را تاکنون به تاخير انداخته بود مينياتوري کردن موتورها تاکنون نتوانسته است ب ...

● ريشه لغوي کروماتوگرافي (chromatoghraphy) ، در زبان يوناني chroma يعني رنگ و grophein يعني نوشتن است. ● اطلاعات اوليه پر کاربردترين شيوه جداسازي مواد ...

شارژر وسيله اي است که طبق اصول الکترونيک قدرت کار کرده و ولتاژ متناوب را به مستقيم تبديل مي نمايد . جريان مستقيم هميشه در يک مسير جاري مي شود ( هميشه ...

دانلود نسخه PDF - اتو