up
Search      menu
آموزش,روانشناسی :: مقاله آموزش مجازي PDF
QR code - آموزش مجازي

آموزش مجازي

واقعيت هاي آموزش مجازي

بعد از سال ها تكنولوژي اطلاعات (اينترنت، ماهواره و كامپيوتر) موفق شد در دانشگاه هاي ايران تحت عنوان دانشگاه مجازي راه يابد. هم اكنون دانشگاه هاي كشور ظرفيت پذيرش تمامي متقاضيان را ندارند. برخي از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علم و صنعت ايران در جهت افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو و برقراري توازن بين ورودي و ظرفيت دانشگاه در جهت تاسيس دانشگاه مجازي قدم برداشته اند. هرگونه آموزش و تدريسي از اين بستر قابل انتقال هستند.اما با توجه به انواع رشته ها تفاوت هايي در اين ميان وجود دارند. به نحوي كه دروس علوم انساني و نظري سازگاري بيشتري با اين نوع آموزش داشته در حالي كه رشته هاي عملي و كاربردي تر نظير دروس علوم پزشكي پيچيدگي و دشواري هاي بيشتري دارد. در حال حاضر فاز عملياتي دانشگاه علم و صنعت از بهمن ماه سال ۱۳۸۳ شروع شده است. در سه رشته مهندسي IT مهندسي كامپيوتر گرايش نرم افزار و علوم كامپيوتر در مقطع كارشناسي و دو رشته مهندسي IT گرايش ارتباطات ICT و MBA گرايش مديريت اجرايي در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرد.
• روش آموزش
در آموزش مجازي ارتباط ميان استاد و دانشجو از طريق كامپيوتر صورت مي گيرد. در اين زمينه دكتر غلامي رئيس مركز آموزش الكترونيكي دانشگاه علم و صنعت مي گويد: «اساس كار ما تعامل مداوم بين استاد و دانشجو است. در اين شيوه دانشجو دروس را به صورت off line دريافت كرده و در طول ترم هر زماني كه بخواهد با گذرواژه اي كه توسط ما به وي داده مي شود مي تواند وارد كلاس شده و مطالب را دريافت كند و در اين راه دانشجويي موفق خواهد شد كه همانند كلاس هاي حضوري طي يك برنامه ريزي مرتب از اين دروس استفاده كند. البته دانشجو در طول ترم از طريق سيستم مديريت يادگيري به نام Learning management system (LMS) به صورت اتوماتيك كنترل شده به نحوي كه ورود و خروج دانشجو، پرسش و پاسخ بين دانشجو و استاد كوئيز و امتحان و... توسط سيستم مذكور اداره مي شود. در آموزش مجازي فرد براي درس خواندن محدود نيست و اين در حالي است كه كلاس هاي رفع اشكال و كوئيز و امتحان در ساعات معيني از هفته به صورت on line برگزار مي شود. اين زمان محدود شده توسط دانشگاه مشخص مي شود. قابل ذكر است به دليل عدم دسترسي به پهناي باند مناسب در تمامي نقاط كشور ارتباط با دانشجو با سرعت مناسب فراهم نمي شود، در اينجا مي توان از سيستم چندرسانه اي (مولتي مديا) نظير CD به عنوان پشتيباني استفاده كرد ولي هنوز در اولويت هاي برنامه ما نيست چرا كه داشتن نظم از اصول برنامه كاري دانشجو است، در صورت ارائه CD كنترل وي از دست ما خارج مي شود.»
در حال حاضر در كلاس هاي آموزش مجازي بهترين نحوه ارتباط بين استاد و دانشجو چت گفتاري در نظر گرفته شده و در صورت نياز به نوشتن با ابزار هايي نظير digitalizing pad مطالب به مونيتور منتقل شده و از اين طريق دانشجو مطالب را دريافت مي كند.
• كلاس هاي حضوري
در اين روش آموزش امكان ارائه دروس عملي وجود ندارد نظير: تربيت بدني و آزمايشگاه. بنابراين در طول ترم كلاس هاي حضوري نيز در نظر گرفته مي شود كه در اين كلاس ها افراد مي توانند به رفع اشكالات درسي بپردازند. بنابر اظهارات غلامي در ترم اول ۷۵۰ دانشجو ثبت نام كردند كه هشتاد درصد آنها از استان تهران و بقيه در سطح كشور پراكنده بودند. به دليل پايين بودن سرعت اينترنت در برخي شهرستان هاي خارج از استان تهران توصيه شد افراد خارج از استان تهران ثبت نام نكنند. اين دانشجويان مدعي شدند كمبود هايشان را با سخت افزار هاي ADSL و HDSL رفع مي كنند. بنابراين به دليل حضوري بودن امتحانات پايان ترم امسال براي دانشجويان شهرستاني امتحانات در پنج حوزه اصفهان، تبريز، مشهد، اهواز و تهران به طور همزمان برگزار شد.
• مشكلات كلاس هاي حضوري
براي درك بيشتر تعامل حضوري استاد و دانشجو دانشگاه علم و صنعت درصدد است كلاس هاي حضوري بيشتري برگزار كند. اين مسئله براي دانشجويان شهرستاني خالي از اشكال نيست. در اين راستا دانشگاه درصدد است تسهيلاتي از جمله خوابگاه، بليت هاي رفت و برگشت وسايل نقليه و... را فراهم كند.
• شبكه فيبر نوري
شبكه فيبر نوري ستون فقرات داده ها است. اين شبكه نسبت به شبكه مسي و ماهواره اي سرعت بيشتري دارد. در حال حاضر كشور ما از طريق ماهواره اطلاعات اينترنتي را دريافت مي كند و در صورت مشكلات تحريمي و... احداث چنين شبكه اي مي تواند حداقل ارتباط اينترنت داخلي كشور را برقرار سازد. اين شبكه هم اكنون با مسافت پنجاه و چهار هزار كيلومتر توسط وزارت ICT افتتاح شده است.
• كتابخانه
غلامي درباره كتابخانه مجازي دانشگاه مي گويد: «دانشگاه علم و صنعت امكانات كتابخانه مجازي را فراهم كرده است. اين كتابخانه شامل پانزده هزار كتاب الكترونيكي و پايان نامه هاي دوره هاي تحصيلات تكميلي است. البته كتابخانه مجازي ما مثل آموزش مجازي ما نوپا بوده و خالي از اشكال نيست.»
• كنفرانس
از لحاظ تئوري برگزاري كنفرانس مجازي امكان پذير است ولي در رأس كار آموزش مجازي كشور ما نيست. غلامي مي گويد: «برگزاري كنفرانس به يك كلاس receive _ send نياز دارد كه دانشجويان در آنجا حضور مجازي يافته، ضمن اينكه استاد نيز در همان كلاس حضور دارد تا به صورت on line مطلبي به صورت كنفرانس ارائه شده و يا سئوالات مطرح شود. امكان تمركز دانشجويان در مناطقي غير از تهران براي ما مقدور نيست. بنابراين در حال حاضر كلاس هاي ويدئوكنفرانس جزء برنامه هاي ما نيست.»
• جذب افراد در بازار كار
در دانشگاه مجازي دانشجويان پس از فارغ التحصيلي مدرك رسمي دانشگاه علم و صنعت را دريافت مي كنند كه مورد تائيد وزارت علوم است و به استناد اين مدرك ادامه تحصيل براي دانشجو منعي ندارد. اما اين افراد در بازار كار چه جايگاهي خواهند داشت؟
غلامي در اين باره توضيح مي دهد: «مجوز تاسيس دانشگاه مجازي از شوراي گسترش آموزش عالي كشور گرفته شده است. ما براي آموزش از تكنولوژي هاي در اختيار دستگاه هاي دولتي و غيردولتي استفاده كرديم. بنابراين سطح علمي دانشگاه پايين نيست. اما جذب يا عدم جذب اين افراد توسط ارگان هاي مختلف دست ما نيست. اين نحوه آموزش مهارت هايي را به دانشجو مي دهد كه پس از فارغ التحصيلي مي توانند كارآفريني كنند. منجمله افراد با اينترنت، IT آشنايي زيادي پيدا كرده در برخي از مهارت هاي كامپيوتري نظير ICDL تسلط زيادي پيدا مي كنند. اين افراد بالقوه مهارت هاي جانبي بيشتري دارند كه بايد از لحاظ استخدام شدن در اولويت قرار بگيرند ولي دستگاه هاي مختلف به جهت نوپايي اين رشته ممكن است اين رويكرد را قبول نداشته باشند.»
• هزينه هاي اجرايي
راه اندازي اين مجموعه براي دانشگاه مذكور حدود سيصد و پنجاه ميليون تومان هزينه دربرداشته است، بخشي از اين هزينه ها صرف موارد زير شده است: تهيه محتواي درسي (توليد محتواي هر درس بسته به تعداد واحدهاي ارائه اي حدود بيست ميليون تومان هزينه داشته است)، استخدام استادان مجرب، امكانات و فضاي آموزشي، اجاره سيستم LMS (خريد اين سيستم هزينه اي بالغ بر يك ميليون دلار را دربرمي گيرد.) و...
• هزينه تحصيل دانشجو
در حال حاضر دانشجوها براي ورود به دانشگاه مجازي موظفند پانصدهزار تومان پرداخت كنند. پذيرش دانشجو براساس معدل پيش دانشگاهي صورت مي گيرد. در ترم اول چهارده واحد ارائه مي شود كه مرحله دانش پذيري ناميده مي شود. در پايان اين ترم شرط قبولي كسب معدل سيزده است و يا در صورت احتساب نمره زير ده در يك درس معدل چهارده مورد قبول است.
اين افراد در صورت عدم موفقيت نخواهند توانست ادامه تحصيل دهند. با اين سئوال روبه رو هستيم كه هدف دانشگاه مجازي همگاني شدن آموزش عالي در كشور و افزايش ظرفيت پذيرش دانشجوها در دانشگاه ها است در حالي كه هزينه دريافتي از دانشجوها با اين اصل مغايرت دارد. چرا كه مخارج تحصيلي در آموزش مجازي از هزينه دريافتي دانشگاه هايي نظير دانشگاه آزاد نيز بيشتر است.
غلامي در اين زمينه تشريح كرد: «تاكنون پياده كردن چنين روش آموزشي هزينه زيادي براي دانشگاه دربرداشته است. از طرفي به ظاهر هزينه دريافتي اين دانشگاه از دانشگاه هايي نظير دانشگاه آزاد اسلامي بيشتر است اما با احتساب هزينه هاي رفت و آمد، محل اقامت و غذا و... در چنين دانشگاه هايي به رقمي بالاتر از رقم دريافتي در آموزش مجازي مي رسيم. همچنين گرچه افراد در ترم اول با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان ريسك مي كنند اما ريسك ما بيشتر است چرا كه با رد شدن اين افراد ما با دانشجويان كمتري اين دوره را ادامه مي دهيم در نتيجه دانشگاه به دنبال درآمدزايي نيست.»
• مزايا
۱- عدم محدوديت پذيرش دانشجو در سطح دانشگاه ها
۲- كاهش هزينه هاي رفت و آمد و مسافرت هاي درون و خارج شهري
۳- عدم محدوديت سني
۴- تعلق معافيت تحصيلي به پسران بعد از گذراندن ترم دانش پذيري
۵- نداشتن محدوديت زماني و مكاني براي گرفتن مطالب درسي
۶- امكان ادامه تحصيل براي شاغلين بدون ايجاد تداخلاتي در اين زمينه
۷- و...
• معايب
۱- محدوديت زماني براي رفع اشكال دانشجوها
۲- عدم برگزاري كنفرانس هاي مجازي
۳- نبود رقابت درسي بين دانشجويان
۴- برخي مشكلات اجرايي

● مقدمه مي توان گفت که انگيزه ي ساختن برنامه ي رجيستري از آنجايي شروع شد که کاربران Ms- Dos از اين که عملا هيچگونه اختياري در تنظيم منو ، پنجره ها و … ...

آموزش الکترونيکي ارائه کنندگان : سيامک اهتمام رشته کامپيوتر _ سخت افزار ارائه شده به گروه فني و مهندسي کامپيوتر دانشکده فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلا ...

آموزش عبارت است از ترتيب دادن محرک ها و انگيزه هايي که به دنبال خود، پاسخ هاي معيني را ايجاب مي کند. به اين معني که معلم محرک هايي را ايجاد مي کند و د ...

در طي ده سال گذشته دنيا دستخوش تحولات فراواني در عرصه ارتباطات بوده است . اغلب سازمانها و موسسات ارائه دهنده كالا و خدمات كه در گذشته بسيار محدود و من ...

اندازه طبيعي ميانگين آلت تناسلي مردانه چقدر است؟ انزال در چه فاصله زماني را بايد انزال زودرس محسوب کرد؟ نقطه G دقيقا در کجا قرار دارد؟ به وجود آمدن صم ...

آموزش نقش تعيين کننده اي در يک مديريت خلاق دارد. « کنفوسيوس » فيلسوف و حکيم چيني احکامي در زمينه مديريت ارائه مي دهد که يادآوري آن خالي از لطف نيست او ...

● رشد ماهيها : رشد ماهيان و عواملي که روند رشد تحت تأثير آنهاست براي پرورش دهنده ماهي ، در درجه اول اهميت قرار دارند ، زيرا حداکثر رشد ماهي در حداقل م ...

بحث تغيير و نوآوري در قرن حاضر بحث دنياي علم است و عصر امروز، عصر تغيير و عصر انفجار علم، عصر پيدايش سازمانهاي متعدد علمي، اجتماعي و اقتصادي و عصر نوآ ...

دانلود نسخه PDF - آموزش مجازي