up
Search      menu
آموزش,روانشناسی :: مقاله آموزش الکترونيکي PDF
QR code - آموزش الکترونيکي

آموزش الکترونيکي

مقدمه اي بر آموزش الکترونيکي

با گسترده شدن فناوري اطلاعات و نفوذ وسايل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش هاي آموزش نيز دچار تحول شدند. تحول اين ابزار ها و روش ها در جهتي است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زماني که خودش مشخص مي کند مشغول يادگيري شود.
در سال هاي نه چندان دور آموزش از راه دور مطرح شد. اين نوع آموزش ويژگي هاي خودش رو دارد و داراي مزايا و معايبي است. ابتدا آموزش به صورت مکاتبه اي بود و تنها راه ارتباط استفاده از نامه بود. با پيشرفت تکنولوژي و از همه مهمتر ارزان تر شدن هزينه استفاده از تکنولوژي، استفاده از ابزار هاي جديد تر براي انتقال دانش مطرح شد. با به وجود آمدن و گسترش اينترنت اين پديده جدي تر دنبال شد و ابزار ها و روش ها و استاندارد هايي براي آموزش الکترونيک مطرح شد و هر روز اصلاحات جديدتري در اين زمينه انجام مي شود.در واقع مي شه گفت آموزش الکترونيکي استفاده از ابزار هاي انتقال اطلاعات به صورت الکترونيکي (مثل اينترنت) براي انتقال اطلاعات و دانش است.
امروز اول راجع به دو کلمه training و learning صحبت مي کنم. Training به معني آموزش دادن است و learning به معني ياد گرفتن است. در رويکرد سنتي از روش آموزش دادن استفاده مي شود که چون همراه با زور و اجباره باعث افت تحصيلي دانش آموز مي شود و حتي ممکن است مشکلاتي در خارج از محيط آموزشي براي دانش آموز پيش بياورد. اما در رويکرد جديد از روش آموزش گرفتن استفاده مي مس شود. چون در اين روش فرد، خود مي خواهد ياد بگيرد بنابر اين زور و اجباري هم در کار نيست و در نتيجه مشکلات قبلي به وجود نه خواهد آمد.
● تفاوت آموزش سنتي و مدرن
در اينجا سه تفاوت بررسي شده:
▪ فرآيند آموزش
رويکرد سنتي: يک روش و محتوي آموزشي براي همه
رويکرد مدرن: روش و محتوي آموزشي سفارشي شده براي هر آموزش
▪ زمان آموزش
رويکرد سنتي : يک بازه زماني براي همه
رويکرد مدرن : بازه زماني که توسط آموزش گيرنده تعيين مي شود
▪ محل آموزشي
رويکرد سنتي : يک مکان خاص براي همه
رويکرد مدرن : هر مکاني که آموزش گيرنده بتواند به مطالب آموزشي دسترسي پيدا کند
اما چند دليل براي استفاده از آموزش الکترونيکي معرفي تکنولوژي هاي جديد به دانش آموزان و آموزش چگونگي دست يابي به تکنولوژي هاي جديد.
تشويق دانش آموزان براي بدست آوردن اطلاعات از طريق تکنولوژي هاي جديد.
حضور در اطاق هاي بحث و گفتگو براي تبادل نظر در مورد مطالب که منجر به توليد دانش مي شود .
▪ برقراي ارتباط با مدير قسمت آموزشي در هر زمان.
کساني که به علت داشتن کار يا معلوليت و عوامل ديگر قادر به حضور در کلاس درس فزيکي نمي باشند مي توانند به راحتي و بدون مشکل از اين روش استفاده کنند.
براي افرادي که امکان خروج از کشورشان را براي ادامه تحصيل ندارند.
دستيابي به جديد ترين اطلاعات روز دنيا در رشته مورد نظر.
● دامنه آموزش الکترونيک
بعد از اينکه با مفاهيم مقدماتي آموزش الکترونيک آشنا شديد بهتر است دامنه يادگيري آن را نيز بدانيد. يا به عبارت بهتر، آموزش الکترونيک در چه محيط هايي و با چه ابزاهايي ارائه مي شود. آموزش الکترونيک دامنه گسترده اي دارد و بسته به نوع استفاده و امکانات به چند دسته تقسيم مي شود.
آموزش بر پايه وب: در اين روش آموزش از طريق اينترنت خواهد بود. در اکثر موارد آزمون ها و ارائه مدرک هم از طريق الکترونکي و وب است. کلاس هاي درس ، يادداشت هاي درس، جزوه ها، اتاق بحث، پست الکترونيکي و غيره جزء ويژگي هاي اين روش هستند و همگي برروي وب ذخيره مي شوند. البته به علت انعطاف پذيري فوق العاده آموزش الکترونيک مي توانيد نحوه آموزش را به طريق دلخواه، مناسب با فعاليت خودتان، شرايط موجود و امکانات طراحي و پياده سازي کنيد؛ از اين رو بعضي از ويژگي هاي گفته شده مي توانند در سيستم شما وجود نداشته باشند يا ويژگي هاي ديگري جايگزين آن ها باشند.
آموزش مبتني بر کامپيوتر: در اين روش احتياجي به اتصال به اينترنت و حتي به شبکه نيز نيست. مگر در موارد خاص. در اين روش اطلاعات بروي يک واسط الکترونيکي ذخيره مي شود و کاربر با استفاده از يک کامپيوتر يا ابزار خواننده آن واسط الکترونيکي مي تواند از آن استفاده کند. يک مثال متعارف آن استفاده ازCD آموزشي است که در کشور خودمان بسيار از آن استفاده مي شود
آموزش از طريق وسايل و ابزار ديجيتال همراه: آموزشي است که از طريق و سايل و ابزارهاي ديجيتالي همراه از جمله PDA و Tablet PC و ... ارائه مي شود.
آموزش از طريق تلفن همراه: آموزشي است که کاملا جديد است و تقريبا مي تواند در گروه بالا قرار گيرد اما به علت افزايش تعداد افراد دارنده تلفن همراه و تمرکز بروي اين روش که به mlearning شهرت يافته دسته اي جدا براي آن در نظر گرفته مي شود. به خوبي مي توان اين روش را پياده سازي کرد. ولي لازمه آن ايجاد زير ساخت هاي مخابراتي است. خيلي از مردم مخصوصا در جوامع شهري وقت زيادي از خود را در انتظار وسايل نقليه، ترافيک و غيره از دست مي دهند. تا همين چند سال پيش افراد براي استفاده از اين وقت، کتاب هايي همراه خود جابه جا مي کردند که مشکات خودش را داشت مثلا در را ه هاي ناهموار آسيب زيادي به چشم وارد مي شد و ... . با ارائه ذخيره ساز هاي ديجيتالي صدا، مطالعه به سمت آموزش از طريق صدا حرکت کرد؛ ولي همچنان آموزش از طريق چشم بالاترين کارايي را دارد.
بنابراين استفاده از ابزارهاي ديجيتالي تصويري بهتر از همه است زيرا :
مي توان به جاي نوشته از تصاوير ثابت و متحرک و يا فيلم استفاده کرد
مي توان اندازه نوشته ها را بسته به موقعيت و کاملا دلخواه بزرگ و کوچک کرد.
مي توان از خوانندگان متن يا صداي ضبط شده همراه متن و حتي موسيقي در کنار آموزش استفاده کرد.
در صورت خستگي از مطالعه مي توان از وسايل تفريحي داخل اين وسايل استفاده کرد.
موفق باشيد
● دسته بندي نوع يادگيري ومزيت هاي آموزش الکترونيکي
کلا نوع يادگيري را مي توان به سه دسته تقسيم کرد:
▪ يادگيري شخصي
▪ يادگيري جمعي
▪ کلاس هاي مجازي
۱) يادگيري شخصي : در اين دسته فرد رشته مورد علاقه خود را انتخاب مي کند و در محيط اطراف خود مخصوصا اينترنت به دنبال اطلاعات مرتبط با آن مي گردد و در آن زمينه تحقيق مي کند سپس سوالات خود را از اساتيد آن رشته به صورت offline مي پرسد.
۲) يادگيري جمعي : در اين دسته شرايطي براي افراد مهيا مي شود تا با يک ديگر و اساتيد خود ارتباط بر قرار کنند. از جمله اين ابزار Forum و chat و غيره است. در اين روش معمولا زمان شروع و خاتمه دوره آموزشي و امتحانات براي همه آن گروه يکسان است.
۳) کلاس هاي مجازي : در اين دسته شرايط کاملا مانند کلاس درس است و حتي در بعضي از موارد در کلاس هاي فزيکي برگزار مي شود. در اين جا از ويدئو کنفرانس و به جاي تخته سياه از يک ويدئو پروژکتور استفاده مي شود. گاهي از اوقات براي هر فرد يک کامپيوتر در نظر گرفته مي شود و ارتباط ويدئويي از طريق صفحه نمايشگر و دوربين يا وب کم خواهد بود و هر کسي مي تواند از طريق کامپيوتر با استاد ارتباط برقرار کند. اين روش مخصوصا براي برگزاري کلاس هايي که استاد مربوط به آن درس به تعداد کافي موجود نيست و امکان جابه جايي اساتيد هم وجود ندارد مفيد مي باشد به ويژه برا ي دانشگاه ها. شاخه اي از اين دسته در پزشکي از راه دور نيز استفاده مي شود.
مقايسه يادگيري از طريق آموزش الکترونيک و يادگيري در کلاس ها فزيکي معمولي
سعي شده است کلاس ها مجازي همانند کلاس هاي واقعي ايجاد شود اما براي اهداف آموزش الکترونيکي تغيير يافته و منعطف تر شده اند.نحوه ارائه درس باعث تعيير در نحوه يادگيري و مطالب آموزشي شده است. متون درسي، نحوه انتخاب آن ها و آموزش آن ها با آموزش سنتي متفاوت است.
● مزيت هاي آموزش الکترونيک
▪ نيازي به صرف وقت و حضور در کلاس نيست.
▪ برخورداري از يک روش مطالعه انعطاف پذير که مطابق نياز دانشجو است.
▪ سرعت مطالعه دست دانشجو است.
▪ مانند کلاس هاي درسي برنامه آموزشي، راهنمايي درس ، دروس مرجع و ... وجود دارد.
▪ در مطالعه به صورت online از مزاياي کار گروهي بهره مند مي شويد.
▪ کنجکاوي و ابتکار بيشتر و دسترسي به تکنولوژي هاي جديد.
▪ اطلاعات به روز است و از اطلاعات به روز مي توانيد استفاده کنيد.
▪ ارزيابي به صورت online است.
▪ مي توانيد هر کجا که باشيد مدرک خود را از طريق اينترنت به ديگران و رييس خود نشان دهيد.
▪ مي توانيد بيش از يک درس يا رشته را فرا گيريد.
آموزش الکترونيک را با استفاده از هر فراهم کننده خدمات اينترنتي و بدون محدوديت مي توان به کار برد. اما ارائه دهنده دروس مي تواند از يک اينترانت براي اين کار استفاده کند که در اين صورت محدوده آموزش محلي خواهد بود.
▪ مي توان از هر مرورگري براي آموزش الکترونيک استفاده کرد به شرطي اينکه برنامه هاي سايت با plug in هاي مرورگر مطابقت نمايد. مثلا حمايت مرورگر از کدهاي جاوا.
▪ در هر زمان ميتوان ياد گرفت.
▪ در هر مکاني امکان يادگيري وجود دارد.
▪ هزينه هاي يادگيري کاهش مي يابد.
▪ دانش و اطلاعات را عموم مردم مي توانند بدست آورند.
▪ نتيجه آموزش و يادگيري شما سريعتر مشخص مي شود.
▪ با استفاده از امکانات Multimedia مطالب بيشتر در ذهن مي ماند.
▪ تبعيض و پارتي بازي کمتر اتفاق مي افتد.
چند نکته که در آموزش الکترونيکي بايد مورد توجه قرار گيرد
▪ زير ساخت هاي مخابر اتي: زير ساخت هاي مخابرتي در ايران هنوز مهيا نيست اما باعث نمي شود از آموزش الکترونيک صرف نظر شود.
▪ مفاد آموزشي: مفاد آموزشي به صورت آموزش الکترونيک با روش هاي آموزش سنتي متفاوت است و بايد هم فرق داشته باشد. در آموزش الکترونيک ۴۰ تا ۵۰ درصد متن آموزشي از طريق استاد و بقيه از همکاري و ارتباط دانشجويان تعيين مي شود.
آموزش الکترونيک بايد دوطرفه باشد تا کاربر خسته نشود، مثلا مانند CD ها آموزشي که فقط بايد بيننده باشد نباشد. کاربر بايد با آن ارتباط داشته باشد.
● برنامه هاي شرکت ها و موسسات براي آموزش الکترونيکي
در چند سال گذشته موسسات زيادي مخصوصا در آمريکا اقدام به آموزش الکترونيک نموده اند از جمله مايکروسافت، سيسکو و ... که قصد دارد طي يک برنامه ۱۰ ساله تمام دوره هاي آموزشي خود را به صورت online نيز ارائه کند و گواهينامه الکترونيکي براي ان ها صادر کند.

● مقدمه مي توان گفت که انگيزه ي ساختن برنامه ي رجيستري از آنجايي شروع شد که کاربران Ms- Dos از اين که عملا هيچگونه اختياري در تنظيم منو ، پنجره ها و … ...

● مقدمه: پدافند در مفهوم کلي، دفع، خنثي کردن و يا کاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم ميشود ...

آموزش الکترونيکي ارائه کنندگان : سيامک اهتمام رشته کامپيوتر _ سخت افزار ارائه شده به گروه فني و مهندسي کامپيوتر دانشکده فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلا ...

آموزش عبارت است از ترتيب دادن محرک ها و انگيزه هايي که به دنبال خود، پاسخ هاي معيني را ايجاب مي کند. به اين معني که معلم محرک هايي را ايجاد مي کند و د ...

اندازه طبيعي ميانگين آلت تناسلي مردانه چقدر است؟ انزال در چه فاصله زماني را بايد انزال زودرس محسوب کرد؟ نقطه G دقيقا در کجا قرار دارد؟ به وجود آمدن صم ...

آموزش نقش تعيين کننده اي در يک مديريت خلاق دارد. « کنفوسيوس » فيلسوف و حکيم چيني احکامي در زمينه مديريت ارائه مي دهد که يادآوري آن خالي از لطف نيست او ...

● رشد ماهيها : رشد ماهيان و عواملي که روند رشد تحت تأثير آنهاست براي پرورش دهنده ماهي ، در درجه اول اهميت قرار دارند ، زيرا حداکثر رشد ماهي در حداقل م ...

بحث تغيير و نوآوري در قرن حاضر بحث دنياي علم است و عصر امروز، عصر تغيير و عصر انفجار علم، عصر پيدايش سازمانهاي متعدد علمي، اجتماعي و اقتصادي و عصر نوآ ...

دانلود نسخه PDF - آموزش الکترونيکي